• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

مطالعات بازار چیست؟ 📊 دانلود نمونه تحقیقات بازار (PDF+DOC)

(1 vote, average 5 out of 5)

مطالعات بازار چیست؟

مطالعات بازار در واقع یک زنجیره از استعلامات و محاسبات میباشد که در نهایت ، برآوردی از سهم قابل حصول یک کسب و کار از بازار فروش را به ما ارائه میکند . برای آشنایی با مراحل تحقیقات بازار و جایگاه آن در طرح توجیهی با ما در این مقاله همراه شوید. در ضمن هر کدام از اعضای یکساله سایت میتوانند یک نمونه پروژه مطالعات بازار انجام شده در گذشته را به صورت فایل PDF و WORD از انتهای این صفحه دانلود نمایند.

 

✳️ عناوین مقاله 0 تا 100 مطالعات بازار یا تحقیقات بازار ( Market Studies )

✔️ مطالعات بازار چیست و چه جایگاهی در طرح توجیهی دارد؟

✔️ رابطه ی طرح توجیهی و مطالعات بازار چیست؟

✔️ منظور از طرح کسب و کار چیست ؟

✔️ سرفصل ها و عناوین مطالعات بازار ( تحقیقات بازار )

✔️ آیا انجام پروژه مطالعات بازار بین الملل ممکن است؟

✔️ مطالعات بازار یا تحقیقات بازار شامل چه مراحلی است؟

✔️ آیا مطالعات بازار میتواند میزان فروش کسب و کار شما را محاسبه نماید ؟!

✔️ اگر نتایج تحقیقات بازار قطعی نیست چرا باید آن را تهیه کنیم؟

✔️ دانلود نمونه پروژه مطالعات بازار با فرمت PDF و WORD

 


✔️ 0 تا 100 آموزش مطالعات بازار در طرح توجیهی !


 مطالعات بازار چیست و چه جایگاهی در طرح توجیهی دارد؟

✳️ مطالعات بازار چیست و چه جایگاهی در طرح توجیهی دارد؟

مطالعات بازار یا تحقیقات بازار که در ادبیات علمی بین المللی با نام Market Research یا Market Study شناخته میشود ، تحقیقاتی است که در نتیجه ی آن به برآوردی از میزان تقاضای یک محصول یا یک خدمت در چند سال خواهیم رسید و خواهیم فهمید که آیا بازار برای محصول یا خدمتی که ما قصد تولید آنرا داریم کشش دارد یا نه !

لازم به ذکر است که مطالعات بازار اصولا روی یک محصول یا یک رسته ی محصولی که کاربردهای نسبتا یکسانی دارند قابل انجام است و باید برای انجام آن محدوده جغرافیایی مشخصی در نظر گرفت مثلا مطالعات بازار سرم در ایران یا مثلا مطالعات بازار اسید سولفونیک در کشور کانادا یا اتحادیه اروپا.

یعنی مثلا میتوان در کشور ایران برای تمام سرم های تزریقی و شستشو مطالعه بازار انجام داد و البته در صورت خواست کارفرما میتوان مطالعات بازار را تخصصی تر یا جزِی تر کرد مثلا روی یک نوع سرم خاص مطالعه بازار انجام داد.

البته انجام مطالعات بازار تخصصی و جزئی، به شرطی امکان پذیر است که آن محصول یا خدمت جزئی که قصد انجام تحقیقات بازار را روی آن داریم دارای کد آیسیک و کد تعرفه ی گمرکی مجزا و مشخصی باشد و بتوان آمار صادرات و واردات و تولید آن را از ارگان های مربوطه استعلام گرفت.

در صورتی که محصول یا خدمت مورد مطالعه، کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی اختصاصی نداشته باشد کار به شدت سخت میشود و باید از روش های پیچیده تر  و ترکیبی برای انجام مطالعات بازار روی آن استفاده کرد.

در صورتی که نیاز به یک مطالعه بازار علمی و ساختاریافته برای محصول یا خدمت خود دارید با کارشناسان مجرب و متخصص ما تماس بگیرید.

رابطه ی طرح توجیهی و مطالعات بازار چیست؟

رابطه ی طرح توجیهی و مطالعات بازار چیست؟

چیزی که در ایران به عنوان طرح توجیهی شناخته میشود، در واقع معادل مطالعات امکان سنجی «Fesibility Study» میباشد.  

مطالعات امکان سنجی یا طرح توجیهی در واقع یک بررسی جامع و کامل روی یک پروژه بوده که قادر است توجیه یا عدم توجیه مالی و فنی و بازار را برای آن پروژه اثبات نماید.

طرح توجیهی از سه بخش تشکل شده :

بیزنس پلن یا طرح کسب و کار ، گزارش نرم افزار کامفار و مطالعات بازار.

بنابراین همانطور که مشاهده میکنید مطالعات بازار در واقع یکی از بخشهای یک طرح توجیهی کامل و بانکیبل میباشد که در زمان اخذ وام و تسهیلات بانکی نیز توسط بانک مطالبه میشود.

نرم افزار کامفار هم که در قبلا راجب آن صحبت کردیم و میدانیم که کارش ارائه گزارش مالی جامعی از پروژه است که به همراه نمودارها و تحلیل حساسیت ها ، معمولا به بیش از 100 صفحه میرسد.

منظور از طرح کسب و کار چیست

اما منظور از طرح کسب و کار چیست ؟

طرح کسب و کار در واقع هسته ی اصلی یک طرح توجیهی بوده که به برآورد هزینه های کسب و کار(اعم از هزینه های ثابت و جاری) ، درآمد کسب و کار در سالهای بهره برداری ، نقطه ی سربه سر (B.E.P) و صورت ها و شاخصه های مالی میپردازد و هدفش تفسیر توجیه مالی پروژه است.

اما معمولا هنگام تدوین طرح توجیهی یک پروژه قبل از هر کاری مطالعات بازار انجام میشود چون در بسیاری از مواقع برای رسیدن به ظرفیت تولید مناسبی برای یک پروژه باید از نتایج تحقیقات بازار استفاده نمود.

در نهایت تحقیقات بازار + بیزنس پلن + گزارش نرم افزار کامفار ، طرح توجیهی را ایجاد میکنند.


✔️ سرفصل ها و عناوین مطالعات بازار (تحقیقات بازار) !


سرفصل ها و عناوین مطالعات بازار

✳️ مطالعات بازار معمولا شامل مطالبی است؟

مطالعات بازار معمولا شامل عناوین زیر میباشد اما در برخی موارد استثناهایی وجود دارد مثلا مطالعات بازاری که برای امور خدماتی و گردشگری و توریسم انجام میشود تفاوتهای زیادی با این عناوین دارد.

عناوینی که در ادامه مطالعه میکنید در واقع سرفصل های مطالعات بازار برای یک محصول صنعتی یا معدنی می باشند :

1 - فصل اول: مقدمه

  • تاریخچه
  • هدف از اجرای طرح
  • معرفی محل اجرای طرح
  • معرفی کد ISIC و کد تعرفه محصولات
  • معرفی ویژگی ها،مشخصات و استاندارد محصولات
  • بررسی الگوی مصرف جامعه
  • معرفی گریدهای مختلف محصول

2 - فصل دوم : معرفی پروژه

  • تحلیل ضرورت اجرای پروژه
  • مکان‌یابی پروژه

3 - فصل سوم: معرفی محصول از دید مصرف کننده

  • تحلیل‌های مرتبط به دسترسی طرح به مواد اولیه
  • تحلیل‌های مرتبط به دسترسی طرح به بازار مصرف
  • تحلیل‌های مرتبط به دسترسی طرح به منابع نیروی انسانی
  • هدف صادراتی

4 - فصل چهارم: مواد اولیه و نحوه تامین آن (مواد اولیه، کمکی، مصرفی و بسته‌بندی)

  • تعیین لیست و قیمت مواد

5 - فصل پنجم: قیمت فروش محصولات طرح

تحلیل جایگاه صنعت مورد بررسی در سیاست کلان اقتصادی کشور

6 - فصل ششم: تحلیل جایگاه صنعت مورد بررسی در سیاست کلان اقتصادی کشور

7 - فصل هفتم: بررسی بازار محصولات طرح

بررسی عرضه در سال‌های گذشته :

  • توليد داخلي
  • واردات

پيش‌بيني امكانات عرضه در آینده :

  • پيش‌بيني امكانات تولید داخلي
  • برآورد واردات

تقاضا :

  • تقاضاي خارجي (صادرات)
  • تقاضاي داخلي

پيش‌بيني تقاضا :

  • پيش‌بيني تقاضاي صادرات

تحليل موازنه پيش‌بيني امكانات عرضه و پيش‌بيني تقاضا

8 - فصل هشتم: تحلیل بازار هدف و برنامه فروش شرکت

ارائه تحلیل SWOT :

  • قوت
  • ضعف
  • فرصت
  • تهدید
  • نتیجه‌گیری SWOT               

9 - فصل نهم: جمع بندی، نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهاد

سرفصل های مطالعات بازار

✳️ آیا انجام پروژه مطالعات بازار بین الملل ممکن است؟

بیش از 90% از کارشناسان مطالعات بازار در ایران قادر به انجام تحقیقات بازار بین الملل در حوزه کشورهای خارجی نیستند اما کارشناسان ما توانایی و تخصص انجام پروژه های سنگین مطالعات بازار خارجی را نیز دارند.

البته اینکه میگوییم مطالعات بازار خارجی منظور همه ی کشورهای خارجی نیست چرا که بعضی از کشورها مانند افغانستان و در برخی موارد عراق ، دارای آمار موثق و معتبری برای میزات تولیدات و صادرات و واردات کشورشان نیستند و به همین دلیل انجام مطالعات بازار روی این کشورها بسیار سخت و در برخی موارد غیر ممکن است.

اما برای کشورهایی مانند دبی و امارات و کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشور آمریکا و کانادا و کشورهای اروپایی ، کشورهای جدا شده از شوروی مانند گرجستان ، کشور ترکیه و اکثر کشورهای پیشرفته دنیا میتوان مطالعات بازار انجام داد.

مطالعات بازار با یک متد مشخص در دنیا انجام میشود که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.


✔️ مراحل تحقیقات بازار !


مراحل تحقیقات بازار

✳️ انجام پروژه مطالعات بازار تقریبا شامل 4 مرحله زیر است :

1 – برآورد میزان تولید داخلی در 3 سال آینده :

برای بدست آوردن میزان تولید داخلی در 3 سال آینده ، باید آمار تمام واحد های تولیدی فعال و همینطور واحد های تولیدی که جواز کسب گرفته اند و تا 3 سال آینده به بهره برداری میرسند را شناسایی کنیم.

این کار به صورت معمول از طریق استعلام از وزارت صمت صورت میپذیرد و ما بدین طریق میتوانیم به براوردی تقریبی از میزان تولید داخلی در 3 سال آینده دست پیدا کنیم .

این استعلامات از وزارت صنایع از طریق کد آیسیک محصول مورد مطالعه و روی پروانه های بهره برداری (رقبای بالفعل) و جوازهای تاسیس (رقبای بالقوه) انجام میشود.

اما لازم به ذکر است که نتایج این استعلامات قطعیت ندارد و باید مقداری واریانس متناسب با صنعت مورد مطالعه برای آن در نظر گرفت.

اما چرا میگوییم نتایج تقریبیست ؟!

دلیل آن کاملا واضح است ! چون اطلاعاتی که از وزارت صمت دریافت میکنیم در واقع اطلاعاتیست که خود صاحبان آن کسب و کارها ،  به وزارت صمت داده اند و ممکن است نسبت به واقعیت ، انحراف از معیار داشته باشد .

مثلا ظرفیت تولید شرکتی را که امسال از وزارت صمت جواز کسب گرفته و اعلام کرده که 2 سال دیگر به بهره برداری میرسد ، به عنوان بخشی از تولید داخلی دوسال آینده ، در محاسبات خود اعمال میکنیم.

این در حالیست که ممکن است به هر دلیلی صاحب این مجوز از ادامه ی مسیر منصرف شده و آن کسب و کار عملا به مرحله ی بهره برداری نرسد . بنابراین مقداری انحراف از معیار ، در محاسبه ی میزان تولید داخلی در 3 سال آینده وجود دارد .

برآورد میزان واردات و صادرات محصول در مطالعات بازار

2 – برآورد میزان واردات در 3 سال آینده :

واردات را با نام تولید خارجی نیز میشناسیم . برای محاسبه ی واردات یا تولید خارجی در 3 سال آینده از روش رگرسیون آماری استفاده میکیم .

بدین صورت که ابتدا آمار میزان واردات در پنج سال یا ده سال گذشته را از طریق استعلام از سازمان گمرک ایران بدست می آوریم و سپس از طریق رگرسیون و تشخیص روند ، میزان واردات برای 3 سال آینده را تخمین میزنیم .

3 - میزان صادرات در 3 سال آینده :

صادرات را به عنوان مصرف خارجی نیز میشناسیم . روش براورد میزان صادرات در 3 سال آینده نیز کاملا شبیه روش براورد میزان واردات میباشد و از طریق استعلام از گمرک و همینطور رگرسیون آماری انجام میپذیرد .

4 - میزان مصرف داخلی در 3 سال آینده :

این فاکتور در واقع همان فاکتور مجهول ماست که آن را به عنوان نیاز آتی کشور در 3 سال آینده میشناسیم .

برای محاسبه ی نیاز داخلی در 3 سال آینده از یک فرمول بسیار ساده اما پرکاربرد در تحقیقات بازار استفاده میکنیم که در زیر به آن میپردازیم .

تولید = مصرف ==> ( تولید داخلی + تولید خارجی ) = ( مصرف داخلی + مصرف خارجی ) ==> مصرف داخلی = ( تولید داخلی + تولید خارجی ) - ( مصرف خارجی )

حالا با توجه به عناوین دیگری که در موارد 1 تا 4 ذکر کردیم ، فرمول بالا را میتوانیم به صورت زیر بازنویسی کنیم .

نیاز داخلی کشور = ( تولید داخلی + واردات ) - ( صادرات )

به همین راحتی میتوانیم نیاز داخلی کشور را در 3 سال آینده برآورد کرده و توجیه کنیم که سهمی از این نیاز را ما تامین خواهیم کرد .


✔️ آیا نتایج مطالعات بازار قطعی است ؟


آیا نتایج مطالعات بازار قطعی است ؟
✳️ آیا مطالعات بازار میتواند میزان فروش کسب و کار شما را محاسبه نماید ؟!

در جواب این سوال میتوان با قاطعیت گفت خیر و دلیل آن نیز به ماهیت مطالعه بازار برمیگردد .

همانطور که در بالاتر توضیح دادیم ، مطالعات بازار از جنس تخمین یا برآورد میباشد و برآورد یعنی احتمال !

بدین معنی که برای مقادیر و اعدادی که در مطالعات بازار بدست میآید همواره ضریب خطا وجود خواهد داشت و این مقادیر ممکن است دقیق نباشند .

از طرف دیگر در مطالعه ی بازار ، نتیجه که برای ما روشن میشود ، میزان نیاز داخلی کشور در 3 سال آینده میباشد و نه میزان فروش شما در 3 سال آینده !

این مدیریت و توانمندی صاحبان یک کسب و کار است که میتواند این نیاز داخلی کشور را به بازار فروش خود تبدیل نماید !

بنابراین بسیار مهم است که با داشتن درکی درست از مقوله ی مطالعات بازار ، بتوانیم انتظارات معقولی از نتایج این مطالعات داشته باشیم.

اگر نتایج تحقیقات بازار قطعی نیست چرا باید آن را تهیه کنیم؟

با وجود قطعی نبودن نتایج مطالعات بازار ، اما همچنان بهترین روش برای بدست آوردن سهم تقاضای بازار در آینده، برای یک محصول یا خدمت همین روش میباشد و در همه ی دنیا نیز به نتایج آن استناد می شود و روش بهتری برای بدست آوردن این نتایج وجود ندارد.

تحقیقات دیگر نیز مانند تحقیقات میدانی هم هزینه بر تر بوده و هم امکان خطا و همینطور تقلب در آنها به مراتب بیشتر میباشد.

اما نکته ای که باید به آن توجه داشت اینست که مطالعات بازار باید توسط یک تیم حرفه ای و متخصص تدوین شود که بتواند واریانس را به حداقل ممکن رساند تا نتایج آن منطقی و قابل استناد شود.

در پایان ، وبسایت گسترش کار آفرینی ایران با تجربه ی تدوین طرح توجیهی و مطالعات بازار از سال 1383 تا امروز ، آمادگی خود را جهت تدوین مطالعات بازار اعلام میدارد.

جهت آگاهی از شرایط کار ما و دریافت مشاوره و رزومه ی ما ، با کارشناس طرح نویسی ما ، از طریق شماره های موجود در وبسایت تماس بگیرید.


دانلود نمونه پروژه مطالعات بازار طرح های توجیهی تولیدی و صنعتی با فرمت PDF و WORD


  1. مطالعات بازار تولید تگزاپون (سدیم لوریل اتر سولفات) - 28 صفحه (زمستان 1402، فرمت pdf+word)(اختصاصی - برای اشتراک یکساله)
  2. مطالعات بازار تولید اکسیژن ، نیتروژن و آرگون - 88 صفحه (زمستان 1402، فرمت pdf+word)(اختصاصی - برای اشتراک یکساله)
  3. مطالعات بازار تولید جعبه کارتن و ورق کارتن چندلا - 74 صفحه (زمستان 1402، فرمت pdf+word)(اختصاصی - برای اشتراک یکساله)
  4. مطالعات بازار تولید آنژیوکت - 55 صفحه (زمستان 1402، فرمت pdf+word)(اختصاصی - برای اشتراک یکساله)
  5. مطالعات بازار تولید بیو دیزل - 38 صفحه (زمستان 1402، فرمت pdf+word)(اختصاصی - برای اشتراک یکساله)
  6. مطالعات بازار تولید سیستم های تهویه مطبوع - 78 صفحه (زمستان 1402، فرمت pdf+word)(اختصاصی - برای اشتراک یکساله)
  7. مطالعات بازار واردات قطعات یدکی خودرو - 77 صفحه (زمستان 1402، فرمت pdf+word)(اختصاصی - برای اشتراک یکساله)
  8. مطالعات بازار تولید ورق پی وی سی - 52 صفحه (زمستان 1402، فرمت pdf+word)(اختصاصی - برای اشتراک یکساله)
  9. جامع ترین مطالعات امکانسنجی نیروگاه های خورشیدی فتوولتائیک ( روش اخذ مجوز + نرخ خرید تضمینی برق + هزینه سنجی نیروگاه های خورشیدی 5 و 20 و 100 و 200 کیلو واتی + شرایط اخذ وام ) خردادماه 1401 (263 صفحه) (PDF)( اختصاصی - برای اشتراک یکساله )
  10. مطالعات بازار تولید پیچ خودکار (پیچ ام دی اف) (تیر ماه 1402) (34 صفحه) (PDF+WORD)( اختصاصی - برای اشتراک یکساله )
  11. طرح توجیهی + مطالعات بازار کامل کارخانه تولید و بسته بندی سیمان رنگی به ظرفیت 500 هزار تن در سال در زمینی به مساحت 600 هکتار (بهمن 1398) (با گزارش مالی کامفار جمعا 245 صفحه) (PDF+WORD)(اختصاصی - برای اشتراک یکساله)
  12. مطالعات بازار تولید تایر رادیال ( کارخانه لاستیک سازی ) - 43 صفحه (پاییز 1402، فرمت pdf+word)(اختصاصی - برای اشتراک یکساله)
  13. مطالعات بازار کارخانه تولید خمیر مایه - 40 صفحه (پاییز 1402، فرمت pdf+word)(اختصاصی - برای اشتراک یکساله)
  14. طرح توجیهی + مطالعات بازار تولید لامپ ال ای دی با ظرفیت 720.000 عدد در سال با کامفار 224 صفحه (زمستان 1402، فرمت pdf+word)(اختصاصی - برای اشتراک یکساله)
  15. مطالعات بازار کارخانه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی - 98 صفحه (پاییز 1402، فرمت pdf+word)(اختصاصی - برای اشتراک یکساله)
  16. مطالعات بازار کارخانه تولید گچ برگ (پانل گچی) - 40 صفحه (پاییز 1402، فرمت pdf+word)(اختصاصی - برای اشتراک یکساله)

دانلود نمونه پروژه مطالعات بازار طرح های توجیهی خدماتی و گردشگری با فرمت PDF و WORD


  1. امکان سنجی و مطالعات بازار احداث مجموعه ورزشی، تفریحی بولینگ با ظرفیت پذیرش 21120 نفر در سال با کامفار 213 صفحه (فرودین 1403، فرمت pdf+word)(اختصاصی - برای اشتراک یک ساله)
  2. مطالعات بازار احداث ریزورت ساحلی و اکولوژیک در جزیره قشم ( اقامتگاه بومگردی ) - 67 صفحه (زمستان 1402، فرمت pdf+word)(اختصاصی - برای اشتراک یکساله)

 


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories