• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی تولید نخ BCF و FDY

(1 vote, average 5 out of 5)

طرح توجیهی تولید نخ BCF و FDY

 جهت آشنایی با طرح توجیهی تولید نخ BCF وFDY  صفحه زیر را مطالعه نمایید . نخ BCF نوعی نخ فیلامنتی می باشد ، که در حال حاضر به عنوان جایگزینی برای نخ های ریسیده شده استفاده می شوند . نخ BCF در صنعت تولید کفپوش از جمله فرش های ماشینی و موکت تافتینگ کاربرد دارد . نخ FDY جزو نخ های پلی استر و به طور خاص نخ های POY می باشد ، که به دلیل آسان تر بودن پروسه ی تولید ، استاندارد بودن از لحاظ زیست محیطی و با کیفیت بودن محصولات نهایی آن در صنایع مختلفی از جمله کشاورزی ، فیلتراسیون ، منسوجات ، عایق های حرارتی و رطوبتی و . . . مورد استفاده قرار می گیرند .

  معرفی طرح توجیهی تولید نخ BCF و FDY :

 نخ BCF مخفف عبارت Bulk Continuous Filaments می باشد . همانطور که از نام آن مشخص است این نخ ها در طول های بسیار بلند و نامحدود تولید شده و در یکدیگر تنیده می شوند . محصول نهایی فرایند تولید نخ هایی است که در بافت فرش ماشینی کاربرد دارند . علت پرطرفدار بودن نخ BCF در تولید فرش های ماشینی ، عدم پرزدهی این الیاف در فرش است . پیوسته بودن این الیاف باعث می شود به آسانی از میام تار و پود فرش خارج نشوند . الیاف BCF همچنین قابلیت بازیافت دارند و در برابر مواد اسیدی و بازی مقاومت خوبی نشان می دهند .

نخ FDY جزو الیافی است که از آنها با عنوان الیاف پلی استر و یا POY یاد می شود . الیاف پلی استر در صنعت نساجی و تولید و تولید نخ های نیمه آرایش یافته کاربرد دارند . الیاف FDY نخ های کاملا کشیده شده می باشند ، که از طریق اعمال فرایند های ذوب ریسی و کشش ، جهت گیری و متبلور سازی روی الیاف POY به وجود می آید . نخ FDY هم به طور مستقیم در بافندگی کاربرد دارد و هم به عنوان ماده اولیه نخ های تابیده شده مورد استفاده قرار می گیرد . از این نخ در صنعت تولید پارچه مبلی ، پرده و پتوی راشل استفاده می شود .

برای صادر یا وارد کردن این دو محصول شرایط خاصی در نظر گرفته نشده است . کد آیسیک تعریف شده برای الیاف POY ، ۱۷۱۱۴۱۲۴۶۱ می باشد .

 فرایند تولید نخ BCF و FDY :

 فرایند تولید نخ FDY یا نخ کاملا کشیده شده مشابه الیاف POY می باشد ، با این تفاوت که الیاف FDY تحت اعمال کشش و حرارت به طور کامل آرایش یافته می شود . مراحل تولید این نخ در دو بخش زیر انجام می شود :

1. کریستالیزلسون و خشک کردن چیپس :

در این مرحله چیپس های پلی استر با ۵ % رطوبت به داخل یک سیلوی تغذیه مواد ریخته شده و از آنجا توسط جریان هوا و از طریق لوله های مخصوص ، به داخل مخزن یا سیلوی ثانویه منتقل می شود . سپس مواد از سیلوی ثانویه به داخل یک سیستم پیوسته خشک کن منتقل می شوند ، که در آنجا چیپس ها توسط هوای گرم حرارت داده شده و بطور همزمان بشدت به هم زده می شوند ، تا از به هم چسببیدن چیپس ها جلوگیری گردد . به دنبال آن چیپس های خشک شده در خشک کن با میزان رطوبت کمتر از  ۳ پی‌ .پی .ام ، در اثر نیروی وزن خود به داخل اکسترودر ریخته می شوند . برای جذب رطوبت هوای مورد نیاز سیستم خشک کن از یک سیستم رطوبت گیر سیلیکاژل استفاده می شود . سپس بعد از طی مدت معینی جریان هوا از یک مخزن به مخزن دیگر منتقل شده و همزمان هوای گرم از مسیر جداگانه دیگری بداخل مخزن اول فرستاده می شود تا سیلیکاژل موجود در آن احیاء گردد .

2 . مرحله پلیمریزاسیون واکسترودر و ریسندگی نخ

نقطه آغازین این مرحله ، اکسترودر می باشد که از یک مارپیچ و یک محفظه لوله ای شکل که با کمک المنت الکتریکی گرم می شود ، تشکیل یافته است . اکسترودر وظیفه ی اعمال فرآیند ذوب ریسی عمل ذوب کردن گرانول ها ، یکنواخت کردن مذاب و تامین دمای مورد نیاز آن را تا تغذیه تحت فشار به پمپ ریسندگی را دارد . 

اساس فرایند تولید نخ BCF نیز مشابه با فرایند تولید سایر نخ های پلی استر می باشد و به شرح زیر است :

 ابتدا مواد اولیه از سیلوها به سمت خشک کن انتقال می یابند . سپس در خشک کن گرانول مواد اولیه خشک شده و از آنجا به سمت اکسترودر منتقل می شوند . در اکسترودر ، گرانول یا چیپس مواد ذوب شده و جریان مذاب ، از منی فولد و پمپ ریسندگی عبور کرده و جریان مذاب به رشته های پلیمری لیف مانند تبدیل می شوند . در مرحله بعد الیاف پلیمری خنک و جامد شده و کشیده می گردند . سپس الیاف بدست آمده تکسچره می شود و نخ BCF تولیدی بر روی بوبین پیچیده می شود . سپس بسته به نوع محصول نخ تابدار در ماشین تابندگی ، نخ چند لا در ماشین کابلینگ ، نخ Straight یا نخ Frieze در ماشین تثبیت تولید شده و به فروش می رسد و یا نخ خام BCF به صورت مستقیم به بازار عرضه می گردد .

 تجهیزات و مواد اولیه تولید نخ BCF و FDY :

 مواد اولیه مورد استفاده در این صنعت شامل چیپس پلی استر ( گرید نساجی ) ، چیپس پلی آمید ( گرید نساجی ) ، چیپس پلی پروپیلن ( گرید نساجی ) و . . . می باشد . همچنین ماشین آلات و تجهیزات تولید این الیاف شامل موارد زیر می  باشد :

  • تجهیزات تولید الیاف BCF پلی استر
  • ماشین آلات تابندگی
  • ماشین آلات تثبیت حرارتی
  • ماشیین کابلینگ
  • اکسترودر
  • خط تولید نخ POY/FDY/DTY
  • خط تولید تسمه پت
  • خط تولید پرک PET
  • خط تولید ورق PET چند لایه
  • خط تولید گرانول PET

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی تولید نخ BCF و FDY ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولیدنخ پلی استر پی او وای POY

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید نخ ابریشم 52 صفحه

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی بانکی با کامفار

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories