• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی تولید کاراگینان یا صمغ خوراکی از جلبک

(1 vote, average 5 out of 5)

طرح توجیهی تولید کاراگینان یا صمغ خوراکی از جلبک

جهت آشنایی با طرح توجیهی تولید کاراگینان یا صمغ خوراکی از جلبک صفحه زیر را مطالعه نمایید . کاراگینان ( carrageenan ) یا کاراجینان یک نوع صمغ خوراکی است ، که از جلبک دریایی قرمز استخراج می شود . کاراگینان انواع مختلفی دارد که از آنها در در صنایع غذایی ، دارویی و آرایشی استفاده می شود . 

معرفی طرح توجیهی تولید کاراگینان یا صمغ خوراکی از جلبک :

کاراگینان چیست؟

 کاراگینان یک عصاره ی ژلاتینی می باشد ، که از گونه ای از جلبک های قرمز به نام خزه ایرلندی استخراج می شود . از این ماده به عنوان افزودنی غذایی ، جایگزین ژلاتین در سیستم تغذیه ای گیاه خواری و وگانیسم ، تولید فراورده‌های لبنی ، تولید دسرهای ژله‌ای و ژله‌های کم کالری استفاده می شود . کاراگینان شامل سه نوع زیر می باشد :

1 . کاراگینان کاپا : ژل سفت و محکم کاپا ، با نمک پتاسیم و ژل شکننده آن با نمک کلسیم تشکیل می شود . این ژل کمی مات می باشد که با افزودن قند شفاف می شود .

2 . کاراگینان آیوتا : ژل های الاستیکی هستند که با نمک های کلسیم تشکیل می‌شوند . همچنین شفاف بوده و انجماد/ ذوب آنها پایدار است .

3 . کاراگینان لامبدا : بدون تشکیل ژل ، محلول هایی با گرانروی بالایی را تشکیل می دهد .

هر یک از انواع کاراگینان ، از نظر ساختار شیمیایی و خواصی مثل حلالیت و ژل کنندگی متفاوت هستند و بنابراین کاربرد های متفاوتی دارند . به طور مثال ، کاپا کاراگینان برای ایجاد حالت ژله ای طبیعی در کره و خمیر استفاده می شود .

به دلیل حساس بودن کارگینان به عنوان یک ماده غذایی خوراکی ، ویژگی های آن باید مطابق با استاندارد ملی ایران شماره 16317 ( افزودنی های خوراکی مجاز ، عوامل قوام دهنده ) و استاندارد ملی ایران شماره 14409 ( افزودنی های خوراکی ، عوامل براق کننده مجاز ) باشد .

این محصول به صورت بسته های 25 کیلویی از کشور فیلیپین به ایران وارد می شود . کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کاراگینان 1549512520 می باشد .

 فرایند تولید کاراگینان یا صمغ خوراکی از جلبک :

 تولید کاراگینان به دو روش زیر انجام می شود .

روش اول : در روش اصلی کاراگینان از طریق افزودن جلبک دریایی به داخل یک محلول آبی استخراج می شود ، باقیمانده و اضافات جلبک دریایی به کمک فیلتراسیون خارج می شود و سپس کاراگینان از طریق خالص سازی از محلول بازیابی می شود . سرانجام کاراگینان به صورت یک جامد خشک که به ندرت حاوی چیز دیگری غیر از کاراژینان است ، تولید می شود .

روش دوم : در این روش کاراگینان در واقع از جلبک دریایی استخراج نمی شود . بلکه اصل این است که ابتدا از طریق شست و شو همه مواد و اجسام اضافی از جلبک دریایی حذف می شوند ، سپس جلبک در مدت زمان مشخصی در یک محلول قلیایی و آب قرار داده می شود . باقیمانده نامحلول که عمدتاً از کاراگینان و سلولز تشکیل شده است ، پس از آن خشک شدند به عنوان کاراگینان نیمه تصفیه شده ( SRC ) فروخته می شود . از آنجا که در این روش کاراگینان نیازی به بازیابی از محلول ندارد ، روند بسیار کوتاه تر و ارزان تر است .

 تجهیزات و نیروی انسانی جهت تولید کاراگینان از جلبک :

 مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کاراگینان به شرح زیر است :

1 .  جلبک قرمزخشک ( وارداتی )

2 .  هیدروکسید پتاسیم ( داخلی ، شرکت فارس شیمی ) 

3 .  پروپانول ( داخلی ، شرکت فارس شیمی )

4 .  مواد بسته بندی ( داخلی )

میزان اشتغال زایی در راه اندازی این پروژه ، 20  نفر و بودجه مورد نیاز برای تامین تجهیزات و مواد مورد نیاز برای تولید این محصول در سال 98 ، مبلغی در حدود 14 میلیارد ریال برآورد شده است .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی تولید کاراگینان یا صمغ خوراکی از جلبک ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

:: مطالب مرتبط :

:: طرح توجیهی تیپ احداث مزرعه کشت و پرورش میکروآلگ و تولید پودر جلبک

:: طرح توجیهی تیپ احداث مزرعه کشت و پرورش و فراوری جلبک دونالیلا سالینا

:: آموزش گام به گام ثبت نام سامانه سیتا جهت گرفتن وام بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی بانکی با کامفار

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories