• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی فارم ماینینگ بیت کوین و اتریوم ⛏️1402(doc+pdf)

(19 votes, average 5 out of 5)

طرح توجیهی فارم ماینینگ بیت کوین و اتریوم

جهت تهیه طرح توجیهی احداث مزرعه استخراج بیت کوین و اتریوم ، کاملا به روز ، با فرمت Word و  PDF ، و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، برای ارائه به بانک و یا اخذ مجوز ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید. در این مقاله ما به صورت مفصل و با زبانی بسیار ساده و کاربردی به بررسی ارزهای دیجیتال و نکات فنی پیرامون آنها پرداخته ایم و همینطور سود و هزینه ماینینگ بیت کوین در مرداد 1402 را برای دستگاه ماینر MicroBT Whatsminer با هش ریت 260 تراهش محاسبه نموده ایم.


✔️ تعریف بیت کوین به زبان ساده ! و آیا اجرای طرح توجیهی استخراج بیت کوین قانونی است ؟!


تعریف بیت کوین به زبان ساده ! و آیا اجرای طرح توجیهی استخراج بیت کوین قانونی است ؟!

بیت کوین چیست؟

بیت کوین اولین پول دیجیتالی و آغازگر انقلابی در دنیای پول بود که توسط هویتی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو در اواخر سال 2008 خلق شد .خالق بیت کوین مدتها خود را از دنیا مخفی کرده است ولی فردی به نام کریگ استیون رایت ((  Craig Steven Wright )) که یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با اصلیتی استرالیاییست ادعا میکند که همان ساتوشی ناکاموتو است که البته هنوز اثبات نشده .

شما میتوانید با بیت کوین کالا بخرید ، میتوانید آن را با پولهای رایج دنیا مانند دلار و یورو معاوضه کنید و یا حتی با توجه به تغییر ارزش آن در طول زمان ، میتوانید از آن به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری استفاده نمایید.

اینکه بتوانید دستگاه ماینر خود را به برق و اینترنت متصل کرده و پول چاپ کنید ممکن است برای هر کسی وسوسه آمیز باشد بنابراین قبل از اینکه به بررسی تفصیلی بیت کوین و دلایل ایجاد آن و همینطور نکات فنی پیرامون آن بپردازیم ، به بررسی ابعاد اقتصادی و شرایط تولید آن در ایران خواهیم پرداخت .

در ابتدا باید بگوییم که گلوگاه کسب وکار استخراج بیتکوین یا اتریوم و کلا همه ی رمز ارزها ، تامین برق آن میباشد . با وجود اینکه استخراج ارزهای دیجیتال در سال 97 از طرف وزارت صمت به عنوان یک صنعت ، به رسمیت شناخته شد اما استفاده از برق شهری و یا صنعتی برای استخراج بیت کوین یا اتریوم یا رمز ارزهای دیگر غیر قانونی میباشد.


✔️ برای تامین قانونی برق صادراتی مورد نیاز برای اجرای طرح توجیهی استخراج بیت کوین یا اتریوم چه باید کرد ؟!


برای تامین قانونی برق صادراتی مورد نیاز برای اجرای طرح توجیهی استخراج بیت کوین یا اتریوم چه باید کرد ؟!

برای این منظور تنها دو گزینه پیش روی ما وجود دارد :

اولی احداث نیروگاه سولار ماینینگ میباشد. نیروگاه سولارماینینگ به نیروگاه برق خورشیدی اطلاق میگردد که برق تولیدی آن ، صرف استخراج ارزهای دیجیتال میگردد . در واقع نیروگاه سولار ماینینگ ترکیبی از دو کسب و کار (( نیروگاه خورشیدی )) و (( مزرعه استخراج ارزهای دیجیتال )) میباشد که البته ما در این مقاله قصد پرداختن به نیروگاه سولار ماینینگ را نداریم و صرفا آن را به عوان یک روش برای تامین برق یک مزرعه استخراج رمز ارز معرفی کردیم .

و اما گزینه ی دومی که برای تامین برق یک مزرعه استخراج ارز دیجیتال داریم ، خرید یک انشعاب برق از شبکه سراسری اما با تعرفه صادراتی میباشد . تعرفه ی برق متقاضیان استخراج ارزهای دیجیتال ، با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام میشود ، محاسبه و اعمال خواهد شد .

در مرداد سال 1402 تعرفه برق صادراتی متقاضیان استخراج رمز ارزها در 4 ماه گرم سال 1930 تومان به ازای هر کیلووات ساعت برق بوده که این رقم در 8 ماه غیر گرم سال 482 تومان میباشد. همچنین استفاده ی این مزارع استخراج رمز ارزها مانند فارم های ماینینگ بیت کوین و یا اتریوم از برق سراسری در 300 ساعت از سال که زمان اوج مصرف برق است و توسط وزارت نیرو مشخص و ابلاغ میشود ،  ممنوع خواهد بود .

کلیه نرخ های مصوب برق در مرداد 1402 به قرار زیر میباشند :

  • نرخ برق صادراتی متقاضیان استخراج رمز ارزها در 4 ماه گرم سال : 1930 تومان به ازای هر کیلووات ساعت
  • نرخ برق صادراتی متقاضیان استخراج رمز ارزها در 8 ماه غیر گرم سال : 482 تومان به ازای هر کیلووات ساعت
  • متوسط نرخ برق صادراتی : 965 تومان به ازای هر کیلووات ساعت
  • نرخ برق حرارتی : 50 تومان به ازای هر کیلووات ساعت
  • نرخ برق نیروگاه های پراکنده : 220 تومان به ازای هر کیلووات ساعت
  • نرخ برق نیروگاه های خورشیدی : 600 تومان به ازای هر کیلووات ساعت
  • نرخ برق بورس انرژی : 48 تومان به ازای هر کیلووات ساعت

قوانین راه اندازی فارم استخراج بیت کوین و سایر رمز ارزها :

  • بیت کوین استخراج شده حتماً باید به بانک مرکزی فروخته شوند.
  • در صورتی که متقاضیان استخراج رمز ارزها به صورت مجتمعی و با ظرفیت بالا تولید نمایند ، تا 20% تخفیف در سطوح انتقال به آنها تعلق میگیرد.
  • امکان استفاده از برق نیروگاههای موجود برای استخراج رمز ارزها وجود ندارد.
  • متقاضیان میتوانند جهت تامین برق خود برای استخراج بیت کوین یا اتریوم یا سایر رمز ارزها ، اقدام به احداث نیروگاه جدید نمایند که در این صورت نرخ خوراک گاز این نیروگاهها معادل 70% نرخ گاز صادراتی محاسبه میشود .
  • استخراج کنندگان رمز ارزها میتوانند برق خود را از نیروگاه های برق تجدید پذیر تامین نمایند و در صورت عدم استمرار تولید برق این نیروگاه ها ، ماینرها میتوانند از برق شبکه به عنوان پشتیبان و البته با تعرفه ی مصوب استفاده نمایند.

✔️ مراحل و مدارک مورد نیاز جهت اخذ مجوز اجرای طرح توجیهی راه اندازی مزرعه استخراج بیت کوین 


مراحل اخذ مجوز راه اندازی مزرعه استخراج بیت کوین

برای راه اندازی یک فارم استخراج بیت کوین و یا سایر رمز ارز ها باید اول جواز و سپس پروانه بهره برداری را دریافت نمایید.

مراحل اخذ مجوز راه اندازی مزرعه استخراج بیت کوین :

برای اخذ مجوز ماینینگ بیت کوین در ابتدا باید به سامانه مجوزها مراجعه نموده و سایت بهین یاب مراجعه کرده و در آن ثبت نام نمایید، سپس با مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت با اصلاح اطلاعات فنی و مالی وارد شده تأیید این سازمان را تا حدودی دریافت نمایید.

سپس باید فرم استعلام شرکت شهرک های صنعتی و همچنین محیط زیست استان خود را دریافت و تکمیل نمایید.

در ادامه ی کار، نامه ی رزرو زمین در یکی از شهرک های صنعتی و همچنین تأییدیه سازمان حفاظت از محیط زیست را به سازمان صنعت، معدن و تجارت تحویل می دهید، که در نهایت با مراجعه به بانک  و پرداخت هزینه های صدور جواز تأسیس امکان صدور جواز تأسیس فارم استخراج بیت کوین و سایر رمز ارز ها از سازمان صمت برای شما فراهم می شود.

باید توجه کرد صدور مجوز برای مزارع استخراج بیت کوین که برق مصرفی آن ها کم تر 250 کیلووات باشد، ممنوع است.

اعتبار جواز احداث مزارع استخراج بیت کوین و سایز رمز ارز ها شش ماه می باشد، در صورتی که متقاضی نتواند امکانات مورد نیاز را تهیه کند و یا کسب و کار استخراج بیت کوین سود آوری لازم را نداشته باشد جواز او باطل خواهد شد.

پروانه بهره برداری مزرعه استخراج بیت کوین:

بعد از اتمام مراحل ساخت و ساز محل احداث، استقرار دستگاه های استخراج بیت کوین و سایر رمز ارز ها، تهیه انشعابات لازم برق و همچنین تجهیزات ایمنی می توانید با مراجعه به سازمان صمت تقاضای پروانه بهره برداری دهید.

ویژگیهای زمین محل راه اندازی مزرعه ی استخراج بیت کوین :

زمین احداث مزرعه ی بیت کوین و سایر رمز ارز ها باید در شهرک های صنعتی و یا در نزدیکی نیروگاه های تولید برق باشد.( خارج از شهرها و سکونت گاه ها باشد.)

همچنین امکان دریافت مجور تأسیس تنها برای واحد های موجود و غیر فعال امکان پذیر است. یعنی نمی توانید جواز تأسیس و کاربری زمینی را که در آن به شغلی مشغول هستید به جواز احداث مزرعه ی استخراج بیت کوین تغییر دهید.

مدارک لازم برای دریافت مجوز راه اندازی مزرعه ی ماینر های استخراج بیت کوین و سایر رمز ارز ها چیست؟

✳️ مدارک لازم برای دریافت مجوز راه اندازی مزرعه ی ماینر های استخراج بیت کوین و سایر رمز ارز ها چیست؟

مدارک لازم برای دریافت مجوز ماینینگ بیت کوین برای اشخاص حقیقی:

  • اصل و کپی شناسنامه فرد متقاضی
  • اصل و کپی کارت ملی شخص متقاضی
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت فرد متقاضی

مدارک لازم برای دریافت مجوز ماینینگ بیت کوین برای اشخاص حقوقی:

  • کپی شناسنامه وکارت ملی دارنده حق امضاء
  • کارت پایان خدمت دارنده حق امضاء
  • اخذ مجوز ها و انجام استعلامات لازم
  • کپی روزنامه رسمی تأسیس شرکت
  • کپی اسناسنامه شرکت
  • کپی شرکت نامه یا اظهارنامه شرکت
  • کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
  • مهر شرکت

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که امکان صدور جواز به نام چند نفر نمی باشد، و تنها یک نفر از شرکا می تواند اقدام به دریافت جواز تأسیس بنماید.


✔️ آیا اجرای طرح توجیهی استخراج بیت کوین یا اتریوم توجیه اقتصادی دارد ؟ درآمد و هزینه ی استخراج بیت کوین چقدر است ؟


طرح توجیهی استخراج بیت کوین یا اتریوم توجیه اقتصادی دارد ؟

طی مطالعه ای که در سال 1398 انجام شد هزینه ی تمام شده استخراج یک واحد بیت کوین در ایران حدود 3200 دلار بوده که با توجه به قیمت بازار همان سال هر بیت کوین ( یعنی حدود 60 هزار دلار ) تولید آن موجه بود اما این مطالعه در زمان احداث فارم بیت کوین باید به روز رسانی شده و میزان درامد و هزینه ی اسخراج بیت کوین مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد .

✴️ محاسبه درامد و هزینه و سود استخراج بیت کوین با دستگاه MicroBT Whatsminer M53 Hydro در 3 مرداد سال 1402 (هش ریت دستگاه 260 تراهش میباشد) :

با فرض اینکه نرخ برابری دلار را حدودا 49000 تومان محاسبه کنیم و هزینه ی هر کیلو وات متوسط برق صادراتی را 965 تومان در نظر بگیریم ، از طرفی هش ریت دستگاه 260 تراهش باشد، آنگاه سود ماهانه استخراج بیت کوین با این دستگاه معادل 443.68 دلار یا 21/762/504 تومان میباشد.

جزئیات این محاسبات را میتوانید در تصویر زیر مشاهده نمایید :

سود ماهانه استخراج بیت کوین

 

هزینه اجرای طرح توجیهی راه اندازی فارم ماینیگ بیت کوین و سایر رمز ارز ها :

با توجه به نوسانات ارزی و همچنین موضوع تورم باید حداکثر سرمایه ی اولیه مورد نیاز در نظر گرفته شود تا در همان اوایل راه دچار ضرر و زیان و از دست دادن سرمایه نشوید،  برای تخمین سرمایه مورد نیاز برای احداث یک مزرعه ی استخراج بیت کوین و سایر رمز ارز ها باید موارد مرتبط با هزینه های اولیه را بررسی کنید.

هزینه راه اندازی فارم ماینینگ بیت کوین :

  • هزینه اجاره و یا خرید زمین محل احداث مزرعه ی استخراج بیت کوین و سایر رمز ارز ها.
  • هزینه ساخت سوله و ساختمانهای مورد نیاز فار ماینینگ.
  • هزینه خرید تجهیزات و دستگاه های ماینیگ بیت کوین ( قیمت دستگاه های ماینینگ به هش ریت و میزان مصرف برق دستگاه بستگی دارد.)
  • هزینه ی تهیه انشعاب برق مورد نیاز و سایر انشعابات.
  • و ... .

مواردی از قبیل هزینه ی برق مصرفی، هزینه ی تعمیرات دستگاه های استخراج بیت کوین و سایر رمز ارز ها و همچنین بهای اینترنتی پر سرعت و بدون قطعی جز هزینه های جاری می باشند، که باید سرمایه ای برای این موارد نیز در نظر گرفته شود.

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی احداث یک مزرعه استخراج بیت کوین یا اتریم یا هر رمز ارز دیگری را به صورت کاملا اختصاصی و به روز و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت ارائه به بانک یا اخذ مجوز احداث فارم ماینینگ دارید ، با کارشناس ارشد طرح نویسی ما تماس بگیرید .


✔️ مراحل استخراج بیت کوین یا اتریوم و سایر رمز ارزها !


انواع دستگاه های ماینر با نرخ هش و میزان مصرف برق آن ها

✳️ مراحل استخراج بیت کوین یا اتریوم و یا هر رمز ارز دیگری یکسان بوده و به شرح زیر میباشد :

1 ) خرید دستگاه ماینر بیت کوین یا اتریوم برای اجرای طرح توجیهی مزرعه ماینینگ

یکی از معروفترین شرکتهایی که دستگاههای استخراج بیت کوین را با نام انت ماینر ( ANTMINER ) روانه بازار کرد شرکت بیت مین ( BITMAIN ) بود که امروزه نیز این دستگاه در بازارهای جهانی مانند سایت آمازون و ای بی  به وفور یافت میشود اما به خاطر شرایط تحریمی کشور ما نمیتوانیم مستقیما اقدام به خرید این دستگاهها نماییم و باید از طریق واسطه این کار را کنیم .

در زمان تهیه دستگاه ماینر باید به نکات زیر توجه کرد :

  • نرخ هش دستگاه یا هش ریت :

هش در واقع واحد قدرت پردازش اطلاعات توسط این دستگاه میباشد که هرچقدر بیشتر باشد بهتر است .

  • مصرف بهینه برق :

باید در نظر داشته باشید که سوخت این دستگاهها برق میباشد و هرچقدر مصرف برق یک دستگاه ماینر نسبت به میزان تولید بیت کوین آن در واحد زمان کمتر باشد ، آن دستگاه مقرون به صرفه تر است.

  • قیمت دستگاه ماینر :

این فاکتور را باید در نوشتن طرح توجیهی احداث فارم ماینینگ بیت کوین لحاظ کرد و در نهایت باید به ظرفیتی از استخراج بیت کوین رسید که از نظر اقتصادی توجیه داشته باشد.

سیر تکاملی انواع دستگاه های ماینر

2 ) ساخت یک کیف پول مجازی برای بیت کوین یا اتریوم

برای ساخت این کیف پول مجازی میتواند مستقیما یا از طریق کسانی که بیت کوین میفروشند اقدام نمایید . اما دقت کنید چون بیت کوین یک پول غیر متمرکز است و شخص یا نهاد خاصی مسئول کنترل و یا نظارت آن نیست ، اگر شما رمز کیف پول اینترنتی خود را گم کنید ، هیچکس نمیتواند این رمز را به شما برگرداند و بدین ترتیب شما کل پول موجود در آن اکانت را از دست خواهید داد. این موضوع شاید یکی از معدود نقاط ضعیف پولهای الکترونیکی مانند بیت کوین باشد.

3 ) اتصال کیف پول به استخر های ماینینگ بیت کوین و شروع استخراج

درباره استخرهای استخراج بیت کوین و سایر رمز ارزها و همینطور پدیده ی ماینینگ یا استخراج آنها به تفصیل در ادامه ی این مقاله خواهیم پرداخت . اما در اینجا این موضوع مطرح میشود که شما رمز ارز تولیدی فارم خود را چگونه و در کجا میتوانید به فروش برسانید. پاسخ «صرافی ارز دیجیتال» میباشد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

صرافی ارز دیجیتال چیست و چه انواعی دارد ؟

صرافی ارز های دیجیتال در واقع یک بازار دیجیتال برای خرید و فروش و یا مبادله ی بیت کوین و سایر رمز ارز ها است. برای درک بهتر، طلا را در نظر بگیرید برای خرید طلا یا فروش آن باید به بازار های طلا فروشی مراجعه کرد، ارز های دیجیتال نیز به همین صورت هستند. صرافی های ارز های دیجیتال و بیت کوین در دو نوع متمرکز و غیر متمرکز وجود دارند.

صرافی ارز دیجیتال متمرکز چیست؟

در صرافی متمرکز معاملات ارز های دیجیتال توسط یک واسطه میان خریدار و فروشنده انجام می گردد. که کارمزد دریافت شده به همین منظور است. مشهور ترین صرافی دیجیتال دنیا صرافی بایننس (Binance Exchange) میباشد.

در صرافی های متمرکز بیت کوین و سایر رمز ارز ها، فروشنده به طور کامل دارایی خود را در اختیار واسطه قرار می دهند، این کار خطراتی به دنبال دارد مثل بلوکه شدن حساب و تغییر رمز ورود به حساب کاربری که به معنای از دست رفتن سرمایه می باشد.

صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز چیست؟

صرافی های غیر متمرکز بر اساس غیر متمرکز بودن بیت کوین و سایر رمز ارز ها به وجود آمدند؛ به این معنا که شخص ثالثی به عنوان واسطه برای خرید و فروش رمز ارز ها وجود ندارد و تمام کنترل حساب شما به دست خودتان است. صرافی های غیر متمرکز با ایجاد قراردادهای هوشمندانه، امنیت معاملات را تأمین می کنند. و در قبال همین موضوع کارمزد خود را دریافت می کنند. از مشهورترین صرافی های دیجیتال غیر متمرکز میتوان به صرافی یونی سواپ (Uniswap Protocol) و پنکیک سواپ (pancakeswap exchange) اشاره کرد.

جهت آشنایی با روشهای اخذ مجوز صرافی ارز دیجیتال میتوانید صفحه «طرح توجیهی تاسیس صرافی ارز دیجیتال» را مطالعه نمایید.


✔️ انواع ریسک های سرمایه گذاری در استخراج بیت کوین و اتریوم کدامند ؟


انواع ریسک های سرمایه گذاری در استخراج بیت کوین و اتریوم کدامند ؟

سرمایه گذاری در استخراج بیت کوین و هر رمز ارز قابل استخراج دیگری مانند اتریوم و لایت کوین نیز ، مانند سایر سرمایه گذاری ها دارای ریسک میباشد که سرمایه گذار باید با علم به این ریسک ها و به صورت آگاهانه اقدام به این سرمایه گذاری نماید .

✳️ در زیر ما این ریسک ها را به چند دسته تقسیم و تبیین نموده ایم پس با ما همراه باشید :

1- ریسک های تولید

اولین دسته از ریسک های موجود در این سرمایه گذاری ، ریسک هایی هستند که مربوط به پروسه استخراج رمز ارزها میباشند . برای استخراج بیت کوین شما نیاز به یک مکان مناسب جهت استخراج دارید که دستگاههای ماینر را در آنجا قرار دهید ، این مکان ، همان فارم استخراج رمزارز شماست که نقش سالن تولید را در کارخانجات دیگر ایفا میکند .

ماشین آلات شما دستگاههای ماینر و فن ها و تجهیزات جانبی آنهاست . این ماینر ها و فن ها مدام باید تحت بازرسی و نظارت کارشناسان متخصص و دلسوز قرار بگیرد چرا که اگر حتی یکی از فن ها از کار بیفتد و مدیران فارم متوجه آن نشوند ، باعث بالا رفتن حرارت و احیانا سوختن تعدادی از دستگاههای ماینر میشود و در شرایط بدتر گاهی امکان آتش سوزی در فارم ماینینگ را به وجود میآورد که میتواند خسارات جبران ناپذیری به سرمایه گذار وارد نماید .

بنابراین این ذهنیت که شما ماینر ها را به برق میزنید و بقیه کارها خود به خود انجام میشود ، تصوری اشتباه است و باید ریسک های اینچنینی را در نظر گرفته و برای جلوگیری از بروز این خطرات از قبل چاره اندیشی شود.

2- ریسک های ناشی از تغییرات قیمت رمز ارز

کلیه رمز ارزها مانند بیت کوین ، یک قیمت جهانی دارند که این قیمت در بازاری رقابتی و در نتیجه نبرد عرضه و تقاضا تعیین میشود و مدام در حال تغییر میباشد . بنابراین محصول تولیدی فارم های استخراج رمز ارز قیمت ثابتی ندارد و امکان دارد گاهی به حدی سقوط کند که هزینه ی تولید رمز ارز از قیمت فروش آن بیشتر شده و سرمایه گذاری شما توجیه اقتصادی خود را از دست بدهد .

برای مقابله با این ریسک ، اولا باید از تکنولوژیهای به روز برای استخراج بیت کوین استفاده نمود که بتواند با کمتری میزان مصرف برق ، بیشترین میزان بیت کوین را استخراج نماید . این امر باعث میشود که هزینه تولید شما کاهش یافته و در صورتی که قیمت جهانی بیت کوین دچار نوسانات شدید شد ، باز هم برای شما حاشیه سود مناسبی وجود داشته باشد و سرمایه گذاری توجیه اقتصادی خود را از دست ندهد .

ثانیا یک مزرعه استخراج بیت کوین حتما باید یک کارشناس تحلیل تکنیکال که مسلط به رمز ارزها و تحلیل فنی نمودار قیمت آنها باشد را در استخدام خود داشته باشد . این فرد باید با توجه به شناخت خود از بیت کوین و همینطور تحلیل تکنیکال نمودار قیمت آن ، بتواند زمان های درست فروش بیت کوین استخراج شده و یا نفروختن آن را به مالکان آن فارم ماینینگ اعلام نماید .

چرا که وقتی شما محصولی تولید میکنید که قیمت آن در نوسان است ، نباید محصول تولیدی خود را به محض تولید به مارکت عرضه نمایید و باید در برخی مقاطع که قیمت آن در کف تکنیکالی میباشد آن را نگهداری ( هولد ) کنید و زمانی که قیمت در سقف است ، آن را به بازار عرضه نمایید و برای تشخیص این کف و سقف های تکنیکالی ، شما حتما به یک فرد یا یک تیم تحلیل تکنیکال نیاز خواهید داشت.

3- ریسک های ناشی از تغییرات قیمت ارز

قیمت تمام رمز ارزها مانند بیت کوین ، بر اساس دلار تعیین میشود و در صورتی که شما در کشوری مانند ایران ، ترکیه ، سوریه و یا کشورهای دیگری زندگی میکنید که نرخ واحد پولی آنها نوسانات زیادی دارد ، این امر در برخی مقاطع که قیمت دلار در این کشورها کاهش می یابد ممکن است به ضرر شما تمام شود چون محصول تولیدی شما دلاری میباشد .

در این مورد هم شما باید از نظر تخصصی تیم تکنیکالیست خود بهره مند شوید تا بتوانید بیت کوین خود را در بهترین قیمت به مارکت عرضه نمایید.

ریسک های ناشی از تغییرات تکنولوژی در انت ماینرها Antminers

4- ریسکهای ناشی از تغییرات تکنولوژی

در نظر داشته باشید که توان استخراج دستگاههای ماینر به مرور زمان کاهش می یابد چرا که با پیشرفت تکنولوژیکی در این حوزه ، دایما دستگاههای قویتر به بازار می آیند و با توجه به اینکه سیستم پاداش دهی استخرهای ماینینگ به گونه ای است که بیشترین پاداش را به بالاترین توان پردازش میدهد ، بنابراین با ظهور دستگاههای جدیدتر ، توان استخراج دستگاههای ماینر فعلی شما کاهش میابد . ( درباره ماهیت دستگاههای ماینر و استخرهای استخراج و نحوه پاداش دهی استخرها در ادامه مقاله به تفصیل توضیح داده شده است )

مثلا اگر شما صد دستگاه ماینر برای فارم خود تهیه نموده اید و این صد دستگاه امسال توان تولید 10 عدد بیت کوین برای شما دارد ، سال آینده ، همان دستگاهها ، با همان میزان کار ، به احتمال قوی تعداد کمتری بیت کوین برای شما استخراج میکند مثلا 8 عدد .

بنابراین شما باید در محاسبه دوره بازگشت سرمایه و سود مورد انتظار خود وزن بیشتری به سالهای ابتدایی تولید خود بدهید و به مرور این دستگاههای فعلی را مستهلک نموده و پس از چند سال ، آنها را با دستگاههای جدید جایگزین نمایید.

5- ریسکهای غیر قابل پیش بینی

همانطور که همگی میدانیم ، پدیده ی رمز ارزها ، یک پدیده ی نوظهور است و هیچکس نمیتواند به درستی و با دقت ، آینده ی آنها را پیش بینی نماید . درست است که لزوم ایجاد یک نظام پولی غیر متمرکز در دنیا کاملا محسوس است و این رمز ارزها میتوانند یک سیستم پولی غیر متمرکز را برای بشر به ارمغان بیاورند اما هنوز بسیاری از کشورها این ارزها را به رسمیت نشناخته اند و از طرفی توسعه و فراگیر شدن آنها میتواند خسارت های محیط زیستی برای جوامع بشری داشته باشد .

بنابراین اینکه حیات آتی این ارزها دستخوش چه بازیها و داستانهایی میباشد امری قابل پیش بینی نیست و فردی که خواهان سرمایه گذاری در صنعت استخراج رمز ارزهاست باید این ریسکها را نیز گوشه ذهن خود داشته باشد.

 


✔️ پول دیجیتالی و غیر دیجیتالی چیست ؟!


پول دیجیتالی و غیر دیجیتالی چیست ؟!

همانطور که گفتیم بیت کوین یک پول دیجیتالی بوده و مانند سایر رمز ارزها مطلقا وجود فیزیکی ندارد و صرفا میتوانید آن را از شبکه بلاک چین خریداری کرده و به صورت یک عدد در کیف پول مجازی خود داشته باشید . همینطور از طریق صرافی های ارز دیجیتال میتوانید آن را با سایر ارزهای دیجیتال و غیر دیجیتال معامله کنید .

یکی از مشهور ترین سایتها برای خرید ارزهای دیجیتال وبسایت ( binance ) میباشد که شما میتوانید از طریق آن به خرید و فروش انواع رمز ارزها مانند بیت کوین و اتریوم اقدام نمایید .

اما برای درک بهتر مفهوم پول دیجیتالی بهتر است ابتدا تاریخچه پول را کمی مرور کنیم :

در گذشته خیلی دور ، انسانها برای تامین نیازهای خود معامله تهاتری یا کالا به کالا میکردند اما به خاطر دشواری این کار و همینطور به خاطر اینکه نمیدانستند که هر کالایی را باید با چند واحد از کالاهای دیگر تعویض نمایند ، به سمت ساخت یک کالای واسطه ای روی آوردند که نام آن را پول گذاشتند.

در ابتدا انسانها از موادی که در طبیعت بود مانند نمک و یا پنبه ، به عنوان پول استفاده میکردند ، اما با گذشت زمان و پیدا شدن منابع سرشار از آن ماده ، دیگر نمیشد از آن ماده به عنوان پول استفاده کرد و بدین ترتیب پدیده پول دائم دستخوش تغییر و تکامل میشد تا اینکه انسانها به استفاده از طلا و نقره به عنوان پول روی آوردند و سکه های طلا و نقره حدود هزار سال در امپراطوری های مختلف در سراسر جهان ، نقش پول را بازی میکرد.

اما حمل و نقل این مسکوکات نیز سخت بود به همین دلیل مراکزی به وجود آمدند که در ازای دریافت این مسکوکات ، رسید میدادند و شما میتوانستید این رسیدها را در شهری دیگر ، به شعبه ی دیگر همان مرکز تحویل داده و همان میزان سکه دریافت نمایید . بعد از گذشت مدتی ، مردم کم کم خود این رسید ها را معامله میکردند و سکه ها ، به عنوان پشتوانه ی آن رسید ها در آن مراکز میماندند .

این رسید ها کم کم تبدیل شدند به پولهای کاغذی که امروز ما آنها را با نام اسکناس یا ارز میشناسیم . در واقع ارزش پول هر کشوری به میزان پشتوان آن پول بستگی دارد ، این پشتوانه میتواند طلا و یا اینکه قدرت اقتصادی آن کشور باشد.

اما این پولهایی که ما میشناسیم همواره دو نقطه ضعف بزرگ داشته اند که شامل (( امکان کنترل آنها توسط دولتها )) و همینطور (( امکان چاپ بدون پشتوانه )) میباشند. همین دو نقطه ضعف ، زمانی که با ناکارآمدی دولتها در مدیریت اقتصاد کشورها ترکیب میشود باعث ایجاد تورم های افسار گسیخته و بحران های اقتصادی میشود مانند بحران اقتصادی جهانی سال 2008 .

در اواخر همان سال 2008 بود که بیت کوین به عنوان اولین پول دیجیتالی متولد شد ، پولی که هیچکدام از دو نقطه ضعف پولهای رایج را ندارد ، یعنی اولا غیر متمرکز است و امکان کنترل آن توسط هیچ شخص یا شرکت یا نهاد یا دولتی وجود ندارد و ثانیا تعداد کل آن حداکثر 21 میلیون بیتکوین میباشد و قابل اضافه شدن هم نخواهد بود و به خاطر همین دو دلیل ، برای بسیاری از افراد و مخصوصا ثروتمندان ، جذاب بوده و البته شاهد هستیم که هر روز نیز به جذابیت آن افزوده میشود.

البته تا امروز حدود 17 میلیون از 21 میلیون بیت کوین استخراج شده است و فقط 4 میلیون بیت کوین دیگر برای استخراج وجود دارد که پیشبینی شده تا سال 2140 توسط ماینر ها استخراج خواهد شد.


✔️ اما پشتوانه بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال چیست ؟


پشتوانه بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال چیست ؟

پاسخ به این سوال کمی دشوار است چرا که همین پولهای رایج نیز که ظاهرا پشتوانه داشته اند ، در سراسر دنیا بارها مورد سوء استفاده دولتها و بانکهای مرکزی قرار گرفته اند و بدون پشتوانه چاپ شده اند و بدین ترتیب شاید بتوان کمی در مورد مفهوم سنتی کلمه ی پشتوانه تجدید نظر کنیم .

حتی کل ذخایر طلای امروز دنیا که در حال معامله است نیز فقط 20 درصدش به صورت حقیقی وجود دارد و 80 درصد آن قراردادی میباشد بنابراین حتی در مورد ارزش ذاتی چیزهایی مانند طلا و نقره نیز میتوان نگاه عمیقتر و متفاوت تری داشت .

اگر بخواهیم با مفهوم و تعریف سنتی کلمه ی پشتوانه به بیت کوین نگاه کنیم باید بپذیریم که بیت کوین هیچ پشتوانه ای ندارد اما اگر بخواهیم به ارزش ذاتی یا پشتوانه ی بیت کوین به عنوان یک واحد پولی با نگاهی متفاوت و نو بپردازیم میتوانیم بگوییم که ارزش بیت کوین به خاطر این است که مردم آن را پذیرفته اند و حاظرند برای خرید آن بهایی پرداخت کنند .

همین که بیتکوین غیر قابل کنترل بوده و تعداد آن از 21 میلیون عدد بیشتر نمیشود و یا اینکه به خاطر استفاده از فناوری بلاکچین ( در ادامه به توضیح مفهوم بلاکچین نیز میپردازیم ) ، احتمال ایجاد هیچ نوع تقلب و خطایی در آن وجود ندارد ، میتواند دلایلی بر ارزشمند بودن آن باشد .

مضاف بر این دلایل میتوان ارزش ذاتی یک واحد بین کوین را از روی قیمت میزان برق و زمانی که یک ماینر ( در ادامه به توضیح مفهوم ماینر و ماینیگ نیز میپردازیم )  برای استخراج یک بیتکوین صرف میکند و همینطور استهلاک تجهیزات ماینینگش محاسبه نمود ، چراکه امروزه بیت کوین توسط ماینرها استخراج یا تولید میشود و به بازار عرضه میگردد و مانند سایر ارزها و یا کالاها در فارکس قابل معامله بوده و قیمت بازار آن نهایتا در اثر تقابل عرضه و تقاضا تعیین میگردد .

به هر حال باید پذیرفت که این پولهای دیجیتالی مانند بیتکوین و اتریوم و ... امروزه به طور کامل در جهان پذیرفته شده اند و ثروت بسیار عظیمی در مارکت این ارزها جریان دارد . به عنوان مثال امروز در فروردین سال 1400 که این مقاله را تدوین میکنم ارزش کل بازار بیت کوین به بالای 1000 میلیارد دلار رسیده ! همینطور ارزش کل مارکت اتریوم 238 میلیارد دلار و ارزش کل مارکت ریپل 27 میلیارد دلار آمریکا میباشد .

البته یک نکته را نیز باید در نظر داشت و آن اینست که چون این پولهای دیجیتالی تعداد محدودی دارند ، بنابراین ثروتمندان دنیا با پول های هنگفت خود ، امکان تاثیر در بازار این ارزها را دارا بوده و میتوانند روی این ارزهای دیجیتالی سفته بازی کنند و قیمتها را به صورت مجازی بالا و یا پایین بیاورند ، اتفاقی که در تاریخ بیت کوین بی سابقه نبوده است ، بنابراین باید در خرید و فروش این ارزها بسیار هوشیارانه و علمی عمل کرد .


✔️ تعریف فناوری بلاک چین به زبان ساده ( BLOCKCHAIN ) !


بلاک چین یک سیستم غیر متمرکز میباشد.

بلاک چین در واقع سیستمی برای ثبت اطلاعات و گزارش ، بدون احتمال از بین رفتن یا دستکاری در اطلاعات است .

فرض کنید در یک جمع 100 نفره ، یک نفر قبض پرداخت بانکی خود را بالا میبرد و بقیه افراد با موبایل خود از آن عکس میگیرند ، اگر این فرد در آینده ، آن قبض را دستکاری کند و اطلاعات آن را تغییر دهد ، برای بقیه قابل پذیرش نیست چراکه نسخه اصلی اطلاعات آن قبض ، در اختیار بقیه افراد آن جمع قرار دارد . صاحب قبض فقط در صورتی میتواند تقلب کند که موبایلهای همه افراد آن جمع را گرفته و عکسها را پاک کند .

این کار ممکن است در مورد این مثال عملی باشد اما اگر افراد این جمع به جای 100 نفر 100 میلیون نفر بودند ، گرفتن موبایل همه افراد و از بین بردن عکسها تقریبا غیر ممکن بود .

شاید این ساده ترین مثالی باشد که بتوان برای تعریف چگونگی عملکرد فناوری بلاکچین ذکر کرد . در واقع در سیستم بلاک چین ، این کاربران شبکه بلاکچین هستند که مسئول حفظ و تایید اطلاعات میباشند . شما نیز وقتی به شبکه بلاک چین متصل میشوید به یک نسخه از اطلاعات دسترسی خواهید یافت و بخشی از این سیستم خواهید شد.

کلمه بلاک چین در واقع ترکیبی از دو واژه بلاک ( BLOCK ) به معنای بلوک و چین ( CHAIN ) به معنای زنجیره میباشد که در کل به معنای زنجیره ای از بلوک های اطلاعاتی میباشد . هر بلاک میتواند شامل اطلاعات خاصی باشد که به وسیله سیستم هشینگ ، کد گذاری شده است.

بلاک چین و بیت کوین دو برادر دو قلو به حساب می آیند چرا که هر دوی آنها همزمان متولد شده اند . در ارز دیجیتال بیت کوین ، اطلاعات تراکنش ها توسط فناوری بلاک چین حفظ و نگهداری میشود و در واقع هر کدام از بلاک های اطلاعاتی شامل اطلاعات تراکنش ها میباشند.

اما با وجود اینکه سیستم بلاک چین برای اولین بار در طراحی ارز دیجیتال بیت کوین به کار گرفته شد اما کاربری آن بسیار گسترده تر از این مورد خاص بوده و میتوان از این سیستم در هر جایی که نیاز باشد تا احتمال دستکاری در اطلاعات و یا از بین رفتن اطلاعات را به صفر رساند استفاده کرد.

یکی از مهمترین مزایایی که فناوری بلاک چین به ارمغان آورده ، مسئله ی تمرکز زدایی میباشد بدین معنی که در این سیستم برای نگهداری اطلاعات و جلوگیری از دستکاری آنها نیاز به یک نهاد نظارتی مرکزی نیست و این وظیفه به عهده ی تک تک کاربران میباشد. بنابراین میتوان گفت بلاک چین نیاز به (( اعتماد )) را نیز کاملا از بین میبرد و به همین دلیل اگر این فناوری در امور دیگری نیز به کار گرفته شود میتواند احتمال تقلب و خطا را به صفر برساند.


✔️ ماینینگ یا استخراج بیت کوین ، اتریوم و یا سایر ارزهای دیجیتال یعنی چه ؟


ماینینگ یا استخراج بیت کوین

ماین کردن یا استخراج ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم ، به زبان ساده به معنای مشارکت شما در کمک به انجام تراکنش های این الگوریتم ها و متعاقبا دریافت پاداش از طرف آنهاست .

به زبان ساده تر یعنی شما با استفاده از یک دستگاه ماینر یا یک کامپیوتر ، به این الگوریتم ها کمک میکنید تا بتوانند تراکنش های خود را انجام داده و تایید نمایند و در ازای وقت و برق مصرفی شما و استهلاک دستگاه ماینر یا کامپیوتر شما ، این الگوریتم ها به شما پاداشی از جنس همان ارز دیجیتال میدهند.

البته لازم به ذکر میباشد که تمام ارزهای دیجیتال قابل ماین کردن نیستند ، و صرفا ارزهای خاصی مانند اتریوم و بیتکوین قابل ماینینگ میباشند.

✳️ استخر ماینینگ ( MINING POOL ) چیست و بهترین استخرهای استخراج بیت کوین کدامند ؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم شما برای استخراج یک رمز ارز باید در تایید شدن تراکنش های الگوریتم آن ارز دیجیتال مشارکت کنید و منابع پردازشی خود را در اختیار آن ارز دیجیتال قرار دهید و در ازای آن نیز ، آن ارز دیجیتال به شما پاداشی از جنس خودش میدهد اما این پاداش متناسب است با میزان منابع پردازشی که شما در اختیار آن ارز دیجیتال قرار داده اید .

مثلا اگر شما با یک ماینر بیتکوین با هش ریت 2TH/S اقدام به استخراج بیت کوین نمایید نسبت به کسی که با یک ماینر بیتکوین با هش ریت 1TH/S در حال استخراج بیتکوین میباشد به مراتب بازدهی بیشتری خواهید داشت و این مازاد بازدهی بیش از 2 برابر خواهد بود و در واقع نسبت خطی ندارد  . این امر باعث پیدایش استخرهای ماینینگ شده است . اما چرا ؟!

جواب ساده است ، وقتی شما با سیستمی مواجه هستید که هر چقدر منابع پردازشی قویتری در اختیار آن قرار دهید به صورت تصاعدی پاداش شما را افزایش میدهد ، آنگاه بر سر اینکه چه شخصی یا یه تیمی بیشترین منابع پردازشی را در اختیار سیستم قرار دهد رقابت شکل میگیرد و بدین ترتیب استخرهای ماینینگ بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به وجود میاید.

استخر ماینینگ بیتکوین در واقع یک جامعه ی مجازی بوده که همه افراد آن ، منابع خود را با هم به اشتراک میگذارند و بصورت یکجا در اختیار شبکه بیت کوین قرار میدهند و زمانی که استخر ، پاداش خود را از شبکه بیت کوین دریافت نمود ، آنرا بین اعضای خود و البته متناسب با میزان منابع پردازشی که هر کدام از اعضا در اختیار استخر قرار داده ، تقسیم میکند .

اگر افراد یک استخر به جای تجمیع منابع خود در یک استخر و ارائه مجموعه ی آن به شبکه بیت کوین ، تصمیم بگیرند منابع خود را به صورت انفرادی صرف استخراج بیت کوین نمایند ، پاداشی بسیار کمتر از زمانی که عضو استخر هستند دریافت خواهند کرد . چون یک استخر ماینینگ تمام توان پردازشی همه اعضا را جمع کرده و یکجا به شبکه بیت کوین تقدیم میکند ، به همین علت میتواند بیشترین پاداش را از شبکه دریافت کند و به همین علت است که استخرهای ماینینگ به وجود آمده اند .

به همین دلیل امروزه اگر شما بخواهید بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری را استخراج نمایید باید حتما به یکی از استخرهای ماینینگ بیت کوین یا آن ارز دیجیتال متصل شوید وگرنه بازدهی شما به شدت کاهش میابد .

در زیر بزرگترین استخرهای استخراج بیت کوین بر مبنای میزان سهمشان از هش ریت کل شبکه بیت کوین را ، به شکل چارت مشاهده میکنید :

بهترین استخرهای استخراج بیت کوین


✔️ ماینر بیت کوین یا دستگاه استخراج بیت کوین چیست ؟


ماینر بیت کوین یا دستگاه استخراج بیت کوین چیست ؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم برای ماین کردن یا استخراج بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتالی که قابل ماینینگ هستند ، باید به وسیله ی دستگاهی که توان انجام تراکنش های دیجیتالی را دارد ، به استخرهای ماینینگ بیت کوین یا ارزهای دیجیتال دیگر متصل شده و شروع به استخراج نمود .

در ابتدای پیدایش بیت کوین ، افرادی که قصد استخراج بیت کوین را داشتند ، عموما به وسیله ی کامپیوتر های شخصی خود اقدام به ماینینگ بیت کوین میکردند . با گذشت زمان و زیاد شدن تعداد استخراج کنندگان ، افرادی که حرفه ای تر به این قضیه نگاه میکردند رو به بهینه سازی کامپیوترها برای ماینینگ آوردند و عموما کامپیوترهایی با کارت گرافیک ها و پردازنده های بسیار قوی برای این کار تهیه میکردند تا بتوانند با سرعت بیشتری بیتکوین ماین کرده و درامد بیشتری کسب نمایند .

اما با گذشت زمان و تبدیل این کار به یک کسب و کارِ تعریف شده ، دیگر استفاده از کامپیوترها برای ماین کردن بیت کوین به صرفه نبود چون بسیاری از اجزای یک کامپیوتر عملا تاثیری در سرعت ماین کردن ندارند و بار ماینینگ صرفا روی دوش کارت گرافیک و سی پی یو بود و بقیه ی قسمت های یک کامپیوتری که صرفا با هدف ماینینگ تهیه میشد ، به نوعی هزینه ی اضافی به حساب میآمدند و اگر دستگاهی به وجود میامد که فقط به هدف ماین کردن ساخته شده بود ، میتوانست خیلی ارزان تر تمام شود.

بنابراین دیری نگذشت که اولین دستگاههای ماینر بیت کوین که صرفا به منظور استخراج بیت کوین طراحی شده بودند ، روانه ی بازار شدند و چون استفاده از آنها برای ماین کردن بیت کوین ، بسیار مقرون به صرفه تر از کامپیوتری بود که همان کارایی را در ماین کردن بیت کوین داشت ، دستگاههای ماینر بیت کوین با استقبال زیادی مواجه شدند.

امروزه این دستگاههای ماینر ، هر کدام برای یک یا چند ارز دیجیتال ، اختصاصی سازی شده اند . مثلا دستگاههایی وجود دارند که صرفا بیت کوین استخراج میکنند و به آنها ماینر بیت کوین میگویند و یا برای اتریوم نیز به همین ترتیب ، ماینرهای مخصوصی وجود دارد که صرفا اتریوم استخراج میکنند و به آنها ماینر اتریوم گفته میشود.

برخی از ماینرها نیز توانایی ماین کردن چند ارز دیجیتال را دارند و میتوان از آنها بنا بر سیاست های خود ، در هر زمان برای ماین کردن هر کدام از آن ارزهای دیجیتال استفاده کرد. دستگاههای ماینر و مخصوصا ماینرهای بیتکوین ، امروزه با همان سرعتی که تکنولوژی های دیجیتالی دیگر در حال پیشرفت هستند ، در حال قوی تر و کارامد تر شدن میباشند و شرکتهای سازنده ی این ماینرها ، در رقابتی بسیار شدید با یکدیگر میباشند.


✔️ آیا ماینینگ با کارت گرافیک یا موبایل مقرون به صرفه است ؟


آیا ماینینگ با کارت گرافیک یا موبایل مقرون به صرفه است ؟

برای پاسخ به این سوال ، در ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که کارت گرافیک های کامپیوترها و همچنین پردازنده موبایل ها ، از نظر قدرت پردازش تراکنش های ارزهای دیجیتالی یا همان هش ریت ، با یکدیگر متفاوت میباشند بنابراین توان کامپیوترها و موبایل ها در استخراج بیت کوین یا اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتالی قابل ماین کردن ، با یکدیگر متفاوت است.

در صورتی که بخواهیم از قدرت کارت گرافیک کامپیوتر برای استخراج بیت کوین یا اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال استفاده کنیم ، ترجیحا باید کامپیوترهایی را مخصوص ماینینگ مونتاژ کنیم . برای این منظور ترجیحا باید تعداد زیادی کارت گرافیک بسیار قدرتمند را که اصطلاحا به آنها GPU نیز گفته میشود ، به صورت سری در یک کامپیوتر سوار کرد تا بتوانیم هش ریت بالایی از آن سیستم بگیریم. ( مانند تصویر بالا )

✳️ اما آیا این کار منطقی است ؟ به نظر کارشناسان ما این کار خیلی منطقی نیست ! اما چرا !؟

جواب خیلی ساده است ، چون بار انجام تراکنش های ماینینگ بیت کوین و یا اتریوم و یا سایر ارزهای دیجیتال را صرفا همان کارت گرافیک ها و CPU کامپیوتر تحمل میکنند و سایر قسمت های کامپیوتر نقشی در انجام تراکنش ها ندارند ، بنابراین میتوان گفت هزینه ای را که یک فرد صرف خرید قسمتهای دیگر یک کامپیوتر میکند ، هزینه ی سربار و اضافی میباشند .

بنابراین اگر هدف از تهیه یک کامپیوتر ، صرفا استخراج بیت کوین یا اتریوم و یا ... باشد و فرد بخواهد یک کامپیوتر با مثلا 100 کارت گرافیک بسیار قوی و سری شده تهیه کند ، این کار منطقی نیست و بهتر است فرد به سمت استفاده از دستگاههای ماینر بیت کوین یا اتریوم برود که صرفا برای این کار ساخته شده اند ، در این صورت میتواند با همان هزینه بازدهی بالاتری کسب کند.

هسته ی اصلی دستگاههای تخصصی ماینر ، صرفا یک کارت گرافیک و پاوری برای تامین برق آن و همینطور یک فن برای خنک کاری آن میباشد ، بنابراین نسبت به یک کامپیوتر با همان میزان بازدهی در استخراج بیت کوین ، هزینه ی کمتر و برق کمتری مصرف میکند و در نهایت باعث کاهش چشمگیر هزینه ی استخراج بیت کوین میگردد.

ماینینگ بیت کوین با کارت گرافیک کامپیوتر

اما اگر شخصی یک کامپیوتر بسیار قدرتمند از نظر کارت گرافیک و سی پی یو ، صرفا برای مصارف شخصی و عمومی تهیه نموده و در کنار آن نیز میخواهد از توان کارت گرافیک کامپیوتر خود برای ماینینگ بیت کوین نیز استفاده نماید ، این کار غیر منطقی نیست اما فرد باید این را در نظر داشته باشد که برای استخراج بیت کوین باید کامپیوتر وی دائما در حال کار با ماکسیمم توان خود باشد و این امر باعث میشود تمام قطعات و اجزای آن کامپیوتر به صورت همزمان با هم مستهلک شوند و عمر کامپیوتر بسیار کوتاهتر خواهد شد.

در مورد ماینینگ با موبایل نیز داستان به همین منوال میباشد و در صورتی که استهلاک موبایل را در نظر بگیریم و البته کند شدن آنرا هنگام استفاده نیز ، به آن اضافه کنیم ، متوجه میشویم که استفاده از موبایل برای ماینینگ ارزهای دیجیتال تقریبا منطقی نیست.

✍️ در صورتی که نیاز به طرح توجیهی احداث یک مزرعه استخراج بیت کوین یا اتریم یا هر رمز ارز دیگری را به صورت کاملا اختصاصی و به روز و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت ارائه به بانک یا اخذ مجوز احداث فارم ماینینگ دارید ، با کارشناس ارشد طرح نویسی ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories