• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی کاشت و پرورش دراگون فروت ( میوه اژدها )

(1 vote, average 5 out of 5)

طرح توجیهی کاشت و پرورش دراگون فروت ( میوه اژدها )

 جهت آشنایی با طرح توجیهی کاشت و پرورش دراگون فروت یا میوه اژدها صفحه زیر را مطالعه نمایید . میوه اژدها یا دراگون فروت میوه ای است که بومی مکزیک و آمریکای مرکزی و جنوبی می باشد . این میوه همچنین در کشور های جنوب شرقی آسیا نیز کشت می شود . علاوه بر جنبه های درمانی ، دراگون فروت طعم مطبوعی داشته و برای تهیه شربت و مربا استفاده می شود .

معرفی طرح توجیهی کاشت و پرورش دراگون فروت ( میوه اژدها ) :

 میوه اژدها یا دراگون فروت ، میوه ای با ظاهر بسیار جالب توجه بوده که بومی مکزیک ، آمریکای مرکزی و جنوبی می باشد . از نام های دیگری که این میوه با آنها شناخته می شود می توان به پاتایا ، تان لانگ و گلاب توت فرنگی اشاره کرد . اگرچه خواستگاه این میوه در قاره آمریکا است ، اما در چند سال اخیر در سراسر دنیا طرفدارانی پیدا کرده است . کشور ما نیز از این قضیه مستثنی نیست ؛ چراکه دراگون فروت یا میوه اژدها هم اکنون در بعضی از فرشگاه های داخل کشور نیز به روش می رسد .

میوه اژدها همچنین در نقاط دیگری مثل کشور های جنوب شرق آسیا از جمله تایوان ، فیلیپین ، مالزی ، جنوب چین و ویتنام نیز کاشته می شود . این میوه درختی است و درختی که دراگون فروت روی آن به بار می آید پیتایا نام دارد . درخت پیتایا در حدود 30 تا 50 روز پس از شوفه دادن ، میوه می دهد . شکوفه های دراگون فروت یا میوه اژدها بزرگ و سفید رنگ هستند و در شب نمایان می شوند . از این رو به شکوفه های پیتایا " گل شب " یا " ملکه شب " گفته می شود .

علت نام گذاری این میوه به میوه اژدها ، ظاهر عجیب آن است . درون میوه دانه هایی شبیه به سیاه دانه وجود دارد ، که با کاشتن هر یک از آنها می توان درخت جدیدی پرورش داد . میوه دراگون فروت آبدار است و برای تهیه مربا و شربت استفاده می شود . وزن هر میوه اژدها در حدود 150 تا 600 گرم می باشد . این میوه انواع مختلفی دارد که هر یک طعم و رنگ مخصوص به خود را دارد . در زیر به انواع این میوه اشاره شده است :

1 .  رنگ میوه سفید با پوسته قرمز

2 .  رنگ میوه قرمز با پوسته قرمز

3 .  رنگ میوه سفید با پوسته زرد ( کمیاب )

4 .  رنگ میوه صورتی با پوست قرمز

5 .  رنگ میوه سفید با پوست صورتی

6 .  رنگ میوه قهوه‌ای با پوست سفید ( بسیار کمیاب )

دراگون فروت یا میوه اژدها مثل سایر میوه ها سرشار از ویتامین های مختلف بوده و می تواند جنبه های پیشگیرانه و درمانی برای بعضی از بیماری ها را داشته باشد . به طور مثال مصرف میوه اژدها از بیماری هایی مثل سرطان روده و دیابت جلوگیری می کند . این میوه حاوی مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها بوده و املاح معدنی آن موجب کاهش کلسترول و تنظیم فشار خون می شود . همچنین ، اگر به طور دائم مصرف شود باعث بهبود سرفه های شدید و آسم می شود .

بذر این میوه در داخل کشور به صورت بسته ای به فروش می رسد و قیمت هر بسته ، بسته به تعداد بذر داخل آن است . قیمت بسته های 10 عددی این میوه ( بسته به نوع آن ) در سال 98 ، در حدود 6500 تا 12000 تومان و قیمت نهال آن بین 50 تا 60 هزار تومان می باشد . این درحالی است که بسته های یک یا دوتایی میوه اژدها در فروشگاه ها در حدود 40 هزار تومان به فروش می رسد .

 نحوه کاشت دراگون فروت یا میوه اژدها :

 روش اول : در مرحله اول بذر ها را از قسمت گوشتی میوه جدا کنید . زیرا وجود گوشته می تواند باعث پوسیدگی و یا بیماری در طول فرآیند جوانه زنی شود .

برای داشتن بیشترین میزان جوانه زنی ، بذر های تمیز شده را به طور مساوی در یک حوله کاغذی مرطوب پخش کنید . سپس آن را پیچانده و داخل یک کیسه بگذارید . کیسه را برای مدت چند هقته در یک مکان گرم قرار دهید . توجه داشته باشید که داخل کیسه باید مرطوب باشد .

هنگامی که ریشه ها ظاهر شدند می توانید نشاء ها را داخل گلدان پر شده با خاک معمولی کاکتوس و یا با ترکیبی از ورمیکیولیت ، پرلیت و پیت ماس بکارید .

روش دوم : در روش دیگر بذر های تمیز شده را می توانید مستقیما در داخل گلدان در عمق حدود 3-4 میلیمتر بکارید . این روش توصیه نمی شود زیرا غالبا میزان موفقیت با این روش کاهش می یابد .

 نکات مهم در پرورش دراگون فروت یا میوه اژدها :

 هنگامی که بذر ها جوانه می زنند ، ریشه های سفید نسبتا بلندی از بذر بیرون می آید ، در این زمان نشاء ها بایستی به مکان دیگری برای کاشت انتقال داده شوند . درصورتی که ریشه ها بیش از حد رشد کرده و بلند شوند ، ریشه ها در حوله کاغذی به دور هم پیچیده و به هم دیگر گیر می کنند ، که در این حالت آسیب اجتناب ناپذیر است .

بذر ها در طول روز نیاز به نور تا حدودی روشن دارند که منبع آن می تواند لامپی با طیف کامل نور و یا توسط نور خورشیدی که از طریق پنجره وارد می شود باشد . استفاده از یک پوشش پلاستیکی در عین حالی که رطوبت را ثابت نگه میدارد ، باعث می شود که خاک هم به آهستگی رطوبت خود را از دست دهد . اگر گیاه در محیط باز و در آفتاب کامل رشد کرده است ، باید نهال ها از مقدار کمی سایه برخوردار شوند . همچنین عناصر نیز باید کنترل و محافظت شود .

مشکل ترین بخش در رشد دراگون فروت از طریق بذر ، گذشتن از مرحله رشد لپه است . در این مرحله نهال ها بسیار کوچک و آسیب پذیر هستند و ریشه ها مستعد پوسیدگی می باشند . از آبیاری بیش از حد آبیاری خودداری کنید و اگر متوجه شدید که نهال ها با ریشه های قهوه ای چروکیده در حال خشک شدن و مردن هستند ، میزان آبیاری را کم کنید . البته این حالت ممکن است به دلیل زه کشی نامناسب گلدان و یا خاک سفت و فشرده باشد .

 تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز جهت کاشت و پرورش دراگون فروت :

دراگون فروت عمدتا در گلدان کشت می شود و به ازای هر بذر به یک گلدان نیاز است . همچنین خاک گلدان در کشت این میوه بسیار مهم بوده و ترجیحا باید از ترکیبی از خاک ورمیکولیت ، پرلیت و پیت ماس استفاده شود . مقدار مورد نیاز این ترکیب بسته به حجم و تعداد گلدان هایی است که طی فرایند کشت و پرورش مورد استفاده قرار می گیرند .

تولید محصولات کشاورزی به دلیل تخصصی نبودن فرایند در مرحله پرورش ، و همچنین به دلیل گلدانی بودن نهال بعضی از گیاهان ، به نیروی انسانی زیادی نیاز نیست و در صورتی که مساحت و گستره ی کاشت و پرورش بسیار زیاد نباشد ، در تمام مراحل و حتی در مرحله برداشت ، یک نفر نیز می تواند این فرایند را به اتمام برساند .

 در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی کاشت و پرورش دراگون فروت ( میوه اژدها ) ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

:: مطالب مرتبط :

:: طرح توجیهی تیپ احداث مزرعه کاشت و پرورش استار فروت 

:: طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید احداث مزرعه کشت ، پرورش ، فراوری و بسته بندی شاه توت و بلوبری و کرانبری

:: آموزش گام به گام ثبت نام سامانه سیتا جهت گرفتن وام بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی بانکی با کامفار

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories