• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی ترمووود یا چوب ترمو ⭐️ سال 1401 (PDF+Word)

(1 vote, average 5 out of 5)

طرح توجیهی ترمووود یا چوب نما | به روز + Doc + PDF

جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی احداث کارخانه فرآوری چوب و تولید ترمووود یا چوب ترمو یا چوب حرارتی، با آپدیت سال 1401 ، با فرمت Word و  PDFو با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ مجوز و یا ارائه به بانک ، این صفحه را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید .


ترمووود یا چوب ترمو یا چوب حرارتی چیست ؟


چوب ترمو یا چوب حرارتی نوع خاصی از چوب می باشد که برای تولید آن از چوب زبان گنجشک (ASH) و چوب گونه کاج (PINE) استفاده می شود. این نوع چوب به دلیل روش فرآوری، مکانیزم پیشرفته ی حرارت و عدم استفاده از مواد شیمیایی در تولید آن،  استحکام و ماندگاری بیشتری نسبت به چوب های دیگر  دارد.

به طور مثال ترمووود در برابر کپک، حشرات موذی، موریانه، ساس و قارچ مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد. این نوع چوب در ثبات رنگ، شکل و زیبایی در نوع خود بی نظیر می باشد.

از چوب ترمووود به عنوان چوب فنلاندی نام برده می شود، چراکه کشور فنلاند در تولید و صادرات این چوب در جهان پیشتاز بوده، هر چند در سالهای اخیر در کانادا و آلمان نیز چوب ترموووود به طور گسترده تولید می گردد. کد آیسیک  صنایع چوبی 20112324 می باشد، که ترمووود نیز از مصنوعات آن به شمار می آید.

 

معرفی محصولات مورد مطالعه در طرح توجیهی تولید ترمووود یا چوب ترمو ( چوب فرآوری شده )  :

  • انواع کفپوش چوب ترمو
  • نمای چوبی ساختمان با ترمووود
  • تولید سایبان از چوب ترمو
  • ساخت درب و پنجره از چوب ترمو
  • ساخت آلاچیق و خانه های چوبی از چوب ترمو
  • تولید قرنیز و همچنین دکوراسیون داخلی ساختمان از چوب ترمو
  • ساخت پله از چوب ترمو
  • ساخت و نمای سونا و استخر از چوب ترمو

 


مزایای ترمووود نسبت به نمونه های جایگزین آن :


مزایای ترمووود نسبت به نمونه های جایگزین آن

با توجه به اهمیت عایق سازی ساختمان ها در برابر سرما، گرما، صوت و الکتریسیته، ترمووود مزیت هایی را نسبت به نمونه های جایگزین خود داشته که در ذیل به چند مورد اشاره می کنیم:

عایق گرما و سرما :

سرعت انتقال گرما در چوب بسیار کم می باشد. شیشه 23 ، سنگ مرمر 90 ، فلز فولاد 1650 و فلز آلومینیوم 7000 برابر حرارت را سریعتر از چوب منتقل می کنند. به همین دلیل از دیرباز از چوب در ساخت خانه ، دستگیره ابزارهای مختلف، پوشش دیوارها ، سقفها و کف و انواع لوازم منزل استفاده می شده است.

عایق صوتی :

چوب از نظر جذب صدا یک عنصر ایده آل به حساب می آید، چرا که اکو و سر و صدا را جذب کرده و از انتفال آن جلوگیری می نماید. از همین رو در ساخت سازهای موسیقی و سالن های کنسرت، از این ماده استفاده می شود.

عایق الکتریکی  :

الکتریسیته در موادی مانند آهن و سایر مواد رسانا جریان می یابد. اما چوب یک عایق الکتریکی می باشد که جریان الکتریکی را از خود عبور نمی دهد.

 


هزینه ، درآمد و سود احداث کارخانه تولید ترمووود یا چوب حرارتی :


در صورتی که نرخ دلار را در سال 94، به قیمت 33،942 ریال و  ظرفیت سالانه تولید چوب  ترمووود را 209000 هزار قطعه  فرض کنیم ، خلاصه طرح توجیهی احداث کارخانه تولید ترمووود به شرح زیر براورد میگردد :

  • میزان ارزش تولید سالانه : 961400 میلیون ریال
  • میزان سرمایه ثابت در بخش ماشین الات و تجهیزات تولید : 9020 میلیون ریال
  • میزان سرمایه مورد نیاز تجهیزات عمومی : 2520 میلیون ریال
  • هزینه تهیه وسایل نقلیه مورد نیاز : 1560 ملیون ریال
  • همچنین برای تولید این مقدار ترمووود در سال باید زمینی به مساحت 6000 متر مربع را برای زیربنا باید در نظر گرفت. در قسمت ساختمان و محوطه سازی نیز مبلغ 3390 میلیون ریال به عنوان هزینه ثابت در نظر گرفت.
  • به انضمام تمام هزینه های جانبی دیگر و حقوق کارکنان این طرح، سرمایه در گردش محاسبه شده جهت اجرای این طرح، 111579 میلیون ریال محاسبه شده است. همچنین این طرح با ظرفیت یاد شده، برای 20 نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

 


فرایند تولید ترمووود از چوب طبیعی :

فرایند تولید ترمووود از چوب طبیعی

همانطور که پیشتر گفته شد، زادگاه و صاحب امتیاز فناوری  تولید ترمووود  کشور فنلاند می‌باشد. در ساخت و تولید ترمووود از گونه های مختلف درختان کاج، صنوبر، توس، زبان گنجشک، کاج رادیاتا و توسکا استفاده می‌شود. 

در تولید این محصول، ابتدا چوب این درختان برش داده شده، و به سایز استاندارد تبدیل می شوند. سپس قطعات چوب در داخل کوره‌های مخصوص ترمووود قرار می گیرند. در این کوره‌ها چوب تا دمای 100 درجه، و سپس 130 درجه سانتیگراد تحت شرایط خاص گرما داده می شود که این عمل، موجب خشک شدن چوب و کاهش رطوبت آن می گردد.

در مرحله بعد دمای کوره ی ترمووود بین 180درجه تا 220 درجه سانتیگراد افزایش داده می‌شود. چوب ساعتها در این دما و شرایط باقی می‌ماند و تمام قسمتهای چوب تا مرکز آن، به رنگ قهوه ای روشن در می‌آید؛ این عمل باعث می‌شود تا رطوبت چوب به طور کامل از آن خارج شود.

مرحله پایانی، مرحله سرد کردن چوب می باشد. در این مرحله با کاهش دمای کوره، چوب آرام آرام سرد می‌شود تا دمای آن به ۱۰۰ درجه سانتیگراد برسد. سپس با استفاده از بخار و پاشیدن آب، دمای آن را به دمای محیط می‌رسانند. در این مرحله چوب مجددا رطوبت جذب کرده و رطوبت نهایی آن، به 4 تا 6 درصد می‌رسد.

با استفاده از این روش عمده خصوصیات منفی چوب طبیعی از بین رفته و چوب در مقابل سرما، گرما، بارندگی، رطوبت، حشرات و هرگونه تغییر شکل در محیط های بیرونی و داخلی، مقاوم می‌گردد.

باید خاطر نشان کرد که چوب ترمووود با تمام مزایای برشمرده آن، مانند دیگر مواد طبیعی توانایی مقاومت در برابر  اشعه ماوراء بنفش خورشید را نداشته، که این امر با رنگ آمیزی ترمووود برطرف می شود. همچنین استفاده از لاک های محافظ بی رنگ مخصوص چوب ترمووود، مقاومت آن را در برابر نامساعد بودن آب و هوا بالاتر می برد.

 


ابعاد استاندارد تولید ترمووود یا چوب حرارتی :

ابعاد استاندارد تولید ترمووود

عموما کارخانه‌های تولیدی در دنیا که عضو اتحادیه بین المللی ترمووود هستند، از استاندارد یکسانی در ابعاد تولید شده چوب پیروی کرده و ابعاد ترمووود را با ضخامت‌های یکسان تولید می‌کنند. متداول‌ترین ابعاد ترمووودی که در ایران استفاده می‌شود شامل مقاطع و ابعاد ذیل می‌باشد:

مقطع SHP که صورت چهار تراش ساده می باشد که پرکابردترین  نوع ترمووود به شمار می آید.

مقطع دوم یا همان مقطع UTS, به صورت فاقه یا زبانه می باشد؛ به صورتی که پروفیل ها در هم فرو می روند. این مقطع برای نماها و اماکن بارش زا، کابرد بالایی دارد.

ترمووود مقطع UTV همانند UTS میباشد، با این تفاوت که بر سطح شیبدار قرار میگیرد.

مقطع  ECK، مقطع دارای شیار می باشد که برای کف ساختمان از آن استفاده می شود. علت استفاده از این مقطع در کف ساختمان، جلوگیری از سر خوردن به هنگام مرطوب بودن سطح می باشد.

ابعاد معمول برای تولید ترمووود معمولا پروفیل های با ضخامت 16، 19، 26 و 42 میلیمتر هستند که با عرض‌های متفاوتی در اندازه‌های زیر تولید می‌شوند:

  • ۹۲*۱۶
  •  ۹۲*۱۹
  •  ۱۱۷*۱۹
  •  ۹۲*۲۶
  •  ۱۱۷*۲۶
  •  ۴۲*۴۲
  •  ۶۸*۴۲
  •  ۹۲*۴۲
  •  ۱۴۰*۴۲

البته امکان تولید ترمووود با ابعاد دیگر هم با توجه به سفارش مصرف کننده وجود دارد. اما تولید چوب در ابعاد مذکور، معمولا دارای هدر رفت کمتری می باشد.

 


ترموود ایرانی چیست؟


ترموود ایرانی چیست

به تازگی در کنار نام آشنای ترمووود فنلاندی در بازار چوب، ترمووود ایرانی بازار داغ تری نسبت به گذشته پیدا کرده و بسیاری از مشتریان برای پیاده سازی پروژه خود، به دنبال ترمووود ایرانی هستند و یا حداقل آمار کلی کیفیت و کارکرد آن را از شرکت های ارائه دهنده خدمات چوب ترمو استعلام میکنند.

باید توجه داشت ترموود ایرانی موضوع جدیدی نیست  و از سال های گذشته حوالی سال های ۸۶ و ۸۷ (۲۰۰۶-۲۰۰۷)  بحث کالایی به نام ترموود در ایران مطرح شد ، اشخاص و شرکت هایی در ایران ادعای تولید این محصول را داشتند.

مقایسه ترموود ایرانی و ترمووود فنلاندی:

در برابر پدیده ای به نام ترموود ایرانی باید به نکته مهمی توجه داشت و آن خود موضوع ترموود است. همانگونه که از مطالعه فرآیند به وجود آمدن ترموود پیداست، برای  به وجود آمدن این محصول باید شکست مولکولی در فرآیند تولید صورت پذیرد و این عمل، تنها یک فرآیند فیزیکی محدود به خشک شدن و یا گرما دیدن چوب نیست.

لذا عملیات تولید ترموود به دانش فنی مربوطه و دستگاه های پیشرفته نیاز دارد. اما به طور کلی هرگاه چوبی بر اثر حرارت زیاد به رنگ قهوه ای، عسلی و یا رنگ های تیره تر از چوب تبدیل گردد، می توان صفت ترموود را برای آن متصور شد..

چوب ساخت ترمووود با کیفیت در ایران از کشور روسیه و جنگل های تایگا تهیه میگردد.البته چوبهای متفرقه ایرانی هم در بازار وجود دارند که با عنوان چوب ترموود ایرانی شناخته میشوند. این نوع ترمووود عمدتا دارای معایب زیر می باشد ( هدف ما از بیان این نقاط ضعف این است که سرمایه گذاران محترمی که قصد ورود به این عرصه را دارند ، بتوانند با شناخت این نقاط ضعف سعی در برطرف نمودن این موارد ، در ترمووود تولیدی خود نمایند )  :

  • ترک زیاد در طول چوب
  • اعوجاج در طول چوب
  • خیز زیاد چوب
  • اختلاف ضخامت چوب زیر سازی که باعث اختلاف سطح در چوبهای نما میشود.

توجه : هدف ما از بیان این نقاط ضعف این است که سرمایه گذاران محترمی که قصد ورود به این عرصه را دارند ، بتوانند با شناخت این نقاط ضعف سعی در برطرف نمودن این موارد ، در ترمووود تولیدی خود نمایند.

 


جهت آشنایی بیشتر مخاطبان محترم وبسایت با کاربردهای ترمووود در این قسمت به بررسی ابعاد مالی اجرای نما با چوب ترمووود مینماییم .جهت برآورد هزینه اجرای نمای چوب حرارتی میبایست به نکات زیر توجه نمود :


برآورد هزینه اجرای نمای ترمووود

هزینه تهیه مصالح فلزی جهت زیرسازی نمای ترمووود :

  • هزینه تهیه چوب ترمو
  • هزینه رنگ چوب خام ترمووود
  • هزینه چوب زیرسازی
  • دستمزد اجرای نمای ترمووود

با در نظر گرفتن عوامل فوق، میتوان به جمع بندی مناسبی در ارتباط با برآورد هزینه اجرای نمای ترمووود رسید. لذا در این نوشته سعی گردیده که میزان تاثیر هر یک از عوامل فوق را به تفصیل توضیح دهیم:

هزینه تهیه مصالح فلزی:

معمولا جهت زیرسازی فلزی نمای ترمووود، از قوطی 40 در 40 استفاده میگردد. فاصله شبکه های فلزی زیر نمای ترمووود نیز نباید کمتر از 50 سانتی متر باشد. با توجه به این موارد هزینه مصالح فلزی زیرسازینمای ترمووود حدود 60000 تومان برای هر متر مربع برآورد میگردد.

البته در صورتی که نمای سیمانی زیر نمای ترمووود، سیمان صاف با ضخامت بیشتر از 4 سانتی متر باشد، زیرسازی فلزی لازم نیست و میتوان چوبهای زیرسازی را مستقیما بر روی سیمان پیچ و رول پلاک کرد.

هزینه چوب زیرسازی:

چوب اشباع زیرسازی نمای ترمووود، معمولا در ابعاد ۲٫۵*۵ سانتی متر موجود میباشد که هزینه تهیه این چوبها، اغلب به صورت متر طول محاسبه شده و فروخته میشود. لیکن با توجه به اینکه تمام آیتم‌های آنالیز هزینه اجرای نمای ترمووود، به صورت متر مربع ارائه میگردد، قیمت چوب زیرسازی را نیز میتوان در حدود 15000 تومان برای هر متر مربع اعلام گردد.

دستمزد اجرای نمای ترمووود:

طرح نما و متراژ دو عامل مهم در مشخص کردن دستمزد اجرای نمای ترمووود میباشند. هرچقدر طرح آسانتر و متراژ بیشتری جهت اجرای نمای ترمووود داشته باشیم، میتوانیم در این آیتم قیمت پایین‌تری ارائه دهیم. بصورت کلی برای متراژهای کمتر از 20 متر مربع میتوان قیمت 100000 تومان برای هر متر مربع را پیشنهاد داد.

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی تولید ترمووود یا چوب نما ( به روز + کامفار + مشاوره ) ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود خلاصه طرح توجیهی آماده احداث کارخانه تولید پروفیل چوب پلاستیک 19 صفحه سال 93

:: دانلود طرح توجیهی آماده احداث کارخانه تولید محصولات ام دی اف و پروفیل MDF

 


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories