• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی تولید ماسه سیلیسی و ماسه کرومیتی

(1 vote, average 5 out of 5)

طرح توجیهی تولید ماسه سیلیسی و ماسه کرومیتی

جهت مطالعه طرح توجیهی تولید ماسه سیلیسی و ماسه کرومیتی این صفحه را مطالعه نمایید . ماسه سیلیسی نمونه ایی از انواع ماسه هایی است که معادن آن به وفور یافت میشود و از قیمت مناسبی برخوردار می باشد . از کاربرد های ماسه سیلیسی میتوان به استفاده در تصفیه خانه ها ، استفاده به عنون مصالح ساختمانی ، استفاده در تولید چینی و کاشی و ... اشاره کرد ، همچنین ماسه سیلیسی برای استفاده در قالب های ریخته گری مناسب نمی باشد ، چرا که تغییر دما باعث ایجاد انبساط و انقباض در ابعاد ماسه ها می شود و همین امر می تواند باعث ایجاد شکستگی در قالب شود .

معرفی طرح توجیهی تولید ماسه سلیسی و ماسه کرومیتی :

سیلیس نام علمی گروهی از کانی هاست که دارای ترکیباتی از سیلسیم و اکسیژن می باشد ، در واقع سیلیس نام متداول اکسید سیلیسمی است که به صورت طبیعی یا مصنوعی ساخته شده است . امروزه سیلیس در طیف وسیعی از تولیدات از کاربردهای تکنیکی در زمینه الکترونیکی و نوری گرفته تا استفاده های روزمره در ساخت و ساز کاربرد دارد .

ماسه نیز یک  نمونه از مصالح ساختمانی است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد ، به طور کلی می توان ماسه را بر اساس دسترسی ، منبع ، شکل ظاهری ، اندازه دانه ، کاربرد ، تحلیل غربال و ترکیب شیمیایی در دسته بندی های مختلف قرار داد . ماسه ها به دو دسته ماسه طبیعی و ماسه مصنوعی تقسیم می شوند ، حال  به توضیح مختصری راجع به انواع ماسه های طبیعی و مصنوعی می پردازیم :

ماسه طبیعی : این گونه ماسه ها به طور طبیعی استخراج شده و هیچ گونه فعالیت اضافه ای بر روی آن ها انجام نمی شود . ماسه رودخانه ایی و ماسه بادی نمونه ایی از ماسه طبیعی هستند .

ماسه رودخانه ایی : ماسه رودخانه ای دارای سیلیکا و نمونه ای از ماسه شسته شده می باشد ، این گونه ماسه ها از لحاظ شکل ظاهری گردی بیش تری دارند ، به رنگ سفید خاکستری بوده و از کیفیت خوبی برخوردار می باشد .

ماسه بادی :  ماسه بادی از دیگر نمونه های ماسه های طبیعی می باشد ، ساختار این ماسه به گونه ای است که به دلیل وجود خاک در ماسه دارای چسبندکی بالا می باشد ،  در ملات آبی و ساروج از ماسه بادی استفاده میشود .

ماسه مصنوعی : در روش تولید ماسه مصنوعی ، معادن آن شناسایی شده و با انجام فرآیندهایی بر روی ماسه ، ناخالصی هایی هم چون آهک ماسه را حذف می کنند . از ویژگی های ماسه مصنوعی می توان به مقاومت دمایی بالای آن ها اشاره کرد .

ماسه ها همچنین بر اساس ترکیب شیمیایی به انواع گوناگونی همچون ماسه سیلیسی ، ماسه زیرکنیوم ، ماسه الوینی ، ماسه کرومیتی و ماسه شاموتی تقسیم بندی می شوند ، که در این صفحه به معرفی آنها می پردازیم :

 ماسه سیلیسی :

 این ماسه برای ریخته گری قطعات آهنی و فولادی و فولاد آلیاژی مناسب نیست و بصورت ماسه Backing استفاده می شود ، در چدن ریزی معمولاً از ماسه سیلیسی مصنوعی استفاده می شود . ماسه سیلیسی نمونه ایی از انواع ماسه هایی است که  معادن  آن زیاد است و از قیمت مناسبی برخوردار می باشد . پودر سیلیس و ماسه سیلیسی در موارد زیر کاربرد دارند :

  • استفاده در صنایع شیشه سازی
  • استفاده در تصفیه خانه های شهری
  • استفاده در تولید بلوک ها و آجرهای سیلیسی
  • استفاده به عنوان مصالح ساختمانی
  • استفاده جهت تولید پشم شیشه
  • استفاده جهت تولید لعاب کاشی و سرامیک
  • استفاده جهت تولید چینی و کاشی
  • استفاده جهت ساییدن سطوح سنگی و اره کردن سنگها
  • استفاده جهت تمیز کردن و یا جلا دادن سطوح فلزی
  • استفاده جهت تولید سموم دفع آفات نباتی
  • استفاده در کوره های بلند ذوب آهن
  • استفاده جهت سایش و پرداخت سطوح شیشه ای

ماسه الوینی :

ماسه الوینی نمونه ایی از ماسه های گوشه دار میباشد ، از ویژگی های این ماسه می توان به وزن کم آن اشاره کرد ، انبساط حرارتی این ماده نسبت به ماسه های سیلیسی کم تر می باشد .

ماسه زیرکنیوم :

ماسه زیرکنیوم از خاصیت انبساط حرارتی برخوردار می باشد و ضریب انبساط حرارتی این مدل ماسه نسبت به ماسه سیلیسی کم تر می باشد ، همین ویژگی ، آن را به ماده ای مناسب برای استفاده در قالب و کوره تبدیل کرده است . ماسه زیرکنیوم از انتقال حرارتی بالایی برخوردار بوده و سریع خنک می شود و همچنین  مقاومت دمایی بالایی دارد . از لحاظ شکل ظاهری این مدل ماسه از دانه های گرد و منظمی تشکیل شده است .

ماسه شاموتی :

استفاده از این مدل ماسه برای فولاد آلیاژی بسیار مناسب می باشد ، ماسه شاموتی دیرگداز بوده و در ریخته گری و بدنه کوره مورد استفاده قرار می گیرد .

ماسه شسته شده :

وجود خاک در ماسه مزایا و معایبی به همراه دارد ، از مزایای وجود خاک در ماسه می توان به شکل پذیری آسان ماسه اشاره کرد و از طرفی وجود خاک در دانه های ماسه باعث کاهش چسبندگی سیمان و ماسه می شود ، که این امر از معایب وجود خاک در ماسه می باشد . در این جا منظور از ماسه شسته شده ، به میزان خاک درون آن برمی گردد به گونه ای که هرچه ماسه بیش تر شسته شود ، خاک ماسه  کم تر می شود .

 ماسه کرومیتی :

 کروم فلزی سخت و شکننده است که به صورت آزاد در طبیعت یافت نمی‌شود ، مهم‌ترین ترکیب معدنی این عنصر ، کرومیت است که فرمول شیمیایی آن FeO.Cr2O3 میباشد . این ماده معدنی به علت انتقال حرارت بالا و انبساط حرارتی پایینی که دارد ، گزینه مناسبی برای تولید دسته ای از ماسه های دیرگداز به نام ماسه کرومیتی محسوب می‌شود . کرومیت در صنایع مختلفی از جمله متالورژی ، صنایع شیمیایی و دیرگداز مورد استفاده قرار میگیرد و درصد خلوص کرومیت مورد استفاده در صنایع متالورژی و شیمیایی بالاست اما در دیرگدازها می‌تواند پایین باشد . حدود 35 درصد کرومیت در صنعت دیرگداز مصرف می‌شود  همچنین از ماسه های کرومیتی در تولید انواع فولادها ، تولید سری قطعات چدنی ، تولید ظروف سبز شیشه ایی و .... استفاده میشود . دانه بندی ماسه‌کرومیتی برای استفاده در صنایع عموما در ابعاد زیر انجام میشود :

2/0-7/0 میلیمتر (ریزدانه)

7/0-3 میلیمتر (دانه متوسط)

بالای 3 میلیمتر (دانه درشت)

این ماسه های دانه بندی شده با توجه به کاربرد و زبری سطح مورد استفاده قرار  می‌گیرد .

کرومیت صنعتی عموما در سه گرید دسته بندی میشود که به شرح زیر میباشد :

گرید A : این گرید شامل کروم با عيار بالاي 64 درصد و متشكل از كروميت با درصد کروم بالا و با نسبت کروم به آهن 5/2 میباشد .

گرید B : این گرید شامل کروم با عيار 64-56 درصد و كروميت با نسبت کروم به آهن 5/2 – 8/1 میباشد .

گرید C : این گرید نیز شامل کروم با عيار 55 – 50 درصد و كروميت با آهن بالا (High Fe) با نسبت کروم به آهن 8/1 میباشد .

یکی از نکاتی که در تولید ماسه ها باید رعایت کرد اینست که ، دانه‌های ماسه باید به شکل کروی باشند تا در حین استفاده امکان خروج گاز از قالب فراهم شود ، اگر شکل دانه‌ها به صورت تیز و غیر کروی باشد میزان چسبندگی ماسه کاهش می‌یابد .

هزینه ، درامد و سود حاصل از تخلیص سیلیس دارای آهن :

برای احداث یک واحد تخلیص سیلیس دارای آهن ، با ظرفیت 14400 تن ، به زمینی به مساحت 25000 مترمربع نیاز است و براساس برآوردی که در سال 1392 انجام شده میزان سرمایه لازم برای شروع تولید سیلیس  10میلیارد ریال می باشد .

میزان سرمایه ثابت و دیگر اطلاعات مالی برای تولید سیلیس دارای آهن به شرح زیر می‌باشد :

مساحت سالن تولید : ۷۰۰۰ مترمربع

طول دوره ساخت پروژه : ۱ سال

سرمایه ثابت : ۳۰۸۹۳۵ میلیون ریال

سرمایه در گردش : ۳۷۹۶۸ میلیون ریال

سرمایه کل : ۳۴۶۹۰۳ میلیون ریال

تجهیزات و نیروی انسانی جهت احداث واحد تخلیص سیلیس دارای آهن :

برای اجرای این طرح به 58 نفر نیروی انسانی نیاز است .

تجهیزات و ماشین آلات طرح تولید ﺗﺨﻠﻴﺺ ﺳﻴﻠﻴﺲ ﺩﺍﺭﺍی ﺁﻫﻦ :

  • ﻧﻮﺍﺭ ﻧﻘﺎﻟﻪ
  • ﺳﺮﻧﺪ ﻟﺮﺯﺍﻥ
  • ﺳﻴﻠﻮی ﻭﺍﺳﻄﻪ
  • سنگ شکن فکی
  • ﺳﻴﻠﻮی ﺛﺎﺑﺖ ﺫﺧﻴﺮﻩ ﻣﻮﺍﺩ ﺑﺎ ﺷﻴﺮ ﺑﺮقی
  • میکسر
  • بلانچر
  • دستگاه تراش و ...

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی تولید ماسه سیلیسی و ماسه کرومیتی ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی تیپ استخراج معدن شن و ماسه و احداث کارخانه سنگ شکن و شن شویی

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید آجر سیلیسی 53 صفحه

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی بانکی با کامفار

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories