• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی تولید جرم نسوز

(1 vote, average 5 out of 5)

طرح توجیهی تولید جرم نسوز

 جهت آشنایی با طرح توجیهی تولید جرم نسوز این صفحه را مطالعه نمایید . جرم نسوز یا دیر گداز شامل درصد خاصی از خاک های مختلف از جمله سیلیسی ، اسپینل ، جرم روکش تاندیش ، جرم های آلومینایی و  ... می باشد . این محصول در صنایعی مثل تولید فولاد ، آهن ، آلومینیوم ، مس ، شیشه و سرامیک کاربرد دارد .

 معرفی طرح توجیهی تولید جرم نسوز   :

 جرم نسوز از موادی مثل خاک‌های سیلیسی ، خاک‌های اسپینل ، جرم روکش تاندیش ، جرم‌های آلومینایی و . . . ساخته می شود . از جرم نسوز به منظور نسوزکاری کوره‌های القایی ، پاتیل‌ها ، تاندیش‌ها ، ساخت بلوک‌های کوره ، تعمیرات تاندیش ، پاتیل و کوره و دیگر موارد استفاده می شود . رطوبت نسبی ‌و مقدار SiO2/CaO ، فاکتور بسیار مهمی در اندازه گیری‌ مقدار ویسکوزیته جرم نسوز در فاز مایع هستند ، که بر خواص استحکام گرم و مقاومت خمشی آن تأثیر زیادی دارند . از مشخصات و مزایای جرم نسوز می توان به استحکام فشاری و خمشی بالا ، خواص ترمومکانیکی مناسب ، مقاومت به شوک حرارتی مناسب ، مقاومت به خوردگی و سایش مناسب و خواص رئولوژیکی و قابلیت نصب مناسب اشاره کرد .

به طور کلی درمورد کاربرد جرم نسوز می توان گفت که در کوره های صنعتی و صنایعی مرتبط با فلزات آهنی و غیرآهنی ، شیمیایی و پتروشیمی ، شیشه و سرامیک ، آلومینیم ، مواد معدنی و سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد . جرم نسوز دارای انواع متفاوتی است که به همراه مشخصات آنها در زیر آورده شده است  :

1 . جرم نسوز اسپینلی  : دیر گدازی بالا (به دلیل وجود فازهای اسپینلی) و مقاومت زیاد به شوک حرارتی (پایین بودن ضریب انبساط حرارتی اسپینل) از مزایای جرم نسوز اسپینلی می باشد که کاربردهای خاص خود را مسبب می شود . این نوع از جرم نسوز برای تولید انواع چدن ها و فولادهای آلیاژی ، ضد سایش و ضد حرارت استفاده می شود .

2 . جرم نسوز آلومینایی  : پایه اصلی این جرم‌ها آلومینا (Al2O3) است . این دیرگداز از نظر میل ترکیبی و خواص شیمیایی ، خنثی می باشد . جرم نسوز آلومینایی برای ذوب چدن و فولاد از آن استفاده می شود و با استفاده از مواد مرغوب وارداتی و تکنولوژی روز دنیا ، علاوه بر کیفیت فوق العاده دارای قیمت مناسب ‌و رقابتی هستند .

3 . جرم های پیشرفته  : جرم‌های پیشرفته‌‌ خواص بسیار قابل توجهی نسبت به اجرام معمولی دارند . از جمله این خواص می توان به قابلیت طراحی خاص برای هر مشتری و هر تجهیز طبق درخواست مشتریان ، نصب راحت و سریع به خصوص در جرم‌های گانینگ (پاشیدنی) و جرم‌های Self Flow یا خود روان ، مقاومت‌های منحصر بفرد در مقابل سایش؛ تابش ، خزش ، نفوذ مواد خورنده و دیر گدازی ، و انعطاف در دانسیته و تولید جرم‌های عایق پیشرفته از جمله جرم‌های Low Iron ‌(‌کم آهن‌) و جرم‌های سبک ، اشاره کرد .

4 . جرم نسوز آلومینایی کم سیمان  : پارامتر‌های مطرح در تهیه جرم کم سیمان نسوز آلومینایی ، ترکیب نسوز ، آب و سیمان بکار رفته در آن می باشد . این نوع نسوز از بوکسیت ایرانی و ‌آلومینای خالص با مقادیر مختلفی از ترکیب پایه نسوز ، افزودنی و نیز سیمان تهیه می‌شود .

5 . جرم نسوز اسیدی سیلیسی بر پایه اکسید بور : این نوع جرم نسوز از دانه‌های گوشه دار ، با دانه بندی صفر تا چهار میلی متر برای کوره‌های تا ظرفیت ۱۵ تن چدن و صفر تا هفت میلیمتر برای کوره‌های بالاتر از ۱۵ تن می باشند . خلوص سیلیس در جرم نسوز اسیدی سیلیسی بالاتر از ۵/۹۸ درصد است .

6 . جرم نسوز سیلیسی : جرم‌های نسوز سیلیسی برای کوره‌های القائی با ظرفیت‌های متفاوت و برای تولید چدن و فولادهای ساده کربنی مناسب می باشد . جرم‌های سیلیسی‌ با توجه به درجه خلوص Sio2 مصرفی‌ ، سختی یکنواخت‌‌ ، مقاومت به خوردگی بالا و سرعت کم کرسیتالیزاسیون مورد استفاده قرار می گیرند‌ .

7 . جرم نسوز سنگین  : در مقایسه با جرم عایق سبك ، ‏‌جرم نسوز سنگین دارای دانسیته بالاتر و درصد بالاتری از آلومینا می باشد . این نسوزها شامل انواع جرم‌های با سیمان معمولی ، جرم‌های کم سیمان و جرم‌های فوق کم سیمان بوده و دارای سیستم گیرش هیدرولیک می باشند .

8 . جرم های ریختنی نسوز با سیمان نسوز فوندو : از مخلوط دانه‌های نسوز و یک سیمان هیدرولیک نسوز تشکیل می شود . جرم های ریختنی به دو دسته تقسیم می شوند . دسته اول یا جرم‌های ریختنی سنگین ، ساختاری یکپارچه فشرده بوجود می‌آورند ، که دارای استحکام است و ضربه و سایش و بار را در دماهای بالا تحمل می کند . دسته دوم یا جرم‌های ریختنی سبک ، ساختاری متخلخل و در نتیجه عایق می سازند .

9 . جرم نسوز منولیتیکی : نسوزهای منیزیت کرومیت در صنایع مختلفی مانند فولاد ، مس ، سیمان و … استفاده می‌شوند . ضایعات این نسوزها به دلیل وجود یون کروم شش ظرفیتی در آنها ، سمی و آلوده کننده محیط زیست هستند . بنابراین بازیابی این نسوزها بسیار مهم است .

10 . نسوزهای منیزیت  کرومیتی‌ : در نسوزهای منیزیت کرومیتی ، حضور کروم در کنار منیزیا باعث افزایش انعطاف پذیری آجر شده و بنابراین مقاومت آن را در مقابل تنش‌های وارده و نیز شوک حرارتی ، بیشتر می‌کند . با این حال اتصال سیلیکاتی محدودیت‌هائی را از نظر ترمومکانیکی و شیمیائی ، برای آجر نسوز ایجاد می‌کند .

 درآمد و سود حاصل از تولید جرم نسوز :

 طبق آخرین آمار مربوط به سال ۹۶ ، آجرهای نسوز بسته به نوع و کاربرد آنها ، کیفیت و ابعادشان با قیمت های مختلفی به فروش می رسند . محدوده قیمت جرم نسوز شکل دار یا آجر نسوز در این سال در حدود ۵۶۰۰۰۰ تا ۱۴۴۰۰۰۰ ریال به ازای هر عدد تخمین زده شده است . این درحالی است که با ظرفیت تولید سالیانه ۲۰۰۰ تن از این محصول ، نرخ بازگشت داخلی ۴۲ درصد می باشد .

کد آیسیک تعیین شده برای محصولات صنعتی نسوز 2692312308 می باشد .

 فرایند تولید جرم نسوز :

 نسوز ها به دو شکل اساسی شکل دار و ترکیبات گرانول یا پلاستیک بدون شکل تولید می شوند . محصولات شکل دار را آجر و شکل می نامند . این محصولات برای شکل دادن به دیوارها  ، قوس ها و کاشی های کف تجهیزات مختلف با دمای بالا استفاده می شوند .

تولید نسوز شامل چهار فرآیند است : فرآوری مواد اولیه ، شکل دهی ، حرارت دادن و پردازش نهایی . فرآوری مواد اولیه شامل خرد کردن و آسیاب کردن مواد اولیه است ، که در صورت لزوم با طبقه بندی بر اساس اندازه و آهکی کردن و خشک کردن مواد اولیه دنبال می شوند . مواد اولیه فرآوری شده ممکن است با سایر مواد معدنی و ترکیبات شیمیایی مخلوط و خشک شده ، سپس بسته بندی و به عنوان محصول ارسال شوند . همه این فرایندها برای برخی از محصولات نسوز مورد نیاز نیست .

شکل دهی شامل مخلوط کردن مواد اولیه و تبدیل آنها به شکل های مورد نظر است . این روند اغلب در شرایط مرطوب یا نیمه مرطوب رخ می دهد . حرارت دهی شامل گرم کردن مواد نسوز در دمای بالا در یک تنور دوره ای ( دسته ای ) یا کوره ی تونلی برای تشکیل پیوندهای سرامیکی است ، که از خاصیت نسوز آن به محصول می دهد . مرحله نهایی پردازش شامل آسیاب  ، سنگ زنی و شن و ماسه زدایی از محصول نهایی است . این مرحله پس از ایجاد انبساط حرارتی ، محصول را در شکل و اندازه صحیح نگه می دارد . برای برخی از محصولات ، پردازش نهایی ممکن است شامل اشباع محصول با قیر و بسته بندی نهایی نیز باشد .

 تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز جهت تولید جرم نسوز :

 راه اندازی خط تولید جرم نسوز به طور متوسط به 12 نفر و زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع نیاز دارد . ارزش ماشین آلات مورد نیاز برای اجرای این طرح مبلغ ۴۵۰۰ میلیون ریال در سال ۹۶ براورد شده است . همچنین مواد اولیه که برای این فرایند مورد نیاز است شامل موارد زیر می باشد :

  • مواد ریخته گری معمولی
  • مواد ریخته گری سیمان متوسط
  • مواد ریخته گری سیمانی کم
  • مواد ریخته گری سیمان بسیار کم
  • مواد ریخته گری بدون سیمان
  • مواد معدنی چسبنده به فسفات
  • مواد قابل مقاوم در برابر سایش
  • ریخته گری های جریان آزاد
  • مواد عایق کاری
  • مواد متخلخل با تخلخل کم
  • ملات معمولی
  • ملات های با استحکام بالا
  • مخلوط گچ / ماله
  • چسب های قابل اتصال به ژل

 در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی تولید جرم نسوز ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید آجر نسوز دولومیتی 108 صفحه

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید آجر سیلیسی 53 صفحه

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی بانکی با کامفار

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories