• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی پرورش قارچ دارویی شیتاکه

(3 votes, average 4 out of 5)

طرح توجیهی پرورش قارچ دارویی شیتاکه

جهت آشنایی با طرح توجیهی پرورش قارچ دارویی شیتاکه ، این صفحه را مطالعه نمایید . قارچ دارویی شیتاکه جزو دسته قارچ های دکمه ای می باشد ، که کاشت آن به صورت بومی در چین و ژاپن انجام می شده ، اما اکنون در سراسر دنیا انجام می شود . این قارچ منبع غنی ویتامین بوده و برای بسیاری بیماری ها مفید می باشد .

معرفی طرح توجیهی پرورش قارچ دارویی شیتاکه :

 یکی از قارچ های محبوب و پرطرفدار در دنیا ، قارچ شیتاکه است که به دلیل خواص دارویی و فوایدی که برای سلامتی انسان دارد ، بسیار مورد توجه قرار گرفته است . این قارچ در دسته قارچ های دکمه ای قرار داشته و بسیار معطر می باشد .

این قارچ به صورت بومی در کشور چین و ژاپن کشت می شده ، اما در صورتی که شرایط رشد آن فراهم شود در هر جایی از دنیا می توان آن را پرورش داد . رنگ قارچ شیتاکه قهوه ای مایل به قرمز می باشد و امروزه در کشورهای آمریکا ، کانادا و سنگاپور نیز پرورش دهندگانی دارد . رشد این قارچ بین 10 تا 15 سانتی متر بوده  و به صورت طبیعی بر روی درختان جنگلی رشد می کند . در حال حاضر ، استان خراسان رضوی یکی از مناطق پرورش دهنده قارچ شیتاکه می باشد . بستری که برای رشد این نوع از قارچ استفاده می شود شامل چوب خورد شده و سبوس برنج است .

علت نام گذاری قارچ به نام شی تاکه ، آن است که یکی از درختانی که روی آن رشد می کند درخت شی است . رشد شیتاکه روی درختان ، با تشکیل تارها و میسلیوم هایی که به داخل چوب نفوذ می کنند و آن را تبدیل به یک بافت قارچ زده می کنند ، میسر می شود . پس از طی شدن چرخه زندگی قارچ ، اسپورهایی تولید می کنند که از طریق باد جابجا شده و روی بسترهای دیگر یک چرخه جدید را آغاز می کنند .

از جایی که شیتاکه منبع بسیار غنی از ویتامین است ، در میان افرادی که به سلامتی خود اهمیت می دهند و یا دچار بیماری خاصی هستند طرفداران زیادی دارد . چراکه قادر پیشگیری و یا درمان تعداد زیادی از بیماری ها از جمله زگیل تناسیلی ، سرطان ، اضافه وزن ، دیابت و قند خون ، ضعف در سیستم ایمنی ، پوکی استخوان ، کم خونی ، التهاب طبیعی ، کلسترول خون ، فشار خون ، بیماری های قلبی ، بیماری های دستگاه گوارش ، یبوست ، کمبود انرژی در بدن ، کمبود ویتامین دی ، پوسیدگی دندان ها ، کم حافظگی ، جوانسازی پوست ، آکنه و جوش و افزایش رشد مو می شود .

 هزینه و درامد طرح پرورش قارچ دارویی شیتاکه :

 از آنجایی که قیمت این قارچ در سال 96 6000 تومان به ازای هر کیلو براورد شده ، با در نظر گرفتن تمامی هزینه ها از جمله عایق بندی کردن سالن ، تهیه قفسه بندی ، خرید تجهیزات ، مخارج بستر سازی ، تهیه خاک پوششی ، هزینه بسته بندی و حمل و تقل و هزینه های جانبی آب و برق ، سود حاصل از پرورش این قارچ در هر دوره و ظرفیت تولید سالانه ۵ تن ، در حدود 4100000 میلیون تومان و سرمایه کل برابر با 290 میلیون ریال خواهد بود .

 روش کاشت و پرورش قارچ دارویی شیتاکه :

 کاشت و پرورش این قارچ با ارزش به دو صورت سنتی و مدرن انجام می شود که مراحل هر دو در زیر آورده شده است :

1 .  روش سنتی : در روش سنتی از قطعاتی از چوب درخت با ابعاد 90 در 10-15 سانتی متر استفاده می شود . سپس این قطعات از هرگونه موجود زنده ماکروسکوپی که امکان رشد آن وجود دارد ، پاکسازی می شوند . به این منظور گاهی قطعات چوبی را به مدت یک ماه در سایه و در هوای آزاد قرار می دهند . بعد از این مرحله ، تلقیح قارچ روی قطعاتی چوبی انجام می گیرد . برای این کار بهتر است از چوب بلوط استفاده شود . لازم به ذکر است که در این روش ، 1 تا 2 سال طول می کشد تا قارچ ها از چوب خارج شده و باردهی کنند . اما پس از آن در صورتی که مراقبت ها و پیگیری های لازم صورت بگیرد ، تولید قارچ 4 تا 6 سال ادامه خواهد یافت .

2 .  روش نوین : در این روش از خاک اره به عنوان بستر کاشت استفاده می شود . البته خاک اره به تنهایی یک بستر غنی نیست و باید موادی از جمله کلش گندم ، سبوس برنج و . . . نیز به آن اضافه شود .

برای شروع کار بستر کشت باید استریل شود . بنابراین خاک اره مخلوط با مواد مکمل در کیسه های پروپیلنی مقاوم به حرارت قرار می گیرد و با دمای 121 درجه و به مدت نیم ساعت اتوکلاو می شود . پس از آن ، بذر قارچ با بستر تلقیح شده و در یک اتاق تاریک با دمای بین 20 تا 25 درجه قرار می گیرند . بعد از 25 الی 30 روز ، بذرها داخل بستر ریسه دوانی می کنند . بین 1 تا 4 ماه طول می کشد تا میسلیوم های قارچ کل بستر را در بر بگیرد . تا قبل از تشکیل کلاهک بسترها باید در تاریکی قرار داشته باشند تا فرایند رشد زودتر اتفاق بیوفتن ، اما پس از تشکیل آن باید در معرض نور قرار بدهند . ایجاد گره های کوچک در کیسه ها به معنی شروع باردهی است .

در این مرحله باید در کیسه ها باز شوند و یا در بدنه آنها شکافی ایجاد شود ، تا علاوه بر تبادل گازها ، قارچ ها نیز بتوانند بیرون بیایند . سپس باید عمل شوک دهی انجام شود . این کار را می توان از طریق کاهش دما به 16-18 درجه ، شناور کردن کیسه ها روی آب یا واژگون کردن آنها انجام داد . در زمان برداشت قارچ ها باید دقت کنید که تا فلش آخر ساقه آن قطع نشود .

 نکات مهم در پرورش قارچ دارویی شیتاکه :

 برای کشت این قارچ بهتر است که از روش نوین استفاده شود . چرا که دوره کشت کوتاه تر بوده ( 8 ماه ) و سوددهی بیشتری به همراه دارد . همچنین موادی که برای تهیه بستر در این روش مورد استفاده قرار می گیرند ، به وفور قابل دسترس هستند . از آنجایی که برای تهیه بستر از باقی مانده های کشاورزی استفاده می شود ، از نظ اقتصادی نیز روش نوین به صرفه تر می باشد .

در تولید این قارچ دارویی در حدود دو ماه زمان نیاز است . این بدین معنی است که قارچ ها حدود 1 ماه پس از بذرپاشی آماده چیده شدن هستند . از جمله مشکلاتی که پرورش دهنده قارچ شیتاکه ممکن است با آن مواجه شود ، می توان به وجود دلالان خرده پا که موجب نابسامانی بازار توزیع می شود ، اشاره کرد . با این حال انجمن صنفی به منظور حمایت از تولیدکنندگان قارچ و کاهش اثرگذاری حضور دلالان خرده پا در بازار به دنبال تاسیس شرکت بیمه حمایت از تولیدکنندگان می باشد .

 تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز جهت پرورش قارچ دارویی شیتاکه :

 پرورش این قارچ نیاز به یک سالن دارد ، که گنجایش آن بسته به ظرفیت تولید مورد متغیر است . یک سالن 40 متری می تواند جوابگوی پرورش 5 تن قارچ در سال باشد . به علاوه این سالن به امکانات دیگر شامل عایق کاری سالن ، قفسه بندی و تهیه بستر کشت می باشد .

 در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی پرورش قارچ دارویی شیتاکه ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

✳️ موضوعات زیر نیز میتواند برای شما جذاب باشد :


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories