• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی تولید لنز طبی و رنگی

(1 vote, average 5 out of 5)

طرح توجیهی تولید لنز طبی و رنگی

 جهت آشنایی با طرح توجیهی تولید لنز طبی و رنگی  ، صفحه زیر را  مطالعه نمایید . لنز به یک لایه پلاستیکی یا پلیمری گفته می شود  ، که به جهت اصلاح خطاها و ضعف در بینایی و یا به منظور ایجاد زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد .

 معرفی طرح توجیهی تولید لنز طبی و رنگی :

 لنز به یک لایه پلاستیکی یا ژلاتینی خاصی گفته می شود  ، که طراحی و ویژگی های خاصی دارد و به صورت یک پوشش ، روی قرنیه چشم قرار می گیرد . در یکی از دسته بندی های متعدد لتزهای چشمی ، لنزها به دو دسته لنز رنگی و لنز طبی تبدیل می شوند . البته اخیرا گروه جدیدی که تلفیقی از دو گروه نام برده شده ، تحت عنوان لنزهای طبی رنگی نیز تولید شده اند . لنزها به منظور بهبود دید در حالت عدم استفاده از عینک طبی ، تغییر یا جلوه دادن به رنگ چشم و یا هردو مورد استفاده می شوند . بیشتر لنزها در قالب ها و یا با استانداردهای عمومی ساخته می شوند ، اما برای استفاده از لنزهای طبی تجویز پزشک لازم است .

در دسته بندی دیگری می توان لنزها را به دو دسته لنزهای کوتاه مدت ( روزانه ، یکبار مصرف ) و لنزهای بلند مدت ( فصلی ، سالانه ) تقسیم کرد . لنزهای کوتاه مدت را به جهت اکسیژن رسانی کم نمی توان در مدت طولانی مورد استفاده قرار داد . یک از این لنزها که محبوبیت فراوانی در میان افراد پیدا کرده اند ، لنزهای روزانه هستند که در ابتدای روز داخل چشم قرار می گیرند و در طی چند ساعت خود به خود از بین می روند .

در یک دسته بندی دیگر لنزها در دسته نرم ، سخت و گاز تراوا قرار می گیرند . لنزهای نرم اگرچه راحت تر استفاده می شوند ، اما برخلاف لنزهای سخت اشک آوری بیشتری را موجب می شوند . لنزهای گاز تراوا تلفیقی از دو گروه ذکر شده می باشد .

لنزها انواع بسیار متعددی دارند که برخی از آنها در زیر آورده شده است :

-  لنز آزادکننده دارو : از آنجایی که سیستم ایمنی چشم اجازه ورود مواد خارجی به آن را نمیدهد ، این نوع لنز تغییر بزرگی در این زمینه ایجاد کرده است . این لنز با آزاد کردن تدریجی دارو از دفع آن ممانعت می کند .

-  لنز طبی دائمی : این لنز از سیلیکون هیدروژل ساخته می شود ، که اکسیژن رسانی بسیار بالایی داشته و امکان استفاده از لنز حتا در زمان خواب و دوش گرفتن را نیز فراهم می کند .

-  لنز تماسی نرم : این لنزها را می توان در مدت طولانی استفاده کرد ، چرا که اکسیژن رسانی مطلوبی دارند . همچنین قابلیت تغییر شکل و مطابقت با قرنیه فرد را دارند .

-  لنز تماسی نفوذپذیر به گاز : این لنزها برای افرادی که دچار آستیگماتیسم و یا دارای حالت خاص قرنیه منایب تر می باشد . لنز GP نفوذپذیری بالایی نسبت به گازها داشته اما نسبت به لنزهای نرم کاربرد کمتری دارند .

-  لنز بیویکی : این لنزها طی یکی دو سال اخیر توسط یک شرکت آمریکایی رونمایی شدند . این لنز می تواند در مبتلایان آب مروارید جایگزین جراحی عدسی باشد چرا که دید فرد را تا 3برابر بهتر می کند .

-  لنز با قابلیت عینک آفتابی: این لنز از ورود نور خوشید و ماوراء بنفش به چشم جلوگیری کرده و می تواند قابلیت های یک لنز طبی را نیز داشته باشد .

 هزینه ، درآمد و سود آوری تولید لنز طبی و رنگی :

 قیمت لنزها بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می شود . یکی از این فاکتورها مدت زمانی است که لنز برای استفاده در آن تولید می شود . فاکتور دیگر کیفیت لنزها بر اساس مرحله کنترل کیفیت در فرایند تولید است . بر این اساس می توان گفت لنزهای آسیگماتیسم پر هزینه تر از دیگر لنزها هستند و قیمت پک های روزانه آن بین 50 تا 70 دلار برآورد شده است . لنزهای طبی رنگی که طرفداران زیادی نیز دارند ، در حدود 50 تا 700 دلار قیمت گذاری می شوند . لنزهایی که به منظور رفع پیرچشمی استفاده می شوند ، قیمتی معادل 50 تا 70 دلار دارند که سالیانه 500 تا 700 دلار برای مصرف کننده هزینه در پی دارد .

قیمت لنزهای روزانه که معمولا در بسته های 30 تایی هستند ، بین 20 تا 30 دلار و قیمت لنزهای فصلی و سالانه و ماهانه ، بین 50 تا 70 دلار است که هزینه سالیانه ی آن در حدود 300 دلار براورد شده است .

کد آیسیک لنزهای چشمی تماسی 3320612346 و کد تعرفه گمرکی آن 90013000 می باشد .

 فرایند تولید لنز طبی و رنگی :

 لنزهای تماسی می توانند به دو روش برش توسط ماشین برش کاری و یا روش قالب سازی تولید بشوند . فرایند کلی تولید لنز طبی و یا رنگی به طور مختصر به شرح زیر می باشد :

1 .  روش اول یا ریخته گری

ریخته گری خود می تواند به چند روش انجام شود . در یکی از این روش ها ، 3 مایع مختلف به قالب های چرخشی ریخته می شوند . انحنای داخلی لنز بر اساس سرعت چرخش قالب و انحنای بیرونی آن بر اساس قالب ، ایجاد می شوند . نیروی گریز از مرکز ناشی از چرخش قالب باعث پلیمریزاسیون مایعات می شود ، به این صورت که زنجیره های ملکولی به هم متصل شده تا پلاستیک هیدروفیلی را ایجاد کنند .

در روش دیگر یا قالب گیری تزریقی ، تزریق پلاستیک مذاب به قالب تحت فشار زیادی انجام می شود . پس از شکل گیری ، لنز از قالب خارج می شود تا دمای آن پایین بیاید . در مرحله بعد با ماشین تراشکاری روی لنز فرایند فینیشینگ انجام می شود . البته این مرحله آخر با توجه به پیشرفت های اخیر و ریخته گری خودکار که توسط رایانه کنترل می شود ، قابل حذف است .

2 .  روش دوم یا تراشکاری

در این روش شکل دهی اولیه لنز از طریق برش روی تراش صورت می گیرد . در ابتدا یک قطعه به شکل دایره با اندازه ای کمی بزرگتر از لنز نهایی ( از یک میله یا یک ورق پلاستیکی ) برش می خورد . این قطعه سپس روی یک دکمه ی استیل قرار گرفته و ماشین تراش تغییرات لازم را روی قطعه ایجاد می کند . اندازه گیری های مورد نیاز برای عمق برش توسط ماشین تراش انجام شده و به اپراتور لنز اعمال می شود . پس از عملیات تراش ، قطعه متصل به دکمه استیل تحت فرایند پولیش قرار می گیرد . شکل این پولیش با CPC لنز مطابقت دارد . پس از آن با اتصال لنز روی یک محور فولادی که انتهای آن منطبق با CPC لنز است ، قرار گرفته و از طریق تراشکاری شکل محدب لنز در سمت دیگر و CAC ایجاد می شود . پس از پولیش مجدد . لنز در حالت نیمه آماده قرار می گیرد .

3 .  تکمیل

در این مرحله منحنی های نهایی ایجاد می شوند ، که شکل لنز در لبه ها را تعیین می کنند . این کار از طریق تراشکاری با کاغذ سمباده یا تیغ تراش انجام می شود . این مرحله باعث می شود تا لنزها دقیقا روی چشم بیمار قرار بگیرند .

4 .  کنترل کیفی

این مرحله در تولید لنزهای تماسی اهمیت زیادی دارد . اعمالی که در مرحله کنترل کیفیت انجام می شوند ، شامل بررسی وجود ناهنجاری با میکروسکوپ ، اندازه گیری با استفاده از یک گراف ، اندازه گیری قطر و انحنا ، و اصلاح هر گونه خطا می باشند .

5 .  بسته بندی

پس از بازرسی لنزها ، آنها را استریل کرده و برای چند ساعت در محلول آب و نمک جوشانده می شوند تا نرم شوند . پس از آن در بسته بندی هایی قرار می گیرند که از آب و نمک پر شده و باعث نرم شدن لنزها می شوند .

 تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز جهت تولید لنز رنگی و طبی :

 مواد اولیه جهت تولید انزهای رنگی  طبی و بخصوص لنزهای تماسی ، نوعی پلیمر پلاستیکی می باشد . لنزهای سخت از جنس پلی متیل متاکریلات و لنزهای نرم از جنس پلی هیدروکسی استیل متاکریلات تولید می شوند ، که دارای خاصیت هیدرولیکی است . ماشین آلات تولید لنز طبی و رنگی به طور کلی به شرح زیر می باشد :

-  ماشین آلات برش و حکاکی

-  ماشین آلات رنگ کاری

-  ماشین آلات پوشش دهی PVD

-  ماشین آلات تمیزکاری اولتراسونیک

-  ژنراتور تولید لنز

-  ماشین آلات پولیش کاری

-  ماشین های سنگ زنی و تراشکاری

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی تولید لنز طبی و رنگی ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید ابزار پزشکی مانند میکروسکوپ متالوژی و بیولوژی و مانیتور قلب سال 97

:: طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید عینک ایمنی و عینک شنا 

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی بانکی با کامفار

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories