• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی تولید دوده صنعتی یا کربن سیاه

(1 vote, average 5 out of 5)

طرح توجیهی تولید دوده صنعتی یا کربن سیاه

 جهت آشنایی با طرح توجیهی تولید دوده صنعتی یا کربن سیاه این صفحه را مطالعه نمایید . دوده صنعتی یا کربن سیاه یکی از مواد افزودنی در صنعت تولید لاستیک است ، که از احتراق ناقص هیدروکربن های نفتی حاصل می شود . این ماده در تولید لاستیک ، جوهر پرینت ، پلیمرهای مختلف ، رزین و . . . کاربرد دارد .

 معرفی طرح توجیهی تولید دوده صنعتی یا کربن سیاه :

 دوده صنعتی یا کربن بلک ( سیاه ) به نوعی از ساختار کربنی گفته می شود ، که در آن اتم های کربن به صورت لایه های موازی اما نامنظم ، روی یکدیگر قرار گرفته اند . این نوع از کربن یکی از مهم ترین کربن های صنعتی محسوب می شود . کربن بلک دوده ای بسیار خالص است که از سوزاندن هیدروکربن ها در مجاورت هوای اندک حاصل می شود . از لحاظ خواص فیزیکی ، دوده صنعتی یا کربن سیاه ، نرم و پودری می باشد که دانه های تشکیل دهنده آن قطری حدود ۱۰ تا ۵۰۰ نانومتر دارند . این لحاظ شیمیایی ، این ترکیب شامل ۵/۸۸ تا ۹۹ درصد کربن ، ۳ تا ۱۱ درصد اکسیژن و ۱/۰ تا ۱ درصد هیدروژن می باشد . به غیر از صنعت لاستیک سازی ، این ماده در تهیه جوهر پرینت ، استفاده به عنوان روکش پلاستیک ها و در پلیمرها و رزین ها به منظور ایجاد خاصیت الکتریکی ، استفاده می شود .

در صنعت تولید لاستیک ، دوده صنعتی یک افزودنی مهم به حساب می آید چرا که باعث تقویت و بهبود خواص مکانیکی الاستومرهای به کار برده شده در لاستیک می شود . استفاده از کربن سیاه در این صنعت علاوه بر محافظت در برابر نور و رنگ دهی ، به دلیل کاهش میزان لاستیک استفاده شده ، باعث کاهش هزینه تولید لاستیک و قیمت آن می شود .

با توجه به فرایند تولید دوده ها به سه نوع تقسیم می شوند:

1 . Furnace black

2 . Channel black

3 . Thermal black

نوع خاصی از کربن سیاه وجود دارد که با نام specialty black شناخته شده و بیشترین پتانسیل رشد در صنعت و بیشترین قیمن به ازای هر کیلوگرم را دارد . دوده های صنعتی خاص عموما برای تولید پلاستیک ، جوهر و رنگ مورد استفاده قرار می گیرند .

 درآمد و سود حاصل از تولید دوده صنعتی یا کربن سیاه :

 بنابر نرخ پیش بینی شده ۳ .۸ درصدی ، تولید دوده در سال ۲۰۲۱ به ۱۴ .۸ میلیون تن در سال می رسد . قیمت جهانی این ماده در سال ۲۰۱۳ در حدود ۱۱۰۰ دلار به ازای هر تن بوده است ، در حالی که در داخل کشور دوده صنعتی یا کربن سیاه در حدود ۱۰۰۰۰ ریال به ازای هر کیلوگرم ثبت شده است . همچنین میزان کل سرمایه گذاری برای راه اندازی این خط تولید مبلغی در حدود ۵۹۳۲۳۴ میلیون ریال در ۲۰۱۳ تخمین زده شده است ، که در صورت عدم ایجاد اختلال و مشکل ، سود خالص سالیانه ۸۹۴۵۹ میلیون ریال برای این خط تولید قابل تصور است .

کد آیسیک دوده صنعتی ۲۴۱۱۵۱۲۴۴۸ می باشد .

 نحوه تولید کربن سیاه یا دوده صنعتی :

 دوده صنعتی از احتراق ناقص هیدروکربن های نفتی ، در مجاورت شعله و طی  تجزیه حرارتی تشكیل می گردد . در هنگام احتراق یا تجزیه حرارتی ، هیدروکربورها پس از از دست دادن هیدروژن به رادیكال های کوچكتر تجزیه شده و با ادامه این عمل ذرات کربن ایجاد می شوند . با تجمع این ذرات ، دانه های دوده تشكیل می گردند . در هنگام تشكیل دوده یا کربن سیاه ، هر چه درجه حرارت بالاتر باشد زمان تشكیل دوده کوتاه تر و اندازه ذرات کوچكتر می شود . یکی از عوامل مهم در کیفیت دوده ، اندازه ذرات می باشد . بنابراین با تغییرات شرایط عمل در هنگام تشكیل دوده ، دوده های مختلف با کیفیت های متفاوت تهیه می شود . کیفیت دوده صنعتی همچنین به نوع هیدروکربور نفتی استفاده شده به عنوان ماده اولیه نیز بستگی دارد .

مرحله ۱: اکستراکت یا مواد اولیه ابتدا توسط پمپ های موجود به داخل یك کوره Preheater منتقل می شود .

مرحله ۲: دمای مواد بین 150 تا 200 درجه سانتیگراد افزایش پیدا می کند و سپس به درون راکتورهای حرارتی عمودی مربوطه ، اسپری می شود .

مرحله ۳:  در راکتورهای عمودی روغن و هوای گرم ( 200 در حدود درجه سانتیگراد ) به درون سیستم تزریق می شوند . 

مرحله ۴: مواد ورودی به صورت ناقص سوخته و دوده به همراه گاز هایی که همراهش تولید شده اند از جمله CO2 ،N2  و . . .  حاصل می شود‌ .

مرحله ۵: دوده به همراه این گازها توسط آب مقطر سرد شده ، دمای آن ها تا حدود 300 درجه سانتی گراد افت کرده و سپس وارد برج خنك کننده می شوند .

مرحله ۶: دوده و گازهای همراهش وارد filter Backها می شوند و گازهای اضافی از دوده جدا می شوند . دوده باقیمانده که دوده مرطوب می باشد ، توسط پمپ وارد سیستم انتقال هوا شده و پس از تشكیل گرانول های دوده مرطوب ( رطوبت ۵۰% ) ، وارد خشك کننده می شوند .

مرحله ۷: در این قسمت با استفاده از هوای داغ تزریق شده به سیستم ، گرانول های مرطوب ، خشك شده و در نهایت رطوبت آنها به کمتر از 1 % می رسد . پس از آن ، توسط جدا کننده آهنربایی ، ذرات فلزی موجود در دانه ها جدا شده و سپس دانه های درشت آنها غربال می شوند .

مرحله ۸: در انتها محصول ، بسته بندی شده و در بسته های مختلف راهی بازار مصرف می گردند .

 نیروی انسانی و مواد اولیه جهت تولید کربن سیاه یا دوده صنعتی :

 مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید این ماده مهم صنعتی ، پسماندهای سنگین واحد های الفین و همچنین در بعضی از موارد ، انواع تایرها و لاستیک های فرسوده و مستعمل می باشد . همچنین برای راه اندازی و پیشبرد خط تولید دوده صنعتی یا کربن سیاه ، به ۵۷ نفر نیروی انسانی نیاز است . لازم به ذکر است که برای اجرای این طرح و ظرفیت تولید سالیانه ۴۰۰۰۰ تن ، باید زمینی به مساحت ۳۰۰۰۰ متر مربع در اختیار داشته باشید .

 در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی تولید دوده صنعتی یا کربن سیاه ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

:: مطالب مرتبط :

:: طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید پودر گیلسونایت یا پودر قیر

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید گرافیت

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی بانکی با کامفار

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories