• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی تولید ورق آلوزینک ⭐️ سال 1401 | مشاوره مجوز و وام

(2 votes, average 5 out of 5)

طرح توجیهی تولید ورق آلوزینک

جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید ورق آلوزینک با اطلاعات کاملاً به روز برای سال 1401 ، با فرمت Word  و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ مجوز یا ارائه به بانک ، این صفحه را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید .


ورق آلوزینک چیست و چه کاربردی دارد ؟


یکی از انواع ورق های پوشش دار فولادی که در صنعت ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد ، ورق آلوزینک می باشد . این ورق که در دسته ورق های گالوانیزه قرار می گیرد دارای پوششی شامل یک فلز گالوانیزه نورد شده ی مرکب از آلیاژهای آلومینیوم 55% ، روی 43.4% و سیلیکون 1.6% می باشد . وجود پوشش آلوزینک روی ورق فولادی سبب جلوگیری از زنگ زدن و اکسیداسیون ورق می شود .

ورق آلوزینک با نام های تجاری Zincalume ، Galvalume و Aluzin شناخته شده است که نام آن برگفته از حضور دو نوع آلیاژ آلومینیوم و زینک ( روی ) در آن می باشد .

آلوزینک = آلو ( آلومینیوم ) + زینک ( روی )

ورق آلوزینک شباهت بسیاری با ورق گالوانیزه شده دارد به همین علت همواره نام این دو ورق در کنار یکدیگر آمده و با هم مقایسه می شوند . هر دوی این ورق ها بر پایه فولاد می باشند ولی پوشش آنها با هم متفاوت است . در ادامه در مورد تفاوت های این دو ورق صحبت می کنیم و این که در کدام موقعیت بهتر است از کدام ورق استفاده شود ، مفصل شرح می دهیم .

 

کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید ورق آلوزینک :

کد آیسیک ورق آلوزینک : 2710512359

کد تعرفه گمرکی ورق آلوزینک : نتیجه جستجو در اطلاعات گمرک حاکی از آن است که به علت عدم وجود کد تعرفه گمرکی اختصاصی برای این محصول ، میزان صادرات و واردات آن نامشخص می باشد .

 


درآمد ، هزینه و سود حاصل از تولید ورق آلوزینک


درآمد ، هزینه و سود حاصل از تولید ورق آلوزینک

در صورتی که نرخ برابری دلار به تومان را جهت راه اندازی خط تولید ورق آلوزینک ، 25,000 و ظرفیت تولید سالیانه را ، 240,000 تن درنظر بگیریم ، خلاصه طرح توجیهی تولید ورق آلوزینک به قرار زیر خواهد بود :

  • میزان سرمایه گذاری ثابت : 34 میلیارد تومان
  • ارزش ماشین آلات و تجهیزات : 12 میلیارد تومان
  • نرخ بازده داخلی : 41%

قیمت گذاری روی ورق های آلوزینک متناسب با وزن آنها می باشد . وزن ورقه های فلزی بسته به ابعاد ، ضخامت و آلیاژ آنها متفاوت است . فرمول کلی برای بدست آوردن وزن ورقه به صورت زیر است :

وزن ورقه = طول * عرض * ضخامت * چگالی

 

فروش ورق آلوزینک :

ورق های آلوزینک در بازار به دو صورت شیت و کلاف ، به صورت ورق های با سطح صاف و یا فرم دار موجود می باشند . ورق های کلاف دارای پهنای 72 تا 128 سانتی متر و ضخامت 0.8 تا 1.5 سانتی متر می باشد . انواع محصولات فرم دار در دو طرح سینوسی و ذوزنقه ای می باشد که در طول های 150 تا 1400 متر به فروش می رسد .

 

بخشی از مطالعات  بازار ورق آلوزینک :

ورقه های آلوزینک معمولاً در ایران تولید نمی شوند و بیشتر تقاضای این محصول از کشورهای دیگر وارد می شود . شرکت ماموت تنها واردکننده ورق آلوزینک اصل از کره می باشد . شرکت های محدودی در کشور وجود دارد که به تولید این محصول پرداخته اند . شرکت صنایع هفت الماس تاکنون تنها کارخانه تولیدکننده ورق گالوالوم در ایران می باشد که در ضخامت های 0.5 ، 0.6 و 0.7 به تولید این ورق می پردازند . علاوه بر این فولاد تاراز چهارمحال بختیاری نیز به زودی تولید این نوع ورق را به خط تولید خود اضافه می کند .

 


فرآیند تولید ورق آلوزینک


فرآیند تولید ورق آلوزینک

تولید ورق آلوزینک مشابه تولید ورق گالوانیزه می باشد این فرآیند تولید شامل مراحل زیر می باشد :

1 - ابتدا درصد وزنی عناصر مورد استفاده در ترکیب مشخص شده و حوضچه های مذاب برای آن تشکیل می شود . به عبارت دیگر در طی این مرحله آهن یا محصولات فولادی را درون مخزنی از ترکیب سه عنصر یادشده ( آلومینیوم – روی – سیلیسیم ) که به حالت مذاب هستند غوطه ور می کنند .

2 - پس از عملیات غوطه ور سازی ، محصول اولیه را کنار گذاشته تا خنک شود . در این مرحله سطح فولاد و فلز روی به یکدیگر چسبیده می شوند که در اصل به عنوان پوشش محافظ فولاد درنظر گرفته می شود . اگر این فرآیند به صورت رول صورت گیرد کاملاً به صورت مکانیزه و اتوماتیک خواهد بود اما اگر به صورت شیت باشد ، باید توسط اپراتور فرآیند گالوانیزه کردن صورت گیرد .

 


تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز جهت تولید ورق آلوزینک


تجهیرات ، امکانات و نیروی انسانی مورد نیاز جهت راه اندازی خط تولید ورق آلوزینک با ظرفیت تولید سالیانه 240,000 تن به قرار زیر می باشد :

- مساحت زمین مورد نیاز : 8000 مترمربع

- زیربنای کل : 4000 مترمربع

- تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : 48 نفر

- تجهیزات مورد نیاز :

کوره

مخازن نگه داری

حوضچه های مذاب

 


ویژگی های ورق آلوزینک


ویژگی های ورق آلوزینک

ویژگی های منحصر بفرد فلز فولاد سبب شده که این فلز از جایگاه ویژه ای برخوردار شود و کاربردهای زیادی داشته باشد . با انجام یکسری عملیات خاص روی این فلز ، امکان عرضه کارایی های خاص و ظریف تری به آن وجود دارد . ورق آلوزینک نیز که حاصل پوشش دار کردن فولاد با آلیاژهای مذکور بوده از این قضیه مستثنی نمی باشد .

از مهم ترین ویژگی های ورق آلوزینک می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1 - یکپارچگی ورق آلوزینک :

یکی از مهمترین ویژگی های ورق آلوزینک یکپارچگی در ظاهر و ثبات در کیفیت آن می باشد . این یکپارچگی حاصل فرآیند تولید خاص آن می باشد . همچنین در مواردی که ظاهر محصول اهمیت داشته باشد تاثیر شگرف این ویژگی به چشم می آید .

2 - دوام ورق آلوزینک :

مقاومت بالای ورق آلوزینک در برابر خوردگی اتمسفریک سبب شده که این ورق در مقایسه با ورق فولادی از دوام و عمر بسیار بالاتری برخوردار باشد ، عمری حدود 20 برابر عمر ورقه فولادی معمولی . به همین جهت می توان این ورق را در مواردی که رطوبت محیط بالاست مانند سقف ساختمان ، بر ورق فولادی معمولی ارجحیت داد .

3 - شکل پذیری ورق آلوزینک :

یکی دیگر از ویژگی های مهم ورق های آلوزینک انعطاف پذیری بالای آنهاست . پایه این محصول همان ورق روغنی یا ورق نورد سرد می باشد که به راحتی شکل می پذیرد . مواد بکار رفته در تولید ورق آلوزینک سبب شده علی رغم بهبود خاصیت شکل پذیری ، هیچ تغییر منفی ای روی ظاهر ورق پس از فرم دهی ایجاد نگردد .

4 - سبک و کم وزن بودن

5 - قابلیت رنگ کاری و جوش کاری

6 - قابلیت برش کاری با لیزر

 


تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه

تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه

از جمله تفاوت های اساسی این دو ورق با خواص مشابه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1 - شکل ظاهری :

همانگونه که در ویژگی های ورق آلوزینک گفته شده ، ورق آلوزینک ظاهری یکپارچه و یکدست تر از ورق گالوانیزه دارند و به صورت رنگ شده در بازار موجود هستند ، اما ورق گالوانیزه با ظاهری براق و بدون رنگ در دسترس می باشد . گرچه در مواردی ورق گالوانیزه نیز رنگ کاری می شود اما بیشتر از ورق آلوزینک برای رنگ آمیزی و استفاده در قسمت های بیرونی ساختمان استفاده می شود .

2 - مشخصات فنی :

تفاوت اصلی این دو ورق در مشخصات آنها می باشد . ورق گالوانیزه همان ورقه فولادی نورد گرم یا سرد می باشد که با یک لایه روی پوشانیده شده درحالی که ورق آلوزینک از لحاظ ساختاری پیچیده تر می باشد و با پوششی از آلومینیوم و روی پوشانده می شود .

3 - ابعاد :

ابعاد هر ورق آلوزینک و گالوانیزه محدود می باشد اما گالوانیزه در بازه گسترده تری تولید و عرضه می شود . ضخامت ورق گالوانیزه از 0.5 تا 2 میلی متر متغییر است اما ضخامت ورق آلوزینک از 0.5 تا 0.8 میلی متر می باشد .

4 - بقا در برابر خوردگی :

به علت وجود مقدار بالایی از آلومینیوم در ترکیبات ورق آلوزینک ، مقاومت ورقه فولادی بالا می رود . به همین سبب ورق آلوزینک از ورق گالوانیزه مقاوم تر می باشد بنابراین در موارد حساس تر و دقیق تر از ورق آلوزینک بیشتر از ورق های گالوانیزه استفاده می شود .

5 - هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول :

آلومینیوم عنصر نسبتا گران قیمتی می باشد . لذا قیمت تمام شده ورق آلوزینک بیشتر از ورق گالوانیزه می باشد .

 


کاربرد ورق آلوزینک

تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه

مهمترین کاربرد ورق آلوزینک در محیط هایی می باشد که اسیدیته محیط بالاست و یک فضای متراکم صنعتی برپا می باشد . از دیگر کاربردهای ورق آلوزینک می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • صنایع تهویه هوا
  • ساخت انواع اگزوز
  • ساخت آبگرمکن
  • ساخت منابع آب ذخیره
  • اتصالات
  • تابلو برق
  • ساخت انواع تابلوهای راهنمایی رانندگی
  • پروفیل درب و پنجره
  • کابینت سازی و یخچال سازی
  • پوشش کف کانکس
  • سقف فلاشینگ
  • روکش دیوار
  • زه کشی و لوده کشی
  • نرده ها
  • قاب خانه های فولادی
  • درب گاراژ
  • سایبان باغ
  • دیگ های بخار

 


معایب و محدودیت های ورق آلوزینک شامل موارد زیر می باشد


  • ناسازگاری با بعضی محیط ها
  • ورق آلوزینک در مجاورت با سرب یا مس واکنش نشان می دهد و سبب اکسیداسیون ورق می شود . همین مسئله یکی از ضعف های ورق آلوزینک محسوب می شود .
  • آلوزینک در محیط های با رطوبت بسیار بالا کارایی خوبی ندارد و سریعاً دچار خوردگی و زنگ زدگی می شود برای مثال در بنادر ساحلی و امثالهم توصیه نمی شود .
  • ورق آلوزینک در محیط های قلیایی نیز توصیه نمی شود زیرا روی پوشش تاثیر می گذارند .
  • توصیه شده ورق آلوزینک در مکانی که حیوانات اهلی نگه داری می شود استفاده نگردد .

 

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی ورق آلوزینک ( به روز + کامفار + مشاوره ) ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی آماده احداث کارخانه توليد شمش روی 61 صفحه

:: دانلود طرح توجیهی آماده احداث کارخانه تولید میلگرد از ضایعات و آهن اسفنجی 166 صفحه

 


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories