• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی فوم حفاری یا فوم پلیمری ⭐️ سال 1401 (PDF+Word)

(1 vote, average 5 out of 5)

طرح توجیهی فوم حفاری یا فوم پلیمری | به روز + Doc و PDF

جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید فوم حفاری یا فوم پلیمری ، با آپدیت سال 1401 ، با فرمت Word و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ مجوز و یا ارائه به بانک ، این صفحه رامطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید .


فوم حفاری یا فوم پلیمری چیست ؟


فوم ماده ای شیمیایی است که در اثر ترکیب با آب سبب ایجاد کف یا حباب پایدار می شود . نوع خاصی از فوم ها که از قدرت کف کنندگی بالایی برخوردار هستند و از آنها در حفر چاه های آب شیرین و شور ، حفر چاه های نفت و حفر تونل ها استفاده می شود ، فوم حفاری یا فوم پلیمری یا فوم اصلاح کننده خاک با قدرت نفوذ بالا نام دارد .

عملکرد فوم حفاری بدین شکل است که حین ترکیب با خاک موجب از بین رفتن اصطکاک و ساییدگی بین خاک و دستگاه حفاری شده ، همچنین سبب اِعمال سرعت در دفعات برداشت خاک و افزایش پایداری در منطقه مورد حفاری می شود .  

به علت وجود مواد ضد سایش و ضد زنگ فلزات در ترکیبات فوم حفاری هیچ گونه خوردگی و ساییدگی در تیغه های اتصالی به ماشین های حفاری یا برشگر ها مشاهده نمی شود .

علاوه بر این با حذف تمامی موارد اصطکاکی بین خاک و دستگاه های حفاری از اِعمال فشار و انرژی زیاد در حفر منطقه مورد نظر جلوگیری می کند ، که خود نکته حائز اهمیتی در صنعت حفاری می باشد .

کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید فوم حفاری شامل ارقام زیر می باشد :

کد آیسیک فوم حفاری : 2429412486

کد تعرفه گمرکی فوم حفاری : طبق جست و جوهای به عمل آمده در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی فوم حفاری اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص می باشد .

 

 کاربرد فوم حفاری


کاربرد فوم حفاری  :


فوم های حفاری با توجه به خاصیتی که دارند سبب تسهیل عملیات حفاری می شوند . علاوه بر نکاتی که در بالا ذکر شده ، فوم های حفاری کاربردهایی بسیاری دارند که در ذیل به آنها اشاره می کنیم :

کیسینگ  Casing :

در مواردی که همزمان حفاری و کیسینگ گذاری ( اتصال لوله کیسینگ ) انجام می شود ، کاربرد آب و فوم مفید می باشد . چون فوم ، جداره خارجی کیسینگ را روغن کاری می کند و این کار موجب کاهش یا حذف اصطکاک بین کیسینگ و دیوار چال می گردد .

جلوگیری از ایجاد گرد و خاک :

به موجب رعایت شرایط زیست محیطی و جلوگیری از پخش گرد و خاک در محیط چه در سطح و چه در زیر سطح ، از تزریق آب به داخل هوای فشرده استفاده می گردد .

حفاری در منطقه خاک و سنگ  :

برای تخلیه بهتر خاک و سنگ ، اگر از آب تنها استفاده شود ، ترکیب آب با خاک سبب ایجاد گل می شود که تخلیه آن را با مشکل مواجه می کند . استفاده از فوم پلیمری ( فوم حفاری ) ، پوششی روی ذرات خاک ایجاد می کند که فرآیند تخلیه آنها را تسهیل می نماید .

پایدار سازی چال حفاری :

وقتی حفاری در منطقه ناپایدار و ریزشی انجام شود ، استفاده از آب و فوم به علت پوشش دیواره چال سبب بهبود و پایداری شده و در موارد زیادی سبب بی نیازی از کیسینگ گذاری می شود .

افزایش سرعت هوای خروجی :

در جایی که میزان تخلیه براده ها کم باشد ، نیاز به افزایش سرعت هوای خروجی بالا می رود . افزودن آب و فوم به جریان هوا ، حباب هایی ایجاد می کند که سبب تخلیه بهتر براده ها می شود .

کمبود سرعت هوای خروجی دو علت دارد : یکی بزرگتر بودن قطر سر مته نسبت به حالت متعارف و دیگری کمبود فشار هوا .

آزاد سازی چکش از درون چال  :

اصولا نیروی محوری کمی در سیستم حفاری DTH مورد نیاز است و نسبت به روش های دیگر احتمال گیر افتادن کمتر می باشد ، ولی اگر محل ، خیلی ترک دار و حفره دار باشد ممکن است چکش گیر بیافتد .

 

انواع فوم حفاری :

فوم های حفاری با توجه به نوع کاربردشان به انواع مختلفی دسته بندی می شوند که این دسته بندی به شرح زیر می باشد :

  • فوم حفاری  DR-400
  • فوم حفاری  AK-500
  • فوم حفاری  AK-530
  • فوم حفاری KF-170

کاربرد فوم حفاری DR-400 :

کاربرد این فوم در حفاری چاه های نفت و گاز به شدت مشاهده می شود . فوم حفاری DR-400 حین تزریق به نوک مته حفاری ، موجبات خروج راحت خاک از تراشه های حفاری را فراهم می سازد .

کاربرد فوم حفاری AK-500 :

کاربرد این فوم مختص عملیات حفاری با دستگاه های TBM می باشد . اگر بخواهیم نقاط قوت اختصاصی برای این نوع فوم ذکر کنیم ، می توانیم بگوییم که برتری این نوع فوم بر دیگر فوم ها حجم کف فوق العاده ، سایش به شدت پایین ، تایم آبدهی بسیار بالا و مقاومت زیاد حباب با انواع شرایط دمایی و انواع خاک می باشد .

کاربرد فوم حفاری AK-530 :

دسته سوم از فوم های حفاری ، به فوم حفاری AK-530 اختصاص دارد. ترکیبات این فوم حاوی مواد آلی و کاملا گیاهی و طبیعی ( پلیمر های طبیعی ) بوده و به شرکت با محیط زیست سازگار است . به سبب همین ترکیب طبیعی ، میزان کارایی این محصول در محیط های شهری بسیار بالا می باشد .

کاربرد فوم حفاری KF-170 :

ترکیب سورفکتانت های آنیونیک و نانیونیک تجزیه پذیر ، سبب ایجاد فوم حفاری نوع AK-170 می شود . این فوم بصورت مایعی کنستانتره بوده و کاربرد آن در حفاری چاه های نیمه عمیق آب و سد سازی به چشم می خورد .

 


مواد تشکیل دهنده فوم حفاری :


 مواد تشکیل دهنده فوم حفاری

ترکیبات فوم حفاری بهمراه عملکرد هر یک را در ذیل آورده ایم :

  • بنتونیت دهیدراته ----> ایجاد ساختار فوم
  • کربوکسیل متیل سلولز(CMD  )  -----> ماده خشک کننده ی تثبیت کننده فوم
  • آدامس گوار ----> تثبیت کننده فوم
  • خاکستر سودا ----> عامل درمان کلسیم
  • سود سوز آور ( پتاس سوز آور ) ----> حفاظت در برابر خوردگی
  • عامل فوم ساز ----> تثبیت هوا در مایع
  • کلرید پتاسیم ----> تثبیت کننده شیل

از شرکت های تولید کننده فوم های حفاری در ایران می توان به شرکت پتروآپادانا و شرکت ایمن تاش سپاهان اشاره کرد .

 


هزینه ، درآمد و سود حاصل از احداث کارخانه تولید فوم حفاری  :


با توجه به اینکه نرخ برابری دلار در تولید فوم حفاری 16000 تومان و ظرفیت تولید سالیانه 1000 تن باشد ، خلاصه اطلاعات مالی طرح توجیهی تولید فوم حفاری به قرار زیر خواهد بود :

  • میزان سرمایه گذاری ثابت : 3.5 میلیارد تومان
  • ارزش ماشین آلات و تجهیزات : 1.5 میلیارد تومان
  • نرخ بازده داخلی : 45%

 


فرآیند تولید فوم حفاری  :


فرآیند تولید فوم حفاری خیلی پیچیده نیست . برای تولید فوم حفاری نیاز به مواد اولیه و یک فرمولاسیون داریم . از طریق فرمولاسیون مشخص ترکیب مواد صورت گرفته و سبب ایجاد فوم خشک می شود . سپس فوم خشک به نسبت مشخص با آب ترکیب شده و فوم حفاری به شکل متداول امروزه را تشکیل می دهد .

 


زمین و زیربنا و نیروی انسانی مورد نیاز جهت احداث کارخانه تولید سالیانه ، 1000 تن فوم حفاری به شرح زیر می باشد  :

 

  • مساحت زمین مورد نیاز : 3000 مترمربع
  • زیربنای کل : 800 مترمربع
  • تعداد نیروی انسانی مورد نیاز در دوره بهره برداری : 14 نفر

 

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی تولید فوم حفاری یا فوم پلیمری ( به روز + کامفار + مشاوره ) ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود بسته ی طرح های توجیهی آماده احداث کارخانه تولید انواع لوله و اتصالات

:: دانلود طرح های توجیهی آماده مرتبط با پلی اورتان و احداث کارخانه تولید فوم پلی اورتان

 


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories