• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

چگونه طرح توجیهی بنویسیم ✍️ + فایل نمونه طرح (PDF+DOC)

(11 votes, average 4 out of 5)

طرح توجیهی چیست؟

شاید یادگیری نوشتن طرح توجیهی کسب و کار، دغدغه ی بسیاری از شما خوانندگان محترم این صفحه باشد و مدتها به دنبال یک منبع خوب و استاندارد برای آموزش نوشتن طرح توجیهی و مطالعات بازار بوده اید ، ما در ادامه همین مقاله دو جزوه بسیار جامع آموزش نوشتن طرح توجیهی و مطالعه بازار را در اختیار کاربران وبسایت قرار داده ایم . اما در ابتدا بپردازیم به اینکه اصولا طرح توجیهی چیست !

سرفصل های این مطلب به قرار زیر میباشند :


📕 طرح توجیهی یا مطالعه امکان سنجی چیست ؟!


اگر سرمایه گذار هستید و یا قصد راه اندازی کسب و کاری را دارید ، حتما با واژه طرح توجیهی آشنا هستید ولی ممکن است برخی از خوانندگان محترم این مطلب ، آشنایی درستی با مفهوم و معنای طرح توجیهی و واژه هایی نظیر طرح کسب و کار ، بیزنس مدل و مطالعات فرصت نداشته باشند . قصد ما از تدوین این قسمت از مقاله، بیان این مفاهیم با زبان ساده میباشد.

طرح توجیهی در واقع نقشه ی راه یک سرمایه گذاری میباشد . زمانی که شما قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارید  در شروع کار ممکن است به شکل تقریبی و ناکامل ، محاسباتی در مورد هزینه ها و درآمد ها و سود و زیان کسب و کار خودتان انجام داده باشید اما این حد از اطلاعات برای ورود به یک کسب و کار کافی نیست !!

طرح توجیهی که با نام طرح امکان سنجی هم شناخته میشود در واقع تخمین دقیق تر و جامعتری از همین هزینه ها و درآمد ها و سود و زیان آتی آن کسب و کار میباشد. طرح کسب و کار و مطالعات فرصت نیز همین کاربرد را دارند اما قدری با طرح توجیهی تفاوت دارند که در ادامه ی مطلب به این تفاوت ها نیز میپردازم .

هدف طرح نویس از نوشتن یک طرح توجیهی این است که در نهایت و پس از انجام برآورد های لازم به این نتیجه برسد که طرح مورد بررسی دارای توجیه اقتصادی و مالی ، توجیه فنی و توجیه بازار میباشد یا خیر ! و اگر طرح توجیهی ، موجه بودن پروژه را از این جهات اثبات کرد، سرمایه گذار میتواند با اطمینان خاطر بیشتری به آن کسب و کار ورود نماید.

یک نکته مهم و طلایی در نوشتن طرح توجیهی :

هر چقدر که داده های ورودی یه طرح توجیهی دقیق تر باشد ، خروجی های طرح نیز دقیق تر خواهد شد و اعتبار بیشتری خواهد یافت. دریافت اطلاعات اولیه ی هر طرح توجیهی ، وظیفه ی طرح نویس میباشد و کارفرما نیز جهت بهینه انجام شدن پروژه ی خود بهتر است با دقت و وسواس زیاد ، با طرح نویس خود همکاری نماید.

مثلا اطلاعات اولیه ای که برای نوشتن یک طرح توجیهی صنعتی باید به طرح نویس خود بدهید شامل موارد زیر میباشد :

  • قیمت زمین در لوکیشن کسب و کار
  • لیست مواد اولیه و قیمت آنها
  • لیست ماشین آلات خط تولید و قیمت آنها
  • لیست تاسیسات مورد نیاز  کارخانه
  • لیست یوتیلیتی مصرفی کارخانه
  • نیروی انسانی مورد نیاز خط تولید
  • و ...

در انتهای همین مطلب دو کتاب آموزش نوشتن طرح توجیهی را با فرمت PDF و WORD جهت دانلود کاربران قرار داده ایم.


✔️ تفاوت طرح توجیهی و طرح کسب و کار چیست ؟!


 طرح توجیهی

معرفی جامعتر طرح توجیهی و تفاوت آن با بیزنس مدل ، بیزنس پلن و مطالعات فرصت !

برای اینکه تفاوت این چهار مقوله را بهتر بدانیم بهتر است به بررسی تک تک آنها بپردازیم :

مدل کسب و کار (Business Model) چیست؟

فرض کنید شما یک ایده برای یک کسب و کار دارید و میخواهید آن ایده را عملی کنید اما نمیدانید که آیا آن ایده قابلیت تجاری شدن را دارد یا خیر ؟! اگر به طور خلاصه بخواهیم مدل کسب و کار یا بیزنس مدل را تعریف کنیم میتوانیم بگوییم : مطالعاتیست که روی یک ایده انجام میشود تا بتوان فهمید که آیا یک ایده، امکان تجاری شدن را دارد یا نه ! بیزنس مدل همینطور برای تجاری شدن آن ایده یک مدل ارائه میدهد که بتوان در آن، روش درامدزایی پروژه را مشخص کرد.

طرح کسب و کار (Business Plan) چیست؟

در بیزنس مدل متوجه شدیم که آیا پروژه قابلت تجاری شدن دارد یا خیر؟ اگر جواب بیزنس مدل به این سوال مثبت باشد ، حال سوال بعدی مطرح میشود و آن این است که آیا این پروژه سود آور است یا خیر؟ بیزنس پلن یا طرح کسبب و کار ، مطالعاتیست که به این سوال پاسخ میدهد.

در بیزنس پلن که معمولا حدود 30 صفحه اطلاعات دارد در ابتدا کلیه هزینه های پروژه اعم از هزینه های ثابت (مانند هزینه زمین و ابنیه ، هزینه خط تولید و تهیزات و تاسیسات و ...) ، هزینه های تولید (مانند هزینه مواد اولیه ، هزینه یوتیلیتی مصرفی و دستمزد پرسنل و ...) ، سرمایه در گردش و سایر هزینه های آن پروژه براورد میشود. سپس به براورد درآمدهای پروژه در طول عمر مفیدش خواهد پرداخت و نقطه سربه سر پروژه مشخص خواهد شد.

پس از آن به براورد صورت های مالی مانند «ترازنامه» ، «صورت سود و زیان» و «صورت جریان وجوه نقد» خواهیم پرداخت و در نهایت شاخص های مالی مانند دوره بازگشت سرمایه (Period of Payback) و ارزش فعلی خالص (Net Present Value) و نرخ بازده داخلی (Internal Rate of Return) براودر خواهند شد. که توجیه مالی پروژه به وسیله ی همین شاخص های مالی تفسیر خواهد شد.

در صورتی که NPV پروژه مثبت باشد میگوییم پروژه سودده بوده و میتوان سودی معادل IRR% را به صورت سالانه برای پروژه متصور شد.

مطالعات فرصت (opportunity study) چیست؟

مطالعات فرصت در واقع مطالعاتیست که در تکمیل طرح کسب و کار انجام میشود و شامل مطالعات بازار و همینطور بررسی تمام کانال های تامین مواد اولیه و انتخاب تامین کننده ی بهینه میباشد. اما مطالعات بازار نیز خود متد مشخصی دارد که در آن ابتدا به شناسایی رقبای بالقوه و بالفعل پرداخته میشود و سپس آمار صادرات و واردات نیز از سازمان گمرک استعلام میشود و پس از آن به موازنه ی عرضه و تقاضا پرداخته شده و نهایتا توجیه یا عدم توجیه بازار اثبات میشود.

طرح توجیهی (ّFesibility Study) چیست؟

طرح توجیهی یا مطالعه امکان سنجی در واقع کامل ترین نوع ارزیابی اقتصادی و مالی و فنی و بازار پروژه میباشد که به نوعی در بر گیرنده ی تمام مطالعات بالا نیز میباشد اما بسیار کاملتر از آنها میباشد.هدف طرح توجیهی پاسخ به این پرسش است که آیا پروژه سود مورد انتظار ما را خواهد داشت یا نه؟

هسته ی اصلی طرح توجیهی همان طرح کسب و کار است اما در طرح توجیهی به صورت کامل به معرفی محصول و ابعاد فنی و فرایند تولید آن پرداخته میشود و سپس مطالعات بازار و پس از آن بررسی توجیه اقتصادی و مالی پروژه اتفاق میافتد.

لازم به ذکر است که برای انجام مطالعات امکان سنجی نرم افزار معتبر بین المللی وجود دارد به نام کامفار (comfar). نرم افزار کامفار نیز ورودی های خود را از طرح کسب و کار گرفته و میتواند تا حدود 1000 صفحه گزارش مالی تکمیلی را به طرح توجیهی پیوست نماید.

در نهایت در طرح توجیهی ، توجیه فنی و مالی و بازار پروژه، و یا عدم وجود آن اثبات خواهد شد.

تفاوت طرح امکان سنجی ( FS ) با طرح پیش امکان سنجی ( PFS ) چیست ؟

طرح پیش امکان سنجی (ّPre Fesibility Study)  در واقع به مجموع طرح کسب و کار و مطالعات فرصت گفته میشود که هر دوی این موارد در بالا تعریف شده است.

کاربردهای PFS  غالبا محدود به آشنایی اولیه سرمایه گذار با توجیه پذیر بودن یا نبودن پروژه از نظر مالی و فنی و بازار میباشد و به صورت تیپیک برای یک کسب و کار تدوین میشوند در حالی که FS ها برای یک پروژه مشخص در محل مشخص تدوین شده و میتوانند برای اخذ مجوز و وام بانکی و همینطور گرفتن زمین از شرکت شهرکها و یا منابع طبیعی و ... به کار بروند.

در ادامه به بیان تعاریف ساده و مختصر از اصطلاحات رایج در طرح توجیهی و مطالعه بازار میپردازیم :

⭐ توجیه فنی :  

معادل واژه  Technical Feasibility  می باشد و طرح را از جنبه های فنی شامل ظرفیت، تجهیزات و ماشین آلات تولید ، فرآیند تولید، ساختار اجرایی و ... مورد بررسی قرار می دهد. 

⭐ تجزیه و تحلیل مالی :  

معادل واژه  Financial Analysis  می باشد و از جنبه های مختلف مـالی و سـود آوری، طرح را با استفاده از  نرم افزار كامفار مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.    

⭐ نرم افزار كامفار :  

عبارتست از سیستم نرم افزاری  مورد استفاده در تجزیه و تحلیل مالی كه مخفف واژه  Computer Model For Feasibility Analysis and Reporting  می باشد و به اختصار COMFAR نامیده می شود و این نرم افزار توسط یونیدو (سازمان توسعه صنعتی  سازمان ملل متحد) تهیه و جهت تجزیه و تحلیل مالی- اقتصادی طرح ها برای كشورهای در حال توسعه، توصیه شده است. 

⭐ طرح ایجادی :   

به طرح هایی گفته  میشود كه در آن ها تمامی فعالیت های مورد نیـاز بـرای راه انـدازی و احداث یك واحد اعم از مطالعات امكان سنجی، عملیات احداث بنـا، نـصب و راه انـدازی ماشین آلات و بهره برداری از آن ها به انجام می رسد و به عبارت دیگر این  طرحها در ابتدا فاقد هرگونه موجودیت بوده و پس از طی كردن چرخه حیات ( تهیه، اجرا و راه انـدازی ) عینیت می یابند.  

⭐ طرح توسعه :  

به  طرحهای گفته  میشود كه یك واحد تولیدی، صنعتی و یا خدماتی بخواهد با امكانات زیـر بنایی معین و موجود خود، برای دستیابی به  ظرفیتهای بالاتر، محصولات جدیدتر و یا افزایش میزان فروش اقدام به سرمایه گذاری نماید. 

⭐ طرح انتقال : 

واحد های صنعتی و تولیدی ممكن است به دلایل گوناگون از قبیل قرار گرفتن در مسیر توسعه  شهری، رعایت مسایل زیست محیطی، محدودیت مكانی برای توسعه، كسب سود و درآمد بیشتر، ... كه برخی از دلایل اجباری و برخی اختیاری هستند، طرح انتقال را در دستور كار خود قرار دهند. 


✔️ سرفصل های یک طرحهای توجیهی تخصصی با فرمت بانک و برای اخذ وام چیست!


📕 سرفصل های طرح توجیهی بانکی ما به قرار زیر میباشند:

( لازم به ذکر میباشد این سرفصلها مربوط به فرمت بانکی برخی از طرحهای توجیهی صنعتی ما میباشند ، متناسب با مقتضای طرح ممکن است بخشی از این سرفصلها حذف و یا بخشهای دیگری به آن اضافه گردد . امکان اضافه کردن سرفصل های دیگر در چهارچوب طرح توجیهی بر اساس خواست کارفرما نیز وجود دارد. )

 

1️ خلاصه طرح توجیهی :

  • جدول خلاصه مشخصات طرح توجیهی
  • مزیت ها و امتیازات اجرایی طرح
  • خلاصه نحوه سرمایه گذاری طرح
  • جدول خلاصه شاخص ها و نسبتهای مالی و ارزیابی طرح توجیهی

 

2️⃣ فصل اول -گزارش بررسی و مطالعه بازار طرح :

( این قسمت یا همان مطالعه بازار مستقل از طرح توجیهی میباشد. در صورتی که نیاز به مطالعه بازار دارید حتما هنگام سفارش طرح به ما اعلام نمایید. ضمنا طرحهای تیپ یا دانلودی موجود در وبسایت نیز شامل مطالعات بازار نیستند و فقط قسمت مطالعه اقتصادی و مالی را شامل میشوند)

1 - مقدمه

2 - معرفی محصول :

  • تعریف محصول
  • بررسی مشخصات و خصوصیات فیزیکی و فنی محصول
  • بررسی مزیت ها و امتیازات اجرایی و اقتصادی و فنی محصول
  • تاریخچه محصول
  • مشخصات فنی محصولات
  • نام گذاری محصولات
  • معرفی کدهای آیسیک محصول
  • معرفی کد تعرفه گمرکی محصولات طرح
  •  مشخصات، وي‍‍‍ژگي‌ها و تعاریف علمی و تخصصی
  • استانداردهای ملی و بین المللی محصول
  • معرفی کاربردهای محصول
  • معرفی محصول به لحاظ ماهیت آن
  • بررسی کالاهای جایگزین
  • بررسی الگوی مصرف جامعه

هدف اجرای طرح

3 - معرفی پروژه :

  • تحلیل ضرورت اجرای پروژه
  • بررسی هدف صادراتی طرح
  • بررسی هدف جایگزینی وارداتی طرح
  • تحلیل ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پروژه
  • مکان یابی پروژه
  • مزایا و مشوقات محل استقرار طرح
  • دانش فنی پروژه
  • تحلیل جایگاه صنعت مورد بررسی در سیاست های کلان اقتصاد کشور
  • سازگاری اجرای پروژه با مجموع استراتژی های کلان اقتصادی کشور
  • بررسی استراتژی توسعه صادرات
  • بررسی سیاست های حمایتی دولت از صنعت مورد بررسی
  • بررسی مزیت های نسبی سرمایه گذاری در صنعت مورد بررسی

4 - عرضـــــــــه :

  • بررسی تولید داخلی
  • بررسی اطلاعات ریز واحدهای فعال تولید کننده این محصول در کشور ( بررسی ریز  پروانه های بهره برداری صادر شده)
  • بررسی ظرفیت اسمی واحدهای فعال در سطح کشور به تفکیک استانها
  • بررسی میزان تولید محصول در 5 سال گذشه در سطح کشور
  • بررسی واردات محصول در 5 سال گذشته بر اساس اطلاعات گمرک
  • بررسی کل عرضه در 5 سال گذشته و بررسی میزان رشد یا رکود سالیانه عرضه

5 - پیش بینی امکانات عرضــــــه :

  • پیش بینی تولید داخلی
  • بررسی اطلاعات ریز واحدهای دردست احداث محصول در سطح کشور ( بررسی ریز جواز های تاسیس صادره )
  • بررسی میزان پیشرفت فیزیکی واحدهای در حال احداث و طبقه بندی آنها بر اساس میزان درصد پیشرفت فیزیکی آنها
  • پیش بینی تولید محصول در سطح کشور در طی 5 سال آینده
  • پیش بینی واردات محصول به کشور در طی 5 سال آینده
  • پیش بینی عرضه کل در 5 سال آینده

6 - تقاضــــــــــــا :

  • بررسی تقاضای خارجی (میزان صادرات)
  • بررسی تعرفه صادراتی محصول
  • بررسی صادرات محصول در طی 5 سال گذشته بر طبق اطلاعات گمرک
  • بررسی تقاضای داخلی (میزان مصرف کشور)
  • بررسی مصرف ظاهری کشور در طی 5 سال گذشته
  • تقاضای کل در 5 سال گذشته
  • بررسی روند تقاضای کل در 5 سال گذشته

7 - پیش بینی تقاضـــــا :

  • پیش بینی تقاضای داخلی در 5 سال آینده
  • پیش بینی تقاضای خارجی (پیش بینی  صادرات) در 5 سال آینده
  • پیش بینی تقاضای کل در 5 سال آینده
  • تحلیل موانه پیش بینی امکانات عرضه و پیش بینی تقاضا

8 - بررسی بازار جهانی طرح :

  • بررسی واردات جهانی محصول به تفکیک کشورها در 5 سال گذشته
  • نقشه جهانی واردات محصول
  • بررسی صادرات جهانی محصول به تفکمیک ککشورها در 5 سال گذشته
  • نقشه جهانی صادرات محصول

9 - تحلیل SWOT

  • ماتریس ارزیابی عوامل درونی
  • ماتریس ارزیابی عوامل خارجی
  • تشکیل ماتریس SWOT
  • آنالیز ماتریس  SWOT
  • نتیجه ماتریس SWOT

10 - جمع بندی ، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات :

 

3️⃣ فصل دوم - گزارش بررسی و ارزیابی مالی طرح :

1 - سرمایه گذاری ثــــــابت طرح :

  • زمین
  • محوطه سازی
  • ساختمان سازی
  • تاسیسات
  • ماشین آلات
  • اثاثیه اداری
  • هزینه های قبل از بهره برداری
  • برآورد نهایی هزینه سرمایه گذاری ثابت

2 - سرمایه درگردش و هزینه سنجی پروژه :

  • جدول نهایی هزینه های عملیاتی طرح
  • بهای تمام شده کار و سربار کارخانه
  • مواد اولیه
  • سوخت و انرژی
  • حقوق و دستمزد به تفکیک مستقیم و غیرمستقیم
  • تعمیرات و نگهداری
  • استهلاکات
  • جدول نهایی سربار کارخانه
  • جدول هزینه های سربار اداری و فروش
  • جدول نهایی سرمایه درگردش طرح

3 - نحوه تامین مالی و سرمایه گذاری طرح پروژه و ضمیمه گزارش نرم افزار کامفار :

  • جدول نهایی نحوه کل سرمایه گذاری به تفکیک انجام شده و مورد نیاز
  • جدول نهایی مشارکت بانک عامل
  • بررسی نحوه مشارکت بانک عامل
  • جدول ریز اقلام سرمایه ثابت طرح  به تفکیک انجام شده و موردنیاز
  • نحوه تامین مالی پروژه
  • درآمد فروش طرح
  • تفکیک هزینه های ثابت و متغیر تولید
  • تعیین نقطه سربسر و حداقل سطح تولید
  • صورت سود وزیان
  • هزینه های بهای تمام شده تولید
  • جریانات نقدی تنزیل شده
  • نمودار خالص ارزش فعلی NPV
  • نمودار حساسیت  IRR
  • بررسی حساسیت نرخ بازدهی داخلی پروژه
  • بررسی دوره برگشت سرمایه گذاری طرح
  • جدول شاخص ها و نسبت های بدست آمده از گزارش کامفار

4️⃣ گزارش نرم افزار کامفار comfar نیز به انتهای طرح های توجیهی ما با فرمت بانکی پیوست خواهد شد.


✍️ دانلود کتب آموزش نوشتن طرح توجیهی و نمونه بیزنس پلن های سال 1400 ، 1401 و 1402 !


 آموزش نوشتن طرح توجیهی و مطالعات بازار

همانطور که پیشتر گفتیم نوشتن طرح توجیهی امری کاملا تخصصی بوده و جزوات آموزشی نوشتن طرح توجیهی مانند آموزش های کاملی که ما برای شما فراهم دیدیم ، در صورتی میتواند برای شما کاملا موثر باشد که شما پیش نیاز های علمی لازم را برای ورود به یادگیری نوشتن طرح توجیهی داشته باشید یعنی حداقل دارای مدرک کارشناسی مهندسی یا مدیریت و یا حسابداری باشید و یا اینکه در همین اندازه به دانش مهندسی مالی آشنایی داشته باشید.

در ادامه ما دو جزوه آموزشی بسیار جامع و کاربردی برای تدوین طرح توجیهی و مطالعات امکان سنجی در اختیار شما کاربران گرامی وبسایت گسترش کارآفرینی ایران قرار داده ایم که به قرار زیر میباشند .

جزوه اول :

آموزش تدوین طرح توجیهی و مطالعات بازار با فرمت بانک صنعت و معدن 204 صفحه به صورت فایل word و pdf

جزوه دوم :

آموزش خلاصه تر تدوین طرح توجیهی و مطالعات بازار 90 صفحه به صورت فایل word و pdf

 

کتاب 90 صفحه ای آموزش نوشتن طرح توجیهی که در انتهای همین صفحه برای دانلود شما عزیزان قرار داده شده است دارای سرفصل های آموزشی زیر میباشد :

👈 فصل اول : اطلاعات اولیه و خلاصه طرح توجیهی : که شامل عناوین زیر میباشد :

  • مشخصات متقاضی
  • مشخصات طرح
  • مشخصات مالی
  • پیش بینی تامین مالی
  • اطلاعات ضروری
  • تایید كنندگان
  • ضمائم

👈 فصل دوم : مصالعات بازار : که شامل عناوین زیر میباشد :

  • اهداف و استراتژی های كلان سرمایه گذاری
  • اهداف پروژه
  • شناخت محصول
  • رقابت
  • برآورد تقاضای تامین نشده
  • تعیین بازار هدف
  • برنامه بازاریابی
  • جمع بندی و ارائه نتایج

👈 فصل سوم : مطالعات فنی : که شامل عناوین زیر میباشد :

  • مكان یابی
  • مشخصات فنی محصول
  • انتخاب تكنولوژی
  • ارائه روش تولید محصول
  • انتخاب ظرفیت طرح
  • مشخصات فنی طرح
  • جمع بندی و ارائه نتایج

👈 فصل چهارم : مطالعات مالی و اقتصادی : که شامل عناوین زیر میباشد :

  • هزینه سرمایه گذاری كل
  • هزینه قبل از بهره برداری
  • تهیه برنامه اجرائی از سال صفر تا ابتدای بهره برداری
  • تهیه برنامه تولید (براساس ظرفیت ) از سال اول بهره برداری تا سال دوازدهم
  • محاسبه كل درآمدها
  • محاسبه قیمت تمام شده
  • محاسبه سود و زیان طی سال های بهره برداری
  • تهیه جدول جریان نقدی از سال صفر اجرا تا سال دوازدهم بهره برداری با در نظر گرفتن استهلاك و ارزش اسقاط
  • محاسبه IRR  ، IRRE و دوره بازگشت سرمایه
  • محاسبه NPV با در نظر گرفتن نرخ بهره مورد انتظار
  • نسبت های مالی
  • نسبت های كارائی
  • محاسبه نقطه سربسری تولید (BEP)
  • تجزیه تحلیل حساسیت و شناسائی پارامترهای حسـاس (براساس IRR)

✍️ در صورتی که نیاز به تدوین یک طرح توجیهی و مطالعات بازار جامع با اطلاعات کاملا به روز و گرید بانکی با گزارش گیری نرم افزار کامفار میباشید با ما تماس بگیرید تا مشاوره های لازم به صورت رایگان به شما داده شود.

 

📚 صفحه دانلود فایل های طرح توجیهی کسب و کار سال 1403

 

📚 مراجعه به صفحه دانلود نمونه طرحهای توجیهی تیپ سال 1402

📚 مراجعه به صفحه دانلود نمونه طرحهای توجیهی تیپ سال 1400

📚 مراجعه به صفحه دانلود نمونه طرحهای توجیهی تیپ سال 1401

📚 مراجعه به صفحه دانلود نمونه طرحهای توجیهی تیپ سال 99  

آیا نمونه طرحهای توجیهی را میتوان برای اخذ وام بانکی یا مجوز استفاده کرد!؟

در یک کلمه اگر بخواهیم پاسخ این سوال را بدهیم باید بگوییم خیر. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد اما برخی از دلایل آن به قرار زیر میباشند :

  • نمونه طرح های توجیهی دانلودی برای کسب و کار متفاوتی با مختصات متفاوتی نوشته شده اند و شما نمیتوانید از آن برای امورات اجرایی کسب و کار خود استفاده کنید.
  • نمونه طرح های توجیهی دانلودی به روز نیستند حتی اگر امسال تدوین شده باشند باز هم با توجه به نوسانات قیمتی ارز در کشور ، طرح اجرایی و به روز به حساب نمیآیند.
  • نمونه طرح های توجیهی دانلودی دارای پشتیبانی نیستند و این مهمترین نقطه ضعف یک طرح کسب و کار دانلودیست. چرا که طرح در طول بررسی در ارگانهای مختلف نیاز به ادیت پیدا میکند و این پشتیبانی فقط شامل طرحی میشود که سفارشی برای کارفرما تدوین میشود.
  • و...

📚 دانلود فایل های آموزش نوشتن طرح توجیهی


فايل‌ها:
rarجزوه راهنمای تدوین طرح توجیهی و مطالعات بازار 90 صفحه فایل word و pdf داغ
تاريخچهارشنبه, 12 مرداد 1401 01:26
حجم فايل 2.17 MB
دانلود 251

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.

rarکتابچه آموزش نگارش طرح توجیهی و مطالعات بازار با فرمت بانک صنعت و معدن 204 صفحه فایل word و pdf داغ
تاريخچهارشنبه, 12 مرداد 1401 01:24
حجم فايل 1.8 MB
دانلود 188

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories