• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی تولید نخ نسوز آزبست یا طناب نسوز

(2 votes, average 5 out of 5)

طرح توجیهی تولید نخ نسوز آزبست یا طناب نسوز

جهت آشنایی با طرح توجیهی تولید نخ نسوز آزبستی و طناب نسوز ، این صفحه را مطالعه نمایید . طناب آزبست نسوز و نخ آزبست نسوز (Asbestos Yarn) از الیاف بلند آزبست نسوز که به صورت چهارگوش بافته شده اند ساخته میشود و به طور خاص به عنوان عایق حرارتی در سیستم های هدایت حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد.   نخ های نسوز آزبست به سه صورت گرد ، مربع و مستطیل تولید می شوند .

معرفی طرح توجیهی تولید نخ نسوز آزبست یا طناب نسوز

نخ نسوز به نخ هایی گفته می شود که در برابر حرارت مقاوم بوده و عمدتا برای دوخت های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد . نخ های نسوز اگر در ابعاد بزرگ تر تولید شوند به آن ها طناب  نسوز گفته می شود . نخ نسوز آزبست به چند شکل تولید می شود و کاربردهای متفاوتی دارد ،  گاهی از نخ نسوز آزبستی در مصارف بهداشتی و تولید لباس استفاده می شود البته فقط در صورتیکه لباسی که با این الیاف تولید میشود مستقیما با بدن انسان در ارتباط نباشد ، چرا که یکی از مضرات نخ های نسوز آزبستی ، ایجاد خطر سرطان ریه می باشد . نخ نسوز آزبست ، از ترکیب چندین ماده معدنی مانند سیلیسیوم و منیزیم تشکیل می شود . از آنجایی که سیلیسیوم و منیزیم در برابر آتش ، عایق و مقاوم هستند ، از آن ها به عنوان مواد نسوز در ساخت منسوجات نسوز استفاد می کنند . نخ ها و یا طناب نسوز آزبست را بعضا با نام نخ کولر نیز می شناسند . طناب نسوز آزبست یا نخ نسوز آزبست در دو نوع غبار دار و بدون غبار در بازار موجود می باشند که تفاوت این دو نوع با یکدیگر به شرح زیر است :

طناب آزبستی غبار دار حرارت بهتری را تحمل کرده و در کار آب بندی نیز بسیار بهتر عمل می کند. در حالیکه در طناب آزبستی بدون غبار ، تحمل حرارت به ۳۵۰ درجه تنزل پیدا می کند .

از کاربردهای نخ های نسوز یا طناب نسوز می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • آب بندی انواع شفت ها ، پمپ ها و دیگ های صنعتی
  • استفاده در مخازن مواد صنعتی
  • افزایش دهنده نقطه اشتعال منسوجات نسوز
  • استفاده به عنوان واشر نسوز و همچنین طناب نسوز آزبست
  • استفاده برای بافت و تولید آستر انواع لباس های حرارتی

نکاتی راجع به فرایند تولید نخ نسوز آزبستی یا طناب نسوز :

در تمامی نخ های نسوز ، از الیاف شیشه و یا الیاف فایبرگلاس استفاده میشود . دلیل استفاده از فایبرگلاس برای ساخت انواع نخ نسوز این است که انتقال حرارتی را به حداقل میرساند و این مورد برای تولید انواع عایق های حرارتی بسیار عالی میباشد .

تولید نخ نسوز از الیاف نسوز با چندین فرایند و روش میسر است که یکی از روش ها به شرح زیر میباشد :

مرحله اول : بعداز آنکه دستگاه ریسندگی الیاف سرامیکی یا الیاف نسوز را به نخ تبدیل میکند ، گاهی چند رشته از این نخ ها جهت افزایش استحکام به یکدیگر تابیده می شوند .معمولا در مراحل ریسندگی ، الیاف نسوز یا الیاف سرامیکی را با درصد کمی از الیاف طبیعی مخلوط می کنند .

مرحله دوم : الیاف طبیعی به نخ نسوز یا نخ سرامیکی کمک کرده تا مراحل تبدیل به منسوجات سرامیکی را راحت تر طی کنند و در طول این مراحل آسیب کمتری به الیاف وارد شود ، معمولا این الیاف طبیعی ، در مرحله گرمادهی مقدماتی در دمایی حدود 300 درجه می سوزند و منسوج سرامیکی یا نسوز خالص ، بدون هیچ تغییری در خواص فیزیکی و گرمایی ، بدست میآید .

انواع نخ نسوز و کاربردهای آنها

1- نخ نسوز سرامیکی یا طناب نسوز

طناب نسوز سرامیکی ، از خانواده منسوجات نسوز سرامیکی می باشد که همه از  نخ نسوز سرامیکی بافته شده ، ساخته می شوند . نخ سرامیکی از ترکیب چندین ماده معدنی مانند آلومینو سیلیکات ، سیم آلیاژی و پشم شیشه یا فایبرگلاس با ضخامت بین ۲ تا ۴ میلیمتر تولید میشود . وجود این  ترکیبات در نخ نسوز ، باعث افزایش مقاومت حرارتی نخ نسوز می گردد. محصولات نخ نسوز سرامیکی ، سفید و بی بو هستند  و می توانند حرارت بالا تا ۱۲۶۰ درجه سانتیگراد  را تحمل کنند ، نخ نسوز همچنین دارای مقاومت کششی مناسبی میباشد. منسوجات سرامیکی ، جایگزین بسیار خوبی برای آزبست هستند و به عنوان مواد عایق حرارت ، در تاسیسات و سیستم های هدایت گرما استفاده میشوند .

نخ نسوز سرامیکی در ۳ نوع تولید میشود :

 ۱- نخ نسوز گرد

 ۲- نخ نسوز چهارگوش

 ۳- نخ نسوز به هم تابیده شده

نخ نسوز سرامیکی کاربرد زیادی در کارخانه های ریخته گری ، آلومینیوم و فولاد دارد ، مضاف بر موارد مذکور ، از آن در کارخانه های کشتی سازی ، پالایشگاه ها ، نیروگاه ها و کارخانه های تولید کننده محصولات شیمیایی نیز استفاده می شود .

 همچنین از نخ نسوز سرامیکی میتوان برای کنترل حرارت در اگزوز ماشین های سنگین و نیمه سنگین خودرو ها و موتورها نیز استفاده نمود.

2- نخ نسوز فایبر گلاس یا طناب فایبرگلاس

نخ نسوز فایبرگلاس یا طناب فایبر گلاس از الیاف فایبر گلاس نوع  E با کیفیت بالا ساخته میشوند ، که به شکل طناب نرم و یا طناب فشرده شده بافته می شوند .

 بدلیل نسوز بودن نخ فایبرگلاس یا طناب فایبر گلاس ، از آن برای استفاده در دمای مداوم تا ۶۵۰ درجه سانتیگراد استفاده میکنند ، این نخ ها و طناب های فایبر گلاس قابلیت انعطاف پذیری بالایی داشته و بسیار بادوام بوده و در برابر اسیدها و مواد قلیایی مقاوم میباشند.

نخ نسوز فایبرگلاس در ۲ نوع گرد و چهار گوش تولید می شود :

 الف- نخ فایبر گلاس چهارگوش یا پکینگ فایبرگلاس :

این نوع از نخ های فایبرگلس ، متراکم تر ، قوی تر و نرم تر از نخ فایبرگلاس پیچ خورده بوده و بیشتر در جاهایی که نیاز به مقاومت بیشتری نسبت به فشرده سازی و سایش مکانیکی وجود دارد ، کاربرد دارند .

ب- نخ نسوز فایبرگلاس گرد و بافته شده :

این نوع نخها بیشتر برای آب بندی دیگهای بخار ، کوره و درهای کوره ها و همینطور واشرهای درب فر و کوره ، مورد استفاده قرار می گیرند .

3- نخ تفلون یا نخ نسوز تفلونی

نخ تفلون یا پکینگ تفلون خالص :

در بافت این نوع نخ نسوز ، از نخ تفلون خالص به صورت نوار منعطف ، در سطح مقطع مربع ، استفاده شده است . این نوع نخ انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و همچنین ضریب اصطکاک کم و مقاومت عالی نسبت به فشرده سازی دارد . نخ تفلون همچنین می تواند در برابر مواد شیمیایی خورنده ، حلال ها ، روغن ها و نفت ، مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهد .

نخ تفلون به علت بهداشتی بودن به عنوان آب بند ، کاربرد گسترده ای در صنایعی مثل صنایع غذایی ، صنایع داروسازی ، صنایع کاغذ سازی ، پمپ سازی  و  … دارد . مقاومت حرارتی نخ های تفلون از ۱۸۰- تا +۲۶۰ درجه میباشد.

 نخ تفلون همچنین به عنوان درزگیر دریچه های صنعتی و پمپ های دوار ، پمپ های پیستونی و سانتریفوژها نیز به کار میرود .

4- نخ نسوز گرافیت

برای ساخن نخ های نسوز گرافیت از گرافیت قابل انعطاف ، منبسط شده و با حجم بالا استفاده می شود . نخ های نسوز گرافیتی توسط الیاف پنبه , الیاف شیشه , سیم فولاد ضد زنگ , سیم مسی , فیبر کربن و… تقویت میشود و سپس بوسیله فن آوری پیشرفته ای ، انعطاف پذیری آنها تقویت شده تا خواص درزگیری آنها کامل تر شود .

نخ نسوز گرافیتی ، بجز در برابر اکسید کننده های قوی مانند اسید نیتریک و اسید سولفوریک ، واکنشی نسبت به سایر مواد شیمیایی ندارد . این نوع از نخ های نسوز ، برای آب بندی پمپ ها و درزگیری آن ها و برای کارکرد در مجاورت دمای بالا ، فشار بالا و موارد خورنده ، کاربرد دارند . 

نخ های نسوز گرافیتی نیز ، در دو نوع مسلح سیم دار و بدون سیم ساخته میشوند .

5- نخ نسوز آرمید

 نخ نسوز آرمید به عنوان یک فیبر ترکیبی مصنوعی شناخته می‌شود که در برابر حرارت و مواد شیمیایی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و به دلیل وزن کم‌تر آن نسبت به سایر نخ‌های نسوز ، مقاومت بالاتری در مقابل پوسیده شدن و آسیب دیدگی دارد .

 این نخ‌ها طرفداران خاص خود را دارند ، برای مثال ، از نخ آرمید به دلیل مقاومت بالایی که دارد در جلیقه‌های ضد گلوله استفاده می‌شود و همچنین در قطعات هواپیماها و قایق‌ها به عنوان یک ماده تقویت کننده به کار میروند.

هزینه ، درآمد وسود حاصل از تولید فراوردهای قلیایی نسوز

برای احداث یک واحد تولید فراورده قلیایی نسوز با ظرفیت 40 هزار تن در سال به زمینی به مساحت 13000 هزار متر مربع نیاز است و براساس برآوردی که در سال 1396 انجام شده میزان سرمایه لازم برای شروع تولید فراورده های نسوز ، 7.3 میلیون یورو بوده است .

تجهیرات و نیروی انسانی جهت تولید فراوردهای قلیایی نسوز

برای اجرای این طرح به 60 نفر نیروی انسانی نیاز بوده ، همینطور ارزش ماشین آلات و تجهیزات برای تولید فراورده های قلیایی نسوز ، حدود ۵ میلیون یورو میباشد.

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی تولید نخ نسوز آزبست یا طناب نسوز ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید پوشاک نسوز (محافظ در برابر حرارت)

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید طناب پلاستیکی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی بانکی با کامفار

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories