• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی روکش کردن لاستیک و تایر ⭐️ سال 1401 (doc+pdf)

(4 votes, average 5 out of 5)

طرح توجیهی روکش کردن لاستیک و تایر سال 1400 (Word و Pdf)

جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی روکش کردن لاستیک و تولید تایر روکشی با اطلاعات کاملاً به روز برای سال 1401 ، با فرمت Word و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ مجوز یا ارایه به بانک ، این صفحه را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید .


 معرفی محصول در طرح توجیهی تولید تایر روکشی


 معرفی محصول در طرح توجیهی تولید تایر روکشی

در گذشته تایرها برای میزان مسافت 20,000 مایل گارانتی می شدند ، ولی امروزه با بالارفتن کیفیت مواد تایرها و همچنین پیشرفت تکنولوژی و به طبع روش های تولید مناسب ، عمر مفید تایرها تا مسافت 100,000 مایل گارانتی می شوند .

صنعت تولید تایر نیازمند هزینه های بالای مالی و زیست محیطی بوده زیرا درصد بالایی از مواد اولیه تایر از مشتقات نفتی تهیه می شود ، لذا در اواخر قرن بیستم صنعتی به نام صنعت بازیافت تایر و لاستیک پا به عرصه ظهور گذاشت ، صنعتی که به مشکل انباشته شدن تایرهای کارکرده پایان داد .

این صنعت در 8 کشور پیشرفته صنعتی به عنوان سودآورترین صنعت شناخته شده و از آن زمان به بعد از زباله با نام طلای کثیف یاد شد .

تایر روکشی چیست ؟

لاستیک یا تایرهای روکش شده دسته ای از تایرهای قدیمی و کارکرده می باشند که طی عملیات روکش گذاری توسط روکش لاستیکی آج دار شکل نو گرفته و برای استفاده مجدد روانه بازار می شوند .

برای تولید هر تایر نو بطور معمول به 83 لیتر نفت خام نیاز است ، در حالی که با بازیافت و روکش کردن تایر این مقدار از 83 لیتر به 26 لیتر کاهش پیدا کرده ، لذا این صنعت نوظهور سبب صرفه جویی در مصرف نفت خام که یک سرمایه ملی محسوب می شود ، می گردد .

در صورت رعایت استانداردهای لازم در تولید تایر روکشی ، کیفیت این نوع تایرها کم از کیفیت تایر نو ندارد . این صنعت در کشورهای پیشرفته قدم بزرگی در جهت حفظ محیط زیست محسوب می شود . متاسفانه کشور ایران سهم ناچیزی در این صنعت ایفا می کند .

بطور کلی تایرهای با عمر مفید را از طریق دو روش شیاردار کردن و یا روکش گذاری مجدداً به چرخه مصرف باز می گردانند . فرآیند شیاردار کردن به علت عمق کم آج برای تایر سواری امکانپذیر نیست .

 در روکش مجدد بیش از 75% ارزش مواد اولیه جهت استفاده مجدد در دسترس می باشد . این نوع بازیافت در کشورهای اروپایی حدود 13-11% تایرهای فرسوده را به خود اختصاص داده است . روکش تایر اتومبیل سبک حداکثریکبار بازیافت می شود ، اما تایر وسایل نقلیه سنگین تا چند بار می تواند بازیافت شده و مورد استفاده قرار گیرد .

 

کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید تایر روکشی :

  • کد آیسیک انواع تایر روکش شده : 2511312465
  • کد آیسیک تایر روکش شده سواری : 2511412466
  • کد آیسیک تایر روکش شده اتوبوسی و کامیونی ( باری ) : 2511412467
  • کد آیسیک تایر روکش شده وانتی و مینی بوسی : 2511412468
  • کد آیسیک تایر روکش شده کشاورزی : 2511412469
  • کد آیسیک تایر روکش شده راه سازی و صنعتی : 2511412470
  • کد آیسیک تایر روکش شده هواپیما : 2511412499

 

  • کد تعرفه گمرکی تایر روکش شده سواری : 40121100
  • کد تعرفه گمرکی تایر روکش شده اتوبوسی و کامیونی ( باری ) : 40121200
  • کد تعرفه گمرکی تایر روکش شده وانتی و مینی بوسی : 40121100
  • کد تعرفه گمرکی تایر روکش شده کشاورزی : 401290
  • کد تعرفه گمرکی تاییر روکش شده راه سازی و صنعتی : 401290

 


درآمد ، هزینه و سود حاصل از احداث کارگاه روکش کردن تایر و تولید تایر روکشی


درآمد ، هزینه و سود حاصل از احداث کارگاه روکش کردن تایر و تولید تایر روکشی

در صورتی که نرخ برابری دلار به تومان را جهت راه اندازی خط تولید تایر روکشی ، 25,000 و ظرفیت تولید سالیانه را ، 2200 تن درنطر بگیریم ، خلاصه طرح توجیهی تولید تایر روکشی به قرار زیر خواهد بود :

  • سرمایه گذاری ثابت : 25 میلیارد تومان
  • ارزش ماشین آلات و تجهیزات : 14 میلیارد تومان
  • نرخ بازده داخلی : 37%

 

نگرش اقتصادی به بازیافت تایر :

بسیاری از افراد ، صنعت بازیافت را صنعت محافظت از محیط زیست یا صنعت استفاده از مواد اولیه ارزان با حداقل بازدهی می دانند . با نگاه به بازدهی صنایع اتومبیل سازی و تایرسازی در کشورهای پیشرفته دنیا نظیر آمریکا و اتحادیه اروپا می توان به درک این مطلب رسید که ایجاد صنعت بازیافت تایر گام مهمی در جهت کاهش دپو تایرهای فرسوده و استفاده بهینه از آنها محسوب شده است ، معضلی که همواره از دیرباز مورد بحث بوده است .

 


بخشی از مطالعات بازار تولید تایر روکشی


با توجه به حجم بالای ضایعات تایرها بر حسب نوع استفاده و قیمت ، تایرهای سواری در مقام اول این ضایعات قرار دارد . مصرف کنندگان تایرهای باری ،اتوبوسی ، کشاورزی ، لاستیک های OTR و صنعتی به دلیل قیمت بالای آنها ، در هنگام پارگی یا فرسودگی ، بیشتر تمایل به تعویض روکش مجدد دارد ، زیرا حتی روکش نمودن چند باره اینگونه لاستیک ها هزینه به مراتب کمتری نسبت به خرید لاستیک نو دارد .

ضمنا به دلیل قیمت نسبتا پایینتر تایرهای سواری ، مصرف کننده ترجیح می دهد که از تایر نو استفاده کند . از طرفی سرعت وسایل نقلیه سواری ، هنگامی که از تایر روکشی استفاده شده باشد نمی تواند از محدوده خاصی بالاتر رود ، لذا با درنظرگرفتن تعداد لاستیک مصرفی برای هر خودرو سنگین ، قیمت لاستیک نو و سرعت ، روکش نمودن این لاستیک ها نسبت به سایر لاستیک ها ارجحیت بیشتری دارد .

کارخانه های فعال روکش در ایران در حال حاضر کمتر از 10 کارخانه می باشد که در شهرهای تبریز ، اردبیل ، سیرجان ، یزد ، قزوین ، ابهر و بروجرد احداث شده اند ، گرچه کارگاه های کوچکی نیز در این زمینه قدم های هر چند کوچک برداشته اند .

در کشور ایران سالیانه بطور میانگین 65-50 هزار تن انواع تایر فرسوده تولید می گردد که از این حجم درصد بسیار پایینی بازیافت شده و مورد استفاده مجدد قرار می گیرند . درحالی که می توان از طریق ایجاد صنعت روکش تایر ، علاوه بر صرفه جویی در منابع ارزی و ریالی کشور و حفظ محیط زیست ، گام بلندی در جهت رونق اقتصادی این صنعت برداشت .

همچنین سرانه تولید تایر و محصولات وابسته آن در کشور حدود 200 هزار تن می باشد که تنها 20% این مقدار وارد صنعت بازیافت و باز پروری می شود طبیعی است مابقی این رقم در طبیعت رها شده یا در میادین دفع زباله نابود می شوند .

 


فرآیند تولید تایر روکشی


فرآیند تولید تایر روکشی

فرآیند تولید تایرهای روکشی توسط تولید کننده های مختلف متفاوت است ولی در حالت کلی نتیجه این فرآیند اضافه کردن یک لایه دیگر لاستیک برروی آج یک تایر فرسوده که نسبتاً در شرایط خوبی به سر می برد می باشد .

در طی این فرآیند دو لایه لاستیک توسط عملیات ویژه ای به یکدیگر پیوند خورده و ترکیب قوی ای را شکل می دهد به طوری که تشخیص تایر نو از کهنه خیلی دشوار می شود . فرآیند تولید مذکور مرحله به مرحله در ذیل آمده است :

1 - مرحله بازرسی اولیه ( First Inspection ) :

مرحله اول شامل بازرسی داخلی و خارجی تایر به منظور دریافت تاییدیه اولیه جهت روکش مجدد آن می باشد . در این مرحله صدمات و آسیب های وارده بر تایر شناسایی و کشف شده و مورد بررسی قرار می گیرد . فرآیند بررسی تایر شامل مراحل زیر می باشد :

  • ابتدا تایرهای معیوب و کارکرده که به عنوان مواد اولیه صنعت روکش انتخاب شده اند از هرگونه آلودگی پاک شده ، سپس در محل نمایندگی ، تایرها که به آن منجید نیز گفته می شود ، توسط کارشناس مربوطه بازرسی می شوند . فرآیند بازرسی به طور معمول 10 روز الی دو هفته زمان می برد .
  • تایرهای مذکور پس از عبور از مرحله اول بازرسی ، به کارخانه منتقل می شوند .
  • در این مرحله صدمات وارده به تایرهای دریافتی که توسط چشم غیرمسلح قابل شناسایی نیستند از طریق دستگاه بررسی شده و مورد ارزیابی قرار می گیرند . تا سوراخ ها ، خوردگی ها ، ساییدگی ها و نیز اجسام خارجی که در طول مصرف وارد بافت منجید شده شناسایی شوند . حالا منجید هایی که از سه مرحله بالا با موفقیت عبور کرده باشند ، به مرحله بعدی منتقل می شوند .

 

2 - مرحله باف یا لایه برداری ( Buffing ) :

از این مرحله به بعد وارد فرآیند تولید روکش تایر می شویم . در این مرحله تایرها برای قرارگرفتن رویه آماده می شوند به اینصورت که آج تایر ( ترد ) برداشته شده و سطح آن صاف و یکدست می گردد .

 

3 - مرحله Skiving :

این مرحله اختصاص به پرکردن تمامی فرورفتگی های ریز و صدمات وارده به تایر توسط کامپاند مخصوص دارد . پس از طی این مرحله سطح تایر مجدد صاف و یکدست می شود .

 

4 - مرحله Cementing :

در این مرحله یک لایه پوشش چسبنده جهت ایجاد چسبانندگی خام روی سطح منجید قرار می گیرد . این لایه از اکسید شدن سطح منجید نیز جلوگیری می کند .

 

5 - مرحله Gum :

گام نیز یک لایه چسبناک دیگر می باشد که جهت ایجاد چسبندگی زیر ترد ، مورد استفاده قرار می گیرد و از کنده شدن ترد جلوگیری می کند .

 

6 - مرحله Building :

در این مرحله ترد روی لایه چسبناکی که در مرحله 4 نصب شد ، قرار می گیرد .

 

7 - مرحله Enveloping :

در این مرحله جهت خروج هوا از بین لایه ها و نگه داشتن ترد در جای خود ، عملیات وکیوم سازی از داخل و خارج به کمک یک لایه پلاستیکی به وقوع می پیوندد . نتیجه این مرحله مشابه عملکرد قالب در پخت تایر خام می باشد .

 

8 - مرحله پخت ( Vulcanisation ) :

در این مرحله تایر در دمای 110 درجه سانتیگراد و فشار تعیین شده به مدت 4 تا 6 ساعت پخته می شود . زمان پخت در این مرحله بالا می باشد . به این پخت در اصطلاح روکش گذاری سرد می گویند که در انتهای امکان سنجی طرح به آن می پردازیم .

 در حالت کلی تفاوت اصلی روکش گذاری سرد و گرم مربوط به دستگاه پخت و دمای پخت آنها می باشد ، که در روکش گذاری سرد تایر در دستگاه اتوکلاو ودر دمای تقریبی 110 درجه سانتیگراد پخته شده ، اما در روکش گذاری گرم فرآیند پخت تایر در دستگاه پرس پخت به همراه قالب و در دمای تقریبی 160 درجه سانتیگراد صورت می گیرد .

محصولات روکش سامان بارز از نوع روکش سرد می باشد . در این روش پخت به علت آن که فرآیند پخت در دمای پایین و در مدت زمان بالا صورت می گیرد ، چسبندگی بهتر و جدایی دیرتر رویه ( ترد ) را به همراه دارد .

 

9 - مرحله بازرسی نهایی ( Final Inspection ) :

در این مرحله تایرها مجدداً مورد بازرسی قرار می گیرند و در طی بازرسی به دو دسته درجه یک و درجه دو دسته بندی می شوند .

در پایان نیز تایرهای رویت شده پس از تایید نهایی مجدداً به نمایندگی ، جهت فروش منتقل می شوند و با قیمت تمام شده ی کمتر از تایر نو به فروش می رسند .

 


تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز جهت تولید تایر روکشی


تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز جهت تولید تایر روکشی

تجهیزات ، امکانات و نیروی انسانی مورد نیاز جهت راه اندازی خط تولید تایر روکشی با ظرفیت سالیانه 2200 تن به قرار زیر می باشد :

- مساحت زمین مورد نیاز : 15,000 مترمربع

- زیربنای کل : 5000 مترمربع

- تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : 60 نفر

- تجهیزات مورد نیاز :

  • دستگاه پرس پخت
  • دستگاه اتوکلاو

 


روکش کردن تایر به روش گرم


روکش کردن تایر به روش گرم

در این روش ابتدا نواقص تایر رفع شده ، سپس زیر سازی های مورد نیاز اِعمال می گردد . حال تایر آماده روکش شدن می باشد ، به اینصورت که کامپاند یا آمیزه لاستیکی به صورت نوار دور تا دور تایر کشیده می شود و با تشکیل پروفایل منظم توسط دستگاه پرس تحت فشار پخته می شود .

مواد مورد نیاز جهت روکش گذاری نظیر کامپاند تعمیری و سایر مواد میانی نظیر سمنت و کوشین گام از طریق مجموعه روکش سیرجان از کارخانه بارز کرمان تامین می گردد .

 


روکش کردن تایر به روش سرد

روکش کردن تایر به روش سرد

این روش روکش گذاری مشابه به روش گرم آن می باشد ، تنها تفاوت آن در نحوه نصب ترد ( آج تایر پیش از پخت ) روی تایر می باشد . به اینصورت که پس از تعمیر تایر کارکرده و اِعمال زیرسازی مورد نیاز ، ترد ، دور تا دور تایر پیچیده شده و آماده عملیات وکیوم و پخت در اتوکلاو می شود .

در حال حاضر ترد پیش پخت روکش سرد ، توسط کارخانه تایر تبریز تولید می شود و همچنین بخشی از ترد مورد استفاده در کارخانجات روکش سرد از کشورهای دیگری نظیر ایتالیا ، مالزی و ترکیه وارد می شود .

امروزه یکی از چالش های پیش روی کارخانجات تولیر روکش ، کمبود تایرهای معیوب ، کارکرده و قابل روکش می باشد . علت این امر عدم استفاده ی صحیح از تایر و کارکرد حداکثر و بیش از اندازه آن می باشد ، زیرا استفاده نامناسب از تایر تا زمان بروز عیب سبب از بین رفتن ساختار کلی تایر شده و امکان استفاده مجدد جهت روکش گذاری را از بین می برد .

لذا می توان با یک فرهنگ سازی مناسب از استفاده بیش از اندازه از تایر جلوگیری کرد و با تعویض تایر کارکرده و تبلیغات مناسب جهت استفاده تایر روکشی گام مهمی در جهت حفظ سرمایه ملی و رونق صنعت تایر روکشی و بهبود تایرهای روکشی تولید شده برداشت .

 


به طور کلی می توان دلایل عدم پیشرفت صنعت تایر روکشی در ایران را موارد زیر برشمرد

به طور کلی می توان دلایل عدم پیشرفت صنعت تایر روکشی در ایران را موارد زیر برشمرد

  • قدیمی بودن تکنولوژی مورد استفاده و عدم کیفیت مطلوب تایرهای روکش شده در حد استاندارهای بین المللی
  • عدم آشنایی و بی توجهی مردم به این صنعت
  • قیمت تایرهای روکشی در مقایسه با تایرهای نوی وارداتی از امارات و چین بسیار بالاتر است ، لذا همین مسئله انگیزه های لازم را برای مصرف کننده بوجود نمی آورد .
  • قدرت خرید پایین در مصرف کنندگان ، سبب استفاده حداکثری از یک تایر شده تا جایی که تایر از مرحله تایر مستعمل ( ماده اولیه صنعت روکش ) عبور کرده و موجب می شود که تایرهای روکشی از کیفییت مطلوبی برخوردار نباشند .

 


دلایلی که گارانتی تایر روکشی را زیر سوال می برد شامل موارد زیر می باشد


دلایلی که گارانتی تایر روکشی را زیر سوال می برد شامل موارد زیر می باشد

  • عدم رعایت ظرفیت مجاز بار و مسافر
  • استفاده در محور جلو ( محور زمان )
  • حرکت بر روی پنچری
  • عدم رعایت سرعت مجاز و مطمئنه
  • عدم رعایت طرح و مارک یکسان در یک محور
  • خراب شدن بید تایر ( طوقه تایر )

 


کاربرد لاستیک های روکش شده در کجا مشاهده می شود ؟


کاربرد لاستیک های روکش شده در کجا مشاهده می شود ؟

تایرهای روکشی بیشتر مناسب افرادی هستند که بودجه زیادی برای خرید لاستیک ندارند در این موارد بهترین جایگزین لاستیک های فرسوده با تحمیل کمترین هزینه همین تایرهای روکش شده می باشند .

کاربرد تایرهای روکشی به روش گرم عموما در کلیه خوردوها و جاده ها مشاهده می شود اما توصیه شده بهتر است در خودرو هایی که در جاده های سنگلاخی و معادن عبور و مرور دارند از این نوع تایرهای روکشی استفاده گردد .

کاربرد تایرهای روکشی به روش سرد نیز در کلیه تایرهای سیمی ( رادیان ) به وفور مشاهده می شود . همچنین بنا به سختی مواد بکاررفته در آج این نوع لاستیک ها ، برای خودرو های مورد استفاده در اتوبان ها و جاده های آسفالته توصیه شده است .

 


آیا تاریخ تولید تایر مورد روکش تاثیری در انتخاب آن برای عملیات روکش گذاری دارد یا خیر ؟  و این تایر ها از لحاظ ایمنی قابل اعتماد هستند یا خیر ؟


آیا تاریخ تولید تایر مورد روکش تاثیری در انتخاب آن برای عملیات روکش گذاری دارد یا خیر ؟  و این تایر ها از لحاظ ایمنی قابل اعتماد هستند یا خیر ؟

ملاک انتخاب تایر جهت روکش گذاری ، وضعیت ظاهری منجید می باشد که در صورت داشتن شرایط اولیه ، باید ضریب انبساط آن نیز درنظر گرفته شود .

اگر فرآیند روکش گذاری تایر طبق استاندارهای مربوطه صورت گیرد و پیوند میان منجید و روکش قوی باشد ، این اطمینان حاصل می شود که طی یک دوره کوتاه استفاده از تایر ، تایر ایمنی لازم برای حضور در جاده ها را داشته باشد . لذا این تایرها پاسخگوی مسافت های طولانی نیز هستند و این در حالیست که قیمت لاستیک های روکش دار نصف یا یک سوم قیمت لاستیک های نو می باشد .

✍️ جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی روکش کردن لاستیک و تایر ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ،با ما تماس بگیرید .

:: مطالب مرتبط :

دانلود طرح توجیهی کارخانه لاستیک سازی

دانلود طرح توجیهی آماده تولید گرانول و پودر لاستیک ( بازیافت تایر )


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories