جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید فنر لول یا فنر مارپیچ ، با اطلاعات کاملا به روز برای سال 1400 با فرمت Word و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ مجوز و یا ارائه به بانک ، این صفحه را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید .
معرفی طرح توجیهی تولید فنر لول یا فنر مارپیچ :
فنرها یکی از قطعات مکانیکی پرکاربرد در انواع صنایع ، نظیر صنعت خودروسازی می باشند . فنرها با تحمل وزن بدنه و بار خودرو ، ارتفاع خودرو را ثابت نگه داشته و از این طریق سبب حفظ تعادل خودرو و حرکت ثابت آن می شوند ، که جزو وظایف اصلی آنها محسوب می شود.
همچنین فنرها نوسانات ناشی از مسیرهای ناهموار را مهار کرده و از انتقال آن به اتاقک خودرو جلوگیری می کنند . شایان ذکر است که در ساخت یک اتومبیل از 5 نوع فنر مختلف استفاده می شود که عبارتند از :
- فنر لول
- فنر تخت
- فنر لاستیکی
- فنر بادی
- فنر پیچشی
در اینجا ما به تشریح اولین نوع فنرهای کاربردی در ساخت اتومبیل می پردازیم و امکان سنجی این طرح حول محور این فنر می باشد و از پرداختن به انواع دیگر فنرها در این مقاله اجتناب می کنیم .
فنر لول یا فنر مارپیچ چیست ؟
همانگونه که در بالا گفتیم یکی از انواع فنرهای بکار رفته در ساخت اتومبیل ها فنر لول می باشد . فنر لول یکی از ساده ترین نوع فنر است که از پیچیده شدن میله ای فولادی به دور محوری استوانه ای ایجاد می شود و وظیفه اصلی آن ارتعاش در جهت جذب و دفع ضربه های دریافتی می باشد . یا به عبارت کلی تر فنر لول مناسب ترین گزینه در مواردی چون ذخیره سازی و رها سازی انرژی ، جذب و مهار شوک مکانیکی و... می باشد .
قدرت و مقاومت فنرهای لول رابطه مستقیمی با تعداد حلقه های متناوب ، ارتفاع حلقه ها و قطر میله فولادی دارد . به این معنی که افزایش قطر میله فنر سبب افزایش قدرت فنر شده و از طرفی افزایش ارتفاع و تعداد حلقه های فنر انعطاف پذیری بالاتری را برای فنر به همراه دارد .
ساخت فنر های لول نیز از طریق فرم دهی توسط انواع دستگاه های اتومات یا قالب های دستی صورت می گیرد .
کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید فنر لول :
- کد آیسیک فنرلول : 2899512404
- کد آیسیک فنر بشقابی : 2899512407
- کد تعرفه گمرکی فنرلول : 7320209
- کد تعرفه گمرکی بشقابی : 73209000
بخشی از نتایج مطالعات بازار فنر لول یا فنر مارپیچ در ایران :
در کشور ایران در حوزه طراحی و مهندسی تولید فنر لول ، تمرکز لازم صورت نگرفته و اغلب به صورت سنتی و از طریق روش های تجربی و بدون بهره گیری از متدهای جدید و به روز دنیا به تولید این فنر پرداخته اند . نتیجه این امر ، پایین آمدن بازده و ضعف در کیفیت محصولات ارائه شده به بازار می گردد و نتیجه کلی تر آن حذف از بازار رقابت تولید فنرلول در سطح بین الملل می گردد .
بنابراین در صورتی که برای تولید فنرلول از تکنولوژی های به روز استفاده شده و کیفیت محصول استاندارد های بین المللی را پاس کند ، میتوان لا تولید فنرلول در داخل کشور بخشی از بازار داخلی را به خود اختصاص داده و حتی نیم نگاهی هم به صادرات داشت.
هزینه ، درآمد و سود حاصل از احداث کارخانه تولید فنرلول در کشور :
به طور کلی فنرلول قطعه گرانی نیست اما قیمت آن بر حسب کیفیت ساخت و نوع خودرو در مرداد ماه 99 برای خودرویی مانند پراید 92000 تومان اما برای خودرو برلیانس H320 به قیمت 368000 تومان الی 420000 تومان می باشد .
در صورتی که نرخ برابری دلار به ریال را جهت احداث کارخانه تولید فنرلول ، 17000 تومان و ظرفیت تولید سالیانه را، 2500 تن در نظر بگیریم ، خلاصه اطلاعات مالی طرح توجیهی تولید فنرلول به قرار زیر خواهد بود :
- میزان سرمایه گذاری ثابت : 6 میلیارد تومان
- ارزش ماشین آلات و تجهیزات : 3.2 میلیارد تومان
- نرخ بازده داخلی : 42%
فرآیند تولید فنرلول یا فنر مارپیچ شامل مراحل زیر می باشد :
- ابتدا مفتول های فولادی توسط غلطک ها به طرف ابزارهای فرم دهنده هدایت می شوند . در عملیات فرم دهی ، دستگاه های CNG عملیات را با سرعت بیشتری انجام می دهند .
- مرحله دوم تولید فنر ، بخش تنش زدایی می باشد . در مرحله تنش زدایی ، فنرها توسط متصدی بخش به سمت ورودی کوره انتقال داده می شوند ، فنرها پس از عبور از زیر مشعل های حرارتی و دریافت حرارت لازم در مدت زمان معین ، از کوره خارج می شوند .
- مرحله سوم شامل مرحله سنگ زنی می باشد . در این مرحله در اثر سنگ زنی ، بعضی از فنرها دو سرشان تخت می شود .
- مرحله بعدی تولید فنر ، مرحله شات پیلینگ می باشد که برای افزایش طول عمر فنر در مقابل ارتعاشات نوسانی آن را ساچمه کوبی می کنند .
- بعد از عملیات شات پیلینگ ، وارد مرحله گالوانیزاسیون می شویم . گالوانیزاسیون شامل لایه گذاری فنر با یک پوشش مناسب می باشد .
- مرحله آخر تست فنر می باشد . در این مرحله باید در آزمایشگاه فنرها از نظر قدرت ارتجاع ، نیروپذیری فنر ، کشش و فشار مورد سنجش قرار گیرند و در صورت تایید روانه بازار شوند .
تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز جهت تولید فنرلول :
تجهیزات ، امکانات و نیروی انسانی مورد نیازجهت احداث کارخانه تولید فنرلول با ظرفیت تولید سالیانه 2500 تن به شرح زیر می باشد :
مساحت زمین مورد نیاز : 5000 مترمربع
زیربنای کل : 2200 مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : 28 نفر
تجهیزات مورد نیاز :
- کوره های گازی یا الکتریکی
- دستگاه CNG
- دستگاه سنگ زنی
انواع فنر لول یا فنر مارپیچ :
فنرهای لول با توجه به رفتاررمکانیکی پیچیده ای که از خود نشان می دهند در دسته بندی زیر قرار می گیرند :
- فنر مارپیچ
- فنر فشاری
- فنر کششی
- فنر دیسکی
- فنر بشقابی
- فنر دیافراگمی
آنچه که از ذهن ما عبور می کند این است که پشت این ظاهر ساده ی فنرها قطعا عملکرد ساده ای پنهان است در حالی که اصلا اینطور نیست ، بلکه برعکس تصور عموم ، پیچیدگی عملکرد این فنرها می تواند بسیار زیاد است . برهمین اساس طراحی و ساخت فنرها لزوما بر اساس اصول ثابت شده علمی و قوانین مربوط به طراحی مهندسی صورت می گیرد .
مزایا و معایب استفاده از فنر لول :
مزایا :
از ویژگی های مثبت فنرهای لول می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- برتری فنرهای لول بر فنرهای تخت به علت طول عمر و مقاومت بالای آنها
- قیمت ارزانتر در مقایسه با فنرهای تخت
- عدم نیاز به تنظیمات پیچیده و خاص
- فرسودگی در درازمدت
معایب :
در مقابل مزایای استفاده از فنرهای لول ، معایبی نیز وجود دارد که این معایب شامل موارد زیر می باشد :
- محدودیت در تحمل وزن
- استهلاک در گذر زمان ، که تاثیر مستقیمی بر سلامت لاستیک ها و ارتفاع فنرها می گذارد .
کاربرد فنرهای لول :
طبق مطالب ذکر شده این فنرها کاربرد چشمگیری در صنایع خودروسازی دارند . علاوه بر این صنعت ، کاربرد آن در صنایع مختلف به چشم می خورد که شامل موارد زیر است :
- استفاده از فنر لول در تولید لوازم کشاورزی
- استفاده از فنرلول در قفل درب ها
- استفاده از فنر لول در تولید لوازم تحریر نظیر مداد اتود و...
و...
مشکلات استفاده از فنرلول یا فنر مارپیچ :
در هنگام استفاده از فنرلول ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که بسیار دست و پا گیر باشد و کیفیت و کارایی آن را تحت تاثیر قرار دهد . از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1 - شکستگی فنر :
با توجه به ساختار سخت فنر فولادیِ لول ، در موارد خیلی محدود شاهد شکستگی در این گونه فنرها هستیم . اما ممکن است تحت تاثیر عواملی چون ضربات شدید و ناگهانی ، زنگ خوردگی یا خستگی زیاد در اثراستفاده زیاد ، این فنرها دچار شکستگی شدید شوند که بطبع این شکستگی فنر ضربه ی وارد شده را گرفته و مانع از پارگی لاستیک خودرو می گردد .
2 - خستگی فنر :
همانگونه که در بالا گفتیم وظیفه اصلی فنرلول ، ارتعاش در جهت جذب و دفع ضربات دریافتی می باشد . در اثر استفاده مکرر از فنر ممکن است فنر خسته شود و در نهایت سبب ایجاد ترک هایی شده و با یک ضربه ناگهانی شکستگی فنر را رقم بزند . بنابراین می توان گفت نتیجه کلی خستگی فنر ، ناتوانی فنر در جذب و دریافت ضربات و در انتها شکستگی فنر می باشد .
3 - فنرهای گرم شده و کوتاه شده :
یکی از علاقمندی های خودروباز ها در برخی از کشورها نظیر کشور ما ، اسپورت کردن خودروها می باشد . اسپورت کردن خودروها از طریق کاهش ارتفاع خودرو توسط فنر لول اسپورت صورت می گیرد .
این اسپورت سازی باید ازطریق اصول خاصی صورت پذیرد ، به این صورت که باید فنرهایی با طول کوتاهتر جایگزین فنرهای استاندارد خودرو شوند که علاوه بر کاهش ارتفاع ، عملکرد فنرهای استاندارد نیز حفظ شود ، و متحمل مشکلاتی در زمینه دریافت ضربات مسیر راه نشوند.
اما امروزه به جای استفاده از روش اصولی و ایمن ذکرشده از روش هایی نظیر کوتاه کردن طول فنر اصلی استفاده می کنند . و ازآنجا که ارتفاع فنر با میزان انرژی دریافتی آن رابطه تنگاتنگی دارد ، در نتیجه کاهش ارتفاع ، سبب کاهش جذب انرژی و ایجاد مخاطرات بسیار در حین رانندگی می گردد .
همچنین روش دیگرِ کاهشِ ارتفاع ، گرم کردن فنر و فشردن آن می باشد که سبب تزریق سختی به فنر و تغییر ضریب فنر شده و در نتیجه موجب کوبیده شدن اتومبیل در حین گذر از دست اندازها می شود .
4 - تغییر در ضریب و اندازه فنر :
برای سنجش قدرت فنرها از فاکتوری به نام ثابت یا ضریب فنر استفاده می شود . ثابت فنر در واقع میزانی از انرژی است که برای فشردن یک فنرلول به اندازه یک اینچ نیاز است . ضریب فنرها با جنس و حالت فیزیکی آنها تناسب مستقیم دارد به همین جهت ممکن است در اثر تعویض فنر با فنر اصلی اتومبیل شاهد تفاوت فاحش در ضرایب فنر باشیم .
نتیجه این تفاوت فاحش ، تفاوت در میزان جذب انرژی توسط فنرها می باشد و در نتیجه منجر به بروز مشکلاتی از جمله مشکل در بخش های فنی خودرو ، مشکل در کیفیت سواری و حتی ایجاد مشکل در حالت ایستایی خودرو گردد .
شرکت های تولیدکننده فنر لول یا فنر مارپیچ در ایران :
از شرکت های تولیدکننده فنرلول در ایران می توان به شرکت های زیر اشاره کرد :
- شرکت صنعتی امیدفر
- شرکت فنرسازی زر
- شرکت انرژی ساز
- شرکت فنرلول سامان
- شرکت فنرلول ایران
و ...
در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی تولید فنر لول یا فنر مارپیچ ( به روز + کامفار + مشاوره ) ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .
:: مطالب مرتبط :
:: دانلود طرح توجیهی آماده احداث کارخانه تولید فنر تخت و مارپیچ خودرو
:: دانلود طرح توجیهی آماده احداث کارخانه تولید کمک فنر خودرو 89 صفحه
دانلود فایل طرح توجیهی تولید فنرلول یا فنر مارپیچ




برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.