جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید فنر لول یا فنر مارپیچ ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ مجوز و یا ارائه به بانک ، این صفحه را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید .
معرفی طرح توجیهی تولید فنر لول یا فنر مارپیچ :
فنرها یکی از قطعات مکانیکی پرکاربرد در انواع صنایع ، نظیر صنعت خودروسازی می باشند . فنرها با تحمل وزن بدنه و بار خودرو ، ارتفاع خودرو را ثابت نگه داشته و از این طریق سبب حفظ تعادل خودرو و حرکت ثابت آن می شوند ، که جزو وظایف اصلی آنها محسوب می شود.
همچنین فنرها نوسانات ناشی از مسیرهای ناهموار را مهار کرده و از انتقال آن به اتاقک خودرو جلوگیری می کنند . شایان ذکر است که در ساخت یک اتومبیل از 5 نوع فنر مختلف استفاده می شود که عبارتند از :
- فنر لول
- فنر تخت
- فنر لاستیکی
- فنر بادی
- فنر پیچشی
در اینجا ما به تشریح اولین نوع فنرهای کاربردی در ساخت اتومبیل می پردازیم و امکان سنجی این طرح حول محور این فنر می باشد و از پرداختن به انواع دیگر فنرها در این مقاله اجتناب می کنیم .
فنر لول یا فنر مارپیچ چیست ؟
همانگونه که در بالا گفتیم یکی از انواع فنرهای بکار رفته در ساخت اتومبیل ها فنر لول می باشد . فنر لول یکی از ساده ترین نوع فنر است که از پیچیده شدن میله ای فولادی به دور محوری استوانه ای ایجاد می شود و وظیفه اصلی آن ارتعاش در جهت جذب و دفع ضربه های دریافتی می باشد . یا به عبارت کلی تر فنر لول مناسب ترین گزینه در مواردی چون ذخیره سازی و رها سازی انرژی ، جذب و مهار شوک مکانیکی و... می باشد .
قدرت و مقاومت فنرهای لول رابطه مستقیمی با تعداد حلقه های متناوب ، ارتفاع حلقه ها و قطر میله فولادی دارد . به این معنی که افزایش قطر میله فنر سبب افزایش قدرت فنر شده و از طرفی افزایش ارتفاع و تعداد حلقه های فنر انعطاف پذیری بالاتری را برای فنر به همراه دارد .
ساخت فنر های لول نیز از طریق فرم دهی توسط انواع دستگاه های اتومات یا قالب های دستی صورت می گیرد .
کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید فنر لول :
- کد آیسیک فنرلول : 2899512404
- کد آیسیک فنر بشقابی : 2899512407
- کد تعرفه گمرکی فنرلول : 7320209
- کد تعرفه گمرکی بشقابی : 73209000
بخشی از نتایج مطالعات بازار فنر لول یا فنر مارپیچ در ایران :
در کشور ایران در حوزه طراحی و مهندسی تولید فنر لول ، تمرکز لازم صورت نگرفته و اغلب به صورت سنتی و از طریق روش های تجربی و بدون بهره گیری از متدهای جدید و به روز دنیا به تولید این فنر پرداخته اند . نتیجه این امر ، پایین آمدن بازده و ضعف در کیفیت محصولات ارائه شده به بازار می گردد و نتیجه کلی تر آن حذف از بازار رقابت تولید فنرلول در سطح بین الملل می گردد .
بنابراین در صورتی که برای تولید فنرلول از تکنولوژی های به روز استفاده شده و کیفیت محصول استاندارد های بین المللی را پاس کند ، میتوان لا تولید فنرلول در داخل کشور بخشی از بازار داخلی را به خود اختصاص داده و حتی نیم نگاهی هم به صادرات داشت.
هزینه ، درآمد و سود حاصل از احداث کارخانه تولید فنرلول در کشور :
به طور کلی فنرلول قطعه گرانی نیست اما قیمت آن بر حسب کیفیت ساخت و نوع خودرو در مرداد ماه 99 برای خودرویی مانند پراید 92000 تومان اما برای خودرو برلیانس H320 به قیمت 368000 تومان الی 420000 تومان می باشد .
در صورتی که نرخ برابری دلار به ریال را جهت احداث کارخانه تولید فنرلول ، 17000 تومان و ظرفیت تولید سالیانه را، 2500 تن در نظر بگیریم ، خلاصه اطلاعات مالی طرح توجیهی تولید فنرلول به قرار زیر خواهد بود :
- میزان سرمایه گذاری ثابت : 6 میلیارد تومان
- ارزش ماشین آلات و تجهیزات : 3.2 میلیارد تومان
- نرخ بازده داخلی : 42%
فرآیند تولید فنرلول یا فنر مارپیچ شامل مراحل زیر می باشد :
- ابتدا مفتول های فولادی توسط غلطک ها به طرف ابزارهای فرم دهنده هدایت می شوند . در عملیات فرم دهی ، دستگاه های CNG عملیات را با سرعت بیشتری انجام می دهند .
- مرحله دوم تولید فنر ، بخش تنش زدایی می باشد . در مرحله تنش زدایی ، فنرها توسط متصدی بخش به سمت ورودی کوره انتقال داده می شوند ، فنرها پس از عبور از زیر مشعل های حرارتی و دریافت حرارت لازم در مدت زمان معین ، از کوره خارج می شوند .
- مرحله سوم شامل مرحله سنگ زنی می باشد . در این مرحله در اثر سنگ زنی ، بعضی از فنرها دو سرشان تخت می شود .
- مرحله بعدی تولید فنر ، مرحله شات پیلینگ می باشد که برای افزایش طول عمر فنر در مقابل ارتعاشات نوسانی آن را ساچمه کوبی می کنند .
- بعد از عملیات شات پیلینگ ، وارد مرحله گالوانیزاسیون می شویم . گالوانیزاسیون شامل لایه گذاری فنر با یک پوشش مناسب می باشد .
- مرحله آخر تست فنر می باشد . در این مرحله باید در آزمایشگاه فنرها از نظر قدرت ارتجاع ، نیروپذیری فنر ، کشش و فشار مورد سنجش قرار گیرند و در صورت تایید روانه بازار شوند .
تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز جهت تولید فنرلول :
تجهیزات ، امکانات و نیروی انسانی مورد نیازجهت احداث کارخانه تولید فنرلول با ظرفیت تولید سالیانه 2500 تن به شرح زیر می باشد :
مساحت زمین مورد نیاز : 5000 مترمربع
زیربنای کل : 2200 مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : 28 نفر
تجهیزات مورد نیاز :
- کوره های گازی یا الکتریکی
- دستگاه CNG
- دستگاه سنگ زنی
انواع فنر لول یا فنر مارپیچ :
فنرهای لول با توجه به رفتاررمکانیکی پیچیده ای که از خود نشان می دهند در دسته بندی زیر قرار می گیرند :
- فنر مارپیچ
- فنر فشاری
- فنر کششی
- فنر دیسکی
- فنر بشقابی
- فنر دیافراگمی
آنچه که از ذهن ما عبور می کند این است که پشت این ظاهر ساده ی فنرها قطعا عملکرد ساده ای پنهان است در حالی که اصلا اینطور نیست ، بلکه برعکس تصور عموم ، پیچیدگی عملکرد این فنرها می تواند بسیار زیاد است . برهمین اساس طراحی و ساخت فنرها لزوما بر اساس اصول ثابت شده علمی و قوانین مربوط به طراحی مهندسی صورت می گیرد .
مزایا و معایب استفاده از فنر لول :
مزایا :
از ویژگی های مثبت فنرهای لول می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- برتری فنرهای لول بر فنرهای تخت به علت طول عمر و مقاومت بالای آنها
- قیمت ارزانتر در مقایسه با فنرهای تخت
- عدم نیاز به تنظیمات پیچیده و خاص
- فرسودگی در درازمدت
معایب :
در مقابل مزایای استفاده از فنرهای لول ، معایبی نیز وجود دارد که این معایب شامل موارد زیر می باشد :
- محدودیت در تحمل وزن
- استهلاک در گذر زمان ، که تاثیر مستقیمی بر سلامت لاستیک ها و ارتفاع فنرها می گذارد .
کاربرد فنرهای لول :
طبق مطالب ذکر شده این فنرها کاربرد چشمگیری در صنایع خودروسازی دارند . علاوه بر این صنعت ، کاربرد آن در صنایع مختلف به چشم می خورد که شامل موارد زیر است :
- استفاده از فنر لول در تولید لوازم کشاورزی
- استفاده از فنرلول در قفل درب ها
- استفاده از فنر لول در تولید لوازم تحریر نظیر مداد اتود و...
و...
مشکلات استفاده از فنرلول یا فنر مارپیچ :
در هنگام استفاده از فنرلول ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که بسیار دست و پا گیر باشد و کیفیت و کارایی آن را تحت تاثیر قرار دهد . از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1 - شکستگی فنر :
با توجه به ساختار سخت فنر فولادیِ لول ، در موارد خیلی محدود شاهد شکستگی در این گونه فنرها هستیم . اما ممکن است تحت تاثیر عواملی چون ضربات شدید و ناگهانی ، زنگ خوردگی یا خستگی زیاد در اثراستفاده زیاد ، این فنرها دچار شکستگی شدید شوند که بطبع این شکستگی فنر ضربه ی وارد شده را گرفته و مانع از پارگی لاستیک خودرو می گردد .
2 - خستگی فنر :
همانگونه که در بالا گفتیم وظیفه اصلی فنرلول ، ارتعاش در جهت جذب و دفع ضربات دریافتی می باشد . در اثر استفاده مکرر از فنر ممکن است فنر خسته شود و در نهایت سبب ایجاد ترک هایی شده و با یک ضربه ناگهانی شکستگی فنر را رقم بزند . بنابراین می توان گفت نتیجه کلی خستگی فنر ، ناتوانی فنر در جذب و دریافت ضربات و در انتها شکستگی فنر می باشد .
3 - فنرهای گرم شده و کوتاه شده :
یکی از علاقمندی های خودروباز ها در برخی از کشورها نظیر کشور ما ، اسپورت کردن خودروها می باشد . اسپورت کردن خودروها از طریق کاهش ارتفاع خودرو توسط فنر لول اسپورت صورت می گیرد .
این اسپورت سازی باید ازطریق اصول خاصی صورت پذیرد ، به این صورت که باید فنرهایی با طول کوتاهتر جایگزین فنرهای استاندارد خودرو شوند که علاوه بر کاهش ارتفاع ، عملکرد فنرهای استاندارد نیز حفظ شود ، و متحمل مشکلاتی در زمینه دریافت ضربات مسیر راه نشوند.
اما امروزه به جای استفاده از روش اصولی و ایمن ذکرشده از روش هایی نظیر کوتاه کردن طول فنر اصلی استفاده می کنند . و ازآنجا که ارتفاع فنر با میزان انرژی دریافتی آن رابطه تنگاتنگی دارد ، در نتیجه کاهش ارتفاع ، سبب کاهش جذب انرژی و ایجاد مخاطرات بسیار در حین رانندگی می گردد .
همچنین روش دیگرِ کاهشِ ارتفاع ، گرم کردن فنر و فشردن آن می باشد که سبب تزریق سختی به فنر و تغییر ضریب فنر شده و در نتیجه موجب کوبیده شدن اتومبیل در حین گذر از دست اندازها می شود .
4 - تغییر در ضریب و اندازه فنر :
برای سنجش قدرت فنرها از فاکتوری به نام ثابت یا ضریب فنر استفاده می شود . ثابت فنر در واقع میزانی از انرژی است که برای فشردن یک فنرلول به اندازه یک اینچ نیاز است . ضریب فنرها با جنس و حالت فیزیکی آنها تناسب مستقیم دارد به همین جهت ممکن است در اثر تعویض فنر با فنر اصلی اتومبیل شاهد تفاوت فاحش در ضرایب فنر باشیم .
نتیجه این تفاوت فاحش ، تفاوت در میزان جذب انرژی توسط فنرها می باشد و در نتیجه منجر به بروز مشکلاتی از جمله مشکل در بخش های فنی خودرو ، مشکل در کیفیت سواری و حتی ایجاد مشکل در حالت ایستایی خودرو گردد .
شرکت های تولیدکننده فنر لول یا فنر مارپیچ در ایران :
از شرکت های تولیدکننده فنرلول در ایران می توان به شرکت های زیر اشاره کرد :
- شرکت صنعتی امیدفر
- شرکت فنرسازی زر
- شرکت انرژی ساز
- شرکت فنرلول سامان
- شرکت فنرلول ایران
و ...
:: مطالب مرتبط :
:: دانلود طرح توجیهی آماده احداث کارخانه تولید فنر تخت و مارپیچ خودرو
:: دانلود طرح توجیهی آماده احداث کارخانه تولید کمک فنر خودرو 89 صفحه
✍️ جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید فنر لول یا فنر مارپیچ ( به روز + کامفار + مشاوره ) ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ،با ما تماس بگیرید .
📚 دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ تولید فنر لول یا فنر مارپیچ ( به روز + کامفار + مشاوره )
👈 توجه : کلیه ی طرح های تیپ یا آماده ، صرفا کاربرد مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و جهت اخذ مجوز و یا تسهیلات و وام بانکی مناسب نمیباشند . جهت تهیه طرح توجیهی با کاربرد اجرایی و بانکی با ما تماس بگیرید.
برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.