• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی تولید نایتینول یا آلیاژ حافظه دار

(1 vote, average 5 out of 5)

طرح توجیهی تولید نایتینول یا آلیاژ حافظه دار

جهت آشنایی با طرح توجیهی تولید نایتینول ، این صفحه را مطالعه نمایید . نایتینول نوعی آلیاژ حافظه دار می باشد ، که از ترکیب فلزات نیکل و تیتانیوم تولید می شود . این آلیاژ به جهت استاندارد بودن از لحاظ مسائل بیولوژیکی در زمینه هایی مثل قلب و عروق ، ارتوپدی و تولید وسایل جراحی کاربرد دارد .

 معرفی طرح توجیهی تولید نایتینول یا آلیاژ حافظه دار :

 به طور کلی آلیاژ به فلزی گفته می شود ، که از ترکیب یک یا چند عنصر و یا ترکیبی از آنها به یک فلز پایه برای دستیابی به یک سری خواص مطلوب ، به دست می آید . در پدیده حافظه داری ، نمونه فلزی در حالت مارتنزیتی به مقدار معینی تغییر فرم داده می شود و سپس با گرم کردن نمونه و برگشت آن به حالت آستینی ، شکل نمونه نیز به حالت اول بازمی گردد . یکی از انواع آلیاژ های حافظه دار ، نایتینول می باشد که از اهمیت بسیار زیادی برخوردارد است . این ماده آلیاژ فلزهای نیکل و تیتانیوم بوده ، که اولین بار در آزمایشگاه مهمات نیروی دریایی آمریکا کشف شد . در این آزمایشگاه با استفاده از روش های بلور شناسی نشان داده شد که یک استحاله مارتنزیتی عامل خواص حافظه داری این فلز می باشد .

آلیاژهای نایتینول دو ویژگی منحصر به فرد از جمله اثر حافظه شکل (SME) و سوپر الاستیک دارند . حافظه دار بودن آلیاژ نایتینول به معنی توانایی آن در تغییر شکل در دمای یک درجه سانتیگراد است ، که پس از بالاتر رفتن دمای آن از دمای تحول ، مجددا شکل اولیه خود را بازیابی می کند . در مورد خاصیت الاستیسیته نیز می توان گفت که از انعطاف پذیری بالای  مواد نشئات می گیرد . این انعطاف پذیری در حدود 10 تا 30 برابر فلزات معمولی می باشد .

برای نایتینول چهار کاربرد کلی و معمول وجود دارد :

1- بازیابی آزاد : آلیاژ نایتینول در دمای پایین حرارت و شکل داده می شود ، تا با اثر حافظه دارد بودن ، دوباره به شکل اصلی خود بازگردد .

2- بازیابی کار : این کاربرد مثل بازیابی آزاد است با این تفاوت که موجب ایجاد تنش شده و از بازیابی مجدد جلوگیری می شود .

3- ایجاد کار : در این نوع کاربرد آلیاژ برای بازیابی باید برعلیه یک نیرو عمل کند ، که در نتیجه آن کار انجام می شود .

به طور دقیق تر می توان گفت که نایتینول به ترتیب اهمیت در کوپلینگ ، بیومدیکال و پزشکی ، اسباب بازی و آیتم های نوآورانه ، فعال کننده ها ، مواورهای حرارتی ، سنسور ها و . . . مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین در موارد زیر می توان از این آلیاژ بهره گرفت :

  • جایگزین کردن موتورهای معمولی ( موتورهای الکتریکی ، سروو و غیره )
  • استفاده از فنرهای نایتینول در دریچه های حرارتی ، جایی که مواد به عنوان سنسورهای دما و همچنین فعال ساز عمل می کنند .
  • تولید ایمپلنت های ارتوپدی و وسایل پزشکی به دلیل خاصیت زیست سازگاری و زیست درمانی
  • استفاده در براکت ها و سیم های اتصال دندان در ارتودنسی و دندان پزشکی

برخی از فلزات پرکاربرد از جمله فولاد ضد زنگ ، تیتانیوم و سایر فلزات رابطه خوبی با مسائل بیولوژیکی و زیست محیطی ندارند . اما به جهت مشابهت مکانیکی نایتینول با مواد بیولوژیک ، این آلیاژ حافظه دار مقبولیت بسیار بالایی پیدا کرده است . این شباهت مکانیکی سبب ایجاد امکان رشد داخلی استخوان و تبادل یون ها با بافت های مجاور  و استفاده از آن در ایمپلنت های هیپ ، بست های استخوان و شکستگی جمجمه شده است .

 درآمد و هزینه های طرح تولید نایتینول یا آلیاژ حافظه دار :

با در نظر گرفتن ظرفیت تولید سالانه 900 کیلوگرم ، بودجه ای که برای تولید نایتینول یا آلیاژ حافظه دارد ، در سال 97 براورد شده است ، مبلغ 10 میلیارد تومان و سرمایه ثابت مورد نیاز آن 376780000 میلیون ریال می باشد . لازم به ذکر است که در صورت در نظر داشتن ظرفیتهای کمتر و به تبع آن میزان سرمایه گذاری کمتر نیز امکان پذیر می باشد .

 فرایند تولید نایتینول یا آلیاژ حافظه دار :

 به دلیل کنترل کم ترکیب و واکنش بسیار زیاد تیتانیوم ، فرایند تولید نایتینول بسیار دشوار می باشد . به ازای هر اتم که با اکسیژن یا کربن ترکیب می شود ، یک اتم از شبکه نیکل تیتانیوم ربوده می شود .

1 . کوره قوسی ذوب مجدد در خلاء

این مرحله با برخورد یک قوس الکتریکی بین مواد خام و یک صفحه مسی که با آب خنک می شود ، انجام می شود .

2 . ذوب القایی در خلاء

در این مرحله با استفاده از میدان های متناوب مغناطیسی برای گرم کردن مواد خام در یک بوته ( در خلاء بالا ) استفاده می شود .

کار در دمای نسبتا بالا روی فلز نایتینول آسان است ، اما در دمای پایین به دلیل انعطاف پذیری پایین فلز و افزاش اصطکاک و مقاومت بین آلیاژ و قالب ، کار روی آن دشوار است . به همین دلایل گفته شده ماشین کاری روی این فلز نیز دشوار است . اما مراحل سنگ زنی ، ماشین کاری الکتریکی (  EDM) و برش لیزری همه نسبتا آسان هستند .

عملیات حرارتی روی فلز نایتینول بسیار حساس است ، از این رو برای تنظیم دمای تبدیل به دانش حرفه ای بالایی نیاز است . بر اساس ماتریس نیکل ، فرایند aging موجب افزایش دمای تبریل می شود . به همین دلیل ترکیبی از عملیات حرارتی و کار سرد در کنترل خواص محصولات نایتینول ضروری می باشد .

 تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز جهت تولید نایتینول یا آلیاژ حافظه دار  :

 این تجهیزات شامل موارد زیر می باشد :

1 . کوره القایی ذوب خلاء برای ذوب یا آلیاژ سازی

2 . تجهیزات ریختگری شمشمال

3 . تجهیزات آزمایشگاه ریخته گری شامل وسایل متالوگرافی

4 . کوره پیشگرم برای دهانه کشش سیم

5 . دستگاه کشش سیم

6 . دستگاه پولیش

7 . دستگاه پتک و سندان فشاری

قیمت کل این خط تولید در سال 97 مبلغی در حدود 9212/5 میلیون ریال برآورد شده است . میزان اشتغال این طرح در ازای تولید سالیانه ۹۰۰۰ کیلوگرم در سال ، 19 نفر و مساحت زمین مورد نیاز برای اجرای آن 4400 متر مربع می باشد .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی تولید نایتینول یا آلیاژ حافظه دار ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید دی اکسید تیتانیوم یا تیتان

:: طرح توجیهی تیپ استخراج معدن و استحصال و فراوری منگنز و نیکل

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی بانکی با کامفار

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories