• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی تولید فرش ماشینی

(3 votes, average 4 out of 5)

طرح توجیهی تولید فرش ماشینی

جهت آشنایی با طرح توجیهی احداث کارخانه تولید فرش ماشینی این صفحه را مطالعه نمایید. فرش ماشینی نوعی کفپوش منازل میباشد که توسط ماشین آلات صنعتی بافته و به فروش میرسد و به دلیل سرعت تولید و همچنین ارزان بودن مواد اولیه ی آن نسبت به قالی دستبافت قیمت ارزان تری دارد.

معرفی طرح توجیهی احداث کارخانه تولید فرش ماشینی :

فرش در ایران کاربردهای متفاوتی دارد ، گاهی به عنوان کف پوش و گاهی نیز با کاربرد تزئینی از آن بهره می‌برند. فرش بافی در ایران سابقه دیرین دارد و یکی از رسوم معروف ایرانیان بوده است و البته همچنان نیز ادامه دارد اما بعد از ساخت تکنولوژی ها و ماشین آلات فرش بافی و همینطور ساخت نخ هایی از جنس مواد شیمیایی ، این صنعت با دگرگونی های زیادی روبه رو شد و همین امر باعث راه اندازی کارخانه های کوچک و بزرگ فرش ماشینی در ایران شد .

در این مقاله قصد داریم تا چند نمونه از فرش های ماشینی را به شما معرفی کنیم.

۱- فرش ماشینی با الیاف نایلونی :

الیاف به کار رفته در این فرش مصنوعی و از جنس نایلون هستند و همین امر باعث می‌شود که فرش از مقاومت بالایی برخوردار باشد و قیمت آن از سایر فرش ها بالاتر است ، در عین حال از عیوب آن میتوان به پخش کردن آسان گردو غبار به اطراف اشاره کرد .

۲- فرش با الیاف پروپلین:

این نوع فرش ها که در آن ها الیاف پروپلین استفاده شده است، از قیمت کمی برخوردارند و در قرار گیری در معرض آفتاب هیچگونه آسیبی به آنها وارد نمی گردد، ولیکن کوتاه بودن عمر این فرش ها وجذب زیاد آلودگی ، جزو معایب این فرش هاست.

۳- فرش با الیاف پلی استر :

این فرش ها هم قیمت مناسبی دارند و هم خریدار رغبت بسیاری به خریداری آن دارد به این دلیل که پرزدهی ندارند و عمر آن ها از فرش های آکریلیک بیشتر است این نوع فرش ها در مکان هایی که رفت و آمد بالایی دارد توصیه نمی شوند. تنوع طرح و طرح های فانتزی این فرش ها همچنین قیمت مناسب آن توجه خریداران را بیشتر جلب می کند.

۴- فرش با الیاف آکریلیک :

این نوع فرش ها در برابر رطوبت مقاوم هستند و از لطافت چشمگیری برخوردار هستند . فرش های آکرلیک همچنین ، از مقاومت بیشتری در برابرشستشو و گرما برخوردارند.

۵- طرح های فانتزی فرش های ماشینی:

این نوع فرش ها اصولا برای جذب کودکان و چاپ عکس کارتونی بسیار مورد توجه قرار گرفته و عموما جهت کادو دادن از آن استفاده می شود.

هزینه ، درآمد و سود حاصل از احداث کارخانه تولید فرش ماشینی :

در پی رشد نرخ ارز به ویژه دلار قیمت مواد اولیه تولید فرش ماشینی با رشد ۸۰ تا ۹۰ درصدی روبرو شده که این امر باعث رشد ۲۰تا۳۰ درصدی هزینه نهایی تولید فرش ماشینی می شود .

حدود ۸۰ درصد از مواد اولیه تولید فرش ماشینی به صورت وارداتی تامین می‌شود . برای راه اندازی کارخانه تولید فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه و با تراکم ۳۶۰۰ با ۱۰ رنگ در سال ۹۹ حداقل ۲۰ میلیارد تومان نیاز است، همچنین سرمایه در گردش مورد نیاز آن حدود ۴۵ میلیارد تومان می باشد . لازم به ذکر است این ارقام جهت احداث یک کارخانه تولید فرش ماشینی با ظرفیت ۶۵۰۰۰۰ عدد در سال براورد شده است.

صادرات و واردات فرش ماشینی:

تولید فرش از گذشته های دور نقش قابل توجه ای در اقتصاد ایران داشته است و امروزه نیز صنعت فرش ماشینی به گفته فعالان این صنعت به مرحله بالندگی رسیده است و پتانسیل افزایش تولید و صادرات را دارد و می تواند در ارزآوری و اشتغال زایی نقش به سزایی داشته باشد. به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات غیر نفتی کشور بدون میعانات گازی در سال های گذشته به ارزش ۳۶ میلیارد و۶۱۰ میلیون دلار بوده که سهم صادرات فرش ایران ۳۷۴ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال های قبل از لحاظ ارزشی ۱۲.۵درصد افزایش داشت و از لحاظ وزنی ۱۸.۳ درصد کاهش داشت . در حال حاظر افغانستان و پاکستان خریداران بسیار خوبی برای فرش های ماشینی هستند . گران شدن دلار باعث میشود که صادرات کالاهای ایرانی به بازار های خارجی دارای توجیه بیشتر اقتصادی باشند .

فرآیند تولید فرش ماشینی به شرح زیر است :

1- ریسندگی:

اولین گام برای تولید فرش ماشینی آماده سازی نخ مورد نیاز است .در تولید فرش ماشینی از ۳ نوع نخ استفاده می شود که اسم آن ها به ترتیب نخ تار که از پنبه و پلی استر تولید می شوند و نوع دوم نخ های پود هستند که اصولا از جنس جوت هستند و نوع سوم نخ نخ های خاب هستند که در ظاهر فرش قابل لمس هستند که از جنس های مختلف آکریلیک ، پشم، پلی استر پلی‌پروپیلن، ویسکوز و یا ترکیبی از این موارد تهیه می‌شوند.

همانطور که گفته شد نخ های خاب از جنس های مختلفی تشکیل شده اند بر همین اساس با فرآیند گوناگونی تولید می شوند و ممکن است برخی از الیاف به رطوبت خاصی در مراحل تولید نیاز داشته باشند .

درکل نخ های تشکیل دهنده یک فرش ماشینی به شرح زیر میباشد :

حدود ۸۰ درصد نخ خاب

حدود ۱۲ درصد نخ پود

حدود 8 درصد نخ تار

2- بافندگی :

نخ های تولید شده در مرحله قبل پس از خروج از قسمت رنگرزی وارد قسمت بافندگی می شوند که در این قسمت ماشین آلات گوناگون و متفاوتی وجود دارد و فرش ها اصولا در دستگاه به صورت ۲ فرش مقابل یکدیگر بافته می شوند و پس از بافت با کمک تیغ از یکدیگر جدا می شوند.

3 - تکمیل فرش :

فرش ماشینی پس از خروج از فرآیند بافت باید آماده بسته بندی و تحویل به بازار شود که این آماده سازی شامل مراحل زیر است :

- آهار یا چسب پشت فرش

- شیرینگ یا پرداخت سطح فرش

- برش فرش به قطعات کوچک‌تر( ممکن است اندازه‌های مختلف یک فرش در کنار یکدیگر بافته شوند و از دستگاه خارج شوند )

- لبه‌دوزی یا زیگزال و بافت ریشه

- کنترل کیفیت

- بسته بندی

- بسته بندی فرش ماشینی به صورت لوله انجام میشود

لازم به ذکر است که نگهداری فرش نیز به شکل لوله و در نایلون به صورت مجزا سبب می‌شود فرش در هنگام انبارش و جابجایی از آسیب‌های احتمالی به دور باشد.

ماشین آلات تولید فرش ماشینی :

فرش ماشینی توسط ماشین آلات مختلفی تولید می‌شود که از جمله میتوان به دستگاه های تکسیما ، شونهر ،CRx , asr, VTR Alpha اشاره کرد جنس هر فرش میتواند اکریلیک یا Bcf و مخلوطی از آنها و یا الیاف جدید ابریشم مصنوعی باشد .

فرش های صد درصد اکریلیک دارای قیمت بالاتری هستند ولی فرش های پلی استر مخاطبان زیادی تری دارد زیرا هم از نظر شستشو و هم از نظر ضد پرز بودن بسیار عالی می باشند.

نیروی انسانی مورد نیاز جهت تولید فرش ماشینی به ظرفیت ۶۵۰۰۰۰ قطعه فرش در سال :

این کارخانه به ۱۰۰ نفر نیروی فعال در عرصه های نظارت، حسابداری، پشتیبانی دستگاه ها و نگهبانی نیاز دارد.

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی تولید فرش ماشینی ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید نخ فرش 113 صفحه

:: دانلود طرح توجیهی تیپ کارگاه قالی بافی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی بانکی با کامفار

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories