• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی تولید قارچ دارویی ارگوت

(1 vote, average 5 out of 5)

طرح توجیهی تولید قارچ های دارویی لینگزی و ارگوت

 برای آشنایی با طرح توجیهی تولید قارچ های دارویی لینگزی و ارگوت ، این صفحه را مطالعه نمایید . قارچ لینگزی با نام علمی Lingzhi ار خانواده گونادرماتاسه می باشد . این قارچ به صورت بومی در مناطق معتدل رشد می کند . از قارچ لینگزی در شرق آسیا به عنوان یک قارچ دارویی با خواص بسیار زیاد استفاده می شود .

 معرفی طرح توجیهی تولید قارچ های دارویی لینگزی و ارگوت :

 قارچ لینگزی با نام علمی Lingzhi ار خانواده گونادرماتاسه می باشد . این قارچ به صورت بومی در مناطق معتدل رشد می کند . نام های دیگر این قارچ reishi ، supernatural mushroom و lingchih می باشد . از قارچ لینگزی در شرق آسیا به عنوان یک قارچ دارویی با خواص بسیار زیاد استفاده می شود . رویش این قارچ ، به صورت انگل گونه و بر روی انواع مختلف درختان برگریز به ویژه افرا است . عمر این قاچ 6 سال بوده و در حدود 2 تا 32 سانتی متر رشد عرضی و 4 تا 8 سانتی متر رشد ضخامت دارد . طیف رنگی کلاهک بسته به سن آن بین سفید تا قهوه ای متغیر است . باردهی قارچ لینگزی در فصل های تابستان و پاییز می باشد . این قارچ بین دو تا شش ماه پس از آغاز عمر ، باردهی می کند .

ارگوت یا سیخک جو قارچی با نام علمی CLAVICEPS PURPUREA و از خانواده کلاویسیپتاسه می باشد . ارگوت به صورت بومی در اروپا ، آسیا و قسمت هایی از شمال آفریقا می روید . اشکال ظاهری که این قارچ در آنها دیده شده ، بسیار متعدد می باشند . این مسئله وابسته به شرایطی است که قارچ در آن رشد می کند . متفاوت بودن اشکال ارگوت ممکن است به اشتباه باعث شود اینطور تصور شود ، که این قارچ گونه های متفاوتی دارد .

در اکثر اوقات ، قارچ ارگوت در مناطق کشت جو و چاودار مشاهده می شود ، که می تواند نشان دهنده ارتباط معناداری بین این گیاهان و چرخه زندگی ارگوت باشد . اشکالی که این قارچ به خود می گیرد خمیده ، راست ، دوکی شکل و طویل هستند . همچنین رنگ لایه خارجی آن بنفش تیره یا سیاه می باشد .

در زمان کامل شدن فرایند رسیدن این قارچ ، از گیاه جدا شده و روی زمین می افتند . سپس ، پس از گذر از شرایط محیطی نامساعد و رسیدن به شرایط مساعد ، رطوبت هوا را جذب کرده و پس از مدتی شروع به تشکیل استروما می کند . بنابراین رطوبت هوا یکی از شرایط مهم در پرورش این قارچ می باشد . بعد از مدتی رشته های نخ مانند از استروما خارج شده که دیواره خارجی آن پوشیده از زواید خار مانند حاوی قسمت های تولید مثلی قارچ می باشد .

 هزینه ، درامد و سود حاصل از تولید قارچ های دارویی لینگزی و ارگوت :

 هر کیلو از قارچ لینگزی خشک شده به طور میانگین بین 10 تا 60 دلار قیمت گذاری شده است . از آنجایی که اخیرا استفاده از قارچ های دارویی به منظور درمان های کم عوارض و یا حتی بدون عوارض در میان مردم رایج شده است ، سرمایه گذاری روی این بخش ، در کنار مدیریت موثر می تواند سرمایه اولیه شما را چند برابر کند . قارچ ارگوت در بهبود مواردی از جمله بیماری ها زنان و بیماری فشار خون و عدم نظم در سیستم گردش خون ، موثر می باشد . همچنین قارچ لینگزی به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن ، درمان مشکلات ریه ، کلیه ، قلب و کبد ، جلوگیری از پیشرفت سرطان ، درمان آسم و . . . مورد استفاده قرار می گیرد . همانطور که گفته شد ، این قارچ های دارویی درمان بسیاری از مشکلات رایج بین افراد هستند و تقاضا برای یک درمان تقویتی و بدون عوارض برای این افراد ، و در نتیجه فروش و سودآوری مطلوب برای این طرح قابل پیش بینی است .

 فرایند کشت و پرورش قارچ های دارویی لینگزی و ارگوت :

 برای کشت قارچ ارگوت طبق مراحل زیر عمل می شود :

۱ . مرحله اول : ایتدا اسکلروتیوم در محیط مغذی آگار قرار داده می شوند . پس از مدتی رشد و افزایش تعداد رشته های میسلیوم در ظرف آگار مشخص خواهد بود .

 ۲ . مرحله دوم : بعد از تولید اسپورها ، آنها را به ظروف شیشه ای منتقل کرده و در دمای 30 تا 40 درجه سانتی گراد نگهداری می کنند . برای برداشت اسپورها درصورتی که قارچ در محیط جامد کشت داده شده باشند ، سطح آگار را می تراشند .

۳ . مرحله سوم :  با مخلوط کردن آب با اسپورها ، از آن یک سوسپانسیون تهیه می شود . توجه داشته باشید که به منظور کشت مناسب این قارچ ، تعداد مطلوبی از اسپور باید در سوسپانسیون وجود داشته باشد که این تعداد 30000 عدد در هر میلی متر مکعب می باشد .

۴ . مرحله چهارم :  سوسپانسیون به گل های میزبان تزریق می شود ، که این کار باید در زمان مناسبی انجام شود . زمان مناسب برای تزریق اسپور به گیاه میزبان هنگامی است که سنبله در داخل برگ های غلافی قرار دارد .

۵ . مرحله پنجم : پس از گذشت 4 الی 6 هفته پس از آلوده سازی میزبان ، رویش اولین قارچ ها قابل مشاهده خواهد بود . این قارچ ها در محل اتصال بسیار سست هستند و با ضربه کوچکی جدا می شوند . بنابراین باید با مراقبت مراحل کشت را طی کرد . زمان رسیدن کامل همه قارچ ها یکسان نیست و بنابراین در برداشت آنها باید دقت نمود .

درمورد قارچ لینگزی نیز با تفاوت هایی می توان همین روش را با توجه به دوره های مشخص قارچ ، تکرار کرد .

  نکات مهم در کشت قارچ های دارویی لینگزی و ارگوت :

 قارچ لینگزی به صورت خودرو روی تنه ی درختان میزبان می رود . همچنین دمای مناسب کاشت این قارچ بین 15 تا 5 درجه می باشد . در کشت این قارچ باید توجه داشته باشید ، که به هیچ عنوان در معرض سرما قرار نگیرد . چراکه سرما آن را به طور کل از بین می برد . میزان آبیاری که این قارچ نیاز دارد ، متوسط می باشد .

در آلوده سازی میزبان اجرای مراحل زیر ضوری می باشد :

1 .  تهیه موادی که گیاه میزبان را آلوده می سازند ( اسپورها )

2 .  تهیه سوسپانسیون از اسپور

3 .  آلوده سازی گل ها

همچنین درمورد ارگوت باید گفت که در کشت آن به رطوبت بسیار زیاد ، بارندگی مناسب و هوای گرم نیاز است . مناسب ترین زمان آغشته کردن گیاه میزبان به این قارچ ، اردیبهشت ماه می باشد .

 تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز برای تولید قارچ های دارویی لینگزی و ارگوت :

 نیروی انسانی مورد نیاز برای راه اندازی این طرح حداقل یک نفر می باشد . همچنین به زمینی با زیربنای 50 متر مربع برای این کار نیاز است . در مرحله آغشته سازی بهتر است از دستگاه هایی مثل ماشین تزریق ساخت مجارستان  و یا ماشین تزریق ساخت سوئد استفاده شود .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی تولید قارچ های دارویی لینگزی و ارگوت ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

✳️ موضوعات زیر نیز میتواند برای شما جذاب باشد :


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories