• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی صرافی ارز دیجیتال ⭐️ بیت کوین و رمز ارزها

(3 votes, average 5 out of 5)

طرح توجیهی صرافی ارز دیجیتال

جهت نگارش مطالعات بازار و طرح توجیهی صرافی ارز دیجیتال با اطلاعات کاملاً به روز برای سال 1402، با فرمت DOC و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ مجوز یا ارائه به بانک ، این صفحه را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید . ضمنا میتوانید فایل pdf طرح توجیهی صرافی ارز دیجیتال جهت تبادل بیت کوین و رمز ارزها را که در سال های قبل نگارش شده است را صرفا جهت مطالعه از انتهای صفحه دانلود نمایید.


✔️ معرفی طرح توجیهی تاسیس صرافی ارز دیجیتال


طرح توجیهی تاسیس صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارزهای دیجیتال (cryptocurrency exchange) بستری آنلاین برای معاملات بیت کوین و سایر رمز ارز هاست. پلتفرم صرافی های ارز های دیجیتال می تواند در قالب سایت ها، اپلیکیشن های تلفن همراه و یا هردو فعالیت نمایند.

همان طور که برای خرید فروش سهام به بورس و برای خرید و فروش آهن به بازار آهن فروش ها مراجعه می کنید، برای خرید، فروش و مبادله ی همه رمز ارزها مانند بیت کوین و اتریوم و ... نیز باید به صرافی های ارز های دیجیتال مراجعه کرد، اساس روی کار آمدن صرافی های ارز های دیجیتال در واقع همین احساس نیاز به بازار برای تبادل ارز های دیجیتال بود.

کاربران صرافی های ارز های دیجیتال می توانند رمز ارز های خود را به رمز ارز دیگری تبدیل کنند یا آن را بفروشند و به دلار یا یورو و یا هر ارز معتبر جهانی دیگری تبدیل نمایند.

برای مثال بیت کوین را به اتریوم تبدیل نمایند و برعکس، و یا در قبال پرداخت وجه دلاری بیت کوین بخرند و یا اتریوم های خود را به ارزش دلاری آن ها تبدیل نمایند.

✳️ پس از اجرای طرح توجیهی صرافی ارز دیجیتال به دو شکل میتوان خدمات ارائه کرد!

صرافی های ارز های دیجیتال به دو حالت می توانند به کاربران خود خدمات ارائه کنند.

در حالت اول طرف معامله ی کاربر، خود صرافی ارز دیجیتال است، یعنی کاربر یا ارز دیجیتال را مستقسم از صرافی می خرد و یا ارز های خود را مستقیماً به صرافی می فروشد.

این حالت ارائه ی خدمات در صرافی های ارز های دیجیتال در داخل ایران بسیار زیاد است اما در سطح جهانی خیلی کم به چشم می خورد.

در حالت دوم، طرف معامله دیگر خود صرافی ارز های دیجیتال نیست بلکه تنها باعث روبرو شدن عرضه کننده و خواهان ارز دیجیتال باهم است.

در همین راستا نیز صرافی های ارز های دیجیتال اقدام به دریافت کارمزد از کاربران خود می کند.

هرچه میزان تقاضای رمز ارزی بیشتر از عرضه ی آن در بازار باشد، قیمت آن رمز ارز افزوده می گردد و هرچه تقاضای بازار نسبت به عرضه ی یک رمز ارز کاهش یاید، قیمت آن کاسته خواهد شد. کار مشترک همه ی صرافی های ارز های دیجیتال مانند هر صرافی دیگری کشف قیمت رمزارز بر اساس میزان عرضه و تقاضا می باشد.


✔️ آیا اجرای طرح توجیهی صرافی ارز دیجیتال با مجوز رسمی بانک مرکزی امکان پذیر است؟


روش اخذ مجوز صرافی ارز دیجیتال

روش اخذ مجوز صرافی ارز دیجیتال

در زمان نگارش این مطلب (مرداد 1402) هیچ گونه جوازی با نام جواز تأسیس صرافی ارز دیجیتال از طرف بانک مرکزی ایران صادر نمی شود، و صرافی های ارز دیجیتال تحت عنوان کسب و کار های اینترنتی مشغول به فعالیت بوده و تابع قوانین آن می باشند.

بر همین اساس صحت عمل کرد و تأمین امنیت صرافی های ارز های دیجیتال بر عهده ی مالکان آن ها است و دولت مسئولیتی در حوزه ی خطرات ناشی از اعمال غیر قانونی صرافی های ارز های دیجیتال ندارد.

قوانینی که مالکان صرافی ارز های دیجیتال باید تابع آن ها باشند :

  • قوانین تنظیم بازار غیر متشکل پولی.
  • قوانین مالی و بانکی کشور.
  • احکام دائمی برنامه های توسعه ی کشور.
  • قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز.
  • قوانین حاکم بر تأسیس،فعالیت و نظارت بر صرافی های آنلاین.
  • قانون برنامه ی پنج ساله ی ششم توسعه ی کشور.

قوانین بالا امور اجتناب ناپذیری را برای صرافی های ارز های دیجیتال ایجاد می کنند، یکی از آن ها اجبار احراز هویت برای صرافی های ارز های دیجیتال است.

مورد بعدی اطلاع از قوانین مبارزه با پولشویی و فراهم آوردن شرایطی توسط صرافی ارز های دیجیتال است تا امکان پولشویی توسط آن ها به حداقل برسد.

صرافی های ارزهای دیجیتال باید تمام اطلاعات مربوط به خرید و فروش و معاملات خود را ثبت نمایند و در صورت در خواست بانک مرکزی، آن ها را در اختیار بانک قرار دهند. این مورد دیگری است که به موجب قوانین بالا بر صرافی های ارز های دیجیتال اجباری است.

علت ندادن مجوز به صرافی های ارز دیجیتال چیست؟

بنا بر گفته مسئولین ، علت اصلی ندادن جواز تأسیس صرافی ارز های دیجیتال در ایران، پول شویی های عظیمی است که می تواند با استفاده از پوشش صرافی های ارز های دیجیتال انجام شود، به همین علت است که بانک مرکزی جوازی مبتنی بر تأسیس صرافی ارز های دیجیتال صادر نمی کند.

مراحل تاسیس صرافی ارز دیجیتال

برای تاسیس صرافی ارز دیجیتال، ابتدا باید مدارک ثبتی شرکت خود را به صورت مهر و موم شده به همراه آگهی ثبت شرکت و اساسنامه آن تحویل بانک مرکزی دهید، سپس ضمانت نامه برای حسن انجام تعهدات، به بانک مرکزی ارسال نموده و منتظر گرفتن تأیید بانک مرکزی باشید.

در ادامه اگر بانک مرکزی اطلاعات و مدارک شما را تأیید نمود، با در دست داشتن مدارک لازم برای تاسیس صرافی ارز های دیجیتال به بانک مرکزی مراجعه کنید.

مدارک لازم برای تأسیس یک صرافی ارز های دیجیتال :

  • اساسنامه اصل شرکت.
  • ضمانت بانکی.
  • جواز تأسیس.
  • آگهی ثبت مؤسسه.
  • گواهی نامه مهارت مبتنی بر انجام عملیات صرافی.
  • نسخه ی برابر اصل روزنامه ی رسمی که آگهی تأسیس شرکت و آخرین تغییرات در سهام داران ذکر شده باشد.

همان طور که گفته شد صرافی های ارز های دیجیتال به عنوان کسب و کار های اینترنتی در ایران فعالیت می کنند، مدت اعتبار همین جواز برای صرافی های ارز های دیجیتال بیست و چهار ماه است که بعد از اتمام اعتبار برای تمدید آن باید اقدام نمایند.


✔️ هزینه راه اندازی صرافی ارز دیجیتال چقدر است؟


هزینه راه اندازی صرافی ارز دیجیتال چقدر است؟

✳️ هزینه راه اندازی صرافی ارز دیجیتال

امکان محاسبه ی دقیق هزینه های احداث یک صرافی ارز های دیجیتال ممکن نیست، زیرا این هزینه به موارد زیادی بستگی دارد که در ادامه چند مورد از آن ها را توضیح خواهیم داد.

بیشترین قسمت هزینه ها مربوط به دادن ضمانت بانکی برای تأسیس یک صرافی ارز دیجیتال است.

مورد بعدی که هزینه ی زیادی را در بر می گیرد؛ تعداد رمز ارز هایی است که قصد دارید صرافی ارز های دیجیتال شما در حوزه آن ها فعالیت کند، هرچه تعداد رمز ارز های انتخابی بیشتر باشد هزینه ی بیشتری را برای احداث صرافی ارز دیجیتال خود باید در نظر بگیرید.

در ادامه برای طراحی یک پلتفروم، شما نیازمند به یک تیم برنامه نویسی و طراحی سایت هستنید که هزینه ی مربوط به این بخش را میزان کیفیت سایت طراحی شده تعیین می کند، هر چقدر سایت شما دارای کیفیت بالاتری باشد هزینه ی طراحی وبرنامه نویسی آن به مراتب بیشتر خواهد بود.

با وجود اینترنتی بودن کسب و کار صرافی ارز های دیجیتال اما شما نیازمند نیروی انسانی برای انجام کار های سایت و پشتیبانی صرافی ارز های دیجیتال خود می باشید، که خود هزینه هایی را در بر دارد.

در ادامه ی کار، برای آن که بتواند در بین صرافی های ارز های دیجیتال دیگر شناخته شوید، و کاربران را ترغیب به استفاده از صرافی ارز های دیجیتال خود نمایید، باید هزینه ای را برای تبلیغات در نظر بگیرید.

ایجاد امنیت برای سایت و پلتفروم صرافی ارز دیجیتال نیز نیازمند صرف هزینه است، این مورد برای جلب افراد برای استفاده از صرافی ارز دیجیتال شما بسیار اهمیت دارد، زیرا صرافی های ارز های دیجیتال به علت این که دارای نقدینگی های بالایی هستند در بین هکر ها محبوب می باشند.


✔️ انواع صرافی های ارز دیجیتال


انواع صرافی های ارز دیجیتال

صرافی های ارز دیجیتال به دو نوع متمرکز و غیر متمرکز تقسیم میشوند.

1 - صرافی های متمرکز ارز های دیجیتال

صرافی های متمرکز ارز های دیجیتال توسط یک نهاد و یا یک شخص خاص اداره می شوند، این نهاد و یا شخص خاص با واسطه گری میان عرضه کننده و متقاضی رمز ارز، معاملات افراد را انجام می دهد و کارمزد خود را از این کار دریافت می کند.

در صرافی های متمرکز ارز های دیجیتال به هر شخص که به عنوان کاربر وارد آن می شود یک حساب کاربری و کیف پول الکترونیک داده می شود اما در واقع کنترل اصلی این کیف پول ها به دست صرافی متمرکز رمز ارز هاست و کاربر کل موجودی خود را در اختیار صرافی ها قرار می دهد.

حال با دلایل مختلف صرافی متمرکز ارز دیجیتال می تواند برای بلوکه کردن موجودی یک حساب کاربری خاص به دلایل متعدد مانند تحریم و ... اقدام  کند که این موضوع میتواند سرمایه شخص را برای مدتی از دسترس وی خارج نموده و یا حتی باعث از دست رفتن کامل سرمایه دارنده حساب شود.

برای مثال به علت تحریم بودن ایران در زمینه های مختلف، بعضی صرافی های خارجی و متمرکز ارز های دیجیتال اقدام به بلوکه کردن حساب کاربران ایرانی خود کردند و سرمایه این افراد برای مدت طولانی بلوکه شد.

معروفترین صرافی های ارز دیجیتال متمرکز :

  • صرافی دیجیتال بایننس (Binance)
  • صرافی بیت‌هامب (Bithumb)
  • صرافی اکسکوینو (Excoino)
  • صرافی دیجیتال کوین بیس (Coinbase)
  • صرافی دیجیتال کراکن
  • صرافی دیجیتال هوبی (Houbi)
  • صرافی دیجیتال بیتفینکس (Bitfinex)
  • صرافی دیجیتال اف تی‌ ایکس (FTX)
  • صرافی دیجیتال جمینی (Gemini)

2 – صرافی های غیر متمرکز ارز های دیجیتال

اساس مدیریت و کنترل حساب های کاربران صرافی های غیر متمرکز دقیقاً بر خلاف صرافی های متمرکز است. در صرافی های دیجیتال غیر متمرکز ، مدیریت حساب ها و کیف پول های الکترونیک کاربران کاملاً بر عهده ی خود کاربران است و صرافی هیچ دخالت و کنترلی روی این موضوع ندارد.

کار صرافی های غیر متمرکز ارز های دیجیتال ایجاد امنیت برای معاملات است که این کار را با ایجاد قرارداد های هوشمندانه برای معاملات رمز ارز ها انجام می دهد. و کارمزد گرفته شده را نیز به همین علت دریافت می کند.

زمانی که شما به یک صرافی دیجیتال غیر متمرکز وارد میشوید، در ابتدا کیف پول خود را به صرافی کانکت میکنید و سپس میتوانید خرید و فروش انواع رمز ارزها را به صورت کاملا آنلاین انجام دهید.

هر صرافی دیجیتال غیر متمرکز معمولا بر روی شبکه بلاکچین یکی از رمز ارزهای معتبر کار میکند، بدین معنی که صرفا میتوانید کوین ها و توکن هایی که روی همان شبکه بلاکچین وجود دارد را در آن صرافی معامله کنید و صرافی نیز گس فی یا هزینه تراکنش خود را از جنس همان رمز ارز دریافت میکند.

به عنوان مثال صرافی یونی سواپ و پنکیک سواپ که از معروف ترین صرافی های دیجیتال غیر متمرکز هستند به ترتیب بر بستر بلاکچین اتریوم (ERC20) و بایننس کوین (Binance Smart Chain) خدمات میدهند.

این بدین معنیست که شما در صرافی یونی سواپ فقط میتوانید کوین ها و توکن هایی را معامله کنید که بر بستر بلاکچین اتریوم (ERC20) تعریف شده اند و خود صرافی هم دستمزد تراکنش خود که گس فی نام دارد را تحت رمز ارز اتریوم از شما میگیرد بنابراین در صورتی که برای تبادل رمز ارز میخواهید از صرافی یونی سواپ استفاده کنید باید حتما مطمئن باشید که در کیف پول خود به میزان کافی اتریوم دارید.

در مورد صرافی پنکیک سواپ هم داستان دقیقا همینطور است و این صرافی بر بستر بلاکچین بایننس کوین (Binance Smart Chain) تعریف شده است.

معروفترین صرافی های ارز دیجیتال

معروفترین صرافی های ارز دیجیتال غیر متمرکز :

  • صرافی دیجیتال یونی ‌سواپ (Uniswap)
  • صرافی دیجیتال پنکیک ‌سواپ (Pancakeswap)
  • صرافی دیجیتال کرپ فایننس (Curve Finance)
  • صرافی دیجیتال وان‌اینچ (inch1)
  • صرافی دیجیتال دیفای سواپ (Defi Swap)

✳️ مزایا و معایب صرافی های متمرکز و غیر متمرکز

مزایای صرافی های دیجیتال متمرکز :

  • کاربر پسند بودن به علت دسترسی و استفاده ی آسان.
  • نقدینگی بالا به علت استفاده ی بیشتر کاربران از صرافی های ارز دیجیتال متمرکز.
  • کارمزد های نسبتاً کم به علت عدم استفاده از بستر بلاکچین.

معایب صرافی های دیجیتال متمرکز :

  • احراز هویت امری اجباری در صرافی های ارز های دیجیتال متمرکز به حساب می آید.
  • احتمال هک شدن صرافی های ارز های دیجیتال متمرکز بسیار بالا است.
  • همه ی کنترل حساب و کیف پول بر دست صرافی ارز دیجیتال متمرکز است و امکان بلوکه شدن پول وجود دارد.

مزایای صرافی های دیجیتال غیر متمرکز :

  • مدیریت و کنترل کامل حساب و کیف پول بر عهده ی خود کاربر و دارنده ی حساب می باشد.
  • امکان هک شدن صرافی های ارز دیجیتال غیر متمرکز بسیار پایین است.
  • تمام معاملات ارز های دیجیتال بدون واسطه انجام می شود.
  • احراز هویت در صرافی های ارز های دیجیتال غیر متمرکز اجباری نیست.

معایب صرافی های دیجیتال غیر متمرکز :

  • کارمزد های بالا برای انجام معاملات.
  • چالش‌های نقد شوندگی.
  • عدم امکان پرداخت با ارز های رایج کشورها.

✔️ روش های کسب درآمد صرافی های ارز دیجیتال


روش های کسب درآمد صرافی های ارز دیجیتال

✳️ روش های کسب درآمد صرافی های ارز دیجیتال شامل سه مورد زیر می باشد :

1 – کارمزد معاملات :

شناخته شده ترین روش کسب درآمد صرافی های ارز های دیجیتال کارمزدی است که برای انجام معاملات رمز ارز ها از کاربران خود می گیرد، که با توجه به نوع صرافی ارز دیجیتال میزان این کارمزد ها متفاوت است.

2 -  کارمزد برداشت :

اطلاعات مربوط برای معامله ای که شامل برداشت موجودی یک کاربر می شود بر روی شبکه ی بلاکچین ذخیره می گردد، از این رو کارمزد دریافتی از جانب صرافی رمز ارز ها در این زمینه بیشتر است.

3 – کارمزد توزیع معاملات :

طبیعی است که همیشه موجودی های یکسانی از ارز های دیجیتال در یک صرافی ارز های دیجیتال وجود ندارد.

زمانی که صرافی رمز ارزی دچار کمبود از یک ارز دیجیتال برای انجام یک معامله می شود، از طریق در دسترس ترین منبع مانند درخواست از صرافی ارز دیجیتال دیگری اقدام به جبران آن کمبود می کند؛ معاملاتی که نیاز به این اقدام داشته باشند کارمزد بالاتری به آن ها تعلق می گیرد.


✔️ نکاتی برای ایجاد مزیت رقابتی در کسب و کار صرافی ارز دیجیتال

نکاتی برای ایجاد مزیت رقابتی در کسب و کار صرافی ارز دیجیتال

✳️ ملاک افراد برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال شما چیست؟

امروزه به علت این که همه ی صرافی های ارز های دیجیتال در ایران بدون مجوزی با نام صرافی در حال فعالیت هستند، کاربران ملاک های دیگری برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال محبوب و قابل اعتماد خود در نظر دارند.

  • دسترسی آسان به پلتفرم صرافی ارز دیجیتال.
  • رابط کاربری آسان.
  • حجم نقدینگی صرافی ارز های دیجیتال.
  • نظرات کاربران دیگر در پلتفرم صرافی ارز های دیجیتال.
  • فعالیت حضوری.(بعضی از صرافی ارز های دیجیتال برای جلب اطمینان افراد اقدام به احداث مکان هایی برای مراجعه حضوری افراد کرده اند.)
✳️ معروف ترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی
  • صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس
  • صرافی ارز دیجیتال یوبیتکس
  • صرافی ارز دیجیتال آبان تتر
  • صرافی ارز دیجیتال والکس

اما چگونه از طریق دستگاه های ماینینگ ، مزرعه استخراج بیت کوین احداث کنیم و آیا این پروژه توجیه پذیری اقتصادی دارد؟ پاسخ این سوالات را در صفحه ی «طرح توجیهی استخراج بیت کوین و سایر رمز ارزها» خواهید یافت.

✍️ جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی صرافی ارز دیجیتال ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ،با ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories