• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی تولید مالتودکسترین

(3 votes, average 4 out of 5)

طرح توجیهی تولید مالتودکسترین

 جهت آشنایی با طرح توجیهی تولید مالتودکسترین ، این صفحه را مطالعه نمایید . مالتودکسترین به گروهی از محصولات فرآوری شده از نشاسته و بخصوص نشاسته ذرت گفته می شود ، که به صورت پودری یا شربت غلیظ تولید می شود . از این ماده به عنوان افزودنی غذایی برای طعم دار کردن و یا نرم کننده و حجم دهنده استفاده می شود .

 معرفی طرح توجیهی تولید مالتودکسترین :

 مالتودکسترین یکی از انواع پلیمرهای زیستی کربوهیدارتی می باشد . مالتودکسترین شامل هر محصول به دست آمده از هیدرولیز نشاسته که کمتر از 20 واحد گلوکز داشته باشد ، می شود . بنابراین ، می توان گفت که مالتودکسترین درواقع به گروهی از محصولات گفته می شود . این ماده به عنوان شیرین کننده و همچنین حجم دهنده در محصولات غذایی مثل ژلاتین ، سس ، پودینگ ، چاشنی ، چیپس سیب زمینی ، ماست و شیرین کننده های بدون شکر مورد استفاده قرار می گیرد .

فرمول مالتودکسترینC6nH(10n+2)O(5n+1)   بوده و ویژگی های فیزیکی آن معمولا به درجه هیدرولیز نشاسته بستگی دارد و با DE یا مقدار معادل دکستروز بیان می شود . این ماده به صورت پودری سفید رنگ و یا شربت غلیظ می باشد ، که از تجزیه نشاسته سیب زمینی ، برنج و ذرت تهیه می شود . در حدود 25 سال است که استفاده از این ماده به عنوان افزودنی غذایی رایج بوده ، و زمانی که به غذا اضافه شود ، غلظت آن را افزایش داده ، مانع کریستالیزاسیون شده و باعث پیوند اجزاء به هم می شود .

استفاده از برخی از مشتقات این ماده به صورت قرص و به عنوان مکمل های غذایی حاوی کربوهیدرات ها در بین ورزشکاران رایج می باشد . همچنین به منظور لاغری و کاهش وزن نیز مورد استفاده قرار می گیرد . لازم به ذکر است که مالتو دکسترین به دلیل خاصیت حجم دهندگی ، در تولید محصولاتی مراقبتی پوست مانند لوسیون ها و شامپوها نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

 هزینه ، درامد و سود حاصل از تولید مالتودکسترین :

 مالتودکسترین عموما به صورت بسته های چند کیلویی (معمولا 25 کیلو گرمی) و در دو نوع ساده و طعم دار به فروش می رسد . هر یک از این بسته ها در سال 98 با قیمتی در حدود 1.300.000 تومان به فروش می رسد که در مقایسه با هزینه های نه چندان زیاد تولید این ماده ، و در دسترس بودن مواد اولیه و قیمت نسبتا ارزان آن ، نه تنها از نظر اقتصادی توجیه شده است بلکه می تواند در ظرفیت تولید مناسب ، سود آوری بسیار زیادی داشته باشد .

کد آیسیک این محصول 1532612319 و کد تعرفه گمرکی آن 35051090 می باشد .

 فرایند تولید مالتودکسترین :

 یکی از روش های تولید مالتودکسترین از طریق فرایند آنزیمی از انواع نشاسته می باشد . گرچه از منبع ذخیره ای گیاهان حاصل می شود ، اما بسیار فرآوری شده است . در تولید مالتودکسترین از نشاسته ، مراحل زیر پیموده می شوند :

1 .  ابتدا نشاسته ، به مدت 8 – 5 دقیقه در معرض هیدروکلریک اسید 03/0 – 02/0 مولار و در دمای 150 – 135 درجه سانتی گراد قرار داده می شود . ( باید توجه داشت که هیدرولیزهای اسیدی صرفا برای تولید دکسترین های با DE < 5 استفاده می شوند )

2 .  به منظور تداوم فرآیند هیدرولیز ، از ترکیب مداوم اسید و آنزیم به جای هیدرولیز آنزیمی استفاده می شود .

3 .  آنزیم و سوسپانسیون نشاسته با هم ترکیب شده و در دمای 75 درجه سانتی گراد ژلاتیناسیون نشاسته ، به مدت معینی حرارت داده می شوند .

4 .  سپس به منظور غیر فعال کردن آنزیم ها ، دمای محیط تا  150درجه افزایش داده و یا pH ترکیب به 5/3 رسانده می شود . شرایط بهینه برای فعالیت آنزیم بسته به منبع تهیه است .

5 .  در مرحله بعد ، مواد محلول با استفاده از سانتریفوژ از ترکیبات نامحلول جدا می شوند . سپس این مواد در فرایند ساده ای خنثی شده و در شرایط خلاء توسط اسپری درایر خشک می شوند . پس از طی فرایند تولید ، مالتودکسترین به صورت محلول در آب به دست آمده و طعم طبیعی دارد .

 مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولید مالتودکسترین :

 همانطور که گفته شد مالتودکسترین عموما از نشاسته ذرت تهیه می شود . اما بنابرلزوم این نشاسته را می توان از منابع دیگری مثل برنج یا سیب زمینی نیز به دست آورد . بنابراین ماده اولیه تولید این محصول یا نشاسته در هر صورت یکسان است ، اما می تواند منابع متفاوتی داشته باشد . در فرایند تولید مالتودکسترین از آنزیم هایی استفاده می شود ، که عملکرد اختصاصی دارند و یکی دیگر از اجزاء مهم فرایند تولید این ماده هستند . در طول این فراین از مواد شیمیایی دیگری نیز استفاده می شود .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی تولید مالتودکسترین ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید نشاسته از گندم و ذرت و سیب زمینی

:: طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید نشاسته از ذرت بر پایه بیوتکنولوژی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی بانکی با کامفار

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories