• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی کشت و فرآوری و بسته بندی سماق و زنجبیل

(3 votes, average 4 out of 5)

sumach

جهت آشنایی با طرح توجیهی کشت و فرآوری و بسته بندی سماق و زنجبیل ، این صفحه را مطالعه نمایید . سماق گیاهی به صورت درختچه ای می باشد ، که میوه آن به شکل قلوه ای می باشد . از سماق در صنایع غذایی ، صنایع رنگرزی و .... استفاده می شود . زنجبیل گیاهی با ساقه های ظریف می باشد ، که میوه آن در صنایع غذایی و ... دارای کاربرد می باشد .

معرفی طرح توجیهی کشت و فرآوری و بسته بندی سماق و زنجبیل :

معرفی سماق :

سماق گیاهی می باشد ، که به شکل درختچه های کوچک با ارتفاع 3 تا 5 متر است . درخت سماق دارای شاخه های زیاد به صورت منشعب ، برگ هایی به صورت مکعب شانه ای بین 5 تا 7 جفت ، گل های ریز به رنگ حنایی و میوه سماق می باشد . میوه سماق قلوه ای شکل بوده و در زمانی که کال است ، رنگ آن سبز و در زمانی که رسیده است ، رنگ آن زرد یا قرمز می باشد . گیاه سماق در آب و هوای گرم و خشک رشد کرده و به نور احتیاج دارد . در مناطقی که میزان بارندگی سالیانه آن ها بین 0 تا 350 میلیمتر باشد و همچنین خاک اسیدی یا خنثی با زهکشی مناسبی داشته باشند ، می توان گیاه سماق را کشت نمود . اغلب از سماق به عنوان چاشنی در پخت غذا ها استفاده می شود . همچنین در طب سنتی ، صنایع رنگرزی ، صنعت تولید روغن سماق ( جهت تولید شمع ) از سماق استفاده می شود .
سماق قرمز دارای پوسته بیشتری بوده و دارای رنگ روشن تری می باشد ، این نوع سماغ مرغوب تر می باشد . اگر دانه گیاه از سماق جدا شود و سپس پودر شود ، پودر سماق به رنگ تیره درآمده و از مرغوبیت کمتری برخوردار می شود . اما اگر ابتدا پوسته رویی سماق را جدا کنند ، سپس آن را پودر نمایند ، پودر سماق به رنگ روشن درآمده و از مرغوبیت بیشتری برخوردار می باشد .
از انواع سماق می توان به سماق معمولی ، سماق آمریکایی و سماق صمغی اشاره نمود . لازم به ذکر است که ، مصرف میوه تازه سماق باعث مسمومیت افراد خواهد شد . سماق فقط باید به صورت خشک استفاده شود . همچنین اگر بیش از 5 گرم سماق به غذا اضافه شود ، امکان دارد سبب ایجاد مسمومیت شود .

معرفی زنجبیل :

زنجبیل گیاهی می باشد که چند ساله بوده اما اغلب آن را به صورت یکساله کشت می کنند . ساقه های زنجبیل ظریف بوده و دارای طولی بین 30 تا 100 سانتی متر می باشند . گل های زنجبیل به رنگ سبز می باشند و قسمت میانی گل ها نیز به رنگ زرد می باشد . میوه گیاه زنجبیل به ندرت تشکیل خواهد شد ، این میوه دارای تعدادی بذر کوچک و به رنگ سیاه می باشد . از فراورده های زنجبیل می توان به اسانس زنجبیل ، زنجبیل شیرین ، پودر زنجبیل ، ترشی زنجبیل ، زنجبیل کنسرو شده ، آبنبات زنجبیل و زنجبیل شور اشاره نمود .

فرایند کشت زنجبیل ، جهت اجرای طرح توجیهی کشت و فرآوری و بسته بندی سماق و زنجبیل ، به شرح زیر می باشد :

در مرحله اول باید کود های مورد نیاز به زمین داده شود . سپس باید زمین شخم زده شود . سپس ریزوم های بذری زنجبیل را که به مدت 20 روز بیرون از انبار نگهداری شده اند ، همچنین آن ها را شسته و تمیز کرده اند را در معرض نور آفتاب روی کاه پهن خواهند کرد . سپس 3 روز منتظر می مانند تا ریزوم ها خشک شوند . در مرحله بعد ریزوم ها را به مدت 2 تا 3 روز داخل کاه قرار می دهند . سپس ریزوم ها را ضد عفونی می کنند . در مرحله بعد ابتدا زمین را آبیاری کرده ، سپس ریزوم ها را در زمین می کارند . ( جهت جوانه های ریزوم باید به سمت بالا باشد . ) پس از گذشت مدت زمان 10 تا 15 روز ، ریزوم ها شروع به رشد خواهند کرد . تقریبا پس از گذشت مدت زمان 4 هفته ، تمام ریزوم ها رشد خواهند کرد . تقریبا در هر هکتار زمین ، بین 520 تا 7500 کیلوگرم ریزوم بذری کاشته می شود . در طول مراحل کشت زنجبیل ، باید میزان سایه گیاه تنظیم شده و از تابش مستقیم نور آفتاب به گیاه جلوگیری نمود .همچنین باید در زمین ها مالچ دهی انجام شود . مالچ دهی سبب کاهش میزان علف های هرز خواهد شد . در طول دوره کشت باید علف های هرز نیز از مین برداشته شوند . لازم به ذکر است که باید آبیاری گیاه به صورت منظم انجام شود . پس از گذشت مدت زمان 9 تا 12 ماه می توان زنجبیل را برداشت نمود . برای برداشت زنجبیل ، با استفاده از بیل ، بیلچه و چنگک در زمین گودال هایی ایجاد کرده و محصول برداشت می شود . سپس زنجبیل های برداشت شده را شسته و خشک می کنند . در نهایت زنجبیل ها به انبار منتقل می شوند .

فرایند فراوری زنجبیل ( پودر زنجبیل ) جهت اجرای طرح توجیهی کشت و فرآوری و بسته بندی سماق و زنجبیل ، شامل مراحل زیر می باشد :

1. برداشت زنجبیل
2. سورتینگ زنجبیل
3. شستشوی زنجبیل
4. پوست کنی زنجبیل
5. خشک کردن زنجبیل
6. آسیاب کردن زنجبیل
7. بسته بندی زنجبیل

فرایند کشت سماق ، جهت اجرای طرح توجیهی کشت و فرآوری و بسته بندی سماق و زنجبیل ، به شرح زیر می باشد :

برای کشت سماق ، می توان به سه روش کاشت بذر ، کاشت پاجوش و قلمه ساقه اقدام نمود . ازبین این سه روش ، کاشت پاجوش مناسب ترین روش می باشد . برای کاشت پاجوش ، باید در فصل پاییز یا آخر فصل زمستان ، پاجوش سماق را به همراه ریشه ، از درخت سماق جدا نمایید . سپس پاجوش را در زمین جدید بکارید . برداشت سماق نیز در روز های ابتدایی شهریور ماه انجام می شود . توجه داشته باشید که زمین مورد نظر باید دارای خاکی با زهکشی مناسب باشد .

خواص محصولات مورد بررسی در طرح توجیهی کشت و فرآوری و بسته بندی سماق و زنجبیل ، به شرح زیر نی باشند :

از خواص سماق می توان به جلوگیری از خونریزی ریه ، درمان اسهال خونی ، بند آورنده خونریزی ، پایین آورنده قند خون ، دفع مواد زائد خون ، درمان جوش پلک و .... اشاره نمود .

جلوگیری از لخته شدن خون ، درمان سرفه ، ادرار آور ، جلوگیری از تهوع و استفراغ ، جلوگیری از دریا زدگی و .... از جمله خواص زنجبیل می باشند .

ایده های زیر نیز میتواند برای شما جذاب باشند . جهت آشنایی با طرح توجیهی این پروژه های کشاورزی نو و بکر روی نام آنها کلیک نمایید.

:: طرح توجیهی کشت گیاه اعجاب انگیزو صادراتی آنغوزه

:: طرح توجیهی کاشت و بسته بندی گیاهان دارویی مانند آویشن و مریم گلی ( این طرح آپدیت سال 97 میباشد )

:: آموزش گام به گام ثبت نام سامانه سیتا جهت گرفتن وام بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی اختصاصی با کامفار برای اخذ وام و مجوز

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی اقتصادی و امکان سنجی طرح توجیهی کشت و فرآوری و بسته بندی سماق و زنجبیل ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories