• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی تولید پودر ماست

(1 vote, average 5 out of 5)

yogurt powder

جهت آشنایی با طرح توجیهی تولید پودر ماست ، این صفحه را مطالعه نمایید . پودر ماست محصولی می باشد ، که از خشک کردن ماست بدست می آید . از پودر ماست در تولید دسر ها ، سس ها ، صنایع شیرینی پزی ، نوشیدنی ها و ... استفاده می شود .

معرفی طرح توجیهی تولید پودر ماست :

ماست یکی از فرآورده های پرکاربرد شیر می باشد ، که دارای ارزش تغذیه ای بالایی بوده و به همین جهت دارای اهمیت زیادی در برنامه غذایی انسان می باشد . ماست در مقایسه با شیر قابل هضم تر بوده و حاوی مقدار زیادی فسفر ، کلسیم ، روی و منیزیم می باشد . در شرایط عادی نمی توان ماست را در مدت زمان طولانی نگهداری نمود . ماست در دمای بین 25 تا 30 درجه سانتی گراد ، که دمای محیط می باشد ، فقط یک روز ماندگاری دارد . همچنین در دمای 7 درجه سانتی گراد نیز فقط 5 روز می توان ماست را نگهداری نمود . توزیع کنندگان ماست ، آن را در دمای 2 تا 4 درجه سانتی گراد نگهداری می کنند ، اما این کار سبب افزایش قیمت تمام شده محصول خواهد شد . به همین جهت با پاستوریزه کرده و پودر کردن ماست می توان مدت زمان نگهداری از آن را افزایش داد . برای خشک کردن ماست و تولید پودر ماست از روش هایی ازقبیل خشک کردن انجمادی ماست ، خشک کردن تحت خلا ماست ، خشک کردن ماست با مایکروویو و خشک کردن پاششی استفاده می شود .
از کاربرد های پودرماست می توان به استفاده از آن در تولید پنیر ، تولید سس ، تولید شیرینی ، تولید شکلات ، تولید سوپ ، فراورده های نانوایی ، تولید ویقر و ... اشاره نمود .
با اجرای طرح توجیهی تولید پودر ماست ، امکان نگهداری طولانی مدت از محصول تولید شده ، بسته بندی کمتر ، هزینه کمتر حمل و نقل ، کاهش حجم محصول تولید شده و امکان نگهداری از محصول تولید شده در خارج از یخچال فراهم خواهد شد .

فرایند اجرای طرح توجیهی تولید پودر ماست ، به شرح زیر می باشد :

در مرحله اول باید ماست غلیظ شود ، برای ازبین بردن آب ماست از روش سانتریفیوژ یا اولترافیلتراسیون استفاده می شود . این دو روش دارای بازدهی بیشتری می باشند . اغلب برای خشک کردن ماست از روش اسپری یا فریز درایر استفاده می شود . روش فریز درایر پر هزینه تر از روش اسپری درایر می باشد ، اما ماستی که با روش فریز درایر تولید می شود ، طعم ، بو و مقدار استارتر بهتری خواهد داشت .
در روش سنتی بسته های ماست را در یک اتاق سرد ، به صورت عمودی روی یکدیگر قرار می دهند . سپس به مدت 12 تا 18 ساعت روی بسته ها فشار عمودی ایجاد می شود . در دمای 15 درجه سانتی گراد ، 12 ساعت زمان لازم است که با این روش 65 درصد آب ماست رفع شود . این روش دارای سرعت پایین و غیر بهداشتی می باشد ، همچنین بازدهی آن کم بوده و به کارگران زیادی نیاز دارد .

فرایند دوباره ساخت ماست ، پس از اجرای طرح توجیهی تولید پودر ماست ، به شرح زیر می باشد :

در کارگاه تجدید ، ابتدا پودر ماست را در آب ولرم با دمای 50 درجه سانتی گراد اضافه کرده و هم می زنند ، سپس مخلوط را به مدت 5 دقیقه در دمای 50 درجه سانتی گراد نگهداری می نمایند . در مرحله بعد مخلوط تا دمای 10 درجه سانتی گراد سرد می شود . سپس مخلوط بدست آمده داخل ظرف مورد نظر ریخته شده و سرد خواهد شد . در مرحله بعد ماست تولید شده را تست می کنند ، سپس آن را در شرایط خاص ( بهتر است به مدت 3 ساعت در دمای 40 درجه سانتی گراد نگهداری شود ) نگهداری می کنند .

فرایند تولید پودر ماست به روش خشک کن پاششی ( اسپری درایر ) ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید پودر ماست ، به شرح زیر می باشد :

در مرحله اول محلول را به افشانه پمپ منتقل می کنند . سپس افشانه در قسمت پایین محفظه خشک کن قرار می گیرد . افشانه سیال را به شکل قطره های ریز ، داخل جریان هوای داغ خواهد پاشید . زمانی که قطره از هوای داغ عبور می کند ، خیلی سریع رطوبت خود را ازدست خواهد داد . ذراتی که درشت هستند به قسمت انتهای محفظه خشک کن منتقل شده و جمع آوری خواهند شد . ذرات ریز نیز توسط هوای خروجی ، از محفظه خارج می شوند و به وسیله سیکلون ها جمع آوری می شوند . در این روش در مدت 1 تا 20 ثانیه عملیات خشک کردن ماست انجام می شود . به همین جهت پودر تولید شده کمترین آسیب حرارتی را خواهد دید . اغلب برای خشک کردن لبنیات از روش خشک کن پاششی استفاده می شود .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی تولید پودر ماست ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی احداث کارخانه تولید ماست طعم دار و پروبیوتیک

:: دانلود طرح توجیهی احداث کارخانه تولید شیر ، ماست و خامه پاستوریزه 158 صفحه

:: دانلود طرح توجیهی احداث کارخانه تولید شیر پاستوریزه طعم دار 72 صفحه

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی اختصاصی با کامفار برای اخذ وام و مجوز

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories