• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

دانلود طرح توجیهی پرورش صدف خوراکی و صدف مروارید ساز

(5 votes, average 4 out of 5)

Oyster

جهت آشنایی با طرح توجیهی پرورش صدف خوراکی و صدف مروارید ساز و همینطور طرح امکان سنجی پرورش صدف خوراکی این صفحه را مطالعه نمایید .

معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی پرورش صدف خوراکی و صدف مروارید ساز

در دنیای امروزی پرورش صدف خوراکی یکی از شغل های پردرآمد در منطقه های ساحلی کشور ما می باشد . سواحل کشور ما دارای قابلیت های فراوانی جهت پرورش و تغذیه صدف های خوراکی هستند . صدف خوراکی یکی از مواد غذایی مهم در سبد غذایی مردم خیلی از کشور ها می باشد . با رشد جمعیت ، تولیدات دریایی به دلیل ارزش و سلامتی که دارند ، دارای جایگاه ویژه ای می باشند . پرورش صدف های خوراکی مشکلات کمتری نسبت به پرورش میگو و ماهی دارد . به علاوه صدف ها با فیلتر آب و حذف ذرات میکروسکپی موجود در آب و حذف مواد مغذی سبب جلوگیری از یوتریفیکاسیون آب ها می شوند . برای پرورش صدف خوراکی نیازی به آفت کش و سموم شیمیایی نمی باشد ، به همین جهت برای محیط زیست خطری ندارند . مرواید داخل صدف ها از محتوی داخل صدف ها ارزش بیشتری دارد و بیشتر مورد اهمیت واقع می شود . برای ایجاد یک مزرعه پرورش صدف مروارید ساز حداقل باید 3000 صدف مروارید ساز پرورش داده شود ، تا سرمایه گذار به سود دلخواه برسد . علت آن هم این است که هزینه زیادی برای احداث مزرعه پرورش صدف لازم است و برای تعداد کم سود قابل توجهی کسب نخواهد شد .

کد های آیسیک مرتبط با محصول مورد بررسی در طرح توجیهی پرورش صدف خوراکی و صدف مروارید ساز عبارتند از :

• پرورش انواع صدف خوراکی : 1512312332
• تولید و بسته بندی صدف به صورت غیر منجمد ، تازه ( با پوسته یا بدون پوسته ) : 1512412333
• تولید و بسته بندی صدف به صورت منجمد شده ( با پوسته یا بدون پوسته ) : 1512412334
• تولید و بسته بندی صدف عمل آوری و محافظت شده ، با پوسته یا بدون پوسته ( خشک شده ، نمک زده ، در آب نمک قرار گرفته و ... ) : 1512412335

فرایند اجرای طرح توجیهی پرورش صدف خوراکی و صدف مروارید ساز به شرح زیر می باشد :

برای احداث یک مزرعه پرورش صدف مروارید ساز باید بین 2 تا 4 سال زمان بگذارید . صدف ها به صورت ستونی در آب دریا در اعماق 3 تا 7 متر آویخته می شوند ، بدین طریق صدف ها از آب و هوای بد در امان خواهند ماند . بنابراین کارگران باید در مزرعه پرورش صدف از طناب بلند ، پایه های زیر آب و یا الوار قایق استفاده نمایند . معمولا پرورش دهندگان با استفاده از طناب های بلند ، اقدام به پرورش صدف های لب سیاه می نمایند . طناب هایی که قوی هستند در عمق دلخواه معلق می شوند و یک جسم شناور هم روی آب قرار داده می شود ، بدین طریق جسم شناور طناب ها را در در یک خط نگه می دارد . از مزایای استفاده از طناب می توان به نصب آسان و قیمت پایین آن اشاره نمود . مهم ترین و گران ترین مرحله در تولید صدف ، مرحله پیوند زنی می باشد . در مرحله پیوند زنی یک هسته یا دوره در داخل صدف جهت تولید مروارید پیوند زده می شود . ابتدا پوسته داخلی صدف به اندازه 2 میلی متر به شکل مربع شکاف داده شده ، سپس یک قسمت از پوسته صدف به داخل شکاف ایجاد شده قرار داده می شود . بدین طریق گناد صدف داخل شکاف فشار داده شده و توسط صدف لمس خواهد شد . سپس در اطراف گناد ترشحاتی ایجاد شده و در اطراف گناد یک لایه ایجاد می شود . سپس لایه ایجاد شده به مرور زمان به مروارید تبدیل می شود . مرواریدی که تولید می شود دارای 2 تا 3 میلی متر ضخامت می باشد . حتما باید کارشناسان ماهر عمل پیوند را انجام دهند ، زیرا در صورت ایجاد کوچکترین اشتباهی ترشحات لازم به وجود نمی آیند . معمولا 10 درصد از صدف ها پس از پیوند زنی می میرند ، 20 درصد صدف ها نیز پیوند را پس می زنند . اما اگر مقدار صدف هایی که مرده اند و یا پیوند را پس زده اند بیشتر شود ، به این معنی است که کارشناس کار خود را درست انجام نداده است . البته ممکن است در بین صدف ها بیماری به وجود آمده باشد و سبب پس زدن پیوند و یا مردن صدف شده باشد . پس از هسته گذاری باید هر 2 یا 3 روز یکبار صدف ها بررسی شوند که نشکسته باشند و آسیب ندیده باشند . اگر صدفی آسیب دیده باشد باید به سرعت تعمیر شود ، در غیر این صورت جلبک ها و انگل ها و موجودات دیگر برروی صدف رسوب خواهند کرد . هر صدف باید بین 4 تا 6 هفته یکبار تمیز شود . به علاوه طناب های شناور نیز باید در یک زمان مشخص تمیز شوند . توجه داشته باشید که صدف های کوچکتر به مراقبت بیشتری نیاز دارند زیرا ممکن است روی یکدیگر انبار شوند .

فرایند برداشت مرواید از صدف جهت اجرای طرح توجیهی پرورش صدف خوراکی و صدف مروارید ساز به شرح زیر می باشد :

جالب است بدانید صدف هایی که هسته گذاری شده اند ، از کیفیت بالایی برخوردار بوده و می توان دوباره آن ها را هسته گذاری کرده و مروارید دیگری از آن ها تولید نمود . برای برداشت مروارید ابتدا تکنسین در کیسه صدف یک شکاف ایجاد می کنند ، سپس صدف به مزرعه برگردانده می شود . سپس مروارید تولید شده آزمایش می شود ، درصورتی که مروارید دارای کیفیت لازم باشد ، صدف دوباره هسته گذاری شده و وارد مزرعه می شود . ( هر صدف می تواند 2 بار هسته گذاری شود . برای بار دوم هسته بزرگتری در داخل پوسته صدف قرار داده می شود . ) هر قدر مروارید تولید شده دارای اندازه بزرگتری باشد ، به قیمت بالاتری فروخته خواهد شد .

نکات لازم جهت اجرای طرح توجیهی پرورش صدف خوراکی و صدف مروارید ساز :

• آب دریا باید بدون آلودگی باشد ، بهتر است از مکانی آب تهیه نمایید که ، از منابع آلاینده های شیمیایی و انبار های نفت و همچنین مناطق پرجمعیت دور باشد . بهتر است که منبع تهیه آب نزدیک منابع آب شیرین از قبیل رودخانه ها باشد .
• عمق آب مورد نظر در مزرعه باید بین 25 تا 35 متر مربع باشد .
• جریان آب در مزرعه را طوری ایجاد کنید که آب از یک ورودی باریک جریان پیدا نماید ، آب باید تمیز باشد و برای صدف غذای جدید به همراه داشته باشد . در صورتی که جرایان آب زیاد باشد و یا به شکل موجی حرکت نماید ، هم کار سخت می شود و هم رشد صدف ها ضعیف می شود .
• مزرعه خود را در مکانی ایجاد نمایید که دارای امنیت باشد ، زیرا صدف ها دارای قیمت بالایی هستد و بهتر است برای مزرعه خود نگهبان بگذارید .
• مکان مزرعه باید دور از رفت و آمد های مردم و قایق ها باشد .

مزایای صدف های خوراکی پرورشی نسبت به صدف های خوراکی موجود در طبیعت عبارتند از :

• شکل ظاهری صدف های پرورشی نسبت به نوع طبیعی آن بهتر می باشد .
• ممکن است صدف های طبیعی دچار آلودگی هایی شوند ، اما امکان جلوگیری و کنترل آلودگی در صدف های پرورشی وجود دارد .
• صدف های پرورشی به دلیل آلودگی کمتر دارای طعم بهتری می باشند .
• برای جمع آوری صدف های طبیعی ، به دلیل چسبیدن صدف ها به بستر ، هنگام جداکردن صدف از بستر ، صدف ها آسیب دیده و قیمتشان کم می شود . اما جمع آوری صدف های پرورشی این مشکل را ندارد و اقتصادی تر و بهتر می باشد . در صدف های پرورشی ، میزان مرگ و میر و همچنین تغییرات فیزیکی گوشت کمتر می باشد .

تجهیزات مورد نیاز برای اجرای طرح توجیهی پرورش صدف خوراکی و صدف مروارید ساز :

• طناب کشی
• الوار
• ستون زیر آب
• شناور روی آب
• سکوی مخصوص هسته گذاری
• ماشین های فشار
• SCUBA

نیروی انسانی مورد نیاز جهت اجرای طرح توجیهی پرورش صدف خوراکی و صدف مروارید ساز :

• مدیریت
• تکنسین هسته گذار ماهر
• کارگر تمام وقت
• کارگر دستیار
• بازاریاب

مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی احداث مزرعه پرورش گوسفندان داشتی

:: دانلود طرح توجیهی احداث مزرعه پرورش ماهی قزل آلا رنگین کمان

:: آموزش گام به گام ثبت نام سامانه سیتا جهت گرفتن وام بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی اختصاصی با کامفار برای اخذ وام و مجوز

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی پرورش صدف خوراکی و صدف مروارید ساز ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories