• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

دانلود طرح توجیهی پرورش ماهی تیلاپیا و فیل ماهی

(7 votes, average 5 out of 5)

Tilapia fish

جهت آشنایی با طرح توجیهی پرورش ماهی تیلاپیا و فیل ماهی و همینطور طرح امکان سنجی پرورش ماهی تیلاپیا و فیل ماهی این صفحه را مطالعه نمایید .

معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی پرورش ماهی تیلاپیا و فیل ماهی

ماهی تیلاپیا یکی از انواع ماهی ها می باشد ، که بعد از ماهی کپور دومین ماهی پرورشی در جهان می باشد . ماهی تیلاپیا دارای باله های پشتی بلند می باشد . باله های این ماهی دارای خار های تیز هستند . این ماهی ها اندام درشتی دارند و معمولا علف خوار هستند . این ماهی ها در کف استخر برای خود لانه درست می کنند و درون لانه از نوزادان خود نگهداری می کنند . ماهی تیلاپیا در سن 2 تا 3 ماهگی به بلوغ خواهد رسید . این ماهی هر 4 تا 6 هفته یکبار تولید مثل خواهد نمود . هر ماهی تیلاپیا در طول یک سال که 3 ماه از آن دوره زاد آوری می باشد ، 2000 بچه ماهی تولید خواهد کرد .
فیل ماهی بزرگ ترین نوع ماهی در دریای خزر می باشد . ماهی خاویار دارای حداکثر 1500 تا 2000 کیلوگرم وزن می باشد . حداکثر خاویاری که از فیل ماهی دریافت شده است 117 کیلوگرم می باشد . کوچکترین ماهی خاویاری ماده صید شده در ایران دارای 202 سانتی متر و کوچکترین ماهی خاویاری نر صید شده در ایران دارای 186 سانتی متر می باشد . فیل ماهی های نر در سن 12 تا 14 سالگی و فیل ماهی های ماده در سن 14 تا 18 سالگی به سن بلوغ خواهند رسید . فیل ماهی هر 2 یا 3 سال یکبار تخم ریزی خواهد کرد . فیل ماهی بهترین خاویار را دارد . به همین جهت فیل ماهی گرانترین ماهی و خاویار آن گران ترین خاویار در جهان می باشد .

فرایند پرورش ماهی تیلاپیا جهت اجرای طرح توجیهی پرورش ماهی تیلاپیا و فیل ماهی به شرح زیر می باشد :

برای پرورش ماهی تیلاپیا هم می توان استخر خاکی احداث نمود ، هم می توان از فایبر گلاس استفاده نمود و هم می توان از تانک استفاده نمود . معمولا از استخر های خاکی برای بچه ماهی هایی که دارای وزن بیشتر از 20 گرم هستند استفاده می شود . اغلب در زهکش هایی که دارای طول زیاد و عرض کم هستند ، از استخر ها استفاده می شود . در استخرها غذادهی به ماهیان به صورت دستی انجام شده و به صورت تدریجی برداشت ماهیان انجام می شود . بچه ماهی هایی که دارای وزن بیشتر از 20 گرم هستند ، بازماندگی بیشتری در استخر های خاکی دارند . معمولا وزن بچه ماهی هایی که در استخر های خاکی پرورش داده می شوند ، پس از گذشت 6 تا 8 ماه به 600 تا 800 گرم می رسد . ماهی های تیلاپیا اکسیژن 5/5 تا 8/5 PH را تحمل خواهند کرد . اغلب اوقات به دلیل جلوگیری از خطرات احتمالی و همچنین خطرات زیست محیطی که ممکن است به علت تکثیر بالای این نوع ماهی پیش بیاید ، از بچه ماهی های عقیم جهت پرورش استفاده می شود . برای عقیم کردن بچه ماهی ها از هورمون ها و یا شوک های فشاری و شوک های دمایی استفاده می شود . برای پرورش ماهی تیلاپیا هم می توان هر دو جنس نر و ماده را در یک استخر پرورش داد و هم می توان فقط جنس نر را در یک استخر پرورش داد . زمانی که فرد بخواهد تخم ریزی ناخواسته را کنترل نماید ، فقط ماهی های نر را پرورش می دهد . برای پرورش ماهیان نر بهتر است از استخر های کوچک که دارای 1 تا 10 آکر و عمق بین 3 تا 6 فوت استفاده شود . هنگام صید ماهیان نیز باید آب استخر به صورت کامل تخلیه شود . به علاوه حتما باید در کنار استخر یک حوضچه صید هم وجود داشته باشد . پس از تخلیه آب استخر حتما باید کف استخر به صورت کامل خشک گردد . برای پروش ماهی تیلاپیا مناسب ترین درجه حرارت بین 82 تا 86 درجه فارنهایت می باشد . اگر درجه حرارت کمتر از 68 درجه فارنهایت شود ، رشد ماهیان کاهش خواهد یافت . هچنین اگر درجه حرارت کمتر از 54 درجه فارنهایت شود ، ماهیان مقاومت خود را دربرابر بیماری ها از دست خواهند داد و توسط باکتری ها و انگل ها آلوده خواهند شد . در صورتی که درجه حرارت به کمتر از 50 درجه فارنهایت برسد ماهی ها می میرند . پرورش دهندگان باید در روز بین 2 تا 4 وعده به ماهی ها غذا بدهند . غذایی که به ماهی ها داده می شود باید دارای 20 تا 30 درصد پروتئین باشد .

فرایند پرورش فیل ماهی جهت اجرای طرح توجیهی پرورش ماهی تیلاپیا و فیل ماهی به شرح زیر می باشد :

برای پرورش فیل ماهی می توان از سیستم متراکم و یا سیستم نیمه متراکم استفاده نمود . در سیستم متراکم به دلیل تزریق اکسیژن امکان پرورش 50 تا 80 کیلوگرم فیل ماهی در هر مترمربع وجود دارد . در سیستم نیمه متراکم به دلیل عدم استفاده از سیستم های هوادهی امکان پرورش 1.5 تا 3 کیلوگرم فیل ماهی در هر مترمربع وجود دارد . برای پرورش این ماهی باید آب دارای دمای بین 15 تا 27 درجه سانتی گراد باشد . در صورتی که دمای آب کمتر از 6 درجه سانتی گراد شود ، ماهی تغذیه نخواهد کرد و رشد ماهی متوقف خواهد شد . همچنین بهتر است شوری آب بین 4 تا 10 درصد باشد . در هر لیتر آب باید بین 6 تا 8 میلی گرم اکسیژن محلول در آب وجود داشته باشد . به علاوه در هر لیتر آب باید میزان دی اکسید کربن کمتر از 10 میلی گرم و PH آب بین 5.8 تا 7 گرم باشد .

مزایای اجرای طرح توجیهی پرورش ماهی تیلاپیا و فیل ماهی به شرح زیر می باشد :

• ماهی تیلاپیا دارای مقاومت بدنی بالایی در برابر بیماری ها بوده و در بین ماهی ها کمترین تلفات را دارد . به همین جهت پرورش این ماهی مقرون به صرفه می باشد .
• ماهی تیلاپیا دارای رشد مناسبی می باشد و فرایند پروش این نوع ماهی نیز آسان می باشد . پس از گذشت 5 تا 6 ماه پس از پرورش ماهی ، وزن ماهی به 600 گرم خواهد رسید .
• این ماهی دارای طعم خوبی بوده و دارای فیله یک تکه می باشد ، به همین جهت خوردن این ماهی راحت و بدون دردسر می باشد .
• امکان پرورش ماهی تیلاپیا هم در آب های شور و هم در آب های شیرین وجود دارد .
• در هر هکتار امکان تولید 100 تن ماهی وجود دارد .

مواد اولیه مورد نیاز جهت اجرای طرح توجیهی پرورش ماهی تیلاپیا و فیل ماهی :

• بچه ماهی
• مکمل های غذایی

نیروی انسانی مورد نیاز جهت اجرای طرح توجیهی پرورش ماهی تیلاپیا و فیل ماهی :

• مدیر
• کارشناس تغذیه
• دامپزشک
• کارگر ساده
• خدمات
• نگهبان

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی احداث مزرعه پرورش عقرب

:: دانلود طرح توجیهی احداث مزرعه جوجه کشی مرغ گوشتی

:: آموزش گام به گام ثبت نام سامانه سیتا جهت گرفتن وام بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی اختصاصی با کامفار برای اخذ وام و مجوز

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی پرورش ماهی تیلاپیا و فیل ماهی ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories