• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی کشت هویج و سیب زمینی

(1 vote, average 5 out of 5)

9

جهت آشنایی با طرح توجیهی کشت هویج و سیب زمینی و همینطور طرح امکان سنجی کشت هویج و سیب زمینی این صفحه را مطالعه نمایید .

معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی کشت هویج و سیب زمینی

سیب زمینی گیاهی یکساله می باشد که ، دارای 2000 گونه بوده اما از بین آن ها فقط 150 گونه غده تولید خواهد کرد . گل سیب زمینی دارای 5 کاسبرگ ، 5 گلبرگ و 5 پرچم می باشد ، که رنگ آن آبی ، سفید ، قرمز مایل به بنفش و یا آبی مایل به ارغوانی می باشد . میوه گیاه سیب زمینی ابتدا شبیه گوجه فرنگی با رنگ سبز بوده که پس از گذشت زمان به رنگ زرد در می آید . عمده کاربرد سیب زمینی در صنایع غذایی برای پخت انواع غذا ها ، تولید خلال سیب زمینی ، تولید چیپس سیب زمینی و تولید نشاسته سیب زمینی می باشد .
هویج گیاهی دولپه ای و دارای ریشه حجیم می باشد . هر ریشه هویج بین 2 تا 6 سانتی متر قطر و 6 تا 90 سانتی متر طول می باشد . رنگ گوشت ریشه هویج زرد ، سفید ، نارنجی ، قرمز ، ارغوانی و یا سیاه می باشد . هویج هم به صورت خام مصرف شده و هم به صورت پخته در صنایع غذایی استفاده می شود . پس از 3 تا 6 ماه از کاشت بذر هویج ، برداشت محصول انجام می شود .

کد های آیسیک مرتبط با محصول تولیدی پس از اجرای طرح توجیهی کشت هویج و سیب زمینی عبارتند از :

• تولید ، درجه بندی و بسته بندی سیب زمینی : 15132123

فرایند کشت سیب زمینی جهت اجرای طرح توجیهی کشت هویج و سیب زمینی به شرح زیر می باشد :

برای کاشت سیب زمینی ابتدا باید زمین را آماده سازی نمایید . سیب زمینی گیاهی بسیار حساس به تراکم خاک می باشد . به همین جهت باید در فصل بهار ابتدا زمین مورد نظر را در عمق 25 تا 30 سانتی متر شخم بزنید . برای کاشت سیب زمینی می توانید از بذر ، غده ، جوانه و بافت استفاده نمایید . عمدتا برای کاشت سیب زمینی از غده استفاده می شود . برای کاشت غده به دو صورت با جوانه زنی قبلی و یا بدون جوانه زنی قبلی اقدام می شود . بهتر است سیب زمینی را به صورت جوانه زنی قبلی بکارید . بدین طریق هم غده های ناسالم مشخص می شوند و هم بین 2 تا 3 هفته رسیدگی سریع تر انجام می شود . بدین طریق بین 21 تا 28 روز قبل از کاشت سیب زمینی ، غده های آن را در یک مکان که دارای کف تمیز و صاف بوده و همچنین نورگیر باشد نگهداری می کنند . هنگامی که غده ها جوانه بزنند و طول جوانه آن ها بین 20 تا 25 سانتی متر شود ، آن ها را به زمین اصلی منتقل خواهند کرد . اگر غده ها دارای وزن بیشتر از 80 گرم باشند ، آن ها را به 2 ، 3 یا 4 قطعه تقسیم خواهند کرد . البته وزن هر یک از قطعه ها باید بین 35 تا 70 گرم وزن داشته باشند . همچنین روی هر غده باید بین 2 تا 3 چشم وجود داشته باشد . قطعه هایی که برش داده شده اند را باید ابتدا ، به مدت 48 ساعت در مکانی با دمای بین 12 تا 15 درجه سانتی گراد و 85 تا 95 درصد رطوبت نگهداری کرد و سپس اقدام به کاشت آن ها نمود . در نهایت برای کاشت غده ها و قطعه ها از دستگاه شیار بازکن استفاده می شود ، این دستگاه روی زمین شیار هایی ایجاد می کند و سیب زمینی ها را در زمین کاشته و بر روی آن خاک می ریزد . در صورتی که از روش سنتی برای کاشت سیب زمینی استفاده شود ، با استفاده از بیل بر روی زمین شیار ایجاد می شود . سپس با استفاده از دستگاه های اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک دریک سمت یا دوسمت پشته ها غده ها کاشته می شوند . معمولا در هر هکتار زمین از 180 تا 200 کیلوگرم کود نیتروژنه ، 30 تا 50 کیلوگرم فسفر و همچنین کود پتاسیم استفاده می شود . اگر سیب زمینی به صورت خشکه کاری کشت شود ، تا قبل از گلدهی باید دوبار آبیاری شود ، پس از گلدهی نیز باید بین 7 تا 12 روز یکبار آبیاری شود . اگر سیب زمینی به صورت هیزم کاری کشت شود ، هنگامی که طول گیاه به 10 تا 15 سانتی متر برسد ، اولین آبیاری انجام می شود . هنگامی که سیب زمینی به اندازه لازم برسد و خیلی راحت از استولون ها جدا شود ، زمان برداشت آن رسیده است . برای برداشت سیب زمینی می توان از دستگاه های مخصوص استفاده نمود ، یا با استفاده از بیل به صورتی که به سیب زمینی آسیب وارد نشود ، آن را برداشت می کنند .

فرایند کشت هویج جهت اجرای طرح توجیهی کشت هویج و سیب زمینی به شرح زیر می باشد :

برای کاشت هویج باید دو هفته قبل از آخرین سرما اقدام نمایید . معمولا هویج در دو مرتبه بهار و پاییز کاشته می شود . در مناطقی که سردسیر هستند در فصل بهار هویج کاشته می شود . همچنین در مناطقی که گرمسیر هستند در فصل پاییز هویج کاشته می شود . ابتدا باید زمین مورد نظر شخم زده شود و در فصل پاییز به هر یک هکتار زمین بین 25 تا 30 تن کود حیوانی پوسیده داده شود . سپس در فروردین ماه باید زمین به صورت پشته و جوی آماده شود . سپس با استفاده از دستگاه بذور ریز و یا به صورت دستی بذر ها در زمین کاشته می شوند . در هر ردیف بذر ها باید بین 5 تا 10 سانتی متر با یکدیگر فاصله داشته باشند . همچنین اگر هویج ها زودرس باشند باید ردیف ها 25 سانتی متر و اگر هویج ها دیررس باشند ، باید ردیف ها بین 30 تا 35 سانتی متر با یکدیگر فاصله داشته باشند . بذر ها باید در عمق 0.5 تا 1 سانتی متری زمین کاشته شوند . سپس هنگامی که بذر ها رشد کنند و به مرحله 4 برگی برسند ، در طول 2 تا 3 نوبت باید بوته ها را پراکنده نمود . پس از این که عملیات متراکم سازی انجام شد باید بلافاصله زمین آبیاری شود . تا زمانی که بوته با یکدیگر بین 10 تا 15 سانتی متر فاصله داشته باشند ، باید عملیات متراکم سازی انجام شود .

خواص محصولات تولیدی پس از اجرای طرح توجیهی کشت هویج و سیب زمینی عبارتند از :

• مصرف هویج سبب از بین رفتن جای زخم ، جلوگیری از پیری ، محافظت از پوست دربرابر نور خوشید ، تقویت ناخن ها ، سفید شدن پوست ، جلوگیری از ریزش مو ، مراقبت از چشم ، پیشگیری از بیماری قلبی ، جلوگیری از سرطان و ... می شود .
• مصرف سیب زمینی سبب رفع یبوست ، تقویت استخوان ها ، تنظیم فشار خون بدن ، افزایش سلامت قلب ، تقویت یادگیری و حافظه ، پیشگیری از سرطان ، افزایش سلامت دستگاه گوارش و ... می شود .

مواد اولیه مورد نیاز جهت اجرای طرح توجیهی کشت هویج و سیب زمینی :

• آب
• کود شیمیایی
• کود حیونی
• بذر هویج
• غده سیب زمینی

تجهیزات مورد نیاز جهت اجرای طرح توجیهی کشت هویج و سیب زمینی :

• بیل
• دستگاه شیار باز کن
• دستگاه شخم زن
• دستگاه اتوماتیک کاشت سیب زمینی
• سیستم آبیاری
• دستگاه بذور ریز

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی احداث مزرعه کشت و فرآوری آلوئه ورا

:: دانلود طرح توجیهی احداث مزرعه کشت و فرآوری زعفران

:: آموزش گام به گام ثبت نام سامانه سیتا جهت گرفتن وام بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی اختصاصی با کامفار برای اخذ وام و مجوز

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی کشت هویج و سیب زمینی ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories