• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی استخراج معدن و فراوری پتاس و پرلیت

(1 vote, average 5 out of 5)

IMG 0308.jpgPerlite mine

جهت آشنایی با طرح توجیهی استخراج معدن و فراوری پتاس و پرلیت ، این صفحه را مطالعه نمایید . پتاس یا پتاسیم هیدروکسید ، نوعی ترکیب معدنی می باشد که ، دارای فرمول KOH می باشد . پتاس در صنایع کشاورزی به عنوان کود ، تولید آلیاژ ، صنایع داروسازی و .... دارای کاربرد می باشد . همچنین پرلیت یک نوع سنگ آتشفشانی می باشد که ، دارای ترکیب اسیدی می باشد . از پرلیت در صنایع ذوب فلز ، صنایع پتروشیمی ، تولید مواد ساینده ، تولید کود های شیمیایی ، تونل سازی ، تولید کاشی و سرامیک ، تولید کپسول های گاز و ...... استفاده می شود .

معرفی طرح توجیهی استخراج معدن و فراوری پتاس و پرلیت :

پتاس چیست ؟

پتاس یا پتاسیم هیدروکسید ، نوعی ترکیب معدنی می باشد که ، دارای فرمول KOH می باشد . هنگامی که پتاس و سود سوز آور را با یکدیگر ترکیب کنند ، یکی از باز های قوی تولید می شود . از این نوع باز ها برای خنثی نمودن اسید ها در صنایع مختلف استفاده می شود . پتاس در صنایع کشاورزی به عنوان کود ، تولید آلیاژ ، صنایع داروسازی و .... دارای کاربرد می باشد .

پرلیت چیست ؟

پرلیت یک نوع سنگ آتشفشانی می باشد که ، دارای ترکیب اسیدی می باشد . این سنگ در محیط آب و محیط مرطوب به وجود می آید . به دلیل وجود آب در پرلیت ، این کانی دارای بافت شیشه ای بوده و به شکل کروی می باشد . تقریبا به میزان 2 تا 5 درصد در پرلیت آب وجود دارد . سنگ پرلیت هنگامی که تحت حرارت بالا ( تا 1200 درجه سانتی گراد ) قرار بگیرد ، منبسط می شود و با توجه به میزان شوک حرارتی ، حجم آن بین 4 تا 20 برابر بیشتر خواهد شد .
پرلیت این قابلیت را دارد که ، تا 3 یا 4 برابر وزن خود آب را جذب نماید . به همین جهت در کشت هیدروپونیک دارای کاربرد می باشد . همچنین از پرلیت در صنایع ذوب فلز ، صنایع پتروشیمی ، تولید مواد ساینده ، تولید کود های شیمیایی ، تونل سازی ، تولید کاشی و سرامیک ، تولید کپسول های گاز و ...... استفاده می شود .

فرایند استخراج پتاس ، جهت اجرای طرح توجیهی استخراج معدن و فراوری پتاس ، به شرح زیر می باشد :

در معدن هایی که دارای پیچیدگی های زیاد زمین شناسی می باشند ، به روش انحلال عملیات استخراج انجام می شود . در این روش ابتدا آبگرم تزریق شده و سپس عملیات چرخش آب و پمپاژ انجام می شود . در مرحله بعد شورابه ای که غنی از پتاس می باشد ، به استخر های تبخیری انتقال داده می شود . در حالی که شورابه تبخیر و سرد شود ، سیلویت و سایر کانی های پتاس نیز متبلور خواهند شد . درنهایت شورابه ای که سرد شده است ، دوباره حرارت دهی می شود و به چاه ها انتقال داده می شود .
البته می توان از روش روباز پله ای و روش تبخیر خورشیدی نیز برای برداشت معدن پتاس استفاده نمود که ، باتوجه به شرایط معدن روش مناسب استخراج ، انتخاب می شود .

فرایند فراوری پتاس ، جهت اجرای طرح توجیهی استخراج معدن و فراوری پتاس ، به شرح زیر می باشد :

برای فراوری پتاس روش های مختلفی از قبیل واسطه سنگین ، فلوتاسیون و تبلور وجود دارد . در روش واسطه سنگین ، ابتدا چگالی محلول اشباع ، با توجه به حد واسط وزن مخصوص پتاس و نمک تعیین خواهد شد . بدین طریق پتاس شناور می شود و ناخالصی های موجود به پایین سقوط خواهند کرد . پس از این که مرحله شستشو به اتمام برسد ، عملیات خشک کردن پتاس انجام می شود . دانه های درشتی که شناور نشده باشند ، ابتدا تحت عملیات خردایش قرار گرفته ، سپس سرند می شوند . سپس به ابتدای مرحله فلوتاسیون منتقل می شوند .

فرایند استخراج پرلیت جهت اجرای طرح توجیهی استخراج معدن و فراوری پرلیت ، به شرح زیر می باشد :

برای استخراج پرلیت ، ابتدا با استفاده از بلدوزر ، خاک های باطله را جمع آوری می کنند . در صورتی که زمین مورد نظر سخت شده باشد ، ابتدا قسمت مورد نظر را حفاری کرده و سپس منفجر می کنند . سنگ بدست آمده را در سنگ شکن موجود در محل معدن ، خرد می کنند . سپس سنگ ها را با کامیون به کارخانه مورد نظر منتقل می کنند .

فرایند فراوری پرلیت ، جهت اجرای طرح توجیهی استخراج معدن و فراوری پرلیت ، به شرح زیر می باشد :

ابتدا با استفاده از نوار نقاله ، سنگ های پرلیت به دستگاه آسیاب منتقل می شوند . پس از خرد کردن و آرد کردن پرلیت ، آن را سرند می کنند . پس از این که پرلیت به اندازه دلخواه رسید ، آن را به کوره انتقال می دهند . توجه داشته باشید که ، اندازه پرلیت قبل از رسیدن به کوره بسیار مهم می باشد . درصورتی که ذرات پرلیت دارای اندازه کوچکتر از 1% باشند ، در کوره سبب ایجاد ذرات خیلی ریز می شوند . بنابراین باید به یکسان بودن اندازه دانه ها توجه نمود .

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی احداث کارخانه تولید پرلیت

:: دانلود طرح توجیهی احداث کارخانه تولید پتاس

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی اختصاصی با کامفار برای اخذ وام و مجوز

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی اقتصادی و امکان سنجی طرح توجیهی استخراج معدن و فراوری پتاس و پرلیت ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories