• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09127975250
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی کاشت ارزن

(1 vote, average 5 out of 5)

Millet

جهت آشنایی با طرح توجیهی کاشت ارزن ، این صفحه را مطالعه نمایید . ارزن گیاهی می باشد که هم به صورت علوفه برای دام ها و هم به صورت دانه برای انسان ها و حیوانات مورد استفاده قرار می گیرد .

معرفی طرح توجیهی کاشت ارزن :

ارزن گیاهی می باشد که هم به صورت علوفه و هم به صورت بذر برداشت می شود ، که بذر آن برای تغذیه انسان ها و حیوانات مورد استفاده قرار می گیرد . اگر هدف از کاشت ارزن برداشت دانه باشد ، ارزن در گروه غلات قرار می گیرد . ارزن در شرایط نامناسب و خاک هایی که از حاصلخیزی کمتری برخوردارند رشد می کند . در مقایسه با ذرت و سورگوم در زمین های حاصلخیز از عملکرد پایین تر و در خاک های شنی با محدودیت آب از عملکرد بیشتری برخوردار می باشد .
متاسفانه در کشور ما ایران ذرت جزء محصولات اصلی شناخته نمی شود ، اما در اکثر قسمت های آسیا ، آفریقا ، چین و ایالات شوروی ، ارزن جزء محصولات اصلی می باشد .
در کشور ما چون گندم و جو و برنج دارای اهمیت زیادی هستند ، ارزن زیاد قابل توجه نمی باشد ، اما به دلیل مقاومت ارزن می توان آن را در تناوب های زراعی و محصولات علوفه ای کشت نمود که در بر اهمیت آن افزوده شود . در حال حاضر در کشور ما ایران ارزن های رقم مرواریدی ، ارزن های نوع روباهی و ارزن های معمولی فراوانترین ارزن های کشت شده هستند .

از مزایای ارزن می توان به قابل استفاده به صورت سیلو ، علوفه سبز و چرای مستقیم ، امکان استفاده در دام های تک معده ای و چند معده ای ، عملکرد دانه ارزن به میزان 5.1 تن در هکتار و ... اشاره نمود .

فرایند کشت ارزن ، جهت اجرای طرح توجیهی کاشت ارزن ، به شرح زیر می باشد :

قبل از کاشت بذر باید زمین مورد نظر شخم زده شده و 2 تا 3 بار نیز دیسک زده شود . اغلب بلافاصله پس از شخم زنی و دیسک ، بذر ها در زمین کاشته می شوند . برای کشت ارزن توسط بذر ، برای هر هکتار زمین 15 کیلوگرم بذر لازم می باشد ، که بذر ها در عمق 2 تا 3 ساتی متری زمین کاشته می شوند . اما به دلیل این که بذر ها ریز هستند و امکان تلفات بیشتر است ، بهتر است برای هر هکتار زمین از 20 کیلوگرم بذر استفاده شود . هر دو بوته باید 10 تا 12 سانتی متر و هر دو ردیف باید 50 سانتی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند .
مناسب ترین زمان جهت کاشت بذر های ریز ارزن در هنگامی می باشد که دما بین 13 تا 14 درجه سانتی گراد باشد . در مناطق سردسیر نیز مناسب ترین زمان در اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل خراد ماه می باشد .
در هنگام رشد اولیه ارزن ها باید علف های هرز را ازبین برده و همچنین به آبیاری گیاه توجه شود . البته ارزن به خشکی مقاوم می باشد ، اما آبیاری به موقع گیاه سبب رشد بهتر و تولید علوفه بیشتر خواهد شد .

نکات قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی کاشت ارزن ، به شرح زیر می باشند :

• ارزن دارای حساسیت زیادی به شرایط غرقابی می باشد ، بهتر است هر 7 تا 10 روز یکبار این گیاه آبیاری شود .
• قبل از کاشت ارزن باید 250 کیلوگرم کود فسفات آمونیوم به زمین داده شود . همچنین استفاده از 200 کیلوگرم کود اوره به میزان 2 تا 3 نوبت لازم می باشد .
• یکی از اقدام های مناسب جهت کنترل علف های هرز در زمین ارزن ، استفاده از کولتیواتور قبل از ساقه دهی گیاه می باشد .
• درصورتی که هدف از کاشت ارزن برداشت علوفه سبز باشد ، بهترین زمان برداشت در هنگامی است که در نصف بوته ها دانه بندی انجام شده باشد . اما اگر هدف از کاشت ارزن تولید دانه باشد ، در زمانی که رنگ خوشه ها و برگ های مسن ارزن ها به زری متمایل گردد می توان محصول را برداشت نمود .

مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی تیپ کشت و پرورش ذرت خوراکی و ذرت علوفه ای

:: دانلود طرح توجیهی تیپ کشت گندم و جو

:: آموزش گام به گام ثبت نام سامانه سیتا جهت گرفتن وام بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی بانکی با کامفار

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .

 در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی کاشت ارزن ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories