• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی کشت سیر و پیاز

(5 votes, average 3 out of 5)

10

جهت آشنایی با طرح توجیهی کشت سیر و پیاز و همینطور طرح امکان سنجی کشت سیر و پیاز این صفحه را مطالعه نمایید .

معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی کشت سیر و پیاز

سیر گیاهی است که دارای ساقه لوله ای بوده و دارای سطح نرم و ساقه ای با ارتفاع 30 تا 45 سانتی متر می باشد . هر سیر شامل تعداد کوچکی سیرچه می باشد . هر کدام از سیرچه ها دارای پوسته نازکی می باشند . برای کاشت سیر از همین سیرچه ها به عنوان بذر سیر استفاده می شود . البته برای کاشت سیر باید هنگام کاشت ، سیرچه ها از یکدیگر جدا شوند . تا قبل از زمان کاشت باید سیر به صورت درسته و سالم نگهداری شود . سیر ها را باید در اواخر فصل پاییز در زمین کاشت .
پیاز گیاهی دولپه ای می باشد که ، دوساله بوده و در برابر سرما نسبتا مقاوم می باشد . پس از کاشت پیاز هنگامی که بذر آن جوانه بزند ، ابتدا ریشه پیاز تشکیل می شود . سپس ساقه چه پیاز به شکل گیره ای رشد کرده و از خاک بیرون می آید . گیره ی ساقه چه پیاز دو بازو دارد .

فرایند کشت سیر جهت اجرای طرح توجیهی کشت سیر و پیاز به شرح زیر می باشد :

برای کاشت سیر می توان از هر نوع خاکی استفاده نمود به جز خاک های رسی ، اگر بخواهید در زمینی که دارای خاک رسی می باشد سیر بکارید ، باید خاک را با استفاده از کود دامی پوسیده سبک نمایید . پس از این که زمین مناسب را برای کاشت سیر انتخاب نمودید ، ابتدا باید زمین را شخم زده و با استفاده از دیسک و ماله خاک زمین را به صورت کامل نرم کنید . سپس سیرچه هایی که دارای اندازه متوسط هستند را در زمین بکارید ، سیرچه ها باید در عمق بین 3 تا 5 سانتی متری زمین کاشته شده و همچنین هر دو سیرچه بایکدیگر بین 7 تا 10 سانتی متر فاصله داشته باشند . خطوط کشت سیر نیز باید بین 25 تا 30 سانتی متر با یکدیگر فاصله داشته باشند . توجه داشته باشید که هنگام کاشت سیرچه در زمین باید نوک سیرچه به سمت بالا و انتهای سیرچه به سمت پایین قرار داده شود . معمولا برای هر 10 متر مربع زمین 3 کیلوگرم سیر لازم می باشد . پس از کاشت سیر باید توجه داشته باشید که این محصول دربرابر خشکی حساس می باشد . تعداد دوره آبیاری بستگی به نوع خاک زمین دارد . هر قدر بافت زمین مورد نظر سنگین تر باشد ، دوره آبیاری نیز باید افزایش پیدا نماید . به علاوه برای هر یک هکتار زمین باید بین 120 تا 200 کیلوگرم کود فسفر ، 60 تا 80 کیلوگرم کود ازته و 100 کیلوگرم کود پتاس لازم می باشد . در اوایل فصل تابستان سیر به بلوغ خواهد رسید و در این دوره سیر دارای ساقه سبز می باشد . از ساقه سبز سیر در آشپزی و تولید ترشی استفاده می شود . بهتر است ساقه های سبز سیر قطع شوند تا اندازه سیر بزرگتر شود . هنگامی که برگ های سیر زرد می شود ( در فصل تابستان ) موقع برداشت سیر فرا می رسد . سیر را با استفاده از بیل و یا چنگال بیرون می آورند . در هنگام برداشت سیر باید مواظب بود که آسیبی به سیر وارد نشود . پس از برداشت باید سیر را در مکانی دور از نور آفتاب نگهداری نمایید تا خشک شود . برای خشک شدن سیر 2 تا 3 هفته زمان لازم می باشد . اگر بخواهید سیر را به مدت طولانی نگهداری نمایید ، بهتر است آن را در دمای 1 درجه سانتی گراد و رطوبت بین 65 تا 70 درصد نگهداری نمایید .

فرایند کشت پیاز جهت اجرای طرح توجیهی کشت سیر و پیاز به شرح زیر می باشد :

زمینی که برای کاشت پیاز انتخاب می کنید باید دارای خاکی نرم و حاصلخیز باشد . قبل از کاشت بذر باید به زمین کود حیوانی بدهید . برای هر یک هکتار زمین حدودا بین 20 تا 30 تن کود حیوانی لازم می باشد . برای کاشت پیاز ، هم می توانید نشأ پیاز را در زمین بکارید و هم می توانید بذر پیاز را در زمین بکارید . برای کاشت بذر پیاز در مناطق سردسیر ، باید در فصل بهار اقدام به کاشت بذر نمایید . همچنین برای کاشت بذر پیاز در مناطق گرمسیر باید در فصل پاییز کاشت بذر پیاز را شروع نمایید . همچنین در مناطقی که نیمه گرمسیر هستتند ، باید در فصل زمستان کاشت بذر پیاز را شروع نمایید . فاصله بذر ها روی هر ردیف باید بین 5 تا 9 سانتی متر باشد و همچنین هر دو ردیف باید بین 30 تا 45 سانتی متر با یکدیگر فاصله داشته باشند . معمولا در هر هکتار زمین بین 12 تا 18 کیلوگرم بذر کاشته می شود . به علاوه برای نشأ کاری در هر زمین بین 2 تا 3 کیلوگرم نشأ لازم می باشد . در منطقه های سردسیر هنگامی که 50 درصد از برگ های پیاز خشک شوند و روی زمین بیفتند ، پیاز ها را برداشت می کنند . در مناطق گرمسیر نیز هنگامی که بین 25 تا 35 درصد از برگ های پیاز خشک شوند و روی زمین بیفتند ، پیاز ها را برداشت می کنند . هنگامی که پیاز برداشت شود باید به مدت 2 تا 4 روز روی زمین گذاشته شود ، سپس برگ های آن را از فاصله 2 تا 3 سانتی متری سوخ جدا می کنند . اگر پیاز های برداشت شده در دمای بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد به مدت 21 تا 28 روز نگهداری نمایند ، محصول رطوبت اضافی خود را از دست داده و بهبود می یابد . توجه داشته باشید که برای کشت پیاز علاوه بر کود حیوانی به کود شیمیایی هم لازم است .

خواص محصولات تولیدی پس از اجرای طرح توجیهی کشت سیر و پیاز به شرح زیر می باشد :

• سیر دارای ویتامین های بسیاری بوده و دارای خواص زیادی می باشد . مصرف سیر سبب تصفیه خون ، درمان سینوزیت ، پیشگیری از سرطان ، درمان سردرد ، درمان روماتیسم ، کاهش استرس ، افزایش سلامت قلب و ...... می شود .
• پیاز نیز خواص گوناگونی داشته و مصرف آن سبب بهبود سرطان ، افزایش سلامت قلب ، کاهش فشار خون ، کاهش قند خون ، کاهش یبوست ، درمان اسهال ، جلوگیری از پوکی استخوان ، درمان درد های مفصلی ، درمان سرماخوردگی ، کاهش گرفتگی بینی و ... می شود .

مواد اولیه مورد نیاز جهت اجرای طرح توجیهی کشت سیر و پیاز :

• بذر سیر
• بذر یا نشأ پیاز
• کود شیمیایی
• آفت کش

تجهیزات مورد نیاز جهت اجرای طرح توجیهی کشت سیر و پیاز :

• دیسک
• دستگاه شخم زن
• بیل
• چنگال
• ماله

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی کشت و فرآوری آلوئه ورا

:: دانلود طرح توجیهی گل رز شاخه بریده و غنچه گل

:: آموزش گام به گام ثبت نام سامانه سیتا جهت گرفتن وام بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی اختصاصی با کامفار برای اخذ وام و مجوز

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی کشت سیر و پیاز ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories