• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی کشت گیاه خارشتر و رازیانه

(3 votes, average 3 out of 5)

4

جهت آشنایی با طرح توجیهی کشت گیاه خارشتر و رازیانه و همینطور طرح امکان سنجی کشت گیاه خارشتر و رازیانه این صفحه را مطالعه نمایید .

معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی کشت گیاه خارشتر و رازیانه :

رازیانه گیاهی چند ساله می باشد که ، در دو نوع علفی و فلورسنسی تولید می شود . رازیانه دارای عطر تندی بوده و از آن به عنوان ادویه در آشپزی استفاده می شود . رازیانه علفی پیاز تولید نخواهد کرد ، هدف از کشت رازیانه علفی ، استفاده از برگ و دانه های آن می باشد . رازیانه فلورسنسی دارای پیاز می باشد ، از پیاز این رازیانه ها به صورت خام ، پخته و یا کبابی استفاده می شود . به علاوه ساقه هایی که از پیاز های رازیانه جوانه می زنند ، قابل استفاده می باشند .
خارشتر یا ترنجبین گیاهی می باشد که ، چند ساله بوده و به شکل بوته ای خزان کننده می باشد . خارشتر دارای برگ هایی به رنگ سبز و کوچک و همچنین ساقه های خاردار می باشد . ارتفاع بوته های خارشتر گاهی تا ارتفاع 50 تا 150 متر هم خواهد رسید . این گیاهان دارای گل هایی می باشند که ، رنگ وسط گل ها قرمز و اطراف آن ها زرد می باشد . رنگ خود گل ها اغلب صورتی می باشد . همچنین میوه خارشتر باریک ، دارای سطح رویی صاف و سطح زیرین بند بند می باشد . کشور هایی از قبیل کشور ایران ، کشور عربستان ، کشور پاکستان ، کشور هندوستان و کشور لبنان از عمده تولید کنندگان خارشتر هستند .

فرایند کاشت خارشتر جهت اجرای طرح توجیهی کشت گیاه خارشتر و رازیانه به شرح زیر می باشد :

برای کاشت خارشتر ، ابتدا به مدت 12 ساعت بذر خارشتر در آب گرم قرار داده می شود ، سپس بذر ها در گلخانه کاشته می شوند . سپس در فصل تابستان گیاهان به زمین اصلی انتقال داده می شوند . بهتر است گیاه در خاک اسیدی با زهکشی بالا کاشته شود . خارشتر به آب کمی نیاز داشته و دربرابر شوری و سرما نیز مقاوم می باشد . در واقع خارشتر در اکثر خاک ها رشد می کند . هنگامی که خارشتر ترنجبین بدهد ، ترنجبین آن را برداشت می کنند ، زیرا به صرف تر از این می باشد که آن را برای خوراک دام ها استفاده کنند . اما اگر گیاه خارشتر فاقد ترنجبین باشد ، از آن به عنوان خوراک دام ها و شتر ها استفاده می شود . معمولا در روز های پایانی فصل تابستان ، قطعات ترنجبین بر روی شاخه و برگ های گیاه خارشتر آشکار می شود ، کشاورزان نیز در صبح زود و قبل از طلوع آفتاب بر روی پارچه ای ، گل های خشک شده ترنجبین را تکان می دهند ، بدین طریق قطره های خشک شده ترنجبین از روی گیاه جدا خواهند شد . سپس قطرات را جمع آوری خواهند کرد .

فرایند کاشت رازیانه جهت اجرای طرح توجیهی کشت گیاه خارشتر و رازیانه به شرح زیر می باشد :

برای کاشت رازیانه باید ابتدا یک زمین با خاک نرم و زهکشی خوب انتخاب نمایید . اگر خاک زمین سفت باشد ، باید قبل از کاشت خاک زمین را نرم نمایید . سپس دانه های رازیانه را در عمق 3 سانتی متری زمین بکارید . هر دو دانه باید 13 سانتی متر با یکدیگر فاصله داشته باشند . البته می توان چند دانه را با هم در یک گودال کاشت و هنگام رویش گیاه آن ها را تنک نمود . توجه داشته باشید که نباید گیاه رازیانه را در کنار شوید و گشنیز بکارید ، زیرا هم تولید دانه خیلی کاهش پیدا می کند و هم طعم رازیانه تغییر پیدا خواهد کرد . رازیانه را باید به صورت مرتب آبیاری نمایید ، البته آبیاری باید به اندازه باشد ، در صورتی که آبیاری بیش از حد انجام شود ، سبب پوسیده شدن ریشه رازیانه خواهد شد . هنگامی که طول برگ های رازیانه به 30 تا 50 سانتی متر برسند ، زمان برداشت رازیانه می باشد . معمولا در روز های پایانی تابستان یا روز های ابتدایی پاییز ، رازیانه برداشت خواهد شد . چون رازیانه چند ساله است ، در سال بعد نیازی به کاشت بذر ها نمی باشد و رازیانه دوباره رشد خواهد کرد . بنابراین فقط باید در فصل بهار زمین را کوددهی نمایید . البته اگر منطقه مورد نظر سرد باشد و دمای هوا به 15- درجه سانتی گراد برسد ، در سال بعد هم باید بذر رازیانه دوباره کاشته شود .

خواص محصولات تولیدی پس از اجرای طرح توجیهی کشت گیاه خارشتر و رازیانه به شرح زیر می باشد :

خارشتر برای درمان اسهال ، درمان یبوست ، از بین رفتن جوش های صورت ، برطرف شدن سنگ کلیه ، درمان تب ، درمان سرفه مفید بوده و ادرار آور نیز می باشد .
رازیانه سبب افزایش سلامتی کلیه ، رفع بوی بد دهان ، افزایش طراوت پوست ، رفع موهای زائد بدن ، دفع سموم بدن ، رفع نفخ و ... می شود .

مواد اولیه مورد نیاز جهت اجرای طرح توجیهی کشت گیاه خارشتر و رازیانه :

• بذر رازیانه
• بذر خارشتر
• کود
• آب

دانلود مجموعه فایل های طرح توجیهی تیپ عرق گیری از گیاهان دارویی

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی کشت داربستی گوجه فرنگی

:: دانلود طرح توجیهی نهالستان سیب ، بلوبری و کرانبری

:: آموزش گام به گام ثبت نام سامانه سیتا جهت گرفتن وام بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی اختصاصی با کامفار برای اخذ وام و مجوز

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی کشت گیاه خارشتر و رازیانه ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories