• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی کشت و فراوری پنبه

(1 vote, average 5 out of 5)

cotton

جهت آشنایی با طرح توجیهی کشت و فراوری پنبه ، این صفحه را مطالعه نمایید . پنبه یکی از محصولات کشاورزی می باشد که کاربرد عمده ای در صنایع نساجی دارد . همچنین دانه پنبه حاوی 20 درصد روغن می باشد . به همین جهت از پنبه در صنایع غذایی ، دارویی ، نظامی و بهداشتی نیز استفاده می شود .

معرفی طرح توجیهی کشت و فراوری پنبه :

پنبه یکی از محصولاتی می باشد ، که کاربرد عمده ای در صنایع نساجی دارد . در هرسال تقریبا 90 تا 100 هزارتن پنبه در صنعت نساجی کشور ما استفاده می شود . از این مقدار تقریبا نصف آن در داخل کشور تولید شده و مابقی از کشور های دیگر وارد می شود . کشت پنبه ، یکی از مشاغلی می باشد ، که زودبازده بوده و سبب ایجاد یک شغل مولد دائم خواهد شد . کشت پنبه در هر سه هکتار زمین ، سبب ایجاد اشتغال برای 5 نفر در بخش های صنعت و همچنین صنایع وابسته خواهد شد . دانه پنبه حاوی 20 درصد روغن می باشد ، که دارای رتبه دومین دانه روغنی در جهان می باشد . همچنین پس از پنبه کشی ، کنجاله باقی مانده پنبه حاوی 40 تا 50 درصد پروتئین بوده و به عنوان خوراک دام دارای کاربرد می باشد . از کاربرد های پنبه می توان به استفاده از آن در صنایع نساجی ، صنایع دارویی ، صنایع غذایی ، صنایع بهداشتی و صنایع نظامی اشاره نمود .

فرایند کاشت پنبه ، جهت اجرای طرح توجیهی کشت و فراوری پنبه ، به شرح زیر می باشد :

در مرحله اول باید زمین مورد نظر را آماده نمود . ابتدا باید در فصل پاییز نهایتا تا تاریخ 15 بهمن ، زمین را شخم بزنید . سپس زمین را دو مرتبه دیسک عمود بزنید . پس از دیسک زدن زمین ، باید از لولر استفاده شود . سپس باید به زمین سم علف کش داده شود . در مرحله بعد نیز دوبار دیسک عمود برهم در زمین زده شود ، تا سم با خاک ترکیب شود . در مرحله بعد می توان به صورت کرتی ، فاروئر یا بذرکار ، بذر ها را در زمین کاشت . در روش بذرکار ، بذر ها توسط دستگاه بذرکار به صورت خطی در زمین کاشته می شوند . در هر هکتار زمین بین 20 تا 30 کیلوگرم بذر پنبه لازم می باشد . در این روش پس از انجام آبیاری در هر بار ، باید زمین را کولتیواتور بزنند . بدین طریق ریشه ها و خاک تهویه یافته و خاک پای بوته ها نرم می شوند . همچنین از تبخیر رطوبت خاک جلوگیری شده و علف های هرز پای بوته ها ازبین خواهند رفت . پس از گذشت مدت زمان 20 تا 30 روز از اولین آبیاری ، گیاهان به مرحله 4 برگی خواهند رسید ، در این مرحله بوته های ضعیف و اضافی از زمین برداشته شده و بدین طریق عملیات تنک کردن زمین انجام می شود . اولین آبیاری که پس از کاشت بذر ها انجام می شود ، بسیار مهم می باشد . چراکه در این مرحله بذر ها به اندازه کافی رطوبت را جذب خواهند نمود . پس از گذشت چند روز از آبیاری اول ، آبیاری دوم انجام می شود . در آبیاری سوم باید مدار آبیاری کم تر شود . اغلب جهت عملکرد بهتر و کاهش خسارات ممکن ، در خاک های سنگین و متوسط ، آبیاری در نیمه میانی شهریور ماه قطع خواهد شد . در خاک های سبک و شنی نیز در آخر شهریور ماه آبیاری قطع خواهد شد .

فرایند برداشت پنبه جهت اجرای طرح توجیهی کشت و فراوری پنبه ، به شرح زیر می باشد :

برداشت پنبه در هنگامی که بخشی از غوزه های آن باز شوند ، صورت می گیرد . در مناطقی که گرمسیر می باشند ، از پایان شهریور ماه برداشت پنبه آغاز می شود . در مناطقی که معتدل هستند نیز ، برداشت پنبه از پایان مهرماه تا ابتدای دی ماه انجام می شود . برداشت پنبه در طول 3 تا 4 نوبت انجام می شود . در پنبه هایی که از نژاد اصلاح شده باشند ، غوزه ها به خوبی شکفته می شوند ، بنابراین به راحتی وش داخل آن ها خارج خواهد شد . اما در پنبه های بومی 7 ، وش به راحتی از غوزه جدا نمی شود . به همین جهت در زمان برداشت ، پنبه را به همراه غوزه برداشت می کنند ، سپس با استفاده از ماشین آلات مخصوص و یا به صورت دستی ، پنبه از غوزه جدا خواهد شد .

نکات قابل توجه جهت اجرای طرح توجیهی کشت و فراوری پنبه ، به شرح زیر می باشد :

• در هنگام صبح و همچنین در روز های بارانی ، چون وش ها مرطوب هستند و شبنم صبحگاهی روی آن ها قرار دارد ، بهتر است اقدام به برداشت وش ها نشود . مناسب ترین زمان برداشت وش ها ، حدود ساعت 9 صبح می باشد که آفتاب تابش کرده باشد . وش هایی که قبل از ساعت 9 صبح برداشت شده باشند ، ابتدا باید در زمین پهن شوند و هنگامی که خشک شدند ، در کیسه قرار داده شوند .
• وش های برداشت شده تا زمان انتقال به کارخانه ، باید در یک مکان سرپوشیده و خشک نگهداری شوند .
• باید از برداشت نمودن قوزه های نارس جلوگیری شود .
• اگر مزرعه دارای آفت عسلک باشد ، ابتدا باید مزرعه را سمپاشی کرده ، سپس وش ها را برداشت کرد . زیرا این آفت به وش ها چسبیده و باعث ایجاد چسبندگی در وش ها می شود . بدین طریق کیفیت وش ها پایین خواهد آمد .
• بهتر است پنبه را در طی دوچین برداشت نمایید . هنگامی که 50 درصد غوزه ها باز شوند ، بهتر است که چین اول پنبه انجام شود .
• وش های برداشت شده باید درون کیسه های کنفی یا متقالی ریخته شده و برای سردوزی کیسه ها نیز باید از نخ های پنبه ای استفاده شود .

ایده های زیر نیز میتواند برای شما جذاب باشند . جهت آشنایی با طرح توجیهی این پروژه های کشاورزی نو و بکر روی نام آنها کلیک نمایید.

:: دانلود طرح توجیهی احداث کارخانه تولید پنبه هیدروفیل

:: طرح توجیهی پرورش کرم ابریشم و تولید شفیره و پیله کرم ابریشم

:: آموزش گام به گام ثبت نام سامانه سیتا جهت گرفتن وام بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی اختصاصی با کامفار برای اخذ وام و مجوز

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی اقتصادی و امکان سنجی طرح توجیهی کشت و فراوری پنبه ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories