• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی کاشت و پرورش و تکثیر گیاهان گوشتخوار

(4 votes, average 4 out of 5)

Carnivorous plants

جهت آشنایی با طرح توجیهی کاشت و پرورش و تکثیر گیاهان گوشتخوار ، این صفحه را مطالعه نمایید . گیاهان گوشتخوار ، گیاهانی می باشند که ، بخشی از مواد مغذی مورد نیاز خود را ، با مصرف حیواناتی مانند بندپایان ، حشرات و ... بدست خواهند آورد . برخی از گیاهان گوشتخوار عبارتند از : شبنم خورشیدی یا دروزرا ، ساراسینا یا گیاه کوزه ای آمریکای شمالی ، گیاه کوزه ای مناطق گرمسیری ، گیاه کوزه ای کالیفرنیا ، آسیاب آبی ، سفالوتوس ، گیاه مثانه دار ، باترورت یا گیاه کره ای ، ونوس ، رنگین کمان .

معرفی طرح توجیهی کاشت و پرورش و تکثیر گیاهان گوشتخوار :

گیاهان گوشتخوار ، گیاهانی هستند که ، مقداری از مواد مغذی مورد نیاز خود را ، با مصرف حیواناتی مانند بندپایان ، حشرات و ... بدست خواهند آورد . اغلب گیاهان گوشتخوار در مناطق دارای فقر غذایی و مناطق دارای خاک نازک ، از قبیل مرداب های اسیدی رشد می کنند . تقریبا 600 نوع گیاه گوشتخوار در جهان وجود دارد . برخی از گیاهان گوشتخوار عبارتند از : شبنم خورشیدی یا دروزرا ، ساراسینا یا گیاه کوزه ای آمریکای شمالی ، گیاه کوزه ای مناطق گرمسیری ، گیاه کوزه ای کالیفرنیا ، آسیاب آبی ، سفالوتوس ، گیاه مثانه دار ، باترورت یا گیاه کره ای ، ونوس ، رنگین کمان .

معرفی برخی از انواع گیاهان گوشتخوار ، جهت اجرای طرح توجیهی کاشت و پرورش و تکثیر گیاهان گوشتخوار :

طرح توجیهی پرورش و تکثیر گیاه گوشتخوار دروزرا

گیاه گوشتخوار دروزرا یا شبنم خورشید :

این گیاه گوشتخوار ، در بستر خزه های خشک شده رشد می کند . شکل ظاهری دروزرا از سمت بالا ، ماننده قطره ای درشت و به رنگ سرخ و براق می باشد ، که عرض آن 5 تا 10 سانتی متر می باشد . درورزا دارای برگ هایی به صورت گرد و پهن می باشد ، که هر کدام از برگ ها بر روی یک ساقه جداگانه قرار دارند . گل های این گیاه به رنگ سفید بوده و از داخل رستنگاه ساقه برگ ها ، رشد می کند . بر روی برگ های این گیاه تار هایی وجود دارند ، که نوک آن ها دارای یک قطره ماده چسبناک می باشد . بدین طریق حشره های دوبال به قطره ها چسبیده و توسط برگ ها شکار می شوند . هنگامی که حشره دیگر برای فرار کردن تلاش نکند ، تارهای این گیاه شیره ای را ترشح می کنند ، سپس اقدام به هضم حشره می کنند . در برخی گیاهان ، برگ ها به صورت کامل ، در دور شکار خود پیچیده می شوند و پس از این که در طی دو روز حشره را هضم کردند ، دوباره باز می شوند ، سپس باقیمانده های حشره هنگام وزش باد ، از برگ ها جدا می شود .

طرح توجیهی پرورش و تکثیر گیاه گوشتخوار باتروت

گیاه گوشتخوار باترورت یا گیاه کره ای :

باترورت گیاه گوشتخواری می باشد ، که در روی شکاف صخره ها رشد می کند . برگ های این گیاه به صورتی هستند ، که به نظر می رسد چرب و کره ای شده اند . این برگ ها به صورت 3 تایی و 6 تایی بوده ، دارای یک نوع غده برای ترشح ماده ای چسبناک و یک نوع غده برای جذب و هضم حشره می باشند . غده های برگ ها با ایجاد بو ، سبب جذب حشرات به سمت خود می شوند ، سپس حشره به دام افتاده با تلاش برای رهایی ، سبب ترشح شیره هضم خواهد شد . در نهایت برگ ها خیلی آهسته لوله شده و حشره به دام افتاده را جذب و هضم خواهند نمود .همچنین این گیاه دارای گل هایی می باشد ، که بیشتر دارای رنگ آبی و بنفش بوده و در فصل بهار رشد می کنند .

طرح توجیهی پرورش و تکثیر گیاه گوشتخوار بروچینیا

گیاه گوشتخوار بروچینیا :

این گیاه گوشتخوار عضو خانواده آناناس ها می باشد . شکل ظاهری این گیاه شبیه به گیاه اکمائا می باشد . این گیاه دارای یک حفره می باشد ، که درون این حفره آب ذخیره می کند ، البته این آب مقداری معطر بوده و در دور کاسه آب ناحیه ای وجود دارد ، که سبب بازتاب نور ماوراء بنفش می شود . به دلیل لیز بودن کاسه دور آب ، هنگامی که حشرات پای خود را روی کاسه بگذارند ، به آهستگی درون کاسه غرق خواهند شد . سپس آنزیم فسفاتاز و سایر باکتری ها ، حشره را تجزیه می کنند .

طرح توجیهی پرورش و تکثیر گیاه گوشتخوار بلدرورت

گیاه گوشتخوار بلدرورت :

بلدرورت گیاه گوشتخواری می باشد ، که در آب هایی که دارای عمق کمتر از 60 سانتی متر باشند ، رشد می کند . بلدرورت ریشه نداشته و در سطح آب شناور می باشد . شاخه های این گیاه تا 90 سانتی متر و بیشتر رشد خواهند کرد ، همچنین این گیاه دارای ساقه های پربرگی می باشد . ساقه های گیاه بلدرورت تا 20 سانتی متر بالاتر از سطح آب رشد خواهند کرد . گل های این گیاه دارای رنگ زرد بوده و به صورت خوشه ای بر روی ساقه ها رشد می کنند . تعدادی از ساقه های این گیاه نیز در زیر آب رشد کرده ، که دارای برگ هایی به شکل نخ می باشند . برگ های زیر آب دارای کیسه های کوچکی می باشند ، که این کیسه ها مثانه نام دارند . این مثانه ها توخالی بوده و تله می باشند . مثانه دارای 4 محرک بوده ، زمانی که حشره یکی از این محرک ها را لمس کند ، در تله بازشده ، سپس حشره به داخل مکیده می شود و بعد در تله بسته می شود . این عملیات تقریبا یک پانزده هزارم ثانیه زمان خواهد برد . سپس ساقه هایی که حاوی غدد ترشح آنزیم می باشند ، عملیات جذب و هضم حشره را انجام می دهند . پس از گذشت مدت زمان 1 تا 2 ساعت مثانه ها آماده شکار جدید خواهند شد .

طرح توجیهی پرورش و تکثیر گیاه گوشتخوار ساراسینا

گیاه گوشتخوار ساراسینا :

ساراسینا گیاهی گوشتخوار می باشد ، که در خاک های ضعیف ، مردابی و اسیدی مانند رشد می کند . این گیاه در فصل بهار گلدهی می کند ، سپس در پایان گلدهی ، گیاه تا آخر فصل پاییز ، شروع به تولید کوزه خواهد نمود . در پایان فصل پاییز ، این گیاه پژمرده می شود ، سپس در ریزوم ذخیره سازی کرده و در فصل بهار سال آینده دوباره همین روال را طی می کند . ساراسینا دارای برگ هایی مانند یک قیف تکامل یافته می باشد . همچنین برگ های بالایی این گیاه مانند هود عمل می کنند و سبب جلوگیری از نفوذ آب باران به داخل کوزه می شوند . گل های این گیاه نیز شبیه چتر بوده و زنبور ها آن ها را گرده افشانی خواهند کرد . ابتدا حشرات به خاطر ظاهر گیاه و بوی آن به سمت گیاه می آیند ، سپس آنزیم ها مسیر داخل کوزه را چرب می کنند ، بدین طریق هنگامی که حشرات به دام بیفتند ، دیگر نمی توانند خارج شوند ، در این هنگام آنزیم ها خیلی سریع حشره را تجزیه می کنند .

فرایند کشت گیاهان گوشتخوار ، جهت اجرای طرح توجیهی کاشت و پرورش و تکثیر گیاهان گوشتخوار ، به شرح زیر می باشد :

برای کشت گیاهان گوشتخوار ابتدا باید مشخص شود ، که گیاه در زمین کاشته می شود ، یا در گلدان کاشته می شود . در صورتی که قصد کاشت گیاه گوشتخوار در زمین را داشته باشید ، به دو صورت می توانید بستر را آماده نمایید . در روش اول باید یک وان با حداقل عمق 45 سانتی متر تهیه نمایید . در روش دوم ، باید در زمین یک برکه با عمق حداقل 45 سانتی متر احداث نمایید . پس از احداث برکه ، به اندازه 12.5 سانتی متر از بالای برکه را خالی گذاشته و روی آن یک توری بگذارید . بدین طریق از قرار گرفتن گیاه در آب جلوگیری شده و رطوبت مورد نیاز گیاه نیز تامین می شود . توجه داشته باشید ، که برای پرورش گیاهان گوشتخوار ، همیشه باید بستر آن ها را مرطوب نگه دارید .
درصورتی که بخواهید گیاه گوشتخوار را در گلدان پرورش دهید ، می توانید یک سینی پرآب در زیر گدان قرار دهید . بدین طریق رطوبت مورد نیاز گیاه از طریق سینی تامین می شود .
پس از این که گیاه را کاشتید باید همیشه بستر آن را خیس نگه دارید . توجه داشته باشید ، که نباید از آب معدنی برای کشت گیاهان گوشتخوار استفاده نمایید . بهتر است از آب باران و یا آب مقطر برای کشت گیاهان گوشتخوار استفاده نمایید . در کل آب معدنی دارای مواد معدنی بیش از نیاز این نوع گیاهان بوده و سبب خشک شدن گیاه خواهد شد . چراکه این گیاهان در خاک های فقیر رشد می کنند . مناسب ترین خاک برای کشت گیاهان گوشتخوار ، خاک پیت یا شن و ماسه مخصوص باغبانی می باشد . لازم به ذکر است ، که قبل از استفاده از شن و ماسه ، باید آن ها را شستشو بدهید ، بدین طریق نمک موجود در آن ها ازبین می رود .

نکات قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی کاشت و پرورش و تکثیر گیاهان گوشتخوار ، به شرح زیر می باشند :

• گیاهان گوشتخوار باید نور کافی را دریافت نمایند . نور آفتاب بسیار در رشد این گیاهان موثر است . البته می توان از لامپ های فلورسنت برای گیاهان نور مصنوعی ایجاد نمود . گیاهان باید به مدت 12 تا 14 ساعت درشبانه روز ، نور دریافت نمایند .
• گیاهان گوشتخوار به رطوبت بالا ( نزدیک 100 درصد ) نیاز دارند . بنابراین باید رطوبت مورد نیاز آن ها را تامین نمایید . مخصوصا در فصل تابستان باید از کاهش رطوبت مورد نیاز گیاه جلوگیری نمایید .
• گیاهان گوشتخوار در فصل زمستان ، به خواب خواهند رفت . به همین جهت در هنگامی که گیاه به خواب می رود ، باید مقدار کمتری آب به آن بدهید . درصورتی که گیاه به خواب زمستانی نرود ، خواهد مرد . بنابراین درصورتی که ، در یک منطقه گرمسیری اقدام به پروش گیاهان گوشتخوار نموده اید ، به مدت 3 تا 6 ماه در سال ، گیاهان را خنک نمایید ، بدین طریق گیاهان به خواب می روند .
• به گیاهان گوشتخوار کود ندهید ، همچنین هیچ وقت به آن ها گوشت خام در قطعات بزرگ ندهید . این گیاهان مواد معدنی مورد نیاز خود را ازطریق جذب و هضم حشرات بدست می آورند .

ایده های زیر نیز میتواند برای شما جذاب باشند . جهت آشنایی با طرح توجیهی این پروژه های کشاورزی نو و بکر روی نام آنها کلیک نمایید.

:: طرح توجیهی کشت و پرورش گیاه پولساز آلوئه ورا یا صبر زرد

:: طرح توجیهی پرورش گل رز هلندی در گلخانه

:: آموزش گام به گام ثبت نام سامانه سیتا جهت گرفتن وام بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی اختصاصی با کامفار برای اخذ وام و مجوز

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی اقتصادی و امکان سنجی طرح توجیهی کاشت و پرورش و تکثیر گیاهان گوشتخوار ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories