• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

دانلود طرح توجیهی پرورش کبوتر گوشتی و مولد

(9 votes, average 4 out of 5)

Broiler Pigeon

جهت آشنایی با طرح توجیهی پرورش کبوتر گوشتی و مولد و همینطور طرح امکان سنجی پرورش کبوتر گوشتی و مولد این صفحه را مطالعه نمایید .

معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی پرورش کبوتر گوشتی و مولد

گوشت کبوتر دارای خواص زیادی بوده و بسیار ارزشمند و مرغوب می باشد . امروزه افراد زیادی متقاضی گوشت کبوتر هستند ، حتی اگر در داخل کشور هم نیاز به گوشت کبوتر نباشد ، این محصول دارای بازار صادراتی بسیار خوبی می باشد . گوشت کبوتر دارای طبع گرم بوده و برای افراد بیمار ، افراد ضعیف ، افرادی که سکته مغزی کرده اند بسیار مفید می باشد . به علاوه برای پرورش کبوتر نیاز به تجهیزات زیاد و یا زمان زیادی نمی باشد . تقریبا در مدت زمان 1 ماه می توان کبوتر گوشتی را پرورش داد . البته توجه داشته باشید برای پرورش کبوتر گوشتی ، باید ابتدا کبوتران گوشتی خریداری نمایید . هر یک جفت کبوتر این توانایی را دارند که در طول یک سال بین 10 تا 14 جفت کبوتر تولید نمایند .

فرایند پرورش کبوتر گوشتی جهت اجرای طرح توجیهی و امکان سنجی کبوتر گوشتی به شرح زیر می باشد :

برای پرورش کبوتر باید ابتدا جایگاه مناسبی برای کبوتر آماده نمایید . برای ساخت جایگاه چند روش وجود دارد که عبارتند از :
جایگاه به روش مزرعه ای : در این جایگاه اتاقکی که دارای ابعاد 2*2 و ارتفاع 2.5 ساخته خواهد شد . این اتاقک از سمت جنوب به فضایی با همین ابعاد متصل خواهد شد . سپس این اتاقک مسقف و محوطه جلوی آن با استفاده از توری فلزی پوشیده می شود . دان خوری و آب خوری کبوتران در محوطه باز اتاقک قرار داده می شوند . در داخل اتاقک نیز لانه هایی برای جوجه کشی قرار داده می شوند . پرندگان در این اتاقک 4 متر فضا برای پرواز خواهند داشت . کف این اتاقک باید از جنس بتن باشد و از زمین های اطراف 20 سانتی متر بلند تر باشد . به علاوه کف اتاقک باید از شیب مناسبی جهت شستشو برخوردار باشد . همچنین سطح اتاقک باید 70 سانتی متر از زمین بالاتر باشد و کف آن از جنس توری باشد ( برای دفع مدفوع پرنده ) . به این شکل پرورش دهنده کبوتران گوشتی ، می تواند کود پرندگان را نیز برداشت نماید . به ازای هر متر مربع از اتاقک پرورش 3 جفت کبوتر و در کل 12 جفت کبوتر نر و ماده پرورش خواهند یافت . آشیانه هایی که برای هر جفت کبوتر ساخته می شود باید دوقلو باشند ، زیرا کبوتران به صورت متناوب در آن ها زاد و ولد خواهند کرد .
در روش دوم باید جایگاهی برای پرورش گروهی کبوتران ایجاد نمایید . در این روش سالنی ساخته می شود که دارای پنجره هایی برای ورود نور خورشید و همچنین تهویه هوا می باشد . در داخل سالن پرورش باکس هایی به اندازه 4 متر مربع در اطراف سالن گذاشته می شود . در بین باکس ها راهرویی وجود دارد که راهروی سرویس دهی نامیده می شود . طول راهرو در بین باکس ها حداقل 1 متر می باشد . در راهروی سرویس دهی دانخوری ها قرار داده می شوند . در این روش پرند ها از پنجره های کوچکی که در بین آن ها و دانخوری وجود دارد تغذیه می کنند . آبخوری نیز در گوشه ای از باکس قرار داده می شود . پرورش دهنده هم به راحتی به دانخوری ها و پرندگان دسترسی دارد .
در روش سوم در داخل سالن قفس هایی تک واحدی در چهار طبقه وجود دارند ، سپس در هر واحد از قفس ها یک جفت کبوتر مولد همراه با جوجه هایشان قرار داده می شوند . در این روش کبوتران با جیر جیر کردن در اطراف والدین خود دان بیشتری می خورند و بهتر رشد می کنند . در این روش جوجه ها در آشیانه می مانند و والدین برای تهیه دان آشیانه را ترک کرده و برای جوجه ها دان می آورند . به علاوه در این روش عملیات بهداشتی بهتر انجام می شود و تلفات کمتری به وجود می آید .

نگاهی اجمالی بر فرایند زندگی و رشد کبوتر گوشتی و مولد :

همانطور که می دانید کبوتران تخم گذار کبوتران مولد هستند . کبوتران در سن بین 5 تا 7 ماهگی به سن بلوغ می رسند . در واقع هر چقدر که پرندگان وزن بیشتری داشته باشند دیرتر به بلوغ خواهند رسید . پس از رسیدن به سن بلوغ هنگامی که کبوتر ماده اعلام آمادگی همزیستی بنماید ، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی بین 4- 5 روز اولاسیون انجام می شود و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی جفت گیری صورت می گیرد . معمولا پس از گذشت مدت زمان 40 تا 44 ساعت پس از جفت گیری ، کبوتر اولین تخم خود را می گذارد . کبوتر ها پس از جفت گیری دو تخم می گذارند و این تعداد کم و زیاد نمی شود . تخمی که کبوتر می گذارد به رنگ سفید بوده و دارای 20 گرم وزن و 4 سانتی متر پهنا می باشد . نسبت وزن زرده به تخم کبوتر 19 درصد می باشد . تقریبا 2 یا 3 روز قبل از تخم گذاری کبوتر های نر و ماده با یکدیگر برای خود آشیانه درست می کنند . کبوتر ماده باید به مدت 17 روز روی تخم ها بخوابد ، بنابراین معمولا جوجه ها پس از 17 یا 18 روز از تخم خارج می شوند . معمولا دو جوجه در فاصله زمانی بین 12 تا 24 ساعت از تخم بیرون می آیند . هنگامی که کبوتر ها از تخم بیرون می آیند لخت هستند و پس از گذشت 7 روز پر هایشان رویش می کند . جوجه ها تا سن 6 هفتگی توسط مادر تغذیه می شوند .

جلد کردن کبوتر چیست ؟

جلد کردن یعنی آشنا کردن پرنده با مکانی که در آن پرورش می یابد . یعنی پرنده باید بیاموزد که وقتی از محل پرورش به بیرون پرواز می کند ، دوباره به محل پرورش بازگردد . کبوتران حیوانات باهوشی هستند و توانایی ها و استعداد های مختلفی دارند . اگر پرورش دهنده گله ای از کبوتر های جلد داشته باشد ، کبوتر جوان را نیز با سایر پرندگان جلد در فاصله های کوتاه پرواز می دهد و بدین طریق پرندگان جوان را جلد می کند . در صورتی که از رفتاری خشن و یا ترسناک برای جلد پرنده استفاده شود ، سبب ترسیدن و از دست رفتن پرنده خواهد شد . در صورتی که کبوتر نر جلد یک مکان دیگر باشد ، ابتدا به مدت 7 تا 14 روز کبوتر را تنها نگه داشته ، سپس پرنده را جفت می دهند ، سپس 6 یا 7 عدد از شاهپر های قدیمی پرنده از شاهپر دهم به طرف نوک بال ها با فاصله 3 سانتیمتر ، با استفاده از قیچی کوتاه می کنند . سپس پرنده را گرسنه نگه می دارند ، سپس در یک روز با هوای خوب پرنده را در پشت بام گذاشته و پس از 5 تا 10 دقیقه ، در حیاط برای پرنده دان می ریزند و یا جفت ماده پرنده را در حیاط می گذارند ، بدین طریق پرنده به حیاط می آید . چند روز این کار را انجام می دهند . سپس شاهپر های کبوتر ماده که کوتاه کرده بودند را می چینند که شاهپر های تازه در بدن او دربیاید . پس از این که شاهپر ها درآمدند و کبوتر قدرت پرواز بیشتری پیدا کرد ، کبوتر نر را پرواز می دهند و کبوتر ماده جفت او را که بین 7 تا 10 عدد از پر هایش را کوتاه کرده اند پرواز می دهند ، چون کبوتر ماده توانایی پرواز زیادی ندارد ، کبوتر نر نیز به سمت پایین می آید . این کار را هم چند روز انجام می دهند . بدین طریق کبوتر نر جلد می شود . در صورتی که کبوتر ماده جلد جای دیگری باشد ، کمی سخت تر می توان او را جلد کرد اما ابتدا او را جفت می دهند ، سپس همانند کبوتر نر او را نیز جلد می کنند .

مواد اولیه مورد نیاز جهت اجرای طرح توجیهی پرورش کبوتر گوشتی و مولد :

• دان
• آب

ماشین آلات مورد نیاز برای اجرای طرح توجیهی پرورش کبوتر گوشتی و مولد :

• قفس
• دانخوری
• آبخوری
• باکس
• پوشال
• توری فلزی

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی احداث مزرعه پرورش ماهیان زینتی

:: دانلود طرح توجیهی احداث مزرعه پرورش ماهی قزل آلا رنگین کمان

:: آموزش گام به گام ثبت نام سامانه سیتا جهت گرفتن وام بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی اختصاصی با کامفار برای اخذ وام و مجوز

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی پرورش کبوتر گوشتی و مولد ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories