• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی کشت گیاه باریجه ، گون یا كتيرا و بنه یا سقز

(3 votes, average 4 out of 5)

Ferula gummosa

جهت آشنایی با طرح توجیهی کشت گیاه باریجه ، گون یا كتيرا و بنه یا سقز و همینطور طرح امکان سنجی کشت گیاه باریجه ، گون یا كتيرا و بنه یا سقز این صفحه را مطالعه نمایید .

معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی کشت گیاه باریجه ، گون یا كتيرا و بنه یا سقز

معرفی باریچه :

باریچه گیاهی است که در مناطق کوهستانی و ییلاقی کشور رشد می کند . این گیاه دارای چند گونه می باشد که ، متداول ترین گونه آن به باریچه معروف است و اغلب در کشور ایران شیره آن مورد بهره برداری قرار می گیرد . گیاه باریچه چند ساله بوده و بین 3 تا 10 سال عمر خواهد کرد . ریشه های این گیاه به صورت غده ای و به رنگ قهوه ای بوده و بین 1 تا 3 میلی متر ضخامت و 6 تا 17 سانتی متر قطر دارند . برگ های این گیاه به صورت باریک و ضخیم و ساقه این گیاه دارای قطری بین 3 تا 6 سانتی متر و ارتفاع بین 70 تا 100 سانتی متر می باشد . گیاه باریچه دارای گل هایی به رنگ زرد و به صورت چتر مرکب می باشد . گیاه باریچه فقط یک بار گلدهی می کند ، در سال آخر عمر خود این گیاه گل می دهد و میوه گیاه تشکیل می شود . در این هنگام ریشه گیاه پوسیده شده و از بین خواهد رفت . معمولا از باریچه به عنوان طعم دهنده در فرآورده های گوشتی ، نوشابه ها ، تولید چسب برای چسباندن سنگ های قیمتی و ... استفاده می شود . به علاوه باریچه ضد تشنج بوده و نیرودهنده می باشد . همچنین صمغ باریچه سبب تقویت رحم ، ضدعفونی کننده ، محرک و ... می باشد و دارای کاربرد پزشکی می باشد . باریچه های موجود در ایران دارای کیفیت بالایی نسبت به سایر کشور ها می باشند ، اما متاسفانه هر ساله مقدار خیلی زیادی باریچه به صورت صمغ از کشور خارج شده و سپس فرآورده های آن با قیمت بسیار بالا به کشور وارد می شوند .

معرفی گون یا کتیرا :

گون نوعی گیاه می باشد که در منطقه های خشک و کویری در کشور ما رشد می کند . این گیاه دارای مقاومت بالایی دربرابر خشکی و شوری خاک می باشد . از ساقه گون صمغی به دست می آید که کتیرا نام دارد . معمولا پس از ایجاد شکاف بر روی ساقه گون و یا به صورت خود به خود صمغ این گیاه خارج شده و روی ساقه گیاه خشک می شود . این صمغ جمع آوری شده و دربازار ارائه می شود . کشور ایران یکی از تولید کنندگان عمده کتیرا می باشد . همچنین کشور های سوریه و ترکیه نیز از تولیدکنندگان کتیرا می باشند . از صمغ کتیرا در صنعت داروسازی ، صنعت نساجی ، صنعت تولید چسب و ... استفاده می شود . برای کاشت گون مناسب ترین زمان فصل پاییز می باشد ، که می توان با کاشت بذر گون در خاک اقدام به پرورش این گیاه نمود .

معرفی بنه یا سقز :

بنه درختی می باشد که منبع تولید شیره سقز می باشد . سقز به صورت صمغی می باشد که دارای رنگ سبز روشن و چسبنده است . از سقز در صنایع دارویی و صنایع خوراکی استفاده می شود . همچنین سقز برای تولید آدامس ، صابون ، تولید نرم کننده ، تولید چرم ، تولید واکس کفش و ... نیز دارای کاربرد می باشد .

کد آیسیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی کشت گیاه باریجه ، گون یا كتيرا و بنه یا سقز :

• کد آیسیک ژل کتیرا : 24241347

فرایند کاشت باریچه جهت اجرای طرح توجیهی کشت گیاه باریجه ، گون یا كتيرا و بنه یا سقز به شرح زیر می باشد :

برای کشت باریچه باید در آبان ماه و یا آذر ماه اقدام نمایید . زمین مورد نظر باید دارای خاک مناسب مناسب ( عمیق و قابل نفوذ ) باشد . زمین باید به صورتی باشد که تهویه به صورت کامل در خاک انجام شود . پس از انتخاب زمین مناسب باید بذر باریچه را در عمق 5 تا 7 سانتی متری زمین بکارید . سپس در فصل بهار بذر ها جوانه خواهند زد . توجه داشته باشید که در فصل پاییز نیازی به آبیاری گیاهان نمی باشد . البته اگر در فصل بهار میزان بارندگی ها کمتر از 600 میلی متر شود باید گیاهان را آبیاری نمایید . فصل تابستان زمان خواب غده ها می باشد و آبیاری گیاه در این فصل سبب پوسیدگی غده ها خواهد شد . هر کدام از بوته های باریچه در صورتی که سالم باشند ، حدودا 250 گرم بذر تولید خواهند کرد ، به صورت طبیعی باد بذر ها را در اطراف پراکنده کرده ، سپس در فصل بهار بذر هایی که در زمین باشند جوانه خواهند زد ، اما می توان بذر ها را برداشت کرده و آن ها در مکانی خشک و خنک که دارای درجه حرارت بین 0 تا 10 درجه سانتی گراد باشند ، نگهداری نمود . با این روش می توان بذر ها را تا حداقل 3 سال نگهداری کرد .

فرایند برداشت شیرابه باریچه جهت اجرای طرح توجیهی کشت گیاه باریجه ، گون یا كتيرا و بنه یا سقز به شرح زیر می باشد :

برای برداشت شیرابه باریچه دو روش وجود دارد ، در روش اول ساقه های گیاه در جهت موازی شکاف داده شده ، سپس شیرابه گیاه که به رنگ شیری متمایل به زرد است از گیاه خارج شده و به شکل تکه ای شفاف بر روی گیاه خواهد ماند . این نوع باریچه اشکی نام دارد و دارای قیمت بیشتری می باشد . در روش دوم ابتدا گودالی به عمق 20 سانتی متر دور گیاه ایجاد می کنند ، سپس از قسمت یقه ، گیاه را قطع می کنند . در این هنگام خیلی سریع شیرابه گیاه داخل گودال جمع می شود . پس از گذشت یک هفته در قسمت نیم سانتی متر پایین تر از بریدگی قبلی ، یک بریدگی جدید ایجاد می کنند ، بدین صورت شیرابه جدیدی از گیاه خارج خواهد شد . این عمل را آنقدر تکرار خواهند کرد تا گیاه به صورت کامل خشک شده و شیرابه آن به صورت کامل بیرون بیاید . از هر بوته باریچه بین 50 تا 150 گرم شیرابه به دست خواهد آمد . این عمل باید به صورتی انجام شود که به ریشه گیاه آسیب وارد نشود . معمولا هرساله از این روش برای برداشت شیرابه باریچه استفاده می شود .

مواد اولیه مورد نیاز جهت اجرای طرح توجیهی کشت گیاه باریجه ، گون یا كتيرا و بنه یا سقز :

• بذر بنه
• بذر گون
• بذر باریچه
• آب

دانلود مجموعه فایل های طرح توجیهی تیپ عرق گیری از گیاهان دارویی

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی نهالستان سیب ، بلوبری و کرانبری

:: دانلود طرح توجیهی کشت داربستی گوجه فرنگی با آب دریا

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی اختصاصی با کامفار برای اخذ وام و مجوز

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی کشت گیاه باریجه ، گون و بنه ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories