• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی کشت نعناع فلفلی و سنبل الطیب و مرزنجوش

(2 votes, average 5 out of 5)

Peppermint

جهت آشنایی با طرح توجیهی کشت نعناع فلفلی و سنبل الطیب و مرزنجوش و همینطور طرح امکان سنجی کشت نعناع فلفلی و سنبل الطیب و مرزنجوش این صفحه را مطالعه نمایید .

معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی کشت نعناع فلفلی و سنبل الطیب و مرزنجوش :

معرفی نعناع فلفلی :

نعناع فلفلی یک نوع گیاه می باشد که چند ساله بوده ، دارای ساقه ای به شکل چهارگوش ، به رنگ بنفش و دارای طولی بین 30 تا 100 سانتی متر می باشد . برگ های نعناع به شکل بیضی و به رنگ سبزه تیره بوده و دارای طولی بین 3 تا 9 سانتی متر می باشند . نعناع فلفلی به نعناع دارویی نیز معروف است و در اکثر نقاط کشور ما کشت می شود .

معرفی سنبل الطیب :

سنبل الطیب نوعی گیاه می باشد که از گذشته تاکنون در طب سنتی دارای کاربرد می باشد . سنبل الطیب دارای گونه های متنوعی بوده و چندساله می باشد . قسمت مورد استفاده گیاه سنبل الطیب ریشه آن می باشد که ، عمر آن بیشتر از سه سال می باشد . همچنین از گیاه سنبل الطیب اسانس های روغنی تهیه می شود . ارتفاع ساقه سنبل الطیب به دو متر هم خواهد رسید . گیاه سنبل الطیب دارای بوی مطبوعی بوده و گربه بوی آن را از فاصله دور تشخیص داده و به سمت آن می آید ، گربه با حرکت در اطراف گیاه سنبل الطیب و استشمام بوی این گیاه مست می شود . از خواص سنبل الطیب می توان به خاصیت خواب آورد بودن ، کاهش فشار خون و ... اشاره نمود .

معرفی مرزنجوش :

مرزنجوش نوعی گیاه می باشد که ، چند ساله بوده و به سرما نیز حساس می باشد . طعم مرزنجوش شبیه به طعم لیمو بوده و دارای عطری شیرین می باشد . در طب سنتی برای درمان افسردگی ، اسپاسم ، عفونت ها ، اختلالات گوارشی و ..... از مرزنجوش استفاده می شود . ساقه مرزنجوش دارای 0.6 متر ارتفاع ، به رنگ قرمز و به صورت منشعب می باشد . هنگامی که مرزنجوش شروع به گلدهی نماید برداشت آن انجام می شود . گل های مرزنجوش کوچک بوده و به شکل لوله ای و به رنگ سفید یا صورتی می باشند . در مناطق سرد ، گیاه مرزنجوش به صورت یکساله کشت می شود اما ، در مناطق گرمسیر به صورت چند ساله این گیاه را کشت می کنند . دانه های معطر مرزنجوش به عنوان طعم دهنده در شیرینی پزی و تولید نوشابه استفاده می شود . البته توجه داشته باشید که در صورت تماس مستقیم پوست یا چشم با برگ های تازه مرزنجوش تورم ایجاد می شود . به علاوه استفاده طولانی مدت از این گیاه سبب ایجاد سرطان خواهد شد .

فرایند کشت نعناع فلفلی جهت اجرای طرح توجیهی کشت نعناع فلفلی و سنبل الطیب و مرزنجوش به شرح زیر می باشد :

ابتدا باید زمین مورد نظر را شخم بزنید و آماده سازی های لازم را انجام دهید . بهتر است زمین دارای خاک سبک باشد . برای کاشتن نعناع باید ریزوم آن را تهیه نمایید . زیرا بذر نعناع فلفلی فاقد قوه رویشی می باشد . برای یک مزرعه یک هکتاری باید بیش از 90 هزار ریزوم نعناع فلفلی را تهیه نمایید . معمولا ریزوم هایی که دارای اندازه 10 تا 20 سانتی متر هستند ، بهترین ریزوم های نعناع فلفلی می باشند . می توانید به روش های گوناگونی اقدام به کشت نعناع فلفلی نمایید . به عنوان مثال می توانید با روش جوی پشته ای اقدام به کشت نعناع فلفلی نمایید . یعنی ابتدا در زمین حالت جوی پشته ای ایجاد کرده ، سپس در محل داغ آب پشته ها 10 عدد ریزوم نعناع فلفلی بکارید . معمولا از هنگام رویش نعناع فلفلی تا زمان گلدهی گیاه ، بین 80 تا 100 روز زمان لازم می باشد . معمولا در اوایل گیاه به کندی رشد می کند ، اما پس از گذشت مدت زمان 2 تا 3 هفته رشد گیاه بیشتر می شود . آبیاری گیاه نعناع به نوع خاک بستگی دارد ، اما معمولا هر 7 روز یکبار گیاهان آبیاری می شوند .

فرایند کشت سنبل الطیب جهت اجرای طرح توجیهی کشت نعناع فلفلی و سنبل الطیب و مرزنجوش به شرح زیر می باشد :

برای کاشت سنبل الطیب می توانید به دو روش مستقیم و غیر مستقیم اقدام نمایید . در روش مستقیم ، با استفاده از ردیف کار بذر ها در ردیف های منظم بر روی زمین کاشته می شوند . سپس زمین غلتک زده می شود .
در روش غیر مستقیم ابتدا خزانه ای را برای کاشت بذر ها انتخاب می کنند ، سپس بذر ها را در بستر ایجاد شده می کارند ، پس از کاشت بذر ها را با استفاده از خاک برگ به ضخامت 1.10 سانتی متر می پوشانند . در مرحله بعد بستر غلتک زده می شود . در مرحله بعد سطح خزانه با استفاده از پوشش های مناسبی پوشیده می شود که رطوبت و نور کافی به بذر ها برسد . پس از این که بذر ها سبز شوند و جوانه بزنند ، پوشش ها برداشته خواهند شد . معمولا برای هر یک هکتار زمین ، بین 500 تا 700 مربع خزانه لازم می باشد . برای هر یک هکتار زمین بین 500 تا 700 گرم بذر مرغوب کافی می باشد . سپس در روز های پایانی شهریور ماه و یا روز های ابتدایی مهرماه نشأ های رشد کرده که ارتفاع آن ها بین 15 تا 17 سانتی متر هستند ، به زمین اصلی منتقل می شوند . در فصل زمستان اندام های هوایی گیاهان خشک می شوند ، اما ریشه گیاهان سالم مانده و در روز های ابتدایی سال بعد گیاه دوباره خیلی سریع رشد می کند . در طول دوره رشد گیاه باید علف های هرز زمین ازبین برده شود و از گیاه نگهداری شود . معمولا مناسب ترین زمان برای برداشت ریشه ها فصل پاییز می باشد .

فرایند برداشت سنبل الطیب جهت اجرای طرح توجیهی کشت نعناع فلفلی و سنبل الطیب و مرزنجوش به شرح زیر می باشد :

توجه داشته باشید که برداشت ریشه ها در سال سوم زیاد مناسب نیست زیرا هم عملکرد ریشه کاسته شده و هم مواد موثره ریشه کاهش پیدا می کند . به همین جهت معمولا یک سال پس از کشت گیاه ، در فصل پاییز ریشه گیاه برداشت می شود . توجه داشته باشید که قبل از برداشت ریشه ، باید اندام های هوایی گیاه برداشت شود ، سپس پس از آبیاری زمین ، با استفاده از بیل و یا ماشین آلات کشاورزی ریشه ها برداشت می شوند . هنگامی که ریشه ها برداشت شوند ، آن ها را با استفاده از آب شسته و خیلی سریع خشک می کنند . بهترین دما برای خشک کردن ریشه ها بین 40 تا 50 درجه سانتی گراد می باشد .
برای برداشت بذر سنبل الطیب در روز های پایانی اردیبهشت ماه اقدام می شود . هنگامی که بذر ها برسند ، آن ها را از گیاه جدا می کنند . برای برداشت بذر هم می توان ساقه های گل دهنده گیاه را جمع آوری کرده و خشک نمود ، پس از خشک شدن بذر ها را بوجاری و تمیز کرد . همچنین می توان قبل از رسیدن بذر ها ساقه ها را جدا کرده و نگهداری نمود ، سپس هنگامی که بذر ها برسند آن ها را خشک کرده و تمیز کرد . معمولا از هر هکتار زمین بین 30 تا 200 کیلوگرم بذر برداشت خواهد شد .

فرایند کشت مرزنجوش جهت اجرای طرح توجیهی کشت نعناع فلفلی و سنبل الطیب و مرزنجوش به شرح زیر می باشد :

برای کاشت مرزنجوش می توانید از بذر یا نشا مرزنجوش استفاده نمایید . زمان مناسب برای کاشت این گیاه ابتدای فصل بهار می باشد . یعنی دمای خاک باید حداقل 15 درجه سانتی گراد باشد تا بتوان این گیاه را کاشت . ابتدا باید بذر ها را در عمق 2 تا 3 میلی متری در ردیف هایی به فاصله 25 سانتی متر بکارید . البته می توانید 6 هفته قبل از آخرین سرمای زمستان ، بذر را در خزانه بکارید ، سپس در فصل بهار نشا ها را با فاصله 20 تا 25 سانتی متر ، در ردیف هایی به فاصله 50 تا 60 سانتی متر در زمین بکارید . پس از گذشت مدت زمان 2 تا 4 هفته بذر ها جوانه خواهند زد . در سال اول یکبار می توان برداشت مرزنجوش را انجام داد ، اما در سال های بعد بین 2 تا 3 بار در سال امکان برداشت مرزنجوش وجود دارد . برای برداشت مرزنجوش ، گیاه از فاصله 40 سانتی متری بریده شده ، سپس آن را در مکانی مناسب خشک می کنند . معمولا از هر هکتار بین 2 تا 3 تن برداشت انجام می شود .

مواد اولیه مورد نیاز جهت اجرای طرح توجیهی کشت نعناع فلفلی و سنبل الطیب و مرزنجوش :

• بذر مرزنجوش
• ریزوم نعناع فلفلی
• بذر سنبل الطیب
• آب
• کود
• سم

ماشین الات مورد نیاز جهت اجرای طرح توجیهی کشت نعناع فلفلی و سنبل الطیب و مرزنجوش :

• کمباین
• ردیف کار
• سمپاش
• شن کش
• دستکش
• بیل
• بیلچه

دانلود طرح توجیهی سایر گیاهان دارویی

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی کشت نعناع فلفلی و سنبل الطیب و مرزنجوش ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

فايل‌ها:
zipطرح توجیهی کشت و پرورش نعناع فلفلی 38 صفحه سال 94 داغ
تاريخپنج شنبه, 16 آبان 1398 22:32
حجم فايل 990.79 KB
دانلود 136

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories