• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی کاشت اکالیپتوس⭐️سال 1402 (pdf+doc+آموزش)

(7 votes, average 4 out of 5)

طرح توجیهی مزرعه کاشت اکالیپتوس جهت زراعت چوب

تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی کشت درخت اکالپتوس جهت زراعت چوب ، با اطلاعات کاملا به روز برای سال 1402 با فرمت Word و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ، این صفحه را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید . ضمنا در صورت تمایل میتوانید طرح توجیهی کشت و زراعت چوب اکالیپتوس را در زمین 20 هکتاری برای سال 1400 ، با فرمت PDF ، صرفا جهت مطالعه ، از انتهای همین صفحه دانلود نمایید .

 

در این مقاله اطلاعات فنی و ارزشمندی را درباره کاشت درختان اکالیپتوس و زراعت چوب آن  در اختیار شما کاربر گرامی وبسایت قرار می‌دهیم . پیشاپیش از بردباری شما در مطالعه این مقاله سپاسگزاریم  .

این اطلاعات شامل اطلاعات کامل راجع به درختان اکالیپتوس و مزایا و کاربردهای آنها و ویژگیها و مزایای چوب اکالیپتوس ، ، روشهای تکثیر گیاه اکالیپتوس ، زمین و ساختمان ها و تجهیزات و تاسیسات و سوخت و انرژی و نیروی انسانی مورد نیاز یک درختستان 20 هکتاری اکالیپتوس میباشد.


آشنایی با ایده طرح توجیهی اکالیپتوس ، جهت تولید چوب و استفاده از برگ آن در صنایع دارویی


درختان اکالیپتوس به دلیل رشد سریع ، ظاهری زیبا و همیشه سبز و استفاده های چند  منظوره جایگاه خاصی دارند که مطالعه روی سازگاری آنها نسبت به شرایط اکولوژیکی مناطق مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. اکالیپتوس به علت داشتن تنوع زیاد گونه ای قادر است با رشد سریع خود ، در مدت کوتاهی میزان قابل توجه ی چوب و سایر محصولات فرعی تولید نماید. به همین دلیل جهت زراعت چوب یکی از بهترین گزینه ها محسوب میشود.

اکالیپتوس علاوه بر تولید چوب صنعتی ، به ویژه در تهیه خمیر کاغذ ، در تولید سایر محصولات ازجمله عسل ، مواد دارویی و شیمیایی (اکالیپتول ، سینئول و غیره) نقش دارد. با توجه به مقاومت برخی از گونه های اکالیپتوس به خشکی و شوری و انعطاف پذیری در شرایط متنوع رویشگاهی ، اهمیت آنها از نظر حفظ آب و خاک بر هیچ کس پوشیده نیست.

برخی از گونه های اکالیپتوس نیز به علت دارا بودن تاج زیبا در فضای سبز و پارکسازی کاربرد با اهمیتی دارند. تنوع بین گونه ای اکالیپتوس از نظر دامنه سازگاری با شرایط مختلف آب و هوایی و خاک و  همچنین تفاوتهای مورفولوژیکی و صفات ظاهری متنوع در بین گونه های مختلف آن ، باعث شده است که در مناطق مختلف با اهداف "چند منظوره" کاشته شود.

گونه های مختلف اکالیپتوس در بسیاری از کشورها به غیر از رویشگاه اصلی واقع در استرالیا و تاسمانی- مورد توجه قرار گرفته‌اند. تاکنون در بیش از هشتاد کشور جهان و در سطح بیش از چهار میلیون هکتار گونه های مختلف  اکالیپتوس در خارج از رویشگاه اصلی کشت شده است (عصاره و سردابی ، 1386).

آشنایی با مزایا و خواص و کاربردهای محصول در طرح توجیهی کشت اکالیپتوس با هدف تولید چوب آن :

طرح توجیهی مزرعه کاشت اکالیپتوس جهت زراعت چوب

کشت اکالیپتوس با هدف تولید چوب و ایجاد فضای سبز در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور انجام میشود. از برگ این گیاه با هدف استخراج اسانس و به عنوان بخور استفاده میشود. این گیاه گرما را به خوبی تحمل میکند اما در مقابل سرما مقاومت چندانی ندارد و خشک میشود ، ولی با شروع فصل گرما جست میزند و بسرعت رشد میکند. این چرخه  جست دهی تا پنج سال ادامه دارد و بعد قدرت جست دادن را از دست میدهد.

چوب اکالیپتوس در صنایع کاغذ سازی ، روکش و جعبه سازی ، تیر ساختمانی ، تولید الیاف (ابریشم مصنوعی) ، پایه های تونل و سوخت کاربرد دارد. در حال حاضر کشورهای برزیل و آرژانتین بیشترین سطوح جنگل کاری خود را به درخت اکالیپتوس اختصاص داده اند. چوب درخت اکالیپتوس بافت یکپارچه و مقاومی دارد و در ساخت سازه های مختلف استفاده میشود.

رایجترین  کاربرد این چوب در سازه هایی مانند کفپوش ، کاغذ ، حصار ، کاسه و ظروف است. کارخانه ها و  صنایع چوب ، نجاریها ، صنایع کاغذ سازی و کسانی که در ساخت کفپوش و ظروف چوبی  فعالیت میکنند مهمترین بازار هدف برای چوب این درخت هستند. همچنین صنایع مبل سازی برای ساخت محصولات چوبی خود یکی از مشتریان ثابت چوب اکالیپتوس محسوب میشود. مراکز تولید زغال، کارخانه های تولید کبریت و نئوپان سازی نیز ازجمله بازارهای هدف چوب  اکالیپتوس به حساب می آیند.

دوره برداشت اکالیپتوس به نوع گونه کاشته شده ، کیفیت رویشگاه ، تراکم جنگل و نوع محصول قابل مصرف در بازار بستگی دارد. چوب این گونه بعد از قطع و استحصال بسیار محکم میشود و از قابلیت ارتجاعی خوبی نیز برخوردار خواهد بود. چوب آن نیمه سنگین است. دوام طبیعی چوب اکالیپتوس متوسط بوده و دارای سختی متوسط است. رنگ متمایل به قرمز چوب این گونه استفاده از این چوب را در صنعت روکش و تخته لایه مناسب کرده است ، شرط استفاده در این صنعت وجود چوب های کم گره و با قطر زیاد است.

مهمترین کاربرد آن در صنعت خمیر کاغذ و کاغذسازی است. از کاربردهای دیگر آن استفاده در فیبر و تخته سازی ، تخته خرده چوب ، نجاری ، مبل سازی ، ساختمان سازی ، خراطی ، مدل سازی و ساخت دست افزار میباشد.

مزایای کاشت محصول طرح توجیهی درخت اکالیپتوس :

1 - رشد سریع و کوتاه بودن دوره بهره‌برداری

2 - قابلیت کشت در اراضی فقیر (خاک هایی که برای کشاورزی مناسب نیست)

3 - دارا بودن نرمش اکولوژیک زیاد

4 - ایجاد تفرجگاه های مناسب

5 - قابل استفاده بودن در خاکهای باتلاقی و یا دارای سطح آب زیرزمینی بالا

6- مقاومت به شوری

7- مقاوم در مقابل آتشسوزی (دوباره شاخه و برگ میدهد)

چه گونه ای از اکالیپتوس برای زراعت چوب در ایران مورد استقبال قرار گرفته است ؟

چه گونه ای از اکالیپتوس برای زراعت چوب در ایران مورد استقبال قرار گرفته است ؟

سالیان متمادی است که تعدادی از گونه های اکالیپتوس به اقصی نقاط ایران وارد شده و  طرحها و پروژه های تحقیقاتی زیادی روی سازگاری ، عملکرد ، بهره برداری صنعتی چوب و کاغذ ،  محصولات فرعی و مواد مؤثره آن انجام میشود . دلیل این امر ، دامنه وسیع تنوع ژنتیکی و قابلیت های زیاد در زمینه مصارف با اهداف چند منظوره است.

گونه E. camaldulensis در جنوب ایران و به ویژه در استان کرمان مورد استفاده قرار گرفته است و در طرح های زراعت چوب نیز مطرح است. نام عمومی آن در انگلیسی Red river gum است. ارتفاع آن به 20 تا 30 متر میرسد. در خاک های اسیدی ، خنثی و قلیایی میروید. نیاز به زهکشی دارد. نورپسند است و قابلیت هرس طبیعی دارد

در اواخر بهار و اوایل تابستان گل میدهد. گلها به رنگ سفید کرم تا زرد است. گرده افشانی توسط حشرات انجام میشود. میوه کپسول نخودی شکل و حاوی بذرهای ریز است. تکثیر این گیاه از طریق قلمه بسیار مشکل است اما بذرها  را میتوان پس از شش ماه از زمان گلدهی جمع آوری و به آسانی کشت نمود. قدرت رویش گیاه بالاست و تا هشت ماه میتواند دوره خشکی را تحمل کند.

با افزایش فشار اکولوژیکی و اقتصادی بر جنگلها و صنایع میتوان برای اصلاح سود آوری و بهره وری مناسب از چوب و الوار آن استفاده کرد. این گونه حساس به سرماست و باید در سال های اولیه رویش در معرض سرما قرار نگیرد. در مناطق باد خیز دچار شکستگی میشود و باید بادشکن احداث کرد.

چوب این گونه نیمه سنگین است و بعد از قطع و استحصال بسیار محکم میشود و از قابلیت ارتجاعی خوبی نیز برخوردار است. دوام طبیعی چوب اکالیپتوس متوسط بوده و دارای سختی متوسط است. دوره بهرهبرداری این درخت هفت سال است. رنگ متمایل به قرمز چوب این گونه استفاده از این چوب را در صنعت روکش و تخته لایه مناسب کرده است ، شرط استفاده در این صنعت وجود چوب های کم گره و با قطر زیاد است.

مهمترین کاربرد آن در صنعت خمیر کاغذ و کاغذ سازی است. از کاربردهای دیگر آن استفاده در فیبر و تخته سازی ، تخته خرده چوب ، نجاری ، مبل سازی ، ساختمان سازی ، خراطی ، مدل سازی و ساخت دست افزار میباشد.


در طرح توجیهی زراعت درختان  اکالیپتوس می خوانیم که روش های تکثیر آن به چه شکل است؟


روشهای تکثیر درختان اکالیپتوس

تکثیر اکالیپتوس از طریق نهال و بذر و اندام های رویشی (قلمه و پیوند) انجام میشود که در ادامه به توضیح این روش ها میپردازیم.

الف) تکثیر از طریق بذر (ریشه لخت) :

پس از استحصال بذر از درختان مادری مناسب ، بذر را به طور مستقیم در زمین دارای خاک نرم و نسبتاً مرطوب میکارند. بعد از گذشت یک هفته بذرها جوانه میزنند. علف های هرز نهال ها را تهدید می کند ، برای از بین بردن علف های هرز در چندین مرحله باید وجین کرد.

ب) تکثیر از طریق بذر (گلدانی) :

در نهالستان یا در گلدان های مخصوص جیفیپات یا کیسه پلیاتیلن تولید نهال انجام میشود که حاوی شن ، خاک رس و کود حیوانی به نسبت چهار قسمت  شن ، یک قسمت خاک رس و یک قسمت کود حیوانی پوسیده است.

البته هر چه قوه نامیه بذر کمتر باشد تعداد بذر بیشتری استفاده میشود، اگر بذر کوچک باشد با شن مخلوط و سپس کشت میشود و بعد از سبز شدن تنک میگردد. نهال های اضافی در گلدان های دیگر بازکشت میشوند.

در هنگام کشت نهال در زمین اصلی نباید ارتفاع نهال کمتر از 15 و بیشتر از 35 سانتیمتر  باشد. فاصله و تراکم کشت در درختان اکالیپتوس باید کاملاً رعایت شود. به طوری که در هر هکتار حداکثر 2500 اصله نهال اکالیپتوس به فاصله  3×3 متر کاشته شود.

برای مراقبت های بعد از کاشت میتوان از سموم دالپون و کروزان برای مبارزه با علف های هرز استفاده نمود.

ج) تکثیر رویشی:

ازدیاد از این طریق در توسعه و انتشار پایه های مرغوب اهمیت خاصی دارد. بدین طریق میتوان صفات مناسب ایجاد شده را در بعضی پایه ها حفظ کرد و تعداد آنها را افزایش داد. البته تکثیر از طریق قلمه ، پیوند و کشت بافت در این گیاه بسیار مشکل است.


زمین ، محوطه سازی ، تجهیزات و تاسیسات لازم برای زراعت چوب اکالیپتوس در سطح 20 هکتار


زمین مورد نیاز جهت زراعت درخت اکالیپتوس :

طرح در اراضی ملی بخش قمرود قم اجرا خواهد شد که در قالب ماده سه قانون حفاظت و  بهرهبرداری از جنگلها و مراتع مصوب 1346 برای کاشت درختان به مدت بیست سال در قبال  اخذ بهره مالکانه و حفظ مالکیت دولت در اختیار مجری قرار خواهد گرفت. آماده سازی زمین شامل نقشه  برداری ، تسطیح و اصلاح موضعی خاک (به صورت چالکود در پای  درخت) و علامت گذاری احداث چاله های کاشت خواهد بود.

پس از آماده سازی زمین و پیاده سازی  نقشه کاشت ، چاله کنی برای کاشت نهال انجام میشود. کود حیوانی برای هر چاله سه کیلوگرم در  نظر گرفته میشود. تعداد نهال در هکتار با توجه به فاصله کاشت 3×3 متر حدود 1111 اصله  محاسبه میشود که با در نظر گرفتن فاصله بین قطعات و اختصاص زمین برای راههای اصلی و  فرعی حدود 1000 اصله در هکتار خواهد بود.

ساختمان سازی به صورت محدود تنها برای اتاقک  نگهبانی و اتاقک مورتورخانه در کمترین مساحت ممکن خواهد بود. اعداد و ارقام با توجه به  فهرست بهای آبخیزداری در سال پایه 1400 در نظر گرفته شده است.

آماده سازی زمین و احداث ساختمان مورد نیاز جهت زراعت درخت اکالیپتوس :

  • تسطیح و آماده سازی زمین : 20 هکتار
  • نقشه برداری و علامت گذاری : 20 هکتار
  • چاله کنی : 20000 عدد
  • کود حیوانی (3 کیلوگرم در هر چاله) : 60000 کیلوگرم
  • اتاق کارگری و انبار : 50 مترمربع

ابزار ، وسایل و تجهیزات مورد نیاز شامل فرغون ، بیل ، کلنگ و دیگر وسایل باغبانی خواهد بود  که در سال اول اجرای طرح مناسب با تعداد کارگران دائم و موقت تهیه خواهد شد. هزینه اجاره ماشین آلات مانند تراکتور در سال اول در جدول آماده سازی زمین و هزینه مربوط به وجین علف های هرز در جدول حفاظت و حمایت نهال آمده است.

تجهیزات و ابزارآلات باغبانی مورد نیاز جهت زراعت درخت اکالیپتوس :

  • فرغون : 4 عدد
  • بیل : 50 عدد
  • کلنگ : 4 عدد
  • قیچی باغبانی : 2 عدد

آبیاری با استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب شهر قم انجام میشود. آبیاری به صورت نشتی  با انتقال آب به قطعات کاشت از طریق لوله های اصلی انجام خواهد شد. اعداد و ارقام بر اساس  استعلام بها در سال پایه 1400 تعیین شده است.

تأسیسات و آبرسانی مورد نیاز جهت زراعت درخت اکالیپتوس :

  • پمپ آب (20 لیتر بر ثانیه) : 2 دستگاه
  • ژنراتور برق (40 کیلووات بر ساعت) : 1 دستگاه
  • تهیه لوازم و اجرای سیستم انتقال آب : 20 هکتار

رویکرد کلی در اجرای این طرح سازگاری با محیط زیست و عدم استفاده از کود و سموم  شیمیایی است. بااینحال به دلیل احتمال هجوم آفات و برخی بیماری ها به دلیل فشردگی کاشت و آبیاری با فاضلاب ، استفاده از کمترین مقدار سم برای این طرح پیشبینی شده است.

تجهیزات حفاظت و حمایت نهال درخت اکالیپتوس :

  • قیم و حفاظ نهال : 20000
  • آفات دفع سموم : 1

در این طرح کمترین میزان گازوئیل برای مصارف موتور آب و موتور برق در نظر گرفته شده  است. هزینه دستمزد راننده و سوخت ماشین آلات در مبلغ کرایه آنها منظور شده است.

پساب  مصرفی برای آبیاری درختان از ایستگاه تصفیه فاضلاب شهر قم که در نزدیکی محل اجرای طرح  قرار دارد تهیه خواهد شد.

دوره آبیاری ده روز یکبار در هشت ماه دوره خشکی (فروردین تا آبان ماه) خواهد بود. برای هر نهال سی لیتر آب در نظر گرفته شده است. بر اساس فهرست بها بر پایه  سال 1400 هزینه مصرف هر مترمکعب پساب تصفیه شده برای آبیاری نهال ده هزار ریال می باشد.

آب ، برق و سوخت و کارگر مورد نیاز جهت زراعت درخت اکالیپتوس :

  • مصرفی گازوئیل : 30000
  • پساب فاضلاب برای آبیاری : 14400
  • حقوق و دستمزد نیروی انسانی
  • کارگر دائم : 2
دوره بهره برداری و نحوه برداشت درخت اکالیپتوس :

دوره بهره برداری اقتصادی درخت اکالیپتوس هفت سال است. از آنجا که درخت توانایی  جست دهی تا پنج مرحله را دارد، در بیست سال اجرای این طرح سه دوره برداشت در دوره های  هفت ساله در نظر گرفته شده است.

با توجه به امکان حمایت درختان از یکدیگر در سال های هفتم و سیزدهم ، قطع یکسره انجام نخواهد شد و قطع درختان در حد پنجاه درصد ظرفیت تولید  خواهد بود و پنجاه درصد دیگر درختان به ترتیب در سال های هشتم و چهاردهم قطع و برداشت خواهد شد.


چرا گیاه اکالیپتوس در بسیاری از کشورهای دنیا مورد استقبال قرار گرفته است ؟

دلایل عمده ای که باعث سرعت گسترش کشت گونه های مختلف اکالیپتوس در بسیاری از کشورهای جهان در خارج از رویشگاه بومی آن (کشور استرالیا و تعداد اندکی از کشورهای منطقه اقیانوسیه) شده است به شرح ذیل میباشند.

الف) نرمش اکولوژیک زیاد :

نرمش اکولوژیک وسیع و گسترده یکی از ویژگی های بارز و منحصر به فرد گونه های  مختلف اکالیپتوس میباشد. جنس اکالیپتوس دارای بیش از 580 گونه شناخته شده و تقریباً به  همین تعداد دارای هیبریدهای طبیعی است.

همچنین این جنس دارای تعداد زیادی زیرگونه ، واریته و پروونانس (مبدأ جغرافیایی بذر) است که تعداد قابل توجهی از آنها نسبت به تنش های  محیطی و محدودیت های بوم شناختی ازجمله گرمای شدید و سرمای هوا ، شوری ، قلیائیت و  خشکی خاک متحمل و بردبار هستند.

دامنه گسترده خصوصیات رویشگاه های طبیعی و تنوع  گونه های سازگار شده در شرایط دشوار محیطی در مناطق مختلف جهان ، تأکیدی بر نرمش اکولوژیکی فوقالعاده این دسته از گیاهان میباشد.

ب) سریع الرشد بودن :

رشد و استقرار اولیه سریع ، به ویژه در پنج تا ده سال اول عمر و امکان استفاده از آنها برای احیای مناطق کم بازده و عرصه های مرتعی و جنگلی تخریب یافته، توسعه فضای سبز ، تأمین  مواد اولیه مورد نیاز صنایع چوب و کاغذ به صورت دوره های کوتاه مدت و تولید چوب هیزمی.

ج) کاربرد چند منظوره :

کاربرد چند منظوره شامل حفاظت خاک و آب ، حفظ منظر ، ایجاد بادشکن ، تولید چوب  برای مصارف مختلف ، تولید عسل از گلها و تولید اسانس و سایر مواد شیمیایی از برگها و سایر اندامها برای صنایع آرایشی- بهداشتی و فراورده های دارویی.

د) آسانی تکثیر به وسیله بذر و سهولت دورگه گیری و اصلاح ژنتیکی

هـ) مقاومت در برابر آفات :

مقاومت بسیاری از گونه های اکالیپتوس به آفات و تحمل نسبی به بیماری های شایع و در  نتیجه امکان توسعه کشت آنها در مناطق مختلف با توجه به تنوع گونهای برای سازگاری در اقلیم های مختلف.

گونه های اکالیپتوس بیشتر در زمین های باتلاقی و مرداب ها و بر حسب نوع گونه در آب و هوای نیمه خشک و نیمه مرطوب و خاک نسبتاً آهکی و ماسهای بهتر رشد میکنند.

✍️ جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی مزرعه کاشت اکالیپتوس جهت زراعت چوب ، با اطلاعات کاملا به روز برای سال 1401 با فرمت Word و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ، با ما تماس بگیرید .


📚 دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ مزرعه کاشت اکالیپتوس جهت زراعت چوب


👈 توجه : کلیه ی طرح های تیپ یا آماده ، صرفا کاربرد مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و جهت اخذ مجوز و یا تسهیلات و وام بانکی مناسب نمیباشند . جهت تهیه طرح توجیهی با کاربرد اجرایی و بانکی با ما تماس بگیرید .

فايل‌ها:
rarطرح توجیهی مجتمع کشت وصنعت گیاه اکالیپتوس با ظرفیت تولید برگ اکالیپتوس جهت مصارف دارویی 3825 تن + فروش چوب حاصل از قطع اشجار 42500 تن در سال - مساحت زمین 450 هکتار- 51 صفحه (سال 1400، فرمت PDF)(اختصاصی - برای اشتراک سه ماهه و بالاتر)
تاريخچهارشنبه, 22 شهریور 1402 14:36
حجم فايل 2.13 MB
دانلود 0

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.

 

rarطرح توجیهی احداث باغ 20 هکتاری اکالیپتوس جهت زراعت چوب اکالیپتوس 49 صفحه سال 1400 (pdf)(اختصاصی برای اشتراک شش ماهه و یکساله )
تاريخپنج شنبه, 08 ارديبهشت 1401 16:53
حجم فايل 579.05 KB
دانلود 0

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.

zipراهنمای شناسایی اراضی مناسب برای زراعت چوب اکالیپتوس 32 صفحه
تاريخجمعه, 31 تیر 1401 16:15
حجم فايل 711.6 KB
دانلود 0

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories