• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی کشت زیره

(8 votes, average 4 out of 5)

Sa cumin

جهت آشنایی با طرح توجیهی کشت زیره یا طرح امکان سنجی کشت زیره این صفحه را مطالعه نمایید .

معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی کشت زیره

زیره گیاهی کوچک می باشد که ، بین 15 تا 50 سانتی متر ارتفاع داشته و ریشه آن به صورت باریک و دارای رنگ سفید می باشد . ساقه ی زیره به شکل راست و دارای تقسیمات دوتایی می باشد . زیره در دو نوع سبز و سیاه کشت می شود . البته زیره سبز و زیره سیاه بسیار شبیه به یکدیگر هستند ، اما زیره سبز دارای رنگی روشن تر و ظاهری بلند تر و صاف تر ، نسبت به زیره سیاه می باشد . برای رشد زیره مدت زمان بین 100 تا 120 روز لازم است . به همین جهت کشاورزان می توانند پس از برداشت زیره ، محصولات دیگری مانند ذرت و سویا در زمین کشت نمایند . به دلیل نیاز کمی که زیره به آب دارد ، می توان در مناطقی که منابع آب محدودی دارند ، زیره را کشت نمود . درواقع زیره سبز یکی از اهلی ترین گیاهان دارویی در کشور ایران می باشد . زیره در کشور های محدودی کشت می شود ، در حال حاضر کشور هایی مانند هندوستان ، ایران ، لبنان و اندونزی از عمده صادرکنندگان زیره سبز می باشند .

توجیه استراتژیک اجرای طرح توجیهی کشت زیره برای کشور :

زیره سبز دارای ارزش دارویی فراوانی می باشد . از طرفی آمار صادرات این محصول بسیار بالا می باشد . صادرات زیره سبب ارز آوری برای کشور ما می شود . به علاوه کشت زیره سبز سبب ایجاد اشتغال در کشور ما می شود . برای کشت هر یک هکتار زیره تعداد 35 کارگر به صورت روزانه لازم می باشد . اگر شرایط اقلیمی مناسب باشد ، در هر هکتار زمین امکان برداشت 1 تن زیره وجود دارد . زیره برای پخت غذا ها به عنوان چاشنی و طعم دهنده استفاده می شود . همچنین این گیاه دارای کاربرد دارویی می باشد . روغن زیره نیز دارای طرفداران زیادی می باشد . به علاوه در دامپزشکی برای افزایش تمایل جنسی حیوانات ماده از زیره به صورت مصرف خوراکی برای حیوانات استفاده می شود .

فرایند اجرای طرح توجیهی کشت زیره :

برای کشت زیره سیاه باید اوایل فصل بهار اقدام نمود . برای کاشت زیره سیاه ، باید فاصله بین ردیف ها بین 30 تا 40 سانتی متر باشد . معمولا در هر ردیف یک متری بین 80 تا 100 دانه کاشته می شود . برای کاشت به این روش ، برای هر یک هکتار زمین ، بین 10 تا 12 کیلوگرم بذر لازم می باشد . زیره سیاه به دو صورت یک ساله و دو ساله کشت می شود . روش کاشت این دو نوع فرق زیادی ندارد ، فقط در روش کاشت دو ساله فاصله ردیف ها کمتر از 30 تا 40 سانتی متر می شود . برای کاشت زیره سبز ابتدا زمین آبیاری می شود ، سپس بذر ها با ماسه نرم مخلوط شده و به صورت دستی در زمین پاشیده می شوند ، بهتر است بذر ها قبل از کاشت به مدت 24 تا 36 ساعت خیسانده شوند . بعد از کاشت بذر ها باید زمین آبیاری شود ، البته آبیاری نباید به شدتی باشد که بذر ها شسته شوند . بعد از گذشت 8 تا 10 روز باید زمین دوباره آبیاری شود . پس از دومین آبیاری بذر ها شروع به رویش می کنند . اگر منطقه مورد نظر خیلی گرم باشد ، باید 5 یا 6 روز دیگر دوباره آبیاری شود . اما در حالت عادی هر 12 تا 20 روز یکبار باید زمین آبیاری شود . درصورتی که پس از 40 تا 50 روز از زمان کشت بذر ها ، همراه با آبیاری در هر هکتار مقدار 20 تا 30 کیلوگرم ازت وارد زمین شود ، برای رشد بذر ها بسیار مفید می باشد .

مزایای اجرای طرح توجیهی کشت زیره :

  • قابلیت رشد زیره حتی در شرایط نامساعد و محدود
  • سود آوری بالای این محصول نسبت به سایر محصولات کشاورزی
  • نیاز به آب کم زیره سبز
  • فصل رشد کوتاه زیره

مزایای محصول تولیدی ، پس از اجرای طرح توجیهی کشت زیره :

زیره به عنوان گیاهی دارویی شناخته می شود و دارای کاربرد های دارویی زیادی می باشد . از خواص زیره می توان به مقوی معده ، ضد اسپاسم بودن ، برطرف کردن سوء هاضمه و بادشکن بودن اشاره نمود . همچنین زیره سبب افزایش شیر در ماردانی که دارای نوزاد هستند ، می شود .

مواد اولیه مورد نیاز جهت اجرای طرح توجیهی کشت زیره :

  • بذر
  • کود شیمیایی
  • کود حیوانی

دانلود طرح توجیهی سایر گیاهان دارویی

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی کشت زیره ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

فايل‌ها:
zipطرح توجیهی کشت و پرورش زیره سبز 97 صفحه سال 94 داغ
تاريخپنج شنبه, 16 آبان 1398 21:58
حجم فايل 1.61 MB
دانلود 161

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories