• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی تولید وایتکس و جوهر نمک

(5 votes, average 4 out of 5)

Bleach

جهت آشنایی با طرح توجیهی تولید وایتکس و جوهر نمک ، این صفحه را مطالعه نمایید . وایتکس و جوهرنمک محلول های شفاف و سمی می باشند ، که برای گند زدایی ، ضدعفونی کردن ، سفید کردن و ... در منازل ، آشپزخانه ها ، سرویس های بهداشتی و صنایع مختلف استفاده می شود .

معرفی طرح توجیهی تولید وایتکس و جوهر نمک :

وایتکس :

وایتکس یا آب ژاول یا مایع سفیدکننده ، مایعی با رنگ متمایل به زرد می باشد ، که دارای طعم و بوی تند و فرمول مولکولی NaOCI می باشد . وایتکس حاوی کلر آزاد بوده و به همین جهت دارای خاصیت سفید کنندگی می باشد . هنگامی که وایتکس در مجاورت حرارت و یا نور قرار بگیرد ، به مروز زمان خواص خود را از دست می دهد . لازم ذکر است ، که وایتکس محلولی سمی می باشد ، به همین جهت اگر به اشتباه خورده شود ، پس از آن خیلی سریع باید شیر نوشیده شود . از وایتکس برای ضدعفونی کردن و دفع بو در آزمایشگاه ها ، آشپزخانه ها ، فاضلاب ها ، گند زدایی چاه های آب ، گند زدایی استخر ها ، سفیدکننده لباس ها ، ظرف ها ، خمیر کاغذ ، پاک کردن لکه کپک ، لکه خون و ... استفاده می شود .

جوهرنمک :

جوهر محلولی به صورت مایع بدون رنگ و بدون طعم می باشد ، که اغلب در غلظت های 30 تا 38 درصد تولید شده و عمدتا از غلظت 37 درصد آن استفاده می شود . جوهر نمک دارای خاصیت خورندگی می باشد . به همین جهت باید در ظرف های پلی اتیلنی و یا شیشه ای نگهداری گردد .
هیدروکلریک اسید یا جوهرنمک یکی از محلول های آبی هیدروژن کلرید می باشد ، که جهت تمیز کردن موزاییک ، سرویس بهداشتی ، تمیزکردن فلزات در فرایند اسیدشویی ، جهت اسیدی نمودن چاه های نفت و .... استفاده می شود . لازم به ذکر است ، که باید در محیط های باز و دارای تهویه مناسب از جوهر نمک استفاده شود . درصورتی که جوهرنمک با وایتکس مخلوط شده و استفاده شود ، به ریه های فرد آسیب رسانده و ممکن است با انسداد ریه ها فرد دچار مرگ شود .

فرایند تولید وایتکس ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید وایتکس و جوهر نمک ، به شرح زیر می باشد :

برای تولید وایتکس ابتدا سود را به داخل یک مخزن ریخته و سپس از سمت پایین مخزن ، گاز کلر را به مخزن منتقل می کنند . بدین طریق گازکلر به سمت بالا آمده و جذب سود خواهد شد . هرقدر که از سطح مخزن گاز کلر کمتری خارج شود ، به معنی درست انجام شدن واکنش می باشد . در این واکنش کنترل تزریق کلر خیلی مهم می باشد . درصورتی که تزریق کلر دیر تر از پایان عملیات انجام شود ، واکنش نتیجه عکس خواهد داد .
فرمول تولید وایتکس عبارت است از : Cl۲ + NaOH ----> NaClO + NaCl + H۲O

فرایند تولید جوهرنمک ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید وایتکس و جوهر نمک ، به شرح زیر می باشد :

برای تولید جوهر نمک روش های مختلفی وجود دارد ، که در یکی از این روش ها ،ابتدا هیدروکربن ها را کلردار می کنند ، سپس اتم های هیدروژنی که در هیدروکربن ها قرار دارند ، با اتم های کلر جایگزین خواهند شد . بدین طریق اتم هیدروژن آزاد می شود و با اتم کلر واکنش نشان خواهد داد . درنهایت هیدروکلریک اسید به عنوان محصول جانبی تولید خواهد شد . سپس محصول تولید شده فرایند تصفیه ، جداسازی ناخالصی ، تراوش و خنک سازی را می گذراند . محصول تولید شده را به توان صورت مستقیم بسته بندی کرده و یا دربازار عرضه نمود . همچنین می توان ابتدا اسیدکلریک را در آب جذب کرده و سپس برای استفاده در صنایع مختلف خالص سازی کرد .

نکاتی جهت روش های نگهداری و حمل جوهر نمک :

• بخار جوهرنمک برای بدن انسان مضر می باشد ، به همین جهت باید آن را در محیطی نگهداری نمود ، که از تهویه مناسب برخوردار باشد .
• جوهر نمک را باید جدا از مواد قابل احتراق و اکسیدانت ها نگهداری نمود .
• از نگهداری جوهر نمک در مکان هایی که ، احتمال سقوط اجسام وجود دارد ، برخورد مستقیم نور خورشید وجود دارد و یا به حرارت نزدیک باشد ، جلوگیری نمایید .
• مخازنی که در آن ها جوهر جوش نگهداری می شود ، باید دارای مقاومت کافی دربرابر اسید باشند . بدین طریق از نشت و خارج شدن اسید جلوگیری می شود .
• هنگام پرکردن کانتینر ها باید حداقل 5 درصد از آن ها را خالی گذاشته و همچنین به خوبی کانتینر ها را آب بندی نمود .
• در مخزن ذخیره اسید باید سوراخ تهویه ایجاد شود و همچنین باید مخزن به دستگاه های سنجش و جلوگیری از خطر متصل شود .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی تولید وایتکس و جوهر نمک ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی احداث کاخانه تولید مواد شوینده

:: دانلود طرح توجیهی احداث کارخانه تولید انواع مایعات شوینده

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی اختصاصی با کامفار برای اخذ وام و مجوز

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories