• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09127975250
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی کاشت و تکثیر گل ارکیده و ژربرا

(1 vote, average 5 out of 5)

Orchid

جهت آشنایی با طرح توجیهی کاشت و تکثیر گل ارکیده و ژربرا ، این صفحه را مطالعه نمایید . گل ارکیده و گل ژربرا دونوع گیاه زینتی می باشند ، که هم در گلخانه و هم در منازل در داخل گلدان قابل کشت و پرورش می باشند .

معرفی طرح توجیهی کاشت و تکثیر گل ارکیده و ژربرا :

گل ارکیده :

گل ارکیده با نام علمی Orchid sp ازجمله گیاهان گرمسیری می باشد ، که هم نوع همیشه سبز آن وجود دارد و هم نوعی که در فصل های سرد سال خزان می کند . گل ارکیده دارای رنگ زیبا و بوی خوش بوده و برگ های آن نیز محدود یا پهن هستند ، که گاهی ارتفاع آن ها تا حداکثر 3 متر هم می رسد .
در کشور تایلند به دلیل آب و هوای گرمسیر، گل ارکیده به مقدار خیلی زیاد یافت شده و به همین جهت تایلند یکی از کشور های صادر کننده کل ارکیده می باشد . گل ارکیده در چهار نوع وجود دارد ، که عبارتند از : گل ارکیده بالارونده ، گل ارکیده تغذیه کننده از مواد پوسیده ، گل ارکیده خاکی و گل ارکیده سنگ زی .
گل های ارکیده در دی ماه و چند ماه بعد نیز شروع به گلدهی می نمایند .

ارکیده شاه پرکی یا ارکیده فالانوپسیس :

ارکیده فالانوپسیس (Phalaenopsis ) یکی از انواع سرده های ارکیده می باشد ، که در هر سال حداقل یکبار گلدهی دارد . گل های این ارکیده دارای قطری بین 5 تا 14 سانتی متر و به رنگ های ارغوانی رگه دار ، ارغوانی ، صورتی ، بنفش ، زرد ، سفید و ترکیبی از سفید و صورتی می باشند . ارکیده فالانوپسیس که به نام های ارکیده شب پره ای و ارکیده پروانه ای معروف است ، گیاهی سایه دوست می باشد .

گل ژربرا :

ژربرا با نام علمی Gerbera aurantiaca ، گیاهی می باشد که برای رشد به نور زیاد و آب و هوای گرم نیاز دارد . ژربرا دارای دو نوع پاکوتاه و پابلند بوده که نوع پابلند آن اغلب به صورت شاخه بریده مورد استفاده قرار می گیرد . گل های ژربرا دارای رنگ های سفید ، قرمز ، صورتی و نارنجی می باشند ، که گرده افشانی آن ها نیز یا به صورت مصنوعی و یا توسط حشرات انجام می شود .

فرایند کشت گل ارکیده ، جهت اجرای طرح توجیهی کاشت و تکثیر گل ارکیده ، به شرح زیر می باشد :

برای کشت ارکیده هم از روش بذر کاری ، هم از روش قلمه زنی و هم از روش کشت بافت می توان اقدام نمود . البته در کشور ما ایران ، بیشتر در گلخانه ها کشت گل ارکیده انجام می شود . برای کشت گل ارکیده در گلخانه باید محیط گلخانه نیز همانند محیط طبیعی کشت گلخانه دارای شرایط لازم باشد .
گل های ارکیده نوع پی اف در گلخانه ها بر روی فیبر سرخس ، تراشه های سرخس درختی و سرخ دار پوست درخت نراد قابل کشت هستند .
گل های ارکیده نوع خاکزی در گلخانه ها بر روی خاک های زهکشی شده که از 50 درصد یا بیشتر مواد آلی برخوردار باشند ، قابل کشت می باشند .

فرایند کشت ژربرا ، جهت اجرای طرح توجیهی کاشت و تکثیر گل ژربرا ، به شرح زیر می باشد :

برای کشت گل ژربرا از روش های کاشت بذر ، تقسیم بوته و کشت بافت می توان استفاده نمود . در روش کاشت بذر ، جهت جلوگیری از کاهش قوه نامیه بذر ها ، بلافاصله پس از برداشت بذر ها آن ها را در زمین می کارند . حال به دلیل این که بذر ها دارای یکنواختی ژنتیکی نمی باشند ، گل هایی با خصوصیات و رنگ های متنوعی ایجاد می نمایند .
در روش تقسیم بوته ، در فصل پاییز و یا اوایل فصل بهار ، بوته هایی از گل ژربرا را که دارای رشد کامل بوده و قوی می باشند و برگ های آن ها نیز زیاد می باشد ، از محل کاشته شده جدا می نمایند و سپس خیلی آرام بوته های جانبی گیاه را خارج می نمایند .
در روش کشت بافت نیز که بهترین روش تکثیر برای گیاه ژربرا است ، در آزمایشگاه گیاهانی در تعداد بسیار زیاد و شبیه به گیاه مادر تولید خواهد شد .

نکات قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی کاشت و تکثیر گل ارکیده و ژربرا ، به شرح زیر می باشند :

• گل ارکیده باید هر 5 تا 12 روز یکبار آبیاری شود . زیرا این گیاه به آبیاری کم و یا زیاد حساس می باشد . البته در فصل تابستان که دمای هوا بالا تر و روز ها طولانی تر هستند ، فاصله بین آبیاری ها باید کوتاه تر شود .
• گل ارکیده باید در طول روز به میزان کافی نور را جذب نماید . اگر گل ارکیده به اندازه کافی نور دریافت نکند گل نمی دهد و نور مستقیم خورشید هم ممکن است سبب سوزاندن این گیاه شود . به همین جهت این گیاه نور غیر مستقیم را بیشتر دوست دارد .
• درصورتی که رنگ برگ های گل ارکیده سبز تیره باشد ، نشان دهنده عدم دریافت نورکافی توسط گیاه می باشد . اما اگر رنگ برگ های گیاه به رنگ زرد یا قهوه ای تبدیل شود ، یعنی بیش از اندازه مورد نیاز نور دریافت کرده است . در هنگامی که رنگ برگ های گل ارکیده سبز روشن و به صورت سالم باشد ، به معنای دریافت نور کافی توسط گیاه می باشد .
• نوع گلدهی ارکیده ها متفاوت می باشد ، به صورتی که برخی از انواع ارکیده به مدت 1 هفته در سال گلدهی می نمایند ، اما برخی دیگر از انواع ارکیده به مدت 3 ماه در سال گلدهی می نمایند .
• اغلب انواع ارکیده ها سالی یکبار گلدهی دارند ، اما برخی از آن ها هر دوسال یکبار گلدهی می کنند .
• خاک گیاه ژربرا باید از زهکشی مناسبی برخوردار بوده و همچنین سبک و غنی از مواد غذایی باشد .
• ژربرا به آبی با کیفیت بالا نیاز دارد و هرقدر که میزان نمک موجود در آب کمتر باشد ، برای ژربرا مناسب تر می باشد . در هنگامی که پس از گذشت چند روز از آبیاری سطح رویی خاک و طوقه گیاه تا چند سانتی متر رطوبت خود را ازدست داده باشند ، نوبت آبیاری بعدی رسیده است . فاصله بین دو آبیاری نیز بر این اساس محاسبه خواهد شد .
• گیاه ژربرا در مناطق بدون یخبندان چند ساله می باشد ، اما در مناطق سردسیر اغلب به عنوان گیاه یکساله کشت می شود .
• مناسب ترین رطوبت برای کشت ژربرا بین 70 تا 85 درصد می باشد .

مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی تیپ پرورش گل محمدی

:: دانلود طرح توجیهی تیپ پرورش گیاه فیسالیس یا عروسک پشت پرده

:: آموزش گام به گام ثبت نام سامانه سیتا جهت گرفتن وام بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی بانکی با کامفار

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .

 در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی کاشت و تکثیر گل ارکیده و ژربرا ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories