• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی گاز اتیلن و اکسید اتیلن

(1 vote, average 5 out of 5)

Ethylene gas

جهت آشنایی با طرح توجیهی گاز اتیلن و اکسید اتیلن ، این صفحه را مطاعه نمایید . گاز اتیلن و اکسید اتیلن دونوع گاز بی رنگ می باشند ، که در صنایع پلاستیک ، صنایع شیمیایی و ... دارای کاربرد می باشند .

معرفی طرح توجیهی گاز اتیلن و اکسید اتیلن :

گاز اتیلن :

گاز اتیلن ، گازی بدون رنگ و بو می باشد ، که هم توسط منابع مصنوعی تولید شده و هم در طبیعت وجود دارد . عمده تولید کنندگان گاز اتیلن در طبیعت گیاهان می باشند ، که ابتدا این گاز را درون بافت های خود تولید نموده و سپس آن را در اطراف اتمسفر آزاد می نمایند . گاز اتیلن دارای فرمول شیمیایی C2H4 بوده و به دلیل دارا بودن یک نوع هورمون گیاهی ، سبب باز شدن شکوفه ها ، رسیدن میوه ها و گل ها و همچنین ریزش برگ درختان در فصل پاییز می شود .
جالب است بدانید که ، برای جلوگیری از خراب شدن میوه هایی نظیر موز ، گلابی و سیب ، آن ها را به صورت نارس چیده و پس از حمل و نقل و انبار کردن میوه ها ، قبل از عرضه میوه ها به بازار ، آن ها را تحت تاثیر گاز اتیلن قرار می دهند تا میوه ها برسند .

اکسید اتیلن :

اکسید اتیلن یا اتیلن اکساید یا اکسیران ، گازی بدون رنگ ، قابل اشتغال با بوی ضعیف شیرینی می باشد ، که فرمول شیمیایی آن C2H4O است . از اکسید اتیلن اغلب یه شکل یک مایع سرد و خنک استفاده می شود . لازم به ذکر است که اتیلن اکساید در دمای 11 درجه سانتی گراد به صورت گاز می باشد و در دمای پایین تر از 11 درجه سانتی گراد به مایع تبدیل می شود .

فرایند تولید اکسید اتیلن ، جهت اجرای طرح توجیهی گاز اتیلن و اکسید اتیلن ، به شرح زیر می باشد :

ابتدا کالتالیزور نقره برپایه آلومینیا که به شکل حلقه ای یا لخته ای شکل باشد ، تهیه می گردد . سپس از عناصری از قبیل Cs و Re به مقدار مورد نیاز ، به کاتالیزور نقره اضافه خواهد شد . بدین طریق تولید EQ افزایش پیدا می کند . در مرحله بعد مقادیری از ترکیبات کلر دار را به شکل پیوسته به راکتور اضافه می نمایند . بدین طریق دی اکسید کربن نامطلوب تولید نخواهد شد .
در مرحله سوم میزان تبدیل اتیلن در هر pass پایین نگه داشته می شود . سپس اتیلن اکساید تولید شده به وسیله آب از محصول خروجی راکتور جذب خواهد شد . همچین اتیلن و اکسیژن که واکنشی نشان نداده اند ، همراه با محصولات جانبی دی اکسید کربن جذب نخواهند شد ، بنابراین ابتدا فشرده شده و سپس وارد راکتور می شوند .
در مرحله چهارم بخشی از جاذب دی اکسید کربن مانند محلول داغ کربنات پتاسیم ، عبور داده خواهد شد ، بدین طریق میزان دی اکسید کربن در جریان بازگشتی گاز کمتر می شود .
در نهایت اتیلن اکساید ازجاذب جداسازی شده و سپس خالص سازی خواهد شد .

فرایند تولید گاز اتیلن ، جهت اجرای طرح توجیهی گاز اتیلن و اکسید اتیلن ، به شرح زیر می باشد :

برای تولید گاز اتیلن به روش کراکینگ با بخار آب ، ابتدا هیدرو کربن های گازی و محلول های سبک هیدروکربن حاصل از نفت را در مدت زمان کوتاهی در دمای بین 750 تا 950 درجه سانتی گراد تحت حرارت قرار می دهند . بدین طریق هیدروکربن های بزرگ شکسته شده و به هیدروکربن های کوچک تبدیل می شوند . همچنین هیدروکربن های اشباع هیدروژن خود را ازدست داده و به هیدروکربن های غیراشباع تبدیل خواهند شد . در نهایت پس از انجام این واکنش ها ، مخلوطی از انواع هیدروکربن ها بدست می آید ، که عمده ترین این مخلوط اتیلن می باشد . سپس با روش های متراکم سازی و تقطیر ، اجزای مخلوط جداسازی می شوند .

کاربرد محصولات مورد بررسی در طرح توجیهی گاز اتیلن و اکسید اتیلن ، به شرح زیر می باشد :

در صنعت پلاستیک به صورت گسترده از اتیلن استفاده می شود . در واقع با پلیمریزه شدن اتیلن ، پلی اتیلن به وجود می آید ، که یک نوع پلاستیک بسیار مهم می باشد . همچنین برای تولید اتیلن بنزن و پی وی سی از اتیلن استفاده می شود . به علاوه در صنایع کشاورزی نیز از گاز اتیلن استفاده می شود .

از اتیلن اکساید به عنوان پیش سازی مواد شیمیایی با حجم بالا و گلیکول اتیلن و همچنین جهت استریلیزاسیون در صنعت پزشکی استفاده می شود .
از دیگر کاربرد های اتیلن اکساید می توان به استریل فلزات ، استرلیزه کردن ادویه جات ، استرلیزه کردن لوازمی که امکان استریل نمودن آن ها با حرارت وجود ندارد ، تولید ضدیخ ، تولید بطری ها و .... اشاره نمود .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی گاز اتیلن و اکسید اتیلن ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی احداث کارخانه تولید پلی اتیلن سبک و سنگین خطی

:: دانلود طرح توجیهی احداث کارخانه تولید پلی پروپیلن یا پلی اتیلن ضد نفوذ گاز

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی بانکی با کامفار

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories