• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی تاسیس آزمایشگاه کالیبراسیون

(1 vote, average 5 out of 5)

Calibration Laboratory

جهت آشنایی با طرح توجیهی تاسیس آزمایشگاه کالیبراسیون ، این صفحه را مطالعه نمایید . آزمایشگاه کالیبراسیون مکانی می باشد ، که در آن نحوه کارکرد صحیح تجهیزات و سیستم های اندازه گیری با استاندارد های موجود مقایسه شده و درصورت وجود خطا تجهیزات و سیستم ها عیب یابی می شوند .

معرفی طرح توجیهی تاسیس آزمایشگاه کالیبراسیون :

تعاریف متعددی برای کالیبراسیون رائه شده است ، که برخی از آن ها به شرح زیر می باشند :

کالیبراسیون فرایندی می باشد ، که در شرایط استاندارد ، ابزار دقیق را با یک مرجع استاندارد آزمایشگاهی مقایسه می کند . بدین طریق سلامت و میزان دقت و خطای یک ابزار نسبت به استاندارد مورد نظر مشخص شده و می توان آن را به صورت استاندارد تنظیم نمود .
در تعریفی دیگر کالیبراسیون فرایند مقایسه بین یک دستگاه یا سیستم با عدم قطعیت معلوم و یک دستگاه یا سیستم با عدم قطعیت نامعلوم می باشد . بدین طریق عدم قطعیت سیستم یا دستگاهی که عدم قطعیت آن نامعلوم است ، مشخص می شود .

پس از کالیبراسیون دستگاه های اندازه گیری ، دستگاه دربازار ارائه شده و استفاده می شود . اما باید توجه داشت که ، دستگاه ها باید به صورت دوره ای کالیبره گردند . بدین طریق اگر با گذشت زمان دستگاه فرسوده شود و یا اگر دستگاه دچار حوادث ناگهانی شود ، از نتایج اشتباه آن جلوگیری می شود . اگر به هر دلیلی مشکلی برای دستگاه پیش بیاید ، باید دوباره آن را کالیبراسیون نمود تا از کارکرد درست آن مطمئن شد . برای دستگاه هایی که تحت فرایند کالیبراسیون قرار گرفته اند ، گواهی کالیبراسیون صادر می شود و ضمیمه دستگاه مورد نظر می شود . البته کالیبراسیون نمودن تمام دستگاه ها الزامی نمی باشد . درصورتی که از یک دستگاه برای مشخص شدن میزان قابلیت پذیرش محصول و یا عواملی که در فرایند آزمون موثر هستند استفاده نشود ، نیازی به کالیبره نمودن دستگاه نمی باشد .
آزمایشگاه کالیبراسیون مکانی می باشد ، که در آن بستر های سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین نیروی انسانی حرفه ای ، جهت ارائه خدمات کالیبراسیون وجود دارد .
هدف اجرای طرح توجیهی تاسیس آزمایشگاه کالیبراسیون ، به وجود آمدن یک نظام موثر جهت کنترل صحت و دقت پارامتر های مترولوژیکی دستگاه های آزمون و وسایل اندازه گیری و همچنین تمام تجهیزاتی که عملکرد آن ها سبب ایجاد تاثیر بر کیفیت فرایند می باشد .

فرایند انجام کالیبراسیون ، پس از اجرای طرح توجیهی تاسیس آزمایشگاه کالیبراسیون ، به شرح یر می باشد :

برای انجام کالیبراسیون سه روش وجود دارد . در روش اول میزان خطای دستگاه مورد نظر بررسی شده و ثبت می شود . در روش دوم علاوه بر بدست آوردن میزان خطای یک دستگاه ، نتیجه بدست آمده را با استاندارد مورد نظر مقایسه کرده و قبول شدن یا رد دستگاه مشخص می شود . در روش سوم علاوه بر بررسی خطای دستگاه و بررسی آن و مشخص نمودن قبول یا رد شدن دستگاه ، خطای دستگاه مورد نظر را تنظیم ، تعمیر یا حذف می نمایند .

نکات قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تاسیس آزمایشگاه کالیبراسیون ، به شرح زیر می باشند :

• تمام تجهیزاتی که در آزمایشگاه کالیبره می شوند ، باید در یک لیست نوشته شده و دارای یک کد مشخص باشند .
• دوره تناوب کالیبراسیون باید مشخص شود . ( با توجه به شرایط تعمیر ، توصیه سازنده ، شرایط محیط کار و ... )
• باید تجهیزات را از نظر کالیبراسیون طبقه نمود . (1. عدم نیاز به کالیبراسیون ، 2 . تجهیزاتی که هر دفعه قبل از استفاده باید کالیبره گردند ، 3. تجهیزاتی که حتما باید در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی تحت فرایند کالیبراسیون قرار بگیرند . )
• مشخص نمودن حد مجاز خطای دستگاه
• برای کالیبره کردن دستگاه ، حداقل باید دستگاه شناسایی شده و از تجهیزات مناسب و روش معتبر ، در یک شرایط محیطی مناسب جهت عمل کالیبره استفاده شود .
• شرایط محیطی مانند دما ، فشار ، ذرات معلق در هوا ، امواج الکترومغناطیسی و ... در نتیجه کالیبراسیون تاثیرگذار می باشند .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی تاسیس آزمایشگاه کالیبراسیون ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

:: مطالب مرتبط :

:: طرح توجیهی احداث آزمایشگاه خاکشناسی و مکانیک خاک

:: دانلود طرح توجیهی احداث آزمایشگاه تشخیص طبی و پاتوبیولوژی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی اختصاصی با کامفار برای اخذ وام و مجوز

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories