• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09127975250
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی کاشت و پرورش بیدمشک

(2 votes, average 5 out of 5)

bidmeshk

جهت آشنایی با طرح توجیهی کاشت و پرورش بیدمشک ، این صفحه را مطالعه نمایید . بیدمشک گیاهی دارویی می باشد که از خواص دارویی فروانی ازقبیل کنترل رماتیسم ، تقویت قلب ، تقویت دستگاه عصبی بدن و ..... برخوردار می باشد . عرق بیدمشک یکی از فراورده های اصلی بیدمشک می باشد ، که از آن برای تولید نقل ، شربت و شیرینی استفاده می شود .

معرفی طرح توجیهی کاشت و پرورش بیدمشک :

بیدمشک یکی از درخت های زینتی می باشد ، که گل های آن زودتر از برگ هایش بر روی شاخه رشد می نمایند . گل های بیدمشک دارای رنگ زرد تا سفید کمرنگ بوده و بسیار معطر می باشند . درخت بیدمشک حشرات را به خود جذب کرده و به همین جهت گرده افشانی این درخت توسط حشرات صورت می گیرد . گیاه بیدمشک به صورت درختچه ای رشد کرده و دارای ارتفاع حداکثر 9 متر می باشد .
لازم به ذکر می باشد که بیدمشک درختی دوپایه ای بوده و برگ های پایه های ماده آن دارای شکل بیضی تر و پهن تر از برگ های پایه های نر آن می باشند .
تقریبا از هر هکتار زمین بیدمشک ، حدود 10 تن محصول برداشت می شود .
کاربرد عمده بیدمشک در تولید عرق بیدمشک می باشد ، که از عرق بیدمشک نیز به عنوان نوشیدنی ، تولید نقل ، تولید شیرینی و شربت استفاده می شود . عرق بیدمشک هرقدر که دارای بوی قوی تری باشد ، موثر تر و غلیظ تر می باشد . اگر بوی عرق بیدمشک مطبوع و خوش عطر نباشد ، به معنای کهنه بودن و یا آلوده بودن عرق بیدمشک می باشد .

فرایند کشت بیدمشک ، جهت اجرای طرح توجیهی کاشت و پرورش بیدمشک ، به شرح زیر می باشد :

برای کشت بیدمشک می توان از دو روش کاشت بذر و قلمه چوب استفاده نمود . در روش قلمه زنی ، در روز های پایانی فصل پاییز از ساقه های یک ساله بیدمشک که دارای رشد خوبی بوده و به شکل چوبی درآمده قلمه ها را با طول تقریبا 30 سانتی متر تهیه می کنند . سپس در مکانی که خاک آن سبک بوده و بتواند رطوبت را در خود نگه دارد ، می کارند . مکان مورد نظر باید از نور مستقیم خورشید دور بوده اما روشن و دارای حداقل دمای 13 درجه سانتی گراد باشد . اغلب پس از گذشت مدت زمان 2 هفته ، ریشه های قلمه رشد می کنند . پس از این که ریشه ها به خوبی رشد نمودند ، می توان قلمه ها را به زمین اصلی انتقال داد .
برای کشت بیدمشک با استفاده از بذر نیز در روز های پایانی بهار همان سال ، بذر ها را برداشت کرده و به صورت سطحی در گلخانه می کارند . محیط کشت بذر ها باید دارای خاک نرم و سبک باشد ، سپس قبل از کاشت زمین را خیس و مرطوب نموده و هنگامی که رطوبت اضافی زمین ها خارج شد ، بذر ها در زمین کاشته می شوند . پس از کاشت روی بذر ها خاک ریخته نمی شود و فقط یک لایه پلاستیک بر روی آن ها قرار داده می شود . بای جلوگیری از جابه جایی بذر ها برای آبیاری آن ها از روش اسپری بر روی برگ ها استفاده می شود . پس از گذشت مدت زمان 2 تا 3 هفته بذر ها جوانه خواهند زد . برای جوانه زنی دمایی بین 18 تا 21 درجه سانتی گراد لازم می باشد .

نکات قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی کاشت و پرورش بیدمشک ، به شرح زیر می باشند :

• خاک های خشک برای کشت بیدمشک مناسب نمی باشند ، رطوبت خاک تاثیر زیادی در میزان رشد و نموی گیاه دارد . البته درختان بالغ بیدمشک ممکن است تا مدت کوتاهی در برابر خشکی مقاوم می باشند ، اما در این مدت رشد نمی کنند و در دوره بعد میزان شاتون های آن ها کم می شود .
• گیاه بیدمشک در زمستان قادر است تا دمای 23- درجه سانتی گراد را تحمل نماید . همچنین در فصل تابستان اگر رطوبت خاک کافی باشد و مشکل خشکی وجود نداشته باشد ، گیاه می تواند تا دمای 35 درجه سانتی گراد را تحمل نماید.
• بیدمشک برای رشد به مکانی نیاز دارد که دارای نور آفتاب باشد ، اما حالت نیمه سایه هم داشته باشد . هرقدر که خاک بیدمشک سنگین تر باشد و رطوبت بیشتری نیز در خاک وجود داشته باشد ، گیاه به نور بیشتری جهت رشد نیاز دارد . درصورتی که زمین مورد نظر به صورت کامل سایه باشد ، ساقه های بیدمشک باریک شده و شاتون های آن ها نیز زودتر ریزش خواهند کرد .
• امکان کشت بیدمشک هم در خاک های سنگین و هم در خاک های سبک وجود دارد ، اما بیدمشک در خاک های قلیایی رشد خوبی ندارد .

 

مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید شربت گیاهی

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید عرقیات معطر

:: آموزش گام به گام ثبت نام سامانه سیتا جهت گرفتن وام بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی بانکی با کامفار

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .

 در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و امکان سنجی کاشت و پرورش بیدمشک ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories