• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی استخراج معدن و فراوری سنگ های تزئینی فیروزه و یاقوت

(2 votes, average 4 out of 5)

Firooz mine

جهت آشنایی با طرح توجیهی استخراج معدن و فراوری سنگ های تزئینی فیروزه و یاقوت ، این صفحه را مطالعه نمایید . فیروزه یک نوع فسفات آبدار طبیعی آلومینیوم می باشد . همچنین فیروزه دارای مس آبی رنگ بوده و از آن در ساخت جواهرات استفاده می شود . یاقوت نیز یک نوع کانی می باشد که ، نوع سرخ رنگ و متبلور شده ی کوراندوم می باشد . پس از الماس ، یاقوت سخت ترین کانی در جهان می باشد .

معرفی طرح توجیهی استخراج معدن و فراوری سنگ های تزئینی فیروزه و یاقوت :

فیروزه چیست ؟

فیروزه یک نوع فسفات آبدار طبیعی آلومینیوم می باشد . این فیروزه دارای مس آبی رنگ بوده و از آن در ساخت جواهرات استفاده می شود . کانی فیروزه که بسیار کمیاب و ارزشمند می باشد ، دارای رنگ آبی روشن تا سبز می باشد . فیروزه دارای فرمول شیمیایی CuAl6 [ (OH)2 - PO4]4.4H2O می باشد .

یاقوت چیست ؟

یاقوت یک نوع کانی می باشد که ، نوع سرخ رنگ و متبلور شده ی کوراندوم می باشد . پس از الماس ، یاقوت سخت ترین کانی در جهان می باشد . یاقوت به رنگ سرخ می باشد ، اما اگر ناخالصی هایی در کوراندوم وجود داشته باشد ، تغییر رنگ داده و به رنگ های بنفش ، زرد ، صورتی و .... در می آید . اگر کوراندوم به رنگ صورتی و یا سرخ باشد ، یاقوت سرخ نامیده می شود ، اما اگر کوراندوم دارای رنگی غیر از سرخ و صورتی باشد ، یاقوت کبود نام می گیرد .
برای بهبود یاقوت های کبود می توان به آن ها حرارت داد . زمانی که یاقوت کبود حرارت داده شود ، رنگ آن به آبی پر رنگ تغییر می کند .
همچنین برخی ها به یاقوت حرارت زیادی تا زیر درجه ذوب آن می دهند ، سپس برلیوم را به یاقوت تزریق می کنند .
اغلب برای شکل دادن یاقوت ها ، آن ها را تحت عملیات برشکاری قرار می دهند .

فرایند استخراج معدن فیروزه ، جهت اجرای طرح توجیهی استخراج معدن و فراوری سنگ های تزئینی فیروزه و یاقوت ، به شرح زیر می باشد :

برای استخراج فیروزه از روش های سنتی و دستی استفاده می شود . زیرا رگه های فیروزه در داخل سنگ ها قرار دارند ، به همین جهت طوری باید سنگ ها را برداشت نمود ، تا به رگه های فیروزه آسیبی وارد نشود . تقریبا از هر تن سنگ فیروزه خام ، بین 8 تا 10 کیلوگرم فیروزه تولید خواهد شد . پس از این که فیروزه خام از معدن برداشت شود ، تقریبا بین 15 تا 20 روز یکبار ، تمام فیروزه های برداشت شده را داخل کیسه پلاستیکی قرار داده و به فروش می رسانند .

انواع فیروزه های تولید شده ، پس از اجرای طرح توجیهی استخراج معدن و فراوری سنگ های تزئینی فیروزه و یاقوت ، به شرح زیر می باشند :

فیروزه های طبیعی به صورت مستقیم از معدن استخراج می شوند ، سپس برش داده شده و پرداخت می شوند . سپس فیروزه ها روی جواهرات متصل می شود . البته در هنگام پرداخت فیروزه ، از یک ماه خاص برای افزایش جلای آن استفاده می شود . فیروزه های طبیعی دارای استحکام و درخشش مناسبی هستند .
برخی از فیروزه های طبیعی دارای منافذ زیادی بوده و نرم می باشند ، به همین جهت از درخشش کافی برخوردار نمی باشند . برای افزایش سختی از واکس فیروزه استفاده می شود . با استفاده از واکس فیروزه ، دوام فیروزه افزایش پیدا کرده و با گذشت زمان از کمرنگ شدن آن جلوگیری می شود . این نوع از فیروزه ها ، فیروزه ی ترمیم شده نامیده می شوند .
فیروزه مصنوعی نیز با استفاده از عاج فیل ، هاولیت ، سرامیک استخوان و .... تولید می شود . فیروزه های بدلی را به راحتی می توان از فیروزه های طبیعی تشخیص داد .

روش های تشخیص فیروزه طبیعی از فیروزه مصنوعی ، پس از اجرای طرح توجیهی استخراج معدن و فراوری سنگ های تزئینی فیروزه و یاقوت ، به شرح زیر می باشند :

درصورتی که سنگ فیروزه را روی برنج دم نمایید ، اگر رنگ فیروزه ثابت بماند ، فیروزه طبیعی می باشد ، اما اگر فیروزه به برنج رنگ بدهد ، فیروزه مصنوعی می باشد .
اگر قطعه ای از سنگ فیروزه را بسوزانید ، اگر به شکل خمیر تبدیل شود ، فیروزه مصنوعی می باشد . اما اگر پس از سوختن به صورت خاکستر دربیاید ، فیروزه طبیعی می باشد .
اگر یک سوزن داغ روی فیروزه گذاشته شود ، در صورتی که بوی صمغ ایجاد شود و اثر سوزن به صورت عمیق بر روی فیروزه بماند ، فیروزه مصنوعی بوده و در تولید آن از پلاستیک استفاده شده است .

فرایند استخراج یاقوت سرخ ، جهت اجرای طرح توجیهی استخراج معدن و فراوری سنگ های تزئینی فیروزه و یاقوت ، به شرح زیر می باشد :

در شکاف و کانال های ریز و همچنین حفره های کوچک ، می توان یاقوت استخراج نمود . اما این کار به سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد . به همین جهت از معادن ثانویه ، عملیات استخراج یاقوت انجام می شود . در این روش ، شن و ماسه های رسوبی در کف رودخانه را شسته و سنگ یاقوت موجود در آن را جداسازی می کنند .

:: مطالب مرتبط :

:: دانلود طرح توجیهی احداث کارخانه تولید یاقوت مصنوعی

:: طرح توجیهی احداث کارگاه طلا سازی و طلا فروشی

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی اختصاصی با کامفار برای اخذ وام و مجوز

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

:: دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی

:: جهت عضویت در سایت کلیک نمایید .

:: جهت ورود به سایت کلیک نمایید .

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی اقتصادی و امکان سنجی طرح توجیهی استخراج معدن و فراوری سنگ های تزئینی فیروزه و یاقوت ، برای ارائه به بانک یا اخذ مجوز دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .


کسب و کارهای پر طرفدار

آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories