• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی روغن ترمز سنتتیک ⭐️ با پشتیبانی جهت مجوز و وام

(2 votes, average 5 out of 5)

طرح توجیهی روغن ترمز سنتتیک

جهت نگارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید روغن ترمز سنتتیک با اطلاعات کاملاً به روز برای سال 1401 ، با فرمت DOC و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ مجوز یا ارائه به بانک ، این صفحه را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید . ضمنا میتوانید فایل pdf طرح توجیهی کارخانه تولید روغن ترمز سنتتیک را که در سال های قبل نگارش شده است را صرفا جهت مطالعه از انتهای صفحه دانلود نمایید.


✔️ روغن ترمز چیست و چه خواص و کاربردهایی دارد !


روغن ترمز که در صنعت به نام هایی چون مایع ترمز، سیال ترمز یا سیال هیدرولیک ترمز نیز موسوم اسـت جهت انتقال نیرو در سیستم هیدرولیک ترمز و نیز در برخـی مـوارد در سیـستم هیـدرولیک کـلاچ خـودرو استفاده می شود و در فرمولاسیون برخی تولیدات دیگر مانند روانسازهای صـنعتی نیـز بـرای بهبـود خـواص به کار می رود. 

بسیاری از رانندگان در واقع اطلاعی از عملکرد و حساسیت بالای روغن ترمز ندارند و نمی دانند چرا باید هر از مدتی روغن ترمز خودرو را تعویض نمود .

هر موتـور سـوار کـه در سـال بـین 16000 تا 24000 کیلومتر رانندگی می کند، در حدود 75000 بار از ترمز استفاده می کند از طرفی نزدیک به نیمـی از موتورسـواران، عـدم کارکرد سیستم ترمز را اصلی ترین عامل تصادفات می دانند.

با گذشت زمان به مرور میزان رطوبت جذب شده توسط روغن ترمز افزایش یافته و این امر موجـب کـاهش نقطه جوش آن می شود. به طوریکه پس از مدتی کارآیی موثر خود را از دست مـی دهـد . لـذا در بـسیاری از کشورهای اروپایی معاینه سالیانه روغن ترمز اجباری است.

تا چندی پیش در کشورهای صنعتی از روغن ترمز با پایه نفتی استفاده می شد. امـا امروزه در اکثر کشورهای صنعتی روغن ترمز سنتتیک جایگزین نمونه نفتی با کیفیت پایین شـده اسـت .

بـا توجه به افزایش استفاده از سیستم های ABS در سیستم هیدرولیک ترمز و با توجه به اینکه کیفیت نسبی روغن ترمز سنتتیک بیش از سه برابر نمونه نفتی است، استفاده از نمونه های سنتتیک گـسترش روزافزونـی پیدا نموده است . به طور تقریبی استفاده از این روغن ترمزهای سنتتیک موجـب حفـظ بـیش از 60% منـابع نفتی مورد مصرف میشود.

در عناوین بعدی همین مقاله به معرفی کامل انواع روغن های ترمز خواهیم پرداخت اما در ابتدا به بررسی کاربردهای روغنهای سنتتیک میپردازیم. با ما تا انتهای این مقاله ی ارزشمند همراه باشید.

تفاوت روعن های مینرال ، نیمه سنتتیک و سنتتیک

کاربردهای روغن ترمز سنتتیک عبارتند از:

  • به عنوان روغن ترمز در خودروهای سبک وسنگین کاربرد دارد.
  • به عنوان روغن هیدرولیک در برخی از ماشین آلات صنعتی کاربرد دارد .
  • به عنوان روغن خنک کننده در برخی از دستگاه های آزمایشگاهی کاربرد دارند.

روغن ترمز انواع مختلفی دارد و نوع آن بسته به قیمت و موارد کاربرد تغییر می کند. از انواع روغن های ترمز با پایه نفتی و سیلیکونی می توان در خودرو استفاده کرد اما پایه نفتی به دلیل کیفیت پایین و پایه سیلیکونی به دلیل قیمت بسیار گران چندان مناسب نیستند بنابراین در اکثر موارد روغن ترمز سنتتیک بهترین گزینه میباشد.

ویژگی نقطه ی جوش چه تاثیری بر کیفیت روغن ترمز دارد !

چون روغن ترمز تحش شرایط دمایی بالایی است باید دارای نقطه جوش بالایی باشد تا تبخیـر نـشود . زیـرا بخار حاصل تراکم پذیر است و در اثر تراکم سیستم هیدرولیک قابلیت انتقال نیروی ترمز را از دست خواهـد داد.

استانداردهای تدوین شده نقاط جوش خشک و مرطوب را تعریف می کنند. نقطـه جـوش مرطـوب کـه معمولاً پایین تر است، نقطه جوش اندازه گیری شده پس از جذب مقـدار معینـی آب اسـت .

آزمون های جامعه مهندسین خودرو آمریکا نشان داده است که یک روغن ترمز یک ساله حـدود 2% آب دارد . این امر بدان معنا است که نقطه جوش روغن ترمز نزدیک به 100 درجه سـانتی گـراد کـاهش پیـدا نمـوده است.

یک نمونه برداری تصادفی در خودروهای چند سال کارکرده در آمریکا نشان مـی دهـد روغن ترمز خودروهـای 8 سال کارکرده حدود 6,2% آب دارند و نزدیک 25% خودروهـا ، دارای روغن ترمزی با محتـوی آب بـیش از 4% هـستند.

لـذا جامعه مهندسین آمریکا بازدیدهای منظم روغن ترمز و تعویض آن را پس از یک یا دو سـال کـارکرد اکیـداً توصیه می نماید.

کدهای آیسیک و تعرفه گمرکی صنعت تولید روغن ترمز :

روغن ترمز سنتتیک تاکنون در ایـران تولیـد نـشده اسـت و فاقـد کـد آیـسیک می باشد. روغ ترمز نفتی با کدهای آیسیک 24291784 و 24291785 در ایران تولید می شود.

مـواد اولیـه تولید روغن ترمز نیز با کد آیسیک 292943 تولید می شود. برای روغن هیدرولیک نیز کد آیسیک به شماره 23201216 تعریف شده که مشخص کننده نوع سیال و کاربری آن نمی باشد.

بـه طـور مـشابه بـرای روغـن خنک کننده و روغن انتقال حرارت نیز کدهای آیسیک 23201231 و 23201232 تعریف شده است.

همچنین انواع روغن ترمز با نام های تجاری مختلف و با شماره تعرفه گمرکی کلی 381900 به ایـران وارد می شوند.

✳️ استانداردهای ملی و بین المللی تولید روغن ترمز به قرار زیر میباشند :

شماره استانداردهای ملی :

  • استاندارد ملی 363 : روغن ترمز غیر نفتی
  • استاندارد ملی 5062 : روغن ترمز سیلیکونی
  • استاندارد ملی 5063 : روغن ترمز پایه نفتی
  • استاندارد ملی 2934 : ویژگـی هـا و روش هـای آزمـون کـاپ هـا و واشـرهای لاسـتیکی مـــورد مـــصرف در ســـیلندر سیـستم هـای هیـدرولیک دارای مایع ترمز با پایه غیر نفتی
  • استاندارد ملی 10624 : روان کننده ها - روغن های صـنعتی و فرآورده های مربوطه (طبقه L) خانواده H (سیستم هیدرولیک)
  • استاندارد ملی 3045 : ویژگـی هـای روغـن هیـدرولیک محتوی مواد افزودنی ضدسایش
  • استاندارد ملی 3169 : قابلیت جداشدن آب از روغن بـا پایه نفتی و سیالات سنتزی

شماره استانداردهای بین المللی :

  • DOT3
  • DOT4
  • FMVSS 116 DOT4
  • SAE J 1703
  • SAE J 1705
  • SAE J 1401
  • SAE J 1402
  • ISO 4925
  • W-B-680a
  • DOT4 Motor Vehicle Brake Fluid
  • BS 3575
  • DIN 7338C
  • DIN 7338B
  • JIS K 2233
  • Bosch ABS II

✔️ آشنایی با انواع روغن ترمز و خواص و کارایی آنها !


مقایسه روغن های پایه نفتی با روغن های سنتتیکی

هر خودرو بر حسب نوع سیستم هیدرولیک خود از روغن ترمز خاصی استفاده مـی کنـد . روغـن هـای ترمـز ، بسته به فرآیند تولید و نوع مواد اولیه استفاده شده به سه گروه عمـده پایـه نفتـی، سـیلیکونی و سـنتتیک تقسیم می شوند.

✳️ 1 - روغن ترمز پایه نفتی :

روغن ترمز پایه نفتی ، مستقیماً از برش نفت پایه تولید می گردد و بسیار ارزان تـر از انـواع مـشابه است اما در مقابل از کیفیتی بسیار پایین تر برخوردار است، ضریب دمایی ویسکوزیته آن بسیار بالا است و به عبارتی با تغییر دما ویسکوزیته تغییرات بسیار فاحشی دارد .

به همین  دلیل با افـزایش دمـا ویـسکوزیته بـه شدت کاهش می یابد و روغن ترمز کارآیی لازم برای انتقال نیرو را نخواهد داشت. همچنین در شرایط مرطوب ، نقطه جوش این روغن ترمزها به دلیل جذب رطوبت، کاهش قابل ملاحظه ای نموده و خطر قفل شـدن ترمـز کـه اصطلاحاً " قفل بخار" گفته می شود بیشتر می گردد .

✳️ 2 – روغن ترمز سیلیکونی :

دسته دوم روغن ترمز سیلیکونی بوده که بر پایه پلیمرهای سیلیکونی ساخته مـی شـود . پلیمرهـای سـیلیکونی از آبکافـت مشتقات دوعاملی ترکیبات آلی کلروسیلان ها بدست می آیند.

در نتیجه ی این آبکافت ، سیلوکسان های حلقـوی و زنجیری تشکیل می شوند که از واحدهای Me2SiO تشکیل شده اند. گونه های موجود در مخلوط حاصـل ، توسط تقطیر جزء به جزء و یا از کروماتوگرافی گاز-مایع و یا کروماتوگرافی مایع فشار بالا از یکدیگر تفکیک می شوند.

گونه های حاصل دارای گروه های انتهایی فعال هستند بنابراین برای پایدارسازی ، آن ها را بـا گـروه Me3Si مسدود می سازند. بر حسب گروه آلی موجود، روغن های ترمز سیلیکونی را بـه دو دسـته متیلـی و فنیلی تقسیم می کنند.

روغن ترمز های سیلیکونی در مقایسه با روغن های ترمز پایه نفتی ، از پایداری حرارتـی و اکسایـشی بسیار بالاتری برخوردارند . روغن ترمز های متیل سیلیکونی حداقل تا دمای °C 150 در هوا برای مـدت طـولانی پایدار باقی می مانند. از این روغن ها در شرایط خلاء و یا سیستم هـای بـسته تـا دمـای °C 300 مـی تـوان استفاده نمود .

با افزودن برخی افزودنی های ضد اکسایش می توان از روغن ترمزهای سیلیکونی حتـی در دماهـای بـالاتر از °C 400 نیز استفاده نمـود . در فاصـله دمـایی صـفر تـا °C 200 ضـریب دمـایی ویـسکوزیته روغـن هـای سیلیکونی کمتر از یک دهم روغن های پایه نفتی است .

برخی از نمونه های روغن ترمزهای سیلیکونی ، حتی در دماهای بسیار پـایین که روغن های پایه نفتی به صورت جامد در میآیند، به خوبی ریزش مـی کننـد .

ضـریب فـشاری ویـسکوزیته روغن ترمزهای سیلیکونی نیـز بـسیار کمتـر از مـشابه نفتـی آن هـا اسـت . تحـت یـک فـشار 2000 اتمـسفری، ویسکوزیته ی روغن ترمزِ پایه نفتی ، چند هزار مرتبه افزایش می یابد درحالیکه برای روغن ترمز سیلیکونی تنهـا حـدود ده مرتبـه افزایش می یابد. حتی تحت فشارهای بسیار بالا که روغن ترمزِ پایه نفتی جامد می شود، روغن ترمز سیلیکونی بـه حالـت مایع باقی می ماند.

روغن ترمزهای سیلیکونی آب گریز بوده  و از نفوذ آب جلوگیری می کننـد و در نتیجـه مـانع از زنگ زدگی می شوند که در سایر روغن ها در طول زمـان شـایع اسـت . همچنـین خـواص ضدچـسبندگی در سطوح اشیا ایجاد می کنند.

علیرغم کلیه ویژگی های ممتاز یاد شده، قیمت بسیار بالای روغن ترمزهای سیلیکونی باعث شده است تا استفاده از این روغن ها محدود به شرایط بحرانی خاص و محیط های تحت فشار یا دمـای بالا گردد.

✳️ 3 - روغن ترمزهای سنتتیک :

دسته سوم روغن های ترمز گروه سنتتیک بوده که فرآیندی مشابه روغن های سـیلیکونی دارنـد بـا ایـن تفاوت که از آبکافت ترکیبات اتری حاوی دو گروه عاملی بدست می آیند.

متداول ترین اترهای بکار رفتـه در تولید روغن ترمزهای سنتتیک شامل موارد زیر میباشند :

  • اترهای گلیکولی مانند اتیلین گلیکول مونو متیل اتر (2-متوکـسی اتـانول) بـا نا مهای تجاری متیل اوکسیتول (Methyloxitol) و متیـل سلوسـولو (Methylcellosolve) (تولیـدی شرکت یونیون کارباید)
  • اتیلین گلیکول مونو اتیل اتر (2-اتوکـسی اتـانول) بـا نـام هـای تجـاری سلوسـولو و اوکسیتول (شرکت شیمیایی شل)
  • اتیلین گلیکول مونو بوتیل اتر (2-بوتوکسی اتانول) بـا نـام هـای تجـاری بوتیل اوکسیتول و بوتیل سلوسولو

از نقطه نظر کارآیی و پایداری، روغن ترمزهای سنتتیک ضعیف تر از روغن های ترمز سیلیکونی بوده ولی بسیار بهتر از روغن ترمزهای پایه نفتی هستند . البته در دو دهه گذشته تحقیقات وسیعی در جهـت افـزایش کـارآیی و پایداری آن ها صورت گرفته و در برخی موارد با افزایش افزودنـی هـای مناسـب کـارآیی هـای بـالا و مـشابه روغن ترمزهای سیلیکونی  گزارش شده است .

از طرف دیگر از نظر اقتصادی، هزینه تولید روغن ترمزهای سنتتیک بیش تر از روغن ترمزهای پایه نفتی و بسیار کمتر از روغن ترمزهای سیلیکونی است .

بـه همـین جهـت بـه نظـر می آید به جز در موارد زیر استفاده از روغن های ترمز سنتتیک مقرون به صرفه تر باشد :

  • مواردی که کارآیی اهمیت چندانی نداشته باشد (مصارف عمومی روانکاری و خنک کنندگی با روغن پایه نفتی )
  • مواردی که استفاده از روغن ترمز پایه نفتی توصیه شده باشد (برخی مدل های سیتروئن، جگوار یا رول رویس )
  • مواردی که پایداری بسیار مهم باشد (سیستم هیدرولیک هواپیما و موشک بـا روغـن سیلیکونی)

✔️ مواد اولیه و فرایند تولید روغن ترمز سنتتیک


فرایند تولید روغن ترمز سنتتیک

✳️ مواد اولیه مصرفی در تولید روغن ترمز سنتتیک باغ ظرفیت 3000 تن در سال :

  • گلیسرول : 1,5 تن
  • بوریک اسید : 1,5 تن
  • اتیلن گلیکول منو بوتیل اتر : 0,5 تن
  • تری اتیلن گلیکول منو متیل اتر : 21 تن
  • ظرف CC 200 : 125000 تن

✳️ فرایند تولید روغن ترمز سنتتیک  به شرح زیر میباشد :

فرایند تولید انواع روغن خودرو

این محصول در ایران تولید نمی شود. فلوچارت بالا شمای کلی یک پروسه تولید ساده این محصول را نشان می دهد که روش تولید عمومی این محصول در اغلب کشورهای صـنعتی اسـت و فقـط در جزییـات خـاص مانند نوع روغن ترمز این روش ها با یکدیگر متفاوتند.

همانطور که در فلوچارت دیده می شود، تولید این محصول به تجهیزات ساده ای نیازمند اسـت . در کوره شماره 1 در دمای °C 200 -190، دو مول گلیسرول (A) با یک مـول بوریـک اسـید (B) بـه مـدت چهار ساعت مخلوط می شوند.

در این فرآیند سه مول آب تولید می شود. در کوره شماره 2 نیز فرآیند مشابه برای اختلاط یک مول اتیلن گلیکول منو بوتیل اتر (C)، دو مول تری اتیلن گلیکول منـو متیـل اتـر (D) و یک مول بوریک اسید در دمای °C  170-160 به مدت سه ساعت انجام میپذیرد.

در این فرآینـد نیـز سـه مول آب تولید می شود. سپس مخلوط های حاصل در کوره هـای شـماره 1 و 2 بـه کـوره شـماره 3 منتقـل میشوند تا در این کوره با سه مول تری اتیلن گلیکول منو متیل اتر مخلوط شوند.

فرایند تولید روغن ترمز سنتتیک


✔️ زمین ، محوطه سازی و ساختمان سازی مورد نیاز جهت احداث کارخانه تولید روغن ترمز سنتتیک باغ ظرفیت 3000 تن در سال


✳️ زمین و محوطه سازی مورد نیاز کارخانه تولید روغن ترمز سنتتیک به قرار زیر می باشد :

  • زمین : 1000 مترمربع
  • خاکبرداری و تسطیح : 1000 مترمربع
  • دیوارکشی : 150 مترمربع
  • فضای سبز و خیابان کشی : 200 مترمربع

✳️ ساختمان سازی مورد نیاز کارخانه تولید روغن ترمز سنتتیک به قرار زیر می باشد :

  • انبار مواد اولیه : 75 مترمربع
  • انبار محصول : 75 مترمربع
  • ساختمان اداری : 40 مترمربع
  • آزمایشگاه : 15 مترمربع
  • تاسیسات : 10 مترمربع
  • سالن تولید : 250 مترمربع

✔️ ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات کارخانه تولید روغن ترمز سنتتیک باغ ظرفیت 3000 تن در سال


✳️ ماشین آلات و تجهیزات کارخانه تولید روغن ترمز سنتتیک به قرار زیر میباشد :

  • همزن مکانیکی با کوره : 2 عدد
  • همزن مکانیکی : 1 عدد
  • دستگاه بسته بندی : 1 عدد
  • بالابر مواد : 1 عدد
  • کمپرسور با ظرفیت : 1 عدد
  • پمپ : 10 عدد
  • فن : 3 عدد
  • مخازن دپو ک 5 عدد
  • جرثقیل سقفی : 2 عدد
  • تسمه نقاله : 100 عدد

✳️ تاسیسات مورد نیاز این کارخانه تولید روغن ترمز سنتتیک به قرار زیر میباشند :

  • تاسیسات برق شامل : کنتور - تابلو سیستم توزیع برق ، حق انشعاب، ترانس، کابل کشی
  • تاسیسات آب شامل : کنتور- انشعاب- لوله کشی
  • تلفن - پیجینگ
  • تجهیزات ایمنی
  • تاسیسات برودتی- حرارتی
  • سیستم تهویه هوا
  • تاسیسات سوخت شامل تانک ذخیره - لوله کشی

✳️ میزان آب و سوخت و برق مصرفی سالانه کارخانه تولید روغن ترمز سنتتیک باغ ظرفیت 3000 تن در سال

سوخت و برق مصرفی این کارخانه به قرار زیر می باشد :

  • برق مصرفی : 45600 کیلووات
  • آب مصرفی : 1200 مترمربع
  • گاز : 8400 مترمکعب
✳️ نیروی انسانی مورد نیاز جهت بهره برداری از کارخانه تولید روغن ترمز سنتتیک باغ ظرفیت 3000 تن در سال

پرسنل اداری کارخانه به قرار زیر میباشد :   :

  • مدیرعامل 1 نفر
  • حسابدار 1 نفر
  • راننده 1 نفر
  • منشی 1 نفر
  • سرایدار 1 نفر

پرسنل خط تولید به قرار زیر میباشد :

  • مدیر تولید 1 نفر
  • کارگر ماهر 2 نفر
  • کارگر ساده 2 نفر

✍️ جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی کارخانه تولید روغن ترمز سنتتیک ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ،با ما تماس بگیرید .


📚 دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ تولید روغن ترمز سنتتیک

👈 توجه : کلیه ی طرح های تیپ یا آماده ، صرفا کاربرد مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و جهت اخذ مجوز و یا تسهیلات و وام بانکی مناسب نمیباشند . جهت تهیه طرح توجیهی با کاربرد اجرایی و بانکی با ما تماس بگیرید.

 

فايل‌ها:
zipطرح توجیهی تولید روﻏﻦ ﺗﺮﻣﺰ ﺳﻨﺘﺘﯿﮏ 42 صفحه داغ
نويسنده;امیر حبیبی
تاريخجمعه, 10 آذر 1396 17:51
حجم فايل 471.34 KB
دانلود 200

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.


کسب و کارهای پر طرفدار

صنایع شیمیایی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories