• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09120085240
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی تولید مایع مبدل اگزوز (ادبلو)⚗️سال 1401 (word و pdf)

(2 votes, average 5 out of 5)

طرح توجیهی تولید مایع مبدل اگزوز (ادبلو)

جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید مایع مبدل اگزوز (ادبلو) با اطلاعات کاملاً به روز برای سال 1401 ، با فرمت DOC و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ مجوز یا ارائه به بانک ، این صفحه را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید .


آشنایی با مایع مبدل اگزوز (ادبلو)


شاید اکثر افراد تصور کنند مایع مبدل اگزوز یک افزودنی سوختی است که بازده خودرو را افزایش می دهد و مصرف سوخت را پایین می آورد ولی ادبلو (Ad Blue ) در واقع یک مایع اگزوز است، نه یک افزودنی سوخت.

مایع مبدل اگزوز برای خودرو ها استفاده عمومی ندارد و  فقط برای موتورهای دیزلی قابل استفاده است و یک فناوری کاهش آلایندگی است.مخزن مایع مبدل اگزوز(ادبلو) جدای از مخزن سوخت است و در پوش آن معمولا در کنار در پوش سوخت است و رنگ در پوش آن معمولا آبی است.

ادبلو (Ad Blue ) یک نام تجاری است که توسط انجمن خودروسازان آلمانی ثبت شده است، و اکثر افراد مایع اگزوز دیزلی (Diesel Exhaust Fluid ; DEF) را با این نام می شناسند.

مایع ادبلو بی رنگ ، لزج و غیر سمی است و بسیاری از مردم فکر می کنند اد بلو از ادرار خوک ساخته شده است ولی بر خلاف تصور عموم ادرار خوک برای یک محصول تجاری به اندازه کافی خالص یا استریل نیست.

مایع مبدل اگزوز (ادبلو) از اوره با خلوص بالا و آب یونیزه شده ساخته شده است و اصلا به رنگ آبی نیست.

برای آشنایی بیشتر با ادبلو بهتر است اول با انواع گازهای خروجی از اگزوز خودرو ها آشنا شویم:

ادبلو

  • دی اکسید کربن (CO2): گاز سمی نیست اما در مقادیر زیاد باعث باران اسیدی می شود.
  • مونوکسید کربن (CO) : میل ترکیبی این گاز نامرئی نسبت به اکسیژن با خون بسیار زیاد است و منجر به خفگی انسان می شود. مونوکسید کربن (CO) نتیجه احتراق ناقص سوخت است.
  • اکسیدهای نیتروژن : (NOx) آنها بسیار واکنش پذیر هستند و در آلودگی هوا نقش دارند. همچنین اکسیدهای نیتروژن (NO) باعث ریزش باران اسیدی هم می‌شوند.
  • دی اکسید گوگرد : (SO2) گاز دی اکسید گوگرد بی‌رنگ است و بوی کبریت سوخته می‌دهد.
  • هیدروکربن‌ها: منشاء دود سیاه و بوی نا مطبوع در اگزوز ها می باشند و به دلیل احتراق ناقص به وجود می آیند.
  • بنزن : (C6H6) بنزن(C6H6) یک مایع بی‌رنگ، خوشبو و فرار است که سرطان‌زا است و استنشاق زیاد آن می‌تواند به سلامت انسان آسیب برساند.
  • ذرات دیگر: ذرات ریز از موتورهای دیزلی همچون دوده سیاه و فلز منتشر می‌شوند.

میزان آلایندگی خودروهای دیزلی بیشتر از خودروهای بنزینی است و در انتشار گازهای گلخانه ‌ای تاثیر بسیاری دارند.هنگامی که خودرو دیزلی در حرکت است و محفظه احتراق فعال تر از هر زمان دیگری است مقدار کمی ازاد بلو به جریان گازهای خروجی تزریق می شود. در دماهای بالای  محفظه احتراق، ادبلو به آمونیاک و دی اکسید کربن تبدیل می شود.

در داخل کاتالیزور کاهش کاتالیستی انتخابی (SCR;Selective Catalytic Reduction)، اکسید نیتروژن مضر موجود در اگزوز با آمونیاک  بدست آمده از تجزیه ادبلو واکنش داده و به نیتروژن و آب بی ضرر تبدیل می شود. این فناوری سال هاست که به طور موثر در اتوبوس ها و کامیون های سنگین استفاده می شود.

با توجه به فناوری های جدید موجود در خودرو ها، اگر در حین رانندگی ادبلو شما تمام شود، قدرت و عملکرد موتور شما کاهش می یابد تا انتشار گازهای گلخانه ای محدود شود. پس از توقف، اگر مخزن ادبلو شما خالی باشد، شما نمی توانید موتور را مجددا راه اندازی کنید. فناوری مایع مبدل اگزوز (ادبلو) برای کنترل آلایندگی محیط زیست بسیار حائز اهمیت است.

برای یک خودروی معمولی ، مصرف نرمال ادبلو ، حدود در هر 600 مایل است اما می تواند به یک لیتر در هر 350 مایل برسد ولی در کل  میزان استفاده از ادبلو به موتور و میزان استفاده شما بستگی دارد. زمان شارژ دوباره ادبلو برای هر ماشین بسته به اندازه مخزن و سبک رانندگی متفاوت است ولی در کل می توانید بین هر 3000 تا 12000 مایل مخزن را دوباره پر کنید.


مزایا و معایب مایع مبدل اگزوز ( ادبلو )


مزایا و معایب مایع مبدل اگزوز ( ادبلو )

مزایا استفاده از ادبلو به قرار زیر میباشند :

  • باعث کاهش انتشار گاز های گلخانه ای می شود و به کاهش آلودگی هوا کمک می کند.
  • به پیشگیری از بیماری های تنفسی کمک می کند.
  • مایع ادبلو قابل اشتعال نیست.
  • می توان ادبلو را پس از انجماد ذوب کرد و مجددا استفاده کرد.
  • ادبلو کاهش دهنده میزان زباله های جامد در انتشار از اگزوز است.

معایب استفاده از ادبلو به شرح زیر میباشد:

  • مخزن ادبلو جدا از مخزن سوخت است، بنابراین فضای اضافی در خودرو دیزل اشغال می کند.
  • اگر مایع ادبلو تمام شود، گازهای خروجی خودرو افزایش می یابد و باعث می شود موتور قفل شود و به خودرو اجازه نمی دهد که کار کند.
  • برای هر مشکلی شما باید تعمیر کار مخصوص را صدا کنید که می تواند منجر به از بین رفتن زمان و هزینه شود.
  • اگر مخزن خالی شود، سیستم SCR باعث آسیب به کاتالیزور در خودرو می شود.
  • در دمای -11 درجه شروع به یخ زدن می کند، بنابراین در دماهای پایین تر نمی توان از آن استفاده کرد و وسیله نقلیه شما کار نخواهد کرد.
  • از آنجایی که این مایع ساینده است، باعث خوردگی در سیستم به ویژه در قطعات مسی می شود در نتیجه باعث تجمع دوده در سیستم SCR می شود. بنابر این فیلترها باید دائما بررسی شوند.
  • از آنجایی که خورنده است، برای استفاده و نگهداری آن به قطعات خاصی نیاز است.
  • استفاده از مایع مبدل اگزوز(ادبلو) برای استفاده در خارج از کشورهای اتحادیه اروپا اجباری نیست.

قیمت جهانی و داخلی مایع مبدل اگزوز ( ادبلو )


قیمت جهانی و داخلی مایع مبدل اگزوز ( ادبلو )

در فصل پاییز سال 2021، کاربران مایع مبدل اگزوز(ادبلو)  با افزایش شدید قیمت مواجه شدند. در فرانسه کمیته راه ملی (CNR)، تخمین زد که قیمت مایع مبدل اگزوز(ادبلو) در فرانسه در سال 2021 شاهد افزایش سالانه 24 درصدی خواهد بود. در آلمان قیمت مایع مبدل اگزوز(ادبلو) در هر لیتر از 0.19 یورو افزایش یافت. در کره نیز قیمت 10 لیتر در نوامبر2021 از 12000 وون (9 یورو) به 100000 وون (74 یورو) افزایش یافت.

متاسفانه تولید کنندگان داخل کشور هیچکدام استاندارد های لازم برای تولید مایع مبدل اگزوز(ادبلو) را ندارند و مصرف کنندگان مجبور هستند نمونه های خارجی را با هزینه های گزاف تهیه کنند. در صورت نداشتن استاندارد های لازم مایع مبدل اگزوز(ادبلو)، خسارات جبران ناپذیری به موتور خودرو وارد می شود.

قیمت جهانی مایع مبدل اگزوز(ادبلو):

  • AdBlue, 2 x 10L به ارزش 41.90 پوند در سال 2022
  • Halfords AdBlue 3.5L, £9.49 at Halfords به ارزش 9.49 پوند در سال 2022
  • Redex AdBlue 5L with spout, £14.05 at Amazon به ارزش 14.05 پوند در سال 2022
  • Greenchem Adblue 10L, £25.49 به ارزش 25.49 پوند در سال 2022

قیمت داخلی مایع مبدل اگزوز(ادبلو):

  • مایع اگزوز (ادبلو) کاسپین 20 لیتری به ارزش حدود 160 هزار تومان در سال 1400
  • مایع اگزوز (ادبلو) پارتاک هر گالن درب کارخانه به ارزش 58 هزار تومان در سال 1399
  • مایع اگزوز (ادبلو) اسکای دورود 20 لیتری به ارزش 39 هزار تومان در سال 1398
  • مایع اگزوز (ادبلو) به آب 20 لیتری به ارزش 31 هزار تومان در سال 1398
  • مایع اگزوز ادبلو گرمسار 20 لیتری به ارزش 39 هزار تومان در سال 1398

 


فرایند تولید مایع مبدل اگزوز ( ادبلو )

فرایند تولید مایع مبدل اگزوز ( ادبلو )

مواد تشکیل دهنده مایع مبدل اگزوز(ادبلو) از مقادیر یکسان اوره (32.5٪) و آب دی یونیزه (67.5٪) تشکیل شده است.

دو راه برای ساخت مایع مبدل اگزوز (ادبلو) وجود دارد:

1 - در روش اول شما می توانید دانه و گرانول اوره جامد ( پریل ) را در آب غیر معدنی حل کنید.

از دانه و گرانول اوره جامد ( پریل ) به عنوان کود در دنیای کشاورزی نیز استفاده می شود. به دنبال افزایش قیمت مواد اولیه کشاورزی در سال های اخیر، قیمت این گرانول های اوره نیز دستخوش تغییر شده است.

از اکتبر 2021، این افزایش از کنترل خارج شده است، زیرا چین افزایش تعرفه ها را تصویب کرده است و مانند روسیه، محدودیت های صادراتی را اعمال کرده است.

چین 16 درصد از صادرات جهانی اوره و روسیه 9 درصد از صادرات جهانی را تشکیل می دهند. در نتیجه، قیمت اوره در بازارهای مالی بین سپتامبر تا اکتبر 2021 به میزان 46 درصد افزایش یافته است. در حالیکه نفت خام برنت ، با افزایش 12 درصدی در دوره مذکور، رشد متوسط ​​تری را تجربه کرد.

2 - در روش دوم می توانیم اوره مصنوعی را با آب غیر معدنی مخلوط کنیم. اما برای ساخت اوره، نیاز به تولید آمونیاک داریم که خود مستلزم مصرف زیاد گاز طبیعی (متان) است. قیمت گاز متان از ابتدای سال 2021 حدود 102 درصد افزایش یافت.

جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید مایع مبدل اگزوز (ادبلو) ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ،با ما تماس  بگیرید .


صنایع شیمیایی

© 2022 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories