• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09127975250
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

مطالعات بازار چیست و چه جایگاهی در طرح توجیهی یک کسب و کار دارد ؟!

(1 vote, average 5 out of 5)

مطالعات بازار

مطالعات بازار در واقع یک زنجیره از استعلامات و محاسبات میباشد که در نهایت ، برآوردی از سهم قابل حصول یک کسب و کار از بازار فروش را به ما ارائه میکند . برای آشنایی با چگونگی انجام مطالعات بازار و جایگاه آن در طرح توجیهی و مطالعات اقتصادی ، با ما در این مقاله همراه شوید.

جهت سفارش مطالعات بازار به این صفحه مراجعه کنید .


مطالعات بازار چیست و روش انجام آن در طرح توجیهی چگونه است؟


مطالعات بازار چیست و روش انجام آن در طرح توجیهی چگونه است؟

چیزی که در ایران به نام مطالعات بازار یا مارکتینگ پلن شناخته شده ، در ادبیات علمی بین المللی با نام Marketing Research یا تحقیقات بازار شناخته میشود و روش کلی انجام آن از یک استاندارد مشخص تبعیت میکند .

در این قسمت ما به صورت اجمالی و با زبانی بسیار ساده به بررسی این روش میپردازیم .

در انجام مطالعات بازار ما با 4 فاکتور مشخص سرو کار داریم که به شرح زیر میباشند .

1 -  میزان تولید داخلی در 5 سال آینده :

برای بدست آوردن میزان تولید داخلی در 5 سال آینده ، باید آمار تمام واحد های تولیدی فعال و همینطور واحد های تولیدی که جواز کسب گرفته اند و تا 5 سال آینده به بهره برداری میرسند را شناسایی کنیم.

این کار به صورت معمول از طریق استعلام از وزارت صمت صورت میپذیرد و ما بدین طریق میتوانیم به براوردی تقریبی از میزان تولید داخلی در 5 سال آینده دست پیدا کنیم .

اما چرا میگوییم تقریبی ؟!

دلیل آن کاملا واضح است ! چون اطلاعاتی که از وزارت صمت دریافت میکنیم در واقع اطلاعاتیست که خود صاحبان آن کسب و کارها ،  به وزارت صمت داده اند و ممکن است نسبت به واقعیت ، انحراف از معیار داشته باشد .

مثلا ظرفیت تولید شرکتی را که امسال از وزارت صمت جواز کسب گرفته و اعلام کرده که 2 سال دیگر به بهره برداری میرسد ، به عنوان بخشی از تولید داخلی دوسال آینده ، در محاسبات خود اعمال میکنیم .

این در حالیست که ممکن است به هر دلیلی صاحب این مجوز از ادامه ی مسیر منصرف شده و آن کسب و کار عملا به مرحله ی بهره برداری نرسد . بنابراین مقداری انحراف از معیار ، در محاسبه ی میزان تولید داخلی در 5 سال آینده وجود دارد .

جایگاه مطالعات بازار در طرح توجیهی و مطالعات اقتصادی

2 – میزان واردات در 5 سال آینده :

واردات را با نام تولید خارجی نیز میشناسیم . برای محاسبه ی واردات یا تولید خارجی در 5 سال آینده از روش رگرسیون آماری استفاده میکیم .

بدین صورت که ابتدا آمار میزان واردات در پنج سال یا ده سال گذشته را از طریق استعلام از سازمان گمرک ایران بدست می آوریم و سپس از طریق رگرسیون و تشخیص روند ، میزان واردات برای 5 سال آینده را تخمین میزنیم .

3 – میزان صادرات در 5 سال آینده :

صادرات را به عنوان مصرف خارجی نیز میشناسیم . روش براورد میزان صادرات در 5 سال آینده نیز کاملا شبیه روش براورد میزان واردات میباشد و از طریق استعلام از گمرک و همینطور رگرسیون آماری انجام میپذیرد .

4 – میزان مصرف داخلی در 5 سال آینده :

این فاکتور در واقع همان فاکتور مجهول ماست که آن را به عنوان نیاز آتی کشور در 5 سال آینده میشناسیم . برای محاسبه ی نیاز داخلی در 5 سال آینده از یک فرمول بسیار ساده اما پرکاربرد در تحقیقات بازار استفاده میکنیم که در زیر به آن میپردازیم .

تولید = مصرف ==> ( تولید داخلی + تولید خارجی ) = ( مصرف داخلی + مصرف خارجی ) ==> مصرف داخلی = ( مصرف خارجی ) – ( تولید داخلی + تولید خارجی )

حالا با توجه به عناوین دیگری که در موارد 1 تا 4 ذکر کردیم ، فرمول بالا را میتوانیم به صورت زیر بازنویسی کنیم .

نیاز داخلی کشور = ( صادرات ) – ( تولید داخلی + واردات )

به همین راحتی میتوانیم نیاز داخلی کشور را در 5 سال آینده برآورد کرده و توجیه کنیم که سهمی از این نیاز را ما تامین خواهیم کرد .


جایگاه مطالعات بازار در طرح توجیهی و مطالعات اقتصادی


جایگاه مطالعات بازار در طرح توجیهی و مطالعات اقتصادی

بسیاری از کارفرمایان ما ، در هنگام سفارش طرح توجیهی اعلام میکنند که فقط بخش توجیه اقتصادی و مالی را میخواهند چرا که در ایران اکثر بانکها و موسساتی که نقش تامین کننده ی اعتبار کسب و کارها را دارند ، فقط طرح توجیهی اقتصادی و مالی را از آنها طلب کرده اند .

به هر حال این دو مقوله (( طرح توجیهی اقتصادی و مالی )) و (( مطالعات بازار )) تا حدی جدا و منفک از هم هستند و میتوانند بدون هم استفاده شوند .

ولی در صورتی که این دو مقوله در کنار هم برای یک کسب و کار ، انجام شوند ، طرح نهایی را طرح امکان سنجی نام گذاری میکنند که در صورتی که توسط یک تیم تخصصی و مجرب تدوین شده باشد و به واقعیت نزدیک باشد ، میتواند نقشه ی راه مناسبی برای کسب و کار شما باشد.

البته در پروژه های بزرگ و در برخی از موارد نیز مشاهده کرده ایم که برخی از بانک های عامل نیز علاوه بر طرح توجیهی اقتصادی و مالی ، بخش مطالعات بازار را نیز از متقاضی وام طلب کرده اند که در این شرایط تدوین مطالعات بازار کاملا ضروری میباشد.

آیا مطالعات بازار میتواند میزان فروش قطعی کسب و کار شما را محاسبه نماید ؟!

در جواب این سوال میتوان با قاطعیت گفت خیر و دلیل آن نیز به ماهیت مطالعه بازار برمیگردد .

همانطور که در بالاتر توضیح دادیم ، مطالعات بازار از جنس تخمین یا برآورد میباشد و برآورد یعنی احتمال ! بدین معنی که برای مقادیر و اعدادی که در مطالعات بازار بدست میآید همواره ضریب خطا وجود خواهد داشت و این مقادیر ممکن است دقیق نباشند .

از طرف دیگر در مطالعه ی بازار ، نتیجه که برای ما روشن میشود ، میزان نیاز داخلی کشور در 5 سال آینده میباشد و نه میزان فروش شما در 5 سال آینده !

این مدیریت و توانمندی صاحبان یک کسب و کار است که میتواند این نیاز داخلی کشور را به بازار فروش خود تبدیل نماید ! بنابراین بسیار مهم است که با داشتن درکی درست از مقوله ی مطالعات بازار ، بتوانیم انتظارات معقولی از نتایج این مطالعات داشته باشیم .

سرفصل های مطالعات بازار

برای مشاهده ی سرفصلهای طرح های امکان سنجی ما که شامل سرفصل های طرحهای توجیهی فنی و اقتصادی ما به اضافه ی سرفصلهای مطالعات بازار میباشد روی عبارت (( سرفصل های مطالعات امکان سنجی )) کلیک نمایید .

در پایان ، وبسایت گسترش کار آفرینی ایران با تجربه ی تدوین طرح توجیهی و مطالعات بازار از سال 1385 تا امروز ، آمادگی خود را جهت تدوین مطالعات بازار اعلام میدارد ، جهت آگاهی از شرایط کار ما و دریافت مشاوره و رزومه ی ما ، با کارشناس طرح نویسی ما ، از طریق شماره های موجود در این صفحه تماس بگیرید.

جهت سفارش مطالعات بازار به این صفحه مراجعه کنید .


آخرین مقالات کارآفرینی

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories