• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09360555304
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی بازیافت فیلتر روغن ⭐ جهت مجوز و وام

(2 votes, average 5 out of 5)

 طرح توجیهی بازیافت فیلتر روغن

جهت نگارش مطالعات بازار و طرح توجیهی بازیافت فیلتر روغن با اطلاعات کاملاً به روز ، با فرمت DOC و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ مجوز یا ارائه به بانک ، این صفحه را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید . ضمنا میتوانید طرح توجیهی آماده بازیافت فیلتر روغن خودرو را که در سال های قبل نگارش شده است را صرفا جهت مطالعه از انتهای صفحه دانلود نمایید.

 

✳️ سر فصل های این مقاله (0 تا 100 بازیافت فیلتر روغن)

✔️ اهمیت طرح توجیهی بازیافت فیلتر روغن از چه جنبه هایی است؟

✔️ مواد اولیه مصرفی کارخانه بازیافت فیلتر روغن

✔️ ماشین آلات و تجهیزات خط بازیافت فیلتر روغن

✔️ تاسیسات و امور زیر بنایی این کارخانه بازیافت فیلتر روغن

✔️ میزان آب و انرژی مورد نیاز کارخانه بازیافت فیلتر روغن

✔️ وضعیت اشتغال زایی کارخانه بازیافت فیلتر روغن

✔️ زمین و ابنیه کارخانه بازیافت فیلتر روغن !

✔️ فرایند بازیافت فیلتر روغن خودرو

✔️ فیلترهای روغن کارکرده چند درصد روغن و چقدر فلز دارند؟

✔️ کد آیسیک بازیافت فیلتر روغن چیست؟

✔️ شماره تعرفه گمرکی بازیافت فیلتر روغن چیست؟

✔️ بررسی استانداردهای صنعت بازیافت فیلتر روغن

✔️ دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ بازیافت فیلتر روغن

 


✔️ معرفی طرح توجیهی بازیافت فیلتر روغن خودرو !


معرفی طرح توجیهی بازیافت فیلتر روغن خودرو

✳️ اهمیت طرح توجیهی بازیافت فیلتر روغن از چه جنبه هایی است؟

فیلترهای کار کرده روغن مانند روغن سوخته، نوعی ضایعات محسوب می شوند و باید به طور مناسب بازیافت شوند. در مواردی امکان پذیر است فیلترهای خالی کار کرده روغن برای بازیافت روغن جمع آوری می شوند.

همچنین در فیلترهای کار کرده روغن خرده فلزهایی وجود دارد که دوباره قابل استفاده هستند و تولید کنندگان فولاد می توانند به عنوان خوراک اولیه از آن ها استفاده کنند.

فیلتر روغن کار کرده خودرو محصولیست که به شدت آلوده کننده محیط زیست بوده ولی در عین حال قابلیت بازیافت مجدد داشته و می توان تهدید محیط زیستی آنرا به فرصت سودسازی تبدیل کرد.

این طرح توجیهی به بررسی بازیافت فیلتر و سایر مواد ضایعاتی روغن می پردازد و فیلتر خودرو پس از اتمام دوره عمر و کارکرد مفید آن طی دو مرحله مورد فرآیند بازیافت قرار می گیرد.

ابتدا مرحله تخلیه روغن آن که این روغن به عنوان روغن کار کرده یا سوخته تلقی شده و پس از جمع آوری به واحدهای تصفیه فرستاده شده که در آن جا ناخالصی هایی از قبیل انواع ترکیبات سنگین ، آسفالت ، واکس و ... از آن جدا شده و با افزودن Additive ها آن را به روغن موتور ، روغن پایه و سایر روغن های مورد نیاز تبدیل کرده و مورد استفاده مجدد قرار می دهند.

قسمت بدنه فیلتر که حدود 85 درصد وزنی فیلتر را تشکیل می دهد نیز جهت فرآیند قطعه قطعه شدن ، پرس کاری و استفاده مجدد به واحدهای مربوطه فرستاده می شود و این آهن قراضه عمدتاً خوراک واحدهای ریخته گری چدنی و فولادی است.

در طرح توجیهی بازیافت فیلتر روغن کالای جدیدی تولید نمی شود ولی از آن جایی که این طرح اولاً یک طرح زیست محیطی بوده و ثانیاً به بازیافت دو محصول اساسی از جمله قراضه های فولادی و روغن خودرو منتهی می شود ، دارای اهمیت خاص خود می باشد.


✔️ خلاصه دانش فنی طرح توجیهی کارخانه بازیافت فیلتر روغن خودرو ! 


مواد اولیه مصرفی کارخانه بازیافت فیلتر روغن

✳️ مواد اولیه مصرفی کارخانه بازیافت فیلتر روغن :

  • ظرفیت تولید سالیانه 50000 تن
  • فیلتر روغن کار کرده خودرو : 74 متر مکعب در روز (50000 تن در سال)

✳️ ماشین آلات ، تجهیزات و تاسیسات کارخانه بازیافت فیلتر روغن :

ماشین آلات و تجهیزات خط بازیافت فیلتر روغن :

  • دستگاه Shredder : 1 دستگاه ، «ظرفیت 20 تن در ساعت»
  • پرس کمکی : 1 دستگاه
  • برای ظرفیت تولید سالیانه 50000 تن

ماشین آلات و تجهیزات خط بازیافت فیلتر روغن

✳️ تاسیسات و امور زیر بنایی این کارخانه بازیافت فیلتر روغن :

  • تاسیسات برق : 1 عدد ژنراتور ، 1 عدد ترانس با سایر تجهیزات
  • سیستم اطفا حریق
  • تجهیزات کارگاهی شامل : دستگاه های تراش ، جوش ، برش و سایر ابزارعمومی
  • تاسیسات و تجهیزات گرمایش و سرمایش
  • سایر تاسیسات
  • برای ظرفیت تولید سالیانه 50000 تن

انشعاب ها :

  • انشعاب برق توان مورد نیاز : 300 کیلو وات
  • انشعاب آب
  • انشعاب مخابرات : 4 خط تلفن

وسائط نقلیه :

  • سواری : 1 دستگاه
  • مینی بوس : 1 دستگاه
  • لیفتراک : 2 دستگاه
  • کامیون : 1 دستگاه

وسایل اداری مورد نیاز :

  • میز و صندلی و قفسه
  • دستگاه فتوکپی و پرینتر
  • کامپیوتر و لوازم جانبی
  • قفسه های رختکن
  • لوازم آشپزخانه

✳️ میزان آب و انرژی مورد نیاز کارخانه بازیافت فیلتر روغن :

  • برای ظرفیت تولید سالیانه 50000 تن
  • برق مصرفی : 792000 کیلو وات ساعت در سال
  • آب مصرفی : 798 متر مکعب در سال

وضعیت اشتغال زایی کارخانه بازیافت فیلتر روغن

✳️ وضعیت اشتغال زایی کارخانه بازیافت فیلتر روغن :

  • برای ظرفیت تولید سالیانه 50000 تن
  • مدیر تولید : 1 نفر ، «فوق لیسانس یا لیسانس مهندسی شیمی ، مکانیک یا متالوژی»
  • کارمند اداری و مالی : 1 نفر «لیسانس اقتصاد ، حسابداری»
  • مدیر تأمین مواد اولیه : 1 نفر ، «لیسانس مهندسی»
  • بازاریاب و تأمین کننده مواد اولیه : 10 نفر ، «فوق دیپلم»
  • انباردار : 1 نفر ، «دیپلم»
  • راننده : 1 نفر ، «دیپلم»
  • نظافتچی و آبدارچی : 1 نفر ، «زیر دیپلم»
  • نگهبان : 2 نفر ، «دیپلم»
  • مهندسی خط تولید : 2 نفر ، «مهندس شیمی یا مکانیک یا متالوژی»
  • اپراتور خط تولید : 2 نفر ، «فوق دیپلم فنی»
  • کارگر فنی برق و ابزار دقیق و مکانیک : 2 نفر ، «فوق دیپلم فنی»
  • کارگر ساده : 4 نفر ، «دیپلم»

جمع : 28 نفر

زمین و ابنیه کارخانه بازیافت فیلتر روغن

✳️ زمین و ابنیه کارخانه بازیافت فیلتر روغن !

زمین و محوطه سازی کارخانه بازیافت فیلتر روغن :

  • ظرفیت تولید سالیانه 50000 تن
  • زمین : 8000 متر مربع
  • تسطیح و خاکبرداری : 8000 متر مربع
  • دیوار کشی : 716 متر مربع
  • خیابان کشی و آسفالت و فضای سبز : 4800 متر مربع

ساختمان و ابنیه کارخانه بازیافت فیلتر روغن :

  • ظرفیت تولید سالیانه 50000 تن
  • سوله بازیافت : 600 متر مربع
  • سوله محصولات : 1000 متر مربع
  • ساختمان مدیریت و اداری : 120 متر مربع
  • نگهبانی : 30 متر مربع

فرایند های بازیافت فیلتر روغن

✳️ فرایند بازیافت فیلتر روغن خودرو !

نه تنها از دیدگاه به هدر رفتن منابع نفتی و فولاد ، دور اندازی فیلترهای روغن مصرف شده کار مناسبی نیست بلکه حتی پس از تخلیه روغن فیلتر و دفن آن ، روغن و دیگر آلودگی های آن ، که همچنان در فیلتر باقی مانده اند ، می توانند از فیلتر تراوش کرده و باعث آسیب رسیدن به طبیعت و آلوده سازی آب و خاک شوند.

غلظت های بسیار کم روغن مصرف شده در آب می تواند باعث تغییراتی در طعم آب شده و حتی غلظت های کمی بالاتر می تواند باعث مشکلات عملیاتی در تصفیه (Treatment) فاضلاب شوند.

قوطی ، صفحه پایه و لوله مرکزی از جنس فولاد می باشد. ماده فیلتری معمولا از سلولز بوده و واشرها ، درز بندها و چسب ها از مواد پلیمری می باشند.

فیلترهای روغن کارکرده چند درصد روغن و چقدر فلز دارند؟

فیلترهای روغن کم حجم (LD) از گونه هایی هستند که بیشتر در خودروها و کامیون های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند.

این فیلترها معمولاً دارای یک قطعه به نام ضد سیفون (Anti-Siphon) در طراحی خود می باشند. این شیر ضد سیفونی به عنوان یک چاشنی بر روی پمپ روغن عمل نموده و مانع از بازگشت روغن فیلتر نشده به موتور قبل از فیلتر شدن می شود.

به هر حال اگر این شیر ضد سیفونی پس از جداسازی از خودرو جدا نشود ، فیلتر روغنی مصرف شده حتی در صورت تخلیه روغن آن ، مقداری زیادی روغن در خود نگه خواهد داشت.

فیلترهای روغنی پر حجم (HD) که در تریلرها یا تراکتورها کاربرد دارند ، معمولاً دارای شیرهای ضد سیفونی نبوده ، اما به دلیل دارا بودن سطح نسبتاً زیاد ، توانایی نگهداری میزان قابل توجهی روغن را دارند.

بنابراین فیلترهای روغنی مصرف شده هنگام جداسازی از وسیله نقلیه بسته به طراحی خاص فیلتر روغن نوعاً دارای 30% - 50% وزنی فولاد 45% - 60% وزنی روغن موتور می باشند.

تکنولوژی های بازیافت UOF انواع مختلفی دارد که عبارت اند از :

  • فرآیندهای ساده که به سرمایه های اولیه پایین احتیاج دارند مانند تخلیه روغن توسط نیروی جاذبه ، پیاده کردن یا له کردن بادی.
  • فرآیندهای پیچیده که به سرمایه های اولیه بالا احتیاج دارند مانند له کننده های هیدرولیکی ، خرد کننده ها ، پیرولیز و ترکیبی از این فرایندها.

در ادامه هر کدام از این فرآیندها تشریح گردیده است.

فرایند های بازیافت فیلتر روغن (UOF)

✳️ فرایند های بازیافت فیلتر روغن Used Oil Filter (UOF) :

فیلتر های فرایند نشده (Unprocessed Filter) :

اگرچه قوانین زیست محیطی در کشورهای پیشرفته (ایالات متحده) الزام می دارد که UOF ها را بلافاصله پس از جدا کردن از خودرو ، بایستی سوراخ کرده و در مدت زمان 12 ساعت روغن آن ها را تخلیه کرد ، اما بسیاری از توقف گاه های خدماتی ، تعویض روغنی ها و کسانی که خودشان این عمل را انجام می دهند ، یا از این قوانین اطلاع ندارند یا تکمیل این فرایند را آنچنان سخت می بینند که نوعاً قبل از رها کردن فیلترها ، برای مدت تنها چند دقیقه فیلترهای روغن را تخلیه می کنند.

در این حالت ، حتی پس از تخلیه بین 40% تا 70% روغن در فیلتر باقی می ماند. بنابراین ، ضایعات فولادی که هنوز هم شامل مقدار بسیار زیادی روغن است ، به عنوان قراضه آهنی شناخته شده و به محل زباله ها هدایت شده یا به محل فرایند فیلترهای روغنی مصرف شده انتقال می یابد.

تخلیه جاذبه ای (Gravity Draining) :

تخلیه جاذبه ای در واقع به این مفهوم است که UOF بلافاصله پس از جداسازی از وسیله نقلیه ، سوراخ شده و برای مدت زمان حداقل 12 ساعت تخلیه شود.

این فرآیند به ایستگاه های خدماتی ، واحدها و کارگاه های تعویض روغن و خود صاحبان خودرو محدود می شود. زیرا UOF ها بایستی پس از جداسازی از خودرو سریعاً تخلیه روغنی گردند.

تا زمانی که بخش عمده ای از روغن فیلتر تخلیه نشود ، فولاد یا قراضه آهن باقی مانده به دلیل محتوای روغن آن پذیرفته نمی شود.

 یک فیلتر روغنی مصرف شده LD حتی پس از سوراخ شدن و تخلیه 12 ساعته تقریباً دارای 40% وزنی روغن می باشد. این فرآیند (تخلیه جاذبه ای) در بازیافت حدود 50% روغن مصرف شده مفید است.

اما محصول باقی مانده پاره آهنی است که حاوی مقدار بالایی روغن بوده و در این حالت برای تمامی واحدها و مجریان بازیافت غیر قابل قبول است.

بنابراین این کالا نیز عمدتاً به سمت مکان جمع آوری زباله ها هدایت می شوند. به طور خلاصه این فرایند به کمترین سرمایه گذاری احتیاج دارد.

اما تنها حدود 50% روغن مصرف شده را بازیافت کرده و با این فرآیند هیچ کدام از مواد فلزی یا غیر فلزی بازیافت نمی شوند. به علاوه با جمع شدن فیلترهای روغن تخلیه شده مساحت وسیعی از محیط نیز اشغال می شود.

له کردن و تخلیه کرن (Crushed and Drained) :

له کردن UOF ها با استفاده از پرس های هیدرولیکی یا بادی با نیروی له کردنی mt 5 تا 50 صورت می گیرد تا UOF ها را فشرده کرده و روغن مصرف شده باقی مانده را از UOF ها جدا کند.

این فرآیند قراضه هایی موسوم به "puck" یا "خشت" یا "مکعب" تولید می کند. puck ها تک فیلترهایی هستند که در راستای محور طولیشان له شده اند.

بسته به میزان نیروی له کنندگی اعمال شده ، puck ها می توانند دارای مقدار زیادی از روغن های باقی مانده باشند.

برخی از puck ها به دلیل نیروی له کنندگی بیشتر اعمال شده و به کار گیری نیرو در جهت های مختلف دارای مقدار کمتری روغن می باشند.

هنگام له شدن UOF ها ، با خارج کردن لاستیک و کاغذ فیلتر ، روغن باقی مانده به همراه محصول قراضه خارج می شود.

اگر ماده غیر فلزی در فیلتر باقی به ماند ، هیچ مرحله اضافی و جداگانه ای برای خارج کردن این مواد نیاز نبوده و مستقیماً به داخل کوره های ساخت فولاد هدایت می شوند.

کیفیت این قراضه به طراحی فیلتر روغنی و همچنین فشار له کردن بستگی دارد. انجام این فرآیند در له کننده های بادی که برای بازیافت روغن بسیار مطلوب می باشد ، به سرمایه گذاری کمی نیاز دارد ولی کیفیت قراضه پایین است.

با استفاده از سرمایه گذاری بیشتر در له کننده های هیدرولیکی که تولید کننده نیروهای له کنندگی بیشتر می باشند ، قراضه با کیفیت بالاتر و کمیت بیشتر در هر ساعت کاری قابل دسترس است.

پیاده کردن (Dismantling) :

پیاده کردن UOF ها شامل جدا کردن بخش قوطی مانند از صفحه پایه ، تخلیه و بازیافت روغن مصرفی ، جداسازی ماده واسط فیلتر و بازیافت قوطی و صفحه پایه به عنوان یک محصول قراضه آهنی می باشد.

این قراضه تقریباً به صورت کامل از فولاد بوده و بدون روغن است. واسط فیلتری را می توان پس از جداسازی تخلیه کرد و برای جدا کردن بیشتر روغن تا حد امکان آن را له می کنند.

به هر حال واسط فیلتری بایستی در مکان های دفع زباله ، دفن شده و یا در صورت امکان در محل تبدیل پسماند به انرژی (incineratore) سوزانده شود. غالباً حدود 20 درصد قراضه فولادی بازیافت نمی شود.

دلیل آن وجود قطعاتی مانند سر فیلتر ، پایین فیلتر ، لوله مرکزی و گیره ای است که توسط چسب به واسط فیلتری چسبیده شده است و از نظر اقتصادی بازیافت آن ها مقرون به صرفه نمی باشد.

فرآیند پیاده کردن به سرمایه گذاری کمی برای اره یا یک برش دهنده فیلتر روغنی و همچنین تجهیزات تخلیه فیلترها احتیاج دارد.

به هرحال پیاده کردن به نیروی کارگری بسیار زیادی نیاز داشته و از جمله مزیت های آن حصول قراضه با کیفیت بالا می باشد.

پیرولیز (Pyrolysis) :

پیرولیز عملیاتی است که در آن فیلترهای روغنی مصرف شده در دمای بالا در محیطی غیر اکسید کننده قرار می گیرند.

همان طوری که در حین فرآیند ، دما تا رسیدن به دمای عملیاتی بالا می رود ، ویسکوزیته روغن کاهش یافته و به روغن مایع اجازه می دهد تا روان شده و جمع آوری گردد.

در دماهای عملیاتی محتوای غیر فلزی حاضر در UOF ها به محصولات گازی تجزیه و از راکتور خارج شده و در کوره بعدی تحت واکنش احتراق قرار گرفته یا به عنوان سوخت تکمیلی مورد استفاده قرار می گیرد.

جریان قراضه آهنی حاصل بدون روغن بوده اما با مقادیری از کربن به صورت دوده همراه است و مقدار کمی خاکستر تولید می کند که بایستی جداگانه دفن گردد. هنگامی که که فاکتور فعالیت شیمیایی کربن بالا باشد (I < m) کربن در داخل راکتور به دوده تبدیل می شود.

مرحله تکه تکه کردن فیلتر های روغن

تکه تکه کردن (Shredding) :

معمولاً تکه تکه کردن UOF ها در یک ماشین چکشی انجام شده که این ماشین فیلترهای کار کرده روغنی را به تکه های کوچک تقسیم می کند.

سپس قسمت های کوچک به صورت مغناطیسی جدا شده تا فلز آهنی را از باقی مانده های غیر فلزی جدا کند. فلز بازیافت شده ضرورتاً بدون روغن است اما می تواند برای کاهش بیشتر محتوای روغن ، شسته شده یا تحت پیرولیز قرار گیرد.

مواد غیر فلزی ، واسط کاغذی و لاستیک را می توان برای جدا کردن مقادیر بیشتر روغن تحت فشار قرار داده که این عمل نسبت به عملیات له کردن ساده ، مقدار روغن بیشتری را جدا می سازد.

شایان ذکر است که تفاله های غیر فلزی باید جداگانه دفن شوند. در مقایسه با دیگر فرآیندها این فرآیند هزینه های سرمایه گذاری بالاتری داشته اما از لحاظ نیروی کارگری به صرفه می باشد و نهایتاً قراضه های با کیفیت عالی تولید می شوند.

ترکیب فرآیندها :

برای بازیافت فیلترهای روغن اتومبیل می توان از ترکیبی از فرآیندهای فوق استفاده نمود. ممکن است این ترکیبات در یک مکان صورت گرفته یا در چندین مکان فرآیندهای مختلف انجام شود.

به عنوان مثال ممکن است UOF ها در یک سایت له شده ، در سایت دیگر پیرولیز گردند و نهایتاً در سایت نهایی قبل از رسیدن به دست سازنده فولاد تکه تکه شوند.

عوامل کنترل کننده بازیافت روغن :

به دلیل الزام قوانین زیست محیطی در کشورهای پیشرفته و صنعتی ، فیلترهای روغنی باید سوراخ شده و تحت فرآیند تخلیه گرم قرار گیرند تا در زمره پسماندهای خطرناک قرار نگیرند.

با سوراخ کردن انتهای قبه ای فیلترها می توان مقدار بسیار زیادی روغن بازیافت نمود. با این حال باز هم مقدار قابل توجهی روغن باقی می ماند.

متوسط وزن فیلترهای روغنی که تحت روش تخلیه گرم جاذبه ای (با سوراخ کردن قبه آن) قرار می گیرند ، 40 درصد وزن UOF می باشد.

بازیافت روغن از فیلترهای روغنی LD که دارای شیرهای ضد سیفونی می باشند را می توان با سوراخ کردن انتهای قبه ای آن بهبود بخشید.

فیلترهای با حجم بالا - HD - حدود 23% میزان اولیه روغن را پس از تخلیه گرم جاذبه ای 12 ساعته دارا هستند. چه سوراخ شوند و چه نشوند.

بازیافت روغن از فیلترهای HD که فاقد شیر ضد سیفونی می باشند با سوراخ کردن انتهای قبه ای در طول تخلیه گرم جاذبه ای بیشتر نمی شود و تأثیر سوراخ کردن انتهای قبه ای فیلتر بر بازیافت روغن در طول تخلیه به طراحی فیلتر بستگی دارد.

در 25 مورد آزمایش تخلیه که با انواع فیلترهای LD و HD انجام شد ، هیچ تخلیه قابل توجهی پس از ساعت اول مشاهده نشد حتی پس از رها کردن برخی از فیلترها به مدت 128 روز.  

از تعداد 3 فیلتری که پس از 128 روز تخلیه شد ، تنها کاهش وزن 5% مشاهده گردید.

تخلیه روغن از فیلترهای تحت آزمایش هنگامی قابل توجه می گردد که فیلترها از حالت وارونه خود به حالت افقی در آیند و دادن شیب بسیار کم به تخلیه بیشتر روغن می انجامد.

حتی اگر فیلترها قبل از آن نیز به مدت 12 ساعت یا بیشتر تخلیه شده باشند و به جرم پایدار و ثابتی رسیده باشند و برای بررسی تأثیر جهت در طول تخلیه ، 30 فیلتر LD با زوایای مختلف تخلیه شد.

این آزمایش بر روی فیلترهای سوراخ شده و سوراخ نشده به طور متوسط در 3 زاویه مطابق شکل 3-5 انجام شد.

همان طوری که انتظار می رفت از فیلترهای سوراخ شده از ناحیه قبه ، میزان روغن بیشتری نسبت به فیلترهای سوراخ نشده استحصال گردید.

به عنوان مثال فیلتر در 30 درجه ، تنها 33% روغن اولیه در حالت سوراخ نشده را تخلیه می کند ، در حالی که 67% روغن اولیه را در حالت سوراخ شده تخلیه می کند.

بیشترین راندمان بازیافت روغن برای فیلترهای سوراخ شده ، از حالت عمودی حاصل می شود.

تصور می شود که نیروی هیدرواستاتیکی غیر مساوی بر روی شیر ضد سیفونی در افزایش تخلیه روغن مؤثر باشد. فیلتر سوراخ شده در 180 درجه تقریباً 65% روغن را تخلیه می کند.

 این اطلاعات نتایج مهمی در باره تخلیه که روش قابل قبولی در جداسازی روغن فیلترهای روغنی می باشد ، ارائه می دهد.

اگر یک فیلتر روغنی از یک وسیله نقلیه جدا شود و به صورت داغ (چه سوراخ شده و چه سوراخ نشده) در هر جهتی بجز دو جهت بسیار مؤثر (30 درجه و 180 درجه) تخلیه شود ، میزان روغن قابل توجهی در فیلتر روغن باقی خواهد ماند که احتمالاً هنگام قرار دادن در سطل زباله ها یا هنگام حمل ونقل و دفن نمودن به علت تغییر جهت چکه خواهد کرد.

مشاهدات فیلترهای روغنی موجود در تانک های بازیافت روغن مؤید این مطلب است که همیشه مقادیر قابل توجهی روغن در کف ظروف نگهداری فیلترهای روغنی جمع می شود. خواه اینکه فیلترها به صورت داغ تخلیه شده باشند یا اینکه له شده و سوراخ شده باشند.

بنابراین برای بیشترین بازیافت روغن و کمینه کردن میزان تراوش در طول حمل و نقل یا دفن نهایی توصیه می شود که هر فیلتر پس از جدا شدن از وسیله نقلیه از انتهای قبه ای آن به سرعت سوراخ شده و نیز به منظور تخلیه از میان سوراخ وارونه شده و به مدت 12 ساعت تخلیه شود.

این حالت تنها برای فیلترهای روغنی که به مکان های دفع برده می شوند ضروری است. فیلترهای روغن بازیافت شده از روش های بازیافتی استفاده می کنند که این کار علی رغم باقی ماندن روغن در فیلتر پس از جداسازی از خودرو انجام می شود.


✔️ کدهای آیسیک و تعرفه گمرکی صنعت بازیافت فیلتر روغن !


کد آیسیک بازیافت فیلتر روغن چیست؟

✳️ کد آیسیک بازیافت فیلتر روغن چیست؟

بنابراین در طبقه بندی محصولات تولیدی وزارت صنایع و معادن در گروه بازیافت و تصفیه قرار می گیرد.

برای بازیافت قراضه آهن و فولاد، کد آیسیک این گروه 3710 بوده که در بین کدهای این گروه نیز محتمل ترین کدهای آیسیک برای این فعالیت عبارت اند از :

  • کد آیسیک بازیافت ضایعات و خرده های فلزی : 37101110
  • کد آیسیک بازیافت قطعات خودروهای فرسوده : 37101113

طبق فعالیت های میدانی و بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته از واحدهای تصفیه روغن و همچنین واحدهای بازیافت فلزات و ضایعات فلزی در حال حاضر در کشور روغن باقی مانده در فیلتر خودرو بازیافت و تخلیه نشده و فیلتر های کار کرده پس از جمع آوری از محیط ، سوزانده شده تا روغن و قسمت های کاغذی آن ها کاملاً بسوزد و سپس قراضه باقی مانده جهت بازیافت به واحدهای بازیابی قراضه های فلزی ارسال می گردد.

بنابراین تا به حال کد آیسیک 3 مجزایی برای تصفیه و بازیابی روغن فیلتر تعریف نشده است.

ولی در صورت تعریف احتمال قریب به یقین کد آیسیک 3 این روغن تحت یکی از کدهای زیر باشد :

  • کد آیسیک تصفیه روغن سوخته : 23201240
  • تصفیه دوم روغن موتور : 37201122
  • بازیافت روغن های خنک کننده : 37201132

شماره تعرفه گمرکی بازیافت فیلتر روغن چیست؟

✳️ شماره تعرفه گمرکی بازیافت فیلتر روغن چیست؟

 با توجه به اینکه طرح مورد بررسی مشمول تولید کالای خاصی نگردیده و یک فرآیند بازیافت را تحلیل می کند ، کد تعرفه دقیقی برای این محصول در آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

ولی با توجه به اینکه بدنه فیلتر به عنوان قراضه آهن یا استیل (فولاد) شناخته می شود ، این کالا در کدهای تعرفه ای زیر طبقه بندی می گردد :

  • تعرفه گمرکی قراضه و ضایعات از فولاد زنگ نزن : 72042100
  • تعرفه گمرکی ضایعات تراش کاری ، تراشه ، خرده و... از آهن یا فولاد غیر مذکور در جای دیگر : 72044100
  • تعرفه گمرکی قراضه و ضایعات آهن : 72044900

مشاهده می شود که سر گروه تعرفه این کالا 7204 مربوط به قراضه های فلزی می باشد.

روغن سوخته نیز طبق بررسی های صورت گرفته از اداره کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ، کد تعرفه واردات یا صادرات مجزایی برای این محصول وجود ندارد و روغن کار کرده فیلتر پس از تصفیه و جداسازی و تبدیل به انواع روغن (روغن پایه ، روغن موتور و ...) مورد تبادل قرار می گیرد.

همان طوری که در قسمت قبل نیز بیان شد روغن حاصل از فیلتر های کار کرده در داخل کشور فعلاً تصفیه نشده و این روغن فعلاً در ایالات متحده و تعداد کمی از کشورهای اروپایی تصفیه و بازیافت می شود.

بنابراین آمار صادرات و واردات این محصول تا به حال صفر بوده است و به هر حال چنانچه این محصول نیز مورد تبادل قرار گیرد ، تحت تعرفه شماره 27101910 (روغن موتور) می باشد.

بررسی استانداردهای صنعت بازیافت فیلتر روغن

✳️ بررسی استانداردهای صنعت بازیافت فیلتر روغن :

محصولات حاصل از این طرح قراضه های آهن یا به عبارتی آهن ضایعاتی حاصل از خرد کردن ، له کردن و پرس کردن استیل بدنه فیلتر و همچنین روغن کار کرده داخل فیلتر می باشند.

از روغن کار کرده می توان هم به عنوان سوخت استفاده نمود و هم می توان آن را طی پروسه های مختلف تصفیه کرده ، قطعات فلزی و ناخالصی های آن را جدا نموده و مجدداً مورد استفاده قرار داد.

ضایعات و قراضه های آهن نیز که تحت فرآیند پرس قرار گرفته و با ارسال به کارخانجات و کارگاه های مربوطه می توان آن ها را به صورت محصولات جدید (تسمه ، مفتول و ...) مورد استفاده مجدد قرار داد.

بنابراین برای این  دو محصول (قراضه بازیافتی و روغن کار کرده) استانداردی وجود نداشته و نمی توان برای آن ها استانداردی تعریف نمود.

 در مورد روغن نیز مسلماً هر چقدر روغن کار کرده دارای ناخالصی های کمتری باشد ، فرآیند تصفیه آن هزینه کمتری داشته و بهتر می توان آن را تصفیه نمود.

✍️ جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی بازیافت فیلتر روغن ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارشگیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ،با ما تماس بگیرید


📚 دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ بازیافت فیلتر روغن


✍️ توجه : کلیه ی طرح های تیپ یا آماده ، صرفا کاربرد مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و جهت اخذ مجوز و یا تسهیلات و وام بانکی مناسب نمیباشند . جهت تهیه طرح توجیهی با کاربرد اجرایی و بانکی با ما تماس بگیرید.

فايل‌ها:
zipطرح توجیهی تصفیه روغن سوخته ( بازیافت روغن موتور ) داغ
تاريخسه شنبه, 11 دی 1397 18:33
حجم فايل 624.51 KB
دانلود 310

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.

zipطرح توجیهی تولید روغن های صنعتی پایه از بازیافت روغن های کارکرده 53 صفحه داغ
نويسنده;امیر حبیبی
تاريخجمعه, 10 آذر 1396 16:15
حجم فايل 561.63 KB
دانلود 239

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.

zipطرح توجیهی تولید روغن موتور و انواع گريس از بازیافت روغن سوخته 78 صفحه داغ
نويسنده;امیر حبیبی
تاريخجمعه, 10 آذر 1396 16:14
حجم فايل 107.1 KB
دانلود 258

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.


کسب و کارهای پر طرفدار

صنایع بازیافت

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories