
نوشتن مطالعات بازار و طرح توجیهی سیبک خودرو اولین قدم در مسیر سرمایه گذاری شماست که میتواند براورد تخصصی از هزینه احداث کسب و کار و درآمد و سود آن را به شما نشان دهد و کاربرد اداری آن عموما اخذ زمین ، مجوز و وام بانکی است. (با فرمت WORD و PDF)
در انتهای این صفحه نیز می توانید به بانکی از فایل های طرح توجیهی تولید سیبک فرمان خودرو که مربوط به سالهای گذشته هستند و صرفا کاربرد مطالعاتی دارند ، دست یابید.
✳️ سر فصل های این مقاله (0 تا 100 تولید سیبک فرمان)
✔️ سیبک خودرو چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟
✔️ طرح توجیهی و بیزنس پلن تولید سیبک خودرو چیست؟
✔️ مشخصات فنی محصول طرح توجیهی سیبک خودرو
✔️ مواد اولیه مصرفی کارخانه تولید سیبک خودرو
✔️ چارت فرآیند تولید سیبک خودرو
✔️ ماشین آلات و تجهیزات خط تولید سیبک خودرو
✔️ تاسیسات و امور زیربنایی این کارخانه سیبک خودرو
✔️ میزان آب و انرژی مصرفی کارخانه تولید سیبک خودرو
✔️ زمین و ابنیه کارخانه تولید سیبک خودرو
✔️ وضعیت اشتغال زایی کارخانه تولید سیبک خودرو
✔️ وسائط نقلیه مورد نیاز کارخانه سیبک خودرو
✔️ بررسی استانداردهای سیبک خودرو
✔️ دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ تولید سیبک خودرو
✔️ معرفی طرح توجیهی و بیزنس پلن سیبک خودرو !

✳️ سیبک خودرو چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟
سیبک خودرو همانگونه که از نامش پیداست از یک گوی فلزی دسته دار تشکیل شده که درون یک محفظه کروی از جنس فولاد سخت شده قرار گرفته و اطرافش با بوش های لاستیکی پوشیده شده است.
سیبک به عنوان محور چرخشی، چرخ ها را به نحوی به سیستم تعلیق متصل می نماید که قابلیت چرخش در زمان پیچاندن فرمان همزمان با بالا و پایین رفتن چرخ ها در دست اندازها (حرکت سیستم تعلیق) وجود داشته باشد. دقیقا بمانند آنچه در محل اتصال پای انسان به لگن وجود دارد.
سیبک ها که قابلیت تحمل مقداری از فشار ناشی از وزن خودرو را نیز دارا هستند معمولا از یکسو به طبق و از سوی دیگر به متعلقات چرخ متصل می شوند.
سیبک ها معمولا فقط در محور جلو و به سر هر طبق دیده می شوند البته سیبک هایی هم در اتصالات میل فرمان وجود دارد که کوچک تر از سیبک های سیستم تعلیق هستند و غالبا توسط عوام با سیبک های سیستم تعلیق اشتباه گرفته می شوند اکثر سیبک ها نیاز به نگهداری ندارند اما در برخی خودروهای قدیمی از سیبک های گریس خور استفاده شده که باید همزمان با تعویض روغن یا حداکثر هر 6 ماه یک بار گریس کاری شوند.

طرح توجیهی و بیزنس پلن تولید سیبک خودرو چیست؟
بیزنس پلن سیبک خودرو یک مطالعه جامع روی ابعاد مالی ، درآمد و هزینه و سود و شاخص های مالی کارخانه سیبک خودرو از ابتدای دوره ساخت تا انتهای دوره بهره برداری میباشد که هدفش بررسی توجیه اقتصادی و مالی تولید سیبک خودرو است.
بیزنس پلن تولید سیبک خودرو با توجه به اطلاعاتی که به شما ارائه میدهد که گاها میتواند بین 30 تا 100 صفحه و یا بیشتر باشد ، بهترین منبع برای شماست تا بتوانید راجع به چگونگی ورود خود به کسب و کار تولید سیبک خودرو تصمیم بگیرید.
بیزنس پلن کارخانه سیبک خودرو مضاف بر کاربرد مطالعاتی خود ، در هنگام اخذ زمین از شرکت شهرک های صنعتی و همینطور اخذ مجوز از سازمان صنایع نیز مورد نیاز شما خواهد بود.
حال اگر به بیزنس پلن سیبک خودرو ، گزارش نرم افزار کامفار و مطالعات بازار را نیز اضافه کنیم ، آنچه بدست میآید طرح توجیهی یا مطالعه امکان سنجی تولید سیبک خودرو میباشد که مضاف بر کمک شایانی که در فرآیند تصمیم گیری به مدیران پروژه میکند ، در بانک نیز از شما مطالبه خوهد شد.
بنابراین در صورتی که نیاز به اخذ مجوز و یا زمین و یا وام و تسهیلات بانکی برای احداث کارخانه تولید سیبک خودرو دارید ، جهت تهیه طرح توجیهی سیبک خودرو با کارشناسان مجرب و متخصص وبسایت گسترش کارآفرینی ایران تماس بگیرید.

✳️ مشخصات فنی محصول طرح توجیهی سیبک خودرو :
- کد آیسیک سیبک : 34301331
- شماره تعرفه گمرکی سایر اجزا و قطعات منحصرا محورهای محرک (مفصل های کروی) : 8708/99/29
انواع سیبک خودرو :
- سیبک طبق (زیر کمک) : با محور کروی شکل از جنس فولاد
- سیبک چپقی (فرمان) : با محور کروی شکل از جنس فولاد
- سیبک بغل شاسی : با محور مخروطی شکل از جنس فولاد
با توجه به بررسی های صورت گرفته ، سیبک بغل شاسی تنها جهت خودرو پیکان و پیکان وانت استفاده می گردد و با توجه به توقف تولید خودرو پیکان کاربرد این نوع سیبک تنها جهت پیکان وانت خواهد بود.
✔️ خلاصه دانش فنی طرح توجیهی تولید سیبک خودرو !

✳️ مواد اولیه مصرفی کارخانه تولید سیبک خودرو :
ظرفیت تولید سالیانه 168 هزار عدد معادل 96 تن
- مفتول فولادی : 113.35 تن در سال ، «به قطر 28 , 40 , 30 , 16 و 22 میلی متر»
- ورق فولادی : 3.2 تن در سال ، «به ضخامت 1 ، 2 و 3 میلی متر»
- واشر پایینی : 160 هزار عدد در سال ، «پلی اورتان به قطر داخلی و خارجی 44 میلی متر»
- واشر بالایی : 160 هزار عدد در سال ، «پلی اورتان به قطر داخلی 14 و خارجی 17 میلی متر»
- گردگیر طبق و چپقی : 160 هزار عدد در سال ، «پلاستیک ترموپلاست به وزن 5.4 گرم»
- پیچ و مهره : 10 هزار عدد در سال ، «جهت سیبک بغل شاسی»
- بدنه سیبک : 10 هزار عدد در سال ، «ریخته گری تحت فشار»
- کارتن بسته بندی : 90 هزار عدد در سال ، «ابعاد 66 * 70 * 110 میلی متر»
✳️ چارت فرآیند تولید سیبک خودرو :

سیبک در سیستم تعلیق فرمان در رابطه با چرخ های جلو به کار می رود و وظیفه آن انتقال نیرو به دو جهت طولی و عرضی می باشد.
برای تولید بدنه سیبک طبقی و چپقی دو روش فورجینگ گرم و ماشین کاری (فرآیند منتخب فورجینگ گرم) و برای تولید محور سیبک ها سه روش فورجینگ گرم ، فورجینگ سرد و نکاریماشی (فرآیند منتخب ماشین کاری) وجود دارد.
✳️ مراحل تولید سیبک خودرو :
1- برش :
در این فرآیند مواد اولیه شامل مفتول ها و ورق ها بریده می شوند به این منظور مفتول ها را به وسیله اره لنگ و ورق ها را به وسیله قیچی گیوتین می برند.
2- پیش گرم کردن :
بدنه های چپقی و طبق محورهای سیبک از مفتول ساخته می شوند. مرحله پیش گرم کردن جهت شکل دهی مفتول ها توسط کوره القایی انجام می شود.
3- فورجینگ یا شکل دهی :
قطعات فوق توسط چکش پس از رسیدن به دمای مورد نظر شکل داده می شوند.
4- آرایش دادن :
زوائد و پلیسه هایی که پس از فرم دهی تحت فورجینگ باقی مانده اند به وسیله پرس ضربه ای حذف می شوند.
5- گرده بری :
پس از برش هیاول ورق ها عملیات گرده بری به وسیله پرس ضربه ای انجام می شود.
6- نرماله کردن :
پس از آرایش دادن قطعات ، بدنه ها جهت رسیدن به خواص مطلوب کریستال در کوره الکتریکی مخصوص نرماله می شوند.
7- سخت کاری :
قطعات محورها تحت عملیات سخت کاری قرار می گیرند در این مرحله نیز با استفاده از کوره الکتریکی صورت می گیرد.
8- بازگشت:
بازگشت قطعات محورها پس ازسخت کاری در کوره با مکانیزم هوا صورت می گیرد.
9- تراشکاری :
تراشکاری برای کلیه قطعات مفتول شامل بدنه ها و محورها صورت می گیرد و بسته به شرایط ازدستگاه سری تراشی یا تراش یونیورسال استفاده می شود.
10- سخت کاری سطحی :
بر روی قطعات محورها به لحاظ تحت گشتاور قرار داشتن باید سخت کاری سطحی نیز انجام گیرد به این لحاظ آن ها را به وسیله کوره القایی سخت کاری سطحی می نمایند.
11- مونتاژ قطعات :
به وسیله عملیات جازدن و برش کاری در پوش ها صورت می گیرد.
12- بسته بندی :
بسته بندی محصول در کارتن و جعبه های چوبی انجام می شود.
✳️ ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات کارخانه تولید سیبک خودرو :
ماشین آلات و تجهیزات خط تولید سیبک خودرو :
برای ظرفیت تولید سالیانه 168 هزار عدد معادل 96 تن
- چکش فورجینگ : 1 دستگاه ، «سقوطی فشاری با انرژی 7 کیلو ژول»
- پرس : 1 دستگاه ، «ضربه ای 10 تن»
- کوره پیش گرم فورجینگ : 1 دستگاه ، «گازی - به ظرفیت 80 کیلوگرم در ساعت و توان 70000 کیلو کالری در ساعت»
- کوره پیش گرم فورجینگ : 1 دستگاه ، «62 کیلووات و فرکانس 1000 القایی هرتز»
- کوره نرمله وسخت کردن کاری : 1 دستگاه ، «دمای ماکزیمم 120 درجه سانتیگراد و توان حرارتی 60 کیلووات»
- کوره الکتریکی (برگشت) : 1 دستگاه ، «برگشت هوا گردش - دمای کارکرد 700 درجه سانتیگراد و توان حرارتی 60 کیلووات»
- کوره سخت کاری : 1 دستگاه ، «القایی - توان 40 کیلو وات»
- قیچی گیوتین : 1 دستگاه ، «مکانیکی با دهانه کارگیر 2 متری»
- پرس : 1 دستگاه ، «15 تن ضربه ای»
- سری تراش : 1 دستگاه ، «تراپ با کار گیری 25 میلی متر»
- تراش یونیورسال : 3 دستگاه ، «فاصله محورتا بستر 5 میلی متر و قدرت موتور 7.5 کیلو وات»
- دریل ستونی : 2 دستگاه ، «حداکثر قطر سوراخ کاری 3 میلی متر و قدرت 2.2 کیلووات»
- پرس دستی : 2 دستگاه ، «2 تن»
- اره لنگ : 2 دستگاه ، «قدرت موتور 1 اسب بخار با سرعت رفت و برگشت 1 بار در دقیقه»
- انواع قالب : 14 عدد ، «قالب های فورجینگ و پرس کاری از فولاد گرم کار و قالب های تزریق پلاستیک و دایکاست»
- تجهیزات عمومی کارگاهی

✳️ تاسیسات و امور زیربنایی این کارخانه سیبک خودرو :
برای ظرفیت تولید سالیانه 168 هزار عدد معادل 96 تن
تأسیسات برق رسانی :
- توان 340 کیلو وات
تأسیسات آب رسانی :
- مصرف 0.3 متر مکعب در ساعت
تأسیسات سوخت رسانی :
- مصرف 43.3 مترمکعب در ساعت
تاسیسات گرمایشی و سرمایشی :
- کولر : 10 عدد
- رادیاتور
- یونیت هیتر
- دیگ و مشعل
- منبع تهیه آبگرم با کوپل مسی : 2 عدد
- پمپ موتورخانه و شیر آلات
- منبع انبساط : 1 عدد
- لوله کشی و عایق بندی
هوای فشرده :
- کمپرسور (m3/min1): 2 عدد
- مخزن ذخیره 2000 لیتری با تجهیزات : 1 عدد
- لوله کشی با شیرآلات : 100 متر
- خشک کن تبریدی : 1 عدد
سختی گیر و سیستم تصفیه

✳️ میزان آب و انرژی مصرفی کارخانه تولید سیبک خودرو :
برای ظرفیت تولید سالیانه 168 هزار عدد معادل 96 تن
برق مصرفی : 340 کیلو وات در سال
- انشعاب
- ترانس
- کابل کشی
- تابلو برق
- روشنایی
آب مصرفی : 1287 متر مکعب در سال
- انشعاب
- بوستر پمپ 2 پمپه با مخزن 500 لیتری : 1 عدد
- مخزن ذخیره آب 500 لیتری با تجهیزات : 1 عدد
- لوله کشی : 200 متر
گاز مصرفی : 42.3 متر مکعب در ساعت
- انشعاب گاز
- لوله کشی گاز با تجهیزات جانبی
- مخزن ذخیره گازوئیل 1000 لیتری : 1 عدد
- سیستم پمپاژ : 1 سری
- مخزن روزانه 2000 لیتری : 2 عدد

✳️ زمین و ابنیه کارخانه تولید سیبک خودرو :
زمین و محوطه سازی کارخانه تولید سیبک خودرو :
ظرفیت تولید سالیانه 168 هزار عدد معادل 96 تن
- زمین : 2000 متر مربع
- فضای سبز : 900 متر مربع
- خیابان کشی و پارکینگ : 485 متر مربع
- دیوار کشی : 450 متر مربع
ساختمان و ابنیه کارخانه تولید سیبک خودرو :
ظرفیت تولید سالیانه 168 هزار عدد معادل 96 تن
- سوله سالن تولید : 540 متر مربع ، «18*30»
- اداری - خدماتی : 200 متر مربع ، «2 طبقه 5*20 - در سوله صلی»
- انبار : 30 متر مربع ، «داخل سوله تولید»
- نگهبانی : 25 متر مربع
- موتورخانه : 50 متر مربع

✳️ وضعیت اشتغال زایی کارخانه تولید سیبک خودرو :
برای ظرفیت تولید سالیانه 168 هزار عدد معادل 96 تن
- مدیرعامل : 1 نفر
- منشی : 1 نفر
- مدیر کنترل کیفی : -
- مدیر فنی : -
- تکنسین فنی : 2 نفر
- مدیر بازرگانی : -
- کارمند فروش : 1 نفر
- کارمند تدارکات : 1 نفر
- مدیر تولید : -
- سرپرست تولید : 1 نفر
- تکنسین تولید : 1 نفر
- کارگر ماهر : 3 نفر
- کارگر ساده : 10 نفر
- مدیر اداری و مالی : -
- انباردار : 1 نفر
- کارگر انبار : -
- کارمند اداری : -
- حسابدار : 1 نفر
- نگهبان : 3 نفر
وسائط نقلیه مورد نیاز کارخانه سیبک خودرو :
- برای ظرفیت تولید سالیانه 168 هزار عدد معادل 96 تن
- وانت نیسان : 1 دستگاه
- خودرو سواری : 1 دستگاه
- جک پالت 1 تنی : 1 دستگاه
- استاکر دستی 1.5 تنی : 1 دستگاه
- جرثقیل 3.2 تنی : 1 دستگاه

✳️ بررسی استانداردهای سیبک خودرو :
با مراجعه به آخرین فهرست استانداردهای ملی موجود در سایت اینترنتی موسسه استاندارد ملی ایران، شماره استاندارد 3391 جهت مفصل های کروی (سیبک) به دست آمد همچنین تعداد مورد نیاز جهت آزمون این کالا 10 عدد می باشد.
مواردی که از نظر موسسه استاندارد بایستی تحت آزمون قرار گیرد به شرح زیر می باشد.
- مقاومت توپی در برابر ضربه
- تنش تسلیم توپی
- بارکششی توپی
- گشتاور پیچشی جداشدن (آستانه حرکت)
- گشتاور چرخشی (قبل از آزمون ردیف 9)
- گشتاور نوسانی (قبل از آزمون ردیف 9)
- حرکت انتهایی (لقی) محوری توپی نسبت به کاسه (قبل از آزمون ردیف 9)
- مقاومت سیبک در برابر حرکت بادامکی مفصل نسبت به کاسه مفصل
- آزمون خستگی و حرارتی سیبک
- 1 گشتاور چرخشی (بعد از آزمون ردیف 9)
- 2 گشتاور نوسانی (بعد از آزمون ردیف 9)
- 3 حرکت انتهایی (لقی) محوری (بعد از آزمون ردیف 9)
- مقاومت سیبک در برابر تو رفتن توپی
- مقاومت سیبک در برابر بیرون آمدن توپی
- مقدار زاویه دارشدن سیبک
✍️ جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید سیبک خودرو ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارشگیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ،با ما تماس بگیرید .
📚 دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ تولید سیبک خودرو
✍️ توجه : کلیه ی طرح های تیپ یا آماده ، صرفا کاربرد مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و جهت اخذ مجوز و یا تسهیلات و وام بانکی مناسب نمیباشند . جهت تهیه طرح توجیهی با کاربرد اجرایی و بانکی با ما تماس بگیرید.
;امیر حبیبی
سه شنبه, 16 آبان 1396 21:57
352.75 KB
105برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.




