طرح توجیهی تولید سوپاپ انژکتور ⭐️ 0 تا 100 مجوز و وام
- امیر حبیبی
- طرحهای توجیهی صنایع خودرو و قطعه سازی
هدف از نوشتن مطالعات بازار و طرح توجیهی سوپاپ انژکتور براورد هزینه احداث کارخانه و درامد و سود کسب و کار است که با پیوست گزارش کامفار و به منظور دریافت زمین ، اخذ وام بانکی و جواز تاسیس به شما ارائه می شود. (PDF+WORD+گرید کانون) همچنین در انتهای این مطلب کلیه طرحهای توجیهی آماده تولید سوپاپ انژکتور جهت دانلود شما قرارداده شده اند. این طرحهای توجیهی مربوط به سالهای گذشته بوده و کاربرد اجرایی ندارند و صرفا برای مطالعه میتوانید آنها را دانلود کنید.
✳️ سرفصل های این مقاله ( 0 تا 100 احداث کارخانه تولید پمپ روغن خودرو )
✔️مواد اولیه مصرفی کارخانه تولید سوپاپ انژکتور
✔️ ماشین آلات و تجهیزات خط تولید سوپاپ انژکتور
✔️ تاسیسات و امور زیر بنایی کارخانه سوپاپ انژکتور
✔️ میزان آب و انرژی مورد نیاز کارخانه تولید سوپاپ انژکتور
✔️ وضعیت اشتغال زایی کارخانه تولید سوپاپ انژکتور
✔️ متراژ زمین و ابنیه کارخانه تولید سوپاپ انژکتور
✔️ تفاوت موتورهای انژکتوری و کاربراتوری
✔️ طرز کار انژکتور در سیستم UIS
✔️ تاریخچه انژکتور را بشناسیم !
✔️ دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ تولید سوپاپ انژکتور
معرفی طرح توجیهی احداث کارخانه تولید سوپاپ انژکتور !
انژکتور چیست؟
انژکتور چیزی جز یک سوپاپ که به صورت الکترونیکی کنترل می شود نیست. این سوپاپ می تواند چندین بار در ثانیه باز و بسته شود و پمپ سوخت ، بنزین را با فشار به آن می رساند.
هنگام تزریق سوخت ، یک آهنربای الکتریکی ، میله ای را حرکت می دهد که سوپاپ انژکتور را باز می کند و به سوخت تحت فشار پشت آن ، اجازه می دهد از یک نازل ریز به بیرون پاشیده شود.
نازل طوری طراحی شده که سوخت را پودر کند و تا جایی که ممکن است آن را به ذرات ریزی تبدیل کند تا به راحتی به سوزد.
مقدار سوختی که به موتور می رسد به زمانی که سوپاپ انژکتور باز است بستگی دارد ، به این زمان پهنای تپش می گویند که توسط ECU کنترل می شود.
انژکتورها به لوله های ورودی متصل هستند به طوری که مستقیما سوخت را به سوپاپ ورودی می پاشند.
لوله ای که سوخت تحت فشار را به انژکتورها می رساند ، ریل سوخت نامیده می شود.
مشخصات فنی محصول طرح توجیهی سوپاپ انژکتور :
کد آیسیک مجموعه انژکتور 34301645 می باشد.
تعرفه گمرکی قطعات منفصله برای خودرو سواری :
قطعات این تقسیم بندی به صورت پلکانی از 14 تا 90 درصد ساخت داخل می باشد :
شماره تعرفه گمرکی قطعات منفصله برای خودرو سواری :
بر حسب شماره تعرفه ساخت داخل از 98870311 تا 98870338 درصد است.
حقوق ورودی قطعات منفصله برای خودرو سواری :
بر حسب حقوق ورودی ساخت داخل از 27 درصد تا 90 درصد متغیر است
استاندارد تولید تجهیزات تزریق سوخت :
انژکتورهای سوخت : 2-5252 ، «ICS Code : 43/060/40 ؛ 01/040/43»
استاندارد تولید خودرو - خدمات تعمیرگاهی - تعمیرگاه انژکتور و پمپ انژکتور- ویژگی ها : 6355
خلاصه دانش فنی طرح توجیهی کارخانه سوپاپ انژکتور !
مواد اولیه مصرفی کارخانه تولید سوپاپ انژکتور :
- فولاد با روکش استیل : 6565 عدد در سال
- ظرفیت تولید سالیانه 6500 عدد
فرایند تولید سوپاپ انژکتور به صورت زیر است :
مواد اولیه ← ماشین کاری ← عملیات حرارتی ← عملیات تکمیلی ماشین کاری ← قطعه آماده فروش
1- ماشین کاری :
بخشی از قطعات مورد مطالعه از طریق ماشین کاری تولید خواهد شد ولی باید گفت که ماشین های مورد استفاده در این فرآیند از نوع ماشین آلات مخصوص می باشند.
2- عملیات حرارتی :
عملیات حرارتی در مورد قطعات از اهمیت بالائی برخوردار است چرا که سطح سختی این قطعات لازم است از درجه بالائی برخوردار باشد.
قطعات ریخته شده و همچنین قطعاتی که تحت عملیات حرارتی قرار گرفته اند ، نیاز به انجام عملیات ماشین کاری تکمیلی دارند.
از این رو با انجام عملیات تکمیلی قطعه علاوه بر برخورداری از صافی سطح مناسب به دقت ابعادی مورد نظر رسانده می شود.
ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات کارخانه تولید سوپاپ انژکتور :
ماشین آلات و تجهیزات خط تولید سوپاپ انژکتور :
- دستگاه CNC ساخت آلمان ساخت : 4 دستگاه
- دستگاه تراش 2 متری : 6 دستگاه
- دستگاه گرین : 4 دستگاه
- کوره با متعلقات : 6 دستگاه
- ابزار آلات مربوطه
- برای ظرفیت تولید سالیانه 6500 عدد
تاسیسات و امور زیر بنایی کارخانه سوپاپ انژکتور :
- انشعاب برق : 100 کیلو وات
- انتفاع برق
- تابلو برق و ترانس و خرید کابل مربوط
- انشعاب آب
- شبکه انتقال و توزیع آب و انتقال فاضلاب در داخل کارخانه
- حق انتفاع و انشعاب تلفن و مخابرات : 3 خط
- مخرن آب : 2000 لیتری
- کپسول های گاز : 50 کیلویی 10 عدد
- تاسیسات گرمایشی و سرمایشی : کولر و بخاری صنعتی
- تاسیسات اطفا حریق : 8 کپسول اطفا حریق
- برای ظرفیت تولید سالیانه 6500 عدد
میزان آب و انرژی مورد نیاز کارخانه تولید سوپاپ انژکتور :
- برای ظرفیت تولید سالیانه 6500 عدد
- آب مصرفی : 1400 متر مکعب در سال
- برق مصرفی : 100 کیلووات در سال
- سوخت (گازوئیل) : 20000 لیتر در سال
وضعیت اشتغال زایی کارخانه تولید سوپاپ انژکتور :
- برای ظرفیت تولید سالیانه 6500 عدد
- مدیریت : 1 نفر ، «کارشناس»
- مسئول اداری و حسابدار : 2 نفر ، «کارشناس»
- نگهبان و خدمات : 2 نفر ، «با سواد»
- سرپرست تولید : 1 نفر ، «کارشناس»
- کارگر ماهر : 4 نفر ، «دیپلم و پایین تر»
- کارگر غیر ماهر : 5 نفر ، «دیپلم و پایین تر»
جمع : 15 نفر
وسائط نقلیه کارخانه سوپاپ انژکتور :
- زامیاد انژکتوری : 2 دستگاه
لوازم اداری مورد نیاز کارخانه سوپاپ انژکتور :
- میز ، کمد ، فایل و صندلی
- کامپیوتر و لوازم جانبی : 3 سری
- یخچال و سایر لوازم آشپزخانه
- دستگاه تلفن و فکس و پرینتر : 2 سری
متراژ زمین و ابنیه کارخانه تولید سوپاپ انژکتور :
متراژ زمین و محوطه سازی کارخانه تولید سوپاپ انژکتور :
- ظرفیت تولید سالیانه 6500 عدد
- زمین : 3000 متر مربع
- خاکبرداری در زمین سخت با بلدوزر و حمل تا 20 متری : 1500 متر مکعب
- خاکبرداری در زمین نرم با بلدوزر و حمل تا 20 متری : 500 متر مکعب
- کرسی چینی : 450 متر مکعب
- خاکریزی و حمل خاک در محل از فاصله 10 کیلومتری جهت کرسی چینی : 500 متر مکعب
- ماسه بادی و تهیه آن در محل جهت خاکریزی : 2000 متر مکعب
- پخش و تسطیح ماسه و خاک در محل : 2000 متر مکعب
- رگلاژ و پروفیله کردن سطح تراشه های زمینی : 1000 متر مکعب
- شن ریزی محوطه : 120 متر مکعب
- فضای سبز و روشنایی : 70 متر مربع
متراژ ساختمان و ابنیه کارخانه تولید سوپاپ انژکتور :
- ظرفیت تولید سالیانه 6500 عدد
- سالن تولید : 750 متر مربع ، «سوله فلزی»
- انبارها : 200 متر مربع ، «سوله فلزی»
- ساختمان اداری و مدیریت : 80 متر مربع ، «نیم طبقه»
تفاوت موتورهای انژکتوری و کاربراتوری !
تفاوت موتورهای انژکتوری با بنزینی کاربراتوری :
تفاوت موتورهای انژکتوری با بنزینی کاربراتوری ، علاوه بر وجود انژکتور به جای کاربراتور، دارا بودن واحد مدیریت موتور یا به اختصار ECU می باشد.
در موتورهای کاربراتوری سیستم های مختلفی که باید فعالیت می کردند تا یک موتور بتواند روشن شود و به کار خود ادامه دهد نظیر سیستم جرقه زنی - سوخت رسانی - خنک کننده و... که مستقل عمل می کردند ولی در موتورهای انژکتوری با کنترل الکتریکی تمام سیستم های یک موتور زیر نظر واحد مدیریت موتورECU عمل می کنند.
واحد مدیریت موتور با دریافت اطلاعات مورد نیاز خود با سرعت 1000 بار در ثانیه توسط حسگرها از ابزارها و اجزای مختلف و محیط و پردازش آن ها اقدام به تعیین شرایط پاشش سوخت و زمان جرقه زنی می کند.
واحد بودن مرکز تصمیم گیری در یک موتور(که یک هدف را با وجود دارا بودن اجزاء مختلف دنبال می کنند) این مزیت را دارد که تمام موتور هماهنگ تر عمل کند.
انواع پمپ انژکتور را بشناسیم !
پمپ انژکتور در حالت کلی بر دو نوع می باشد : یک نوع پمپ انژکتور ردیفی و دیگری پمپ انژکتور آسیابی
پمپ انژکتور در مدار فشار قوی قرار گرفته و سوخت را با فشار به انژکتورها ارسال می نماید. پمپ انژکتور آسیابی که روتور آن فقط حرکت دورانی دارد ، پمپ انژکتور آسیابی طرح بسیار جالبی از انواع پمپ های سوخت رسانی موتور دیزل بوده است.
ساختمان پمپ کاملا کوچک و مختصر بوده و به جای واحدهای متعدد تولید کننده فشار فقط یک واحد پمپ کننده مشترک وجود دارد که برای تمام سیلندرها سوخت تحت فشار ارسال می دارد.
بنابراین مقدار تحویل سوخت و زمان شروع تحویل در همه سیلندرها یکسان بوده و نیاز به تنظیم جداگانه ندارد.
طرح پمپ طوری است که ساختمان یک پمپ شش سیلندر تقریبا برابر با یک پمپ چهار سیلندر است.
طرز کار پمپ انژکتور آسیابی :
اساس کار پمپ انژکتور آسیابی با توجه به مدار هیدرولیکی به شرح ذیل است.
سوخت توسط پمپ اولیه از باک تا فیلتر و از آن جا به پمپ تیغه ای هدایت می شود سپس با فشار زیاد تر به دو مدار موازی تقسیم می گردد :
- سوپاپ تنظیم فشار
- سوپاپ اندازه گیر مقدار سوخت
A) طرز کار سوپاپ تنظم فشار در پمپ انژکتور آسیابی :
وظیفه این سوپاپ تنظیم کردن فشار مورد احتیاج در مدار هیدرولیکی است سوپاپ دارای یک پیستون و یک فنر است که فنر تمایل دارد پیستون را به طرف پایین فشار داده و مدار خروجی سوپاپ را مسدود نماید.
وقتی دور موتور افزایش پیدا کند دور محور پمپ هم زیاد شده و فشار پمپ بالا می رود در نتیجه پیستون سوپاپ در جهت خلاف نیروی فنر به طرف بالا حرکت می کند مجرای خروجی سوپاپ باز می شود .
سپس سوخت تحت فشار به باک بازگشته و فشار مدار تا حد فشار فنر کنترل می گردد ، به وسیله این سوپاپ حباب هایی که به علت افزایش درجه حرارت در مدار بوجود آمده است خارج می شود.
B) طرز کار سوپاپ اندازه گیر مقدار سوخت :
سوپاپ اندازه گیر در پمپ های آسیابی به دو صورت چرخشی و رفت و برگشتی عمل می کند مدار سوپاپ اندازه گیر به اهرم گاز متصل بوده و حرکت رفت و برگشتی می کند.
با این حرکت معابر خروجی متفاوتی را در مدار ایجاد می کند و در نتیجه مقدار سوخت مصرفی را بر حسب بار موتور تنظیم می نماید.
سوخت ارسالی به وسیله پمپ تیغه ای به پیستون سوپاپ اندازه گیر تاثیر نموده و تمایل دارد مدار خروجی آن را ببندد با حرکت پدال گاز پیستون سوپاپ به طرف راست حرکت کرده و مقدار سوخت مورد نیاز اندازه گیری می شود.
چگونگی تولید فشار تزریق به هر مقدار که سوخت از سوپاپ اندازه گیر عبور کند وارد سیلندر شده و از مجرای هماهنگ شده سیلندر وارد کانال پیستون که در اینجا روتور نامیده می شود می گردد.
سوخت با فشار پمپ تیغه ای وارد کانال روتور شده و به فضای بین دو پلانجر هدایت گردیده و پلانجرها را از یکدیگر دور می کند.
لحظه ای بعد با چرخش روتور غلطک ها آن به رینگ بادامک دار رسیده و پلانجر ها به طرف داخل حرکت می کنند در نتیجه سوخت بین دو پلانجر تحت فشار قرار می گیرد.
در همین موقع یکی از خروجی های سیلندر با تنها مجرای روتور هماهنگ شده و سوخت تحت فشار به انژکتور ارسال و سپس به موتور تزریق می گردد.
ساختمان روتور و متعلقات آن در پمپ انژکتور آسیابی روتور در داخل یک حلقه بادامک دار ثابت گردش می کند و همراه خود دو عدد غلطک و دو عدد کفشک و دو پلانجر را حرکت می دهد.
وقتی که غلطک ها به برجستگی بادامک ها برسند پلانجرها به طرف داخل حرکت کرده و سوخت بین آن ها تحت فشار قرار می گیرد و کورس فشار آغاز می گردد.
در همین لحظه یکی از مجرای های خروجی سیلندر که به یک انژکتور متصل است در مقابل تنها سوراخ تحویل روتور قرار گرفته و سوخت تحت فشار به موتور ارسال می شود و روی روتور به تعداد سیلندرهای موتور سوراخ ورودی و فقط یک سوراخ خروجی وجود دارد.
روی سیلندر یک سوراخ ورودی که به سوپاپ اندازه گیر وصل می شود و به تعداد سیلندرهای موتور سوراخ خروجی ایجاد شده که به انژکتورها وصل می شود روتور در سیلندر طوری نصب می شود که تنها سوراخ تحویل آن در امتداد سوراخ های سیلندر قرار گیرد .
به طوری که در یک دور گردش یک مرتبه از هر انژکتور سوخت تزریق گردد و نیز تنها سوراخ سیلندر که از سوپاپ اندازه گیر به آن وصل است در مقابل سوراخ های متعدد روتور قرار گیرد و سوخت به پلانجرها فرستاده می شود.
تنظیم حداکثر سوخت تحویل شده در پمپ انژکتور آسیابی برای تنظیم مقدار سوخت ارسال شده می توان کورس پلانجرها را تغییر داد به این منظور روی روتور صفحه شکاف داری وجود دارد که دارای دو شکاف خارج از مرکز می باشد.
هر گاه این صفحه در جهت عقربه های ساعت چرخش کند اجازه حرکت بیشتر به کفشک های داده شده و کورس مفید پلانجر افزایش یافته و مقدار تحویل سوخت نیز بیشتر می گردد.
طرز کار انژکتور در سیستم UIS (در چهار مرحله انجام می شود) :
1- مرحله مکش :
در این مرحله بادامک به پلانجر نیرو وارد نمی کند و پلانجر با نیروی فنر تا نقطه مرگ بالا حرکت می کند. دراین حالت سوخت با فشار پمپ اولیه (دنده ای ، غلتکی یا پیستونی) از مدار ورودی به داخلا نژکتور راه یافته و به محفظه اتاق سوپاپ سولنوئیدی می رسد.
2 - کورس مقدماتی :
با چرخش بادامک پلانجر به طرف پایین حرکت می کند. سوپاپ سولنوئیدی باز می شود و پلانجر پمپ می تواند سوخت را با حرکت خود به مجرای خروجی و جایی که سوخت با فشار پمپ ضعیف وجود دارد هدایت کند.
3 - کورس تحویل سوخت و تزریق همزمان انژکتور :
در زمان لازم ECU به سوپاپ سولنوئیدی سیگنال می فرستد ، در نتیجه سوپاپ سولنوئیدی درسیت خود تکیه می کند.
با این حرکت ارتباط مدار فشار ضعیف و مدار فشار قوی قطع می شود. این لحظه دقیقا لحظه شروع تزریق می باشد.
با حرکت بیشتر پلانچر به سمت پایین ، سوخت زیر پلانجر فشار قرار گرفته و به محفظه فشاری انژکتور هدایت می شود.
وقتی فشار سوخت به 300 بار برسد سوزن انژکتور از سیت خود بلند می شود و سوخت به صورت کاملاً اتمیزه و پودری شکل به داخل اتاق احتراق تزریق می شود.
4 - کورس نهایی :
پس از پایان تزریق برق سوپاپ سولنوئیدی قطع می شود و سوپاپ آن مدار برگشت را باز می کند و ارتباط بین مدار فشار قوی و فشار ضعیف برقرار می شود.
تاریخچه انژکتور را بشناسیم !
معرفی تاریخچه انژکتور :
سیستم های تزریق سوخت بنزین در موتورهای جرقه ای ، از دیر باز مورد توجه سازندگان خودرو بوده است و در این راستا فعالیت های زیادی انجام شده است که منجر به تولید انواع سیستم های سوخت رسانی بنزینی انژکتوری Jetronic شده است.
اولین موتور احتراق داخلی درسال 1875 توسط نیکولاس اتو ساخته شد که یک موتور چهار زمانه اشتعال جرقه ای بود.
تکامل این موتور و به شکل امروزی آن به واسطه پیشرفت سیستم های مختلف موتور که از مهم ترین این سیستم ها سیستم سوخت رسانی است که بیشترین تاثیر را در راندمان و آلودگی موتوردارد.
در دو دهه آخر قرن 18 و تمام قرن 19 وظیفه سوخت رسانی در موتورهای بنزینی بر عهده سیستم سوخت رسانی کاربراتوری بود.
هر چند کاربراتور دارای اشکالات بسیاری بود ولی در تمام این 130 سال با پیشرفت هایی که کرده بود توانست دوام بیاورد.
این پیشرفت ها شامل عرضه کاربراتورهای ونتوری متغییر به جای کاربراتورهای ونتوری ثابت ، کاربراتورهای چند دهانه و پمپ شتاب دهنده است ولی این امکانات نمی توانست جبران عیب اساسی سیستم های کاربراتوری که همان ناتوانی در تشخیص دمای هوای ورودی و هوشمند بودن در تشخیص شرایط مختلف رانندگی و سازگاری با آن شرایط به وسیله تغییر در مخلوط ورودی سوخت و هوا را کند.
انژکتور injector که معادل فارسی آن افشانه یا اسپری کننده است در واقع یک شیر پودر کننده سوخت بر روی هوای ورودی (موتور بنزینی) یا متراکم شده (موتور دیزل) می باشد.
تلاش ها به منظور تزریق سوخت از حدود یک قرن پیش آغاز شد. در سال 1898 شرکت موتور سازی Gasmotorenfabik deutz پمپ پلانجری را به منظور تزریق سوخت در سری محدودی از تولیدات خود به کار برد مدتی پس از آن کاربردهای اثرونتوری برای طراحی کاربراتور کشف شد و سیستم های تزریق سوخت مبنی بر تکنولوژی آن زمان از دایره رقابت خارج شدند.
در سال 1912 کمپانی بوش (BOSCH) آلمان شروع به تحقیقات بر روی پمپ های تزریق بنزین کرد. کمپانی بوش پس از سال ها تلاش فراوان و صرف هزینه های بسیار ، موفق شد در سال 1937 تولید انبوه سیستم تزریق سوخت انژکتوری مکانیکی جهت نصب بر روی موتور هواپیما را آغاز کند.
این موتور می توانست hp 1200 قدرت تولید کند. برتری این موتور که به دستور هیتلر طراحی شده بود نسبت به رقبایش در جریان جنگ جهانی دوم ، عدم یخ زدگی و نتوری کاربراتور و خطر آتش سوزی بود که حاصل سیستم سوخت رسانی انژکتوری می باشد.
می توان گفت که در آن زمان موتور کاربراتوری به نمونه انژکتوری برتری و ارجعیت داشت. ولی عدم استفاده از کاربوراتور و انتخاب انژکتور توسط آلمانی ها به این دلیل بود که کاربوراتور موتور هواپیما در مناطق نامناسب تمایل زیاد به تولید یخ داشت و همچنین امتیاز دیگر انواع انژکتوری تاثیر ناپذیر بودن عملکرد آن در حین انجام مانورهای جنگی خطرناک بود و برای اولین بار سیستم تزریق زمان بندی شده مکانیکی ساخته شد.
تبدیل یک سیستم انژکتوری دیزل به سیستمی که بنزین استفاده کند کاری بس مشکل است چون سوخت گازوییل که یک روغن سبک وزن می باشد باعث می شود که نوعی روغن کاری بین پمپ ها و سیلندرهای سیستم انژکتوری انجام شود.
در مقابل ، بنزین سوختی بی نهایت خشک است و به طور کلی فاقد هر گونه قابلیت روغن کاری می باشد. بنابراین در تبدیل از گازوئیل به بنزین نیاز به یک تحقیق بسیار دقیق در زمینه آلیاژهای مورد استفاده در ساختمان پیستون ها و سیلندرها بود.
در سال 1945 یک سیستم انژکتوری به نام هیل بورن توسط یک آمریکایی به نام "استوارت هیل بورن" برای اتومبیل فورد ساخته شد.
این سیستم فاقد هر گونه نو آوری بود اما امتیاز آن کیفیت ساخت آن بود و در مقایسه با معروف ترین انواع کاربوراتوری آن زمان که اتسرومبورگ نام داشت به مراتب کارآیی بهتری داشت.
فقط یکی از نقاط ضعف سیستم هیل بورن این بود که تمامی سوختی که از پمپ انژکتور به داخل کانال های ارتباطی پاشیده می شد به داخل موتور راه پیدا نمی کرد. فشار در داخل نازل های سیستم تزریق از طریق این کانال ها به باک بنزین برگردانده می شود.
در راه بازگشت میزان اضافی سوخت پاشیده شده ، یک دریچه کوچک قرار دارد که در هنگام به اصطلاح تخت گاز کردن ، بخشی از این سوخت برگردانده شده از طریق این دریچه مورد استفاده قرار گرفته تا مخلوط سوخت مورد نیاز حاصل شود. بعد از ورود طرح هیل بورن به بازار اظهار شد که چنین طرح سیستم تزریق سوختی برای استفاده در مورتورهای خیابانی مناسب نیست.
حقیقت این بود که این طرح به طور کلی طرحی مناسب برای اتومبیل های موتور بنزینی نبود. بعد از چندی کمپانی جنرال موتورز سیستم انژکتوری روچستر را به عنوان جانشین برای کاربوراتورهای چهار دهنه خود معرفی کرد که متأسفانه این سیستم نتوانست باعث به وجود آمدن نیروی تولیدی بیشتری برای موتورها شود.
اما اظهار می شود که اتومبیل با چنین سیستمی از شتاب بهتری برخوردار است. سیستم روچستر تا حدودی مشابه سیستم هیل بورن بود و در این سیستم تنظیم جریان سوخت با تغییر فشار سوخت انجام می گرفت.
متأسفانه برای روچستر و جنرال موتورز ، مشکلات سوخت رسانی در هنگام آهسته کار کردن موتور توسط مهندسین حل نگردید و نازل های اسپری کننده تا حدودی در این کار مؤثر بودند و این حقیقت را می شد از رنگ سیاهی که از اگزوز این گونه اتومبیل متصاعد می شد ، دریافت.
در سال 1951 برای اولین بار یک واحد تزریق مستقیم بنزین به داخل سیلندر (GDI) که به عنوان بخشی از قطعات استاندارد یک خودروی کوچک طراحی شده بود ، در معرض دید عموم قرار گرفت.
در اواخر دهه پنجاه میلادی کمپانی مرسدس بنز یک واحد تزریق سوخت را بر روی اتومبیل اسپرت مرسدس 300 SL - نصب کرد.
در سال 1967 تکنولوژی تزریق سوخت پیشرفت بسیار خوبی داشت و یک گام اساسی به جلو و به سوی تکامل و عملکرد بر اساس اطلاعات دریافتی از شرایط واقعی موتور برداشت و اولین سیستم تزریق سوخت الکترونیکی به نام D- jetronic که بر مبنای کنترل فشار هوای ورودی کار می کرد ، طراحی شد.
در سال 1973 سیستم مدیریت سوخت L- jetronic که بر مبنای کنترل جریان هوای ورودی کار می کرد به بازار عرضه شد. در همان زمان سیستمی دیگر طراحی شد که در حد سیستم L- jetronic توانایی داشت.
این سیستم jetronic K- نام داشت و تفاوت آن با سیستم L- jetronic در این بود که به جای استفاده ازسنسور مربوط به جریان هوا به شکل هیدرولیکی - مکانیکی جریان هوا را کنترل می کرد.
سال 1979 سال بلوغ سیستم های مدیریت موتور بود چرا که سال 1979 سر آغاز ظهور یک سیستم جدید ، کامل و ماندگار برای 30 سال بعد به نام Motronic بود ، در این سال با پیشرفت علم الکترونیک پردازشگرهای دیجیتالی برای موتور طراحی شد که می توانستند وظایف متعددی از موتور را به عهده گیرند.
در موتورهای انژکتوری با کنترل الکترونیکی تمام سیستم های یک موتور زیر نظر واحد مدیریت موتورECU عمل می کنند. واحد مدیریت موتور با دریافت اطلاعات مورد نیاز خود با سرعت 1000 بار در ثانیه توسط حسگرها از ابزارها و اجزای مختلف و محیط ، و پردازش آن ها اقدام به تعیین شرایط پاشش سوخت و زمان جرقه زنی می کند.
واحد بودن مرکز تصمیم گیری در یک موتور (که یک هدف را با وجود دارا بودن اجزاء مختلف دنبال می کنند) این مزیت را دارد که تمام موتور هماهنگ تر عمل می کند.
در واقع سیستم مدیریت موتور (Motronic) از یک سیستم مدیریت سوخت L- jetronic با یک برنامه الکترونیکی برای کنترل سیستم جرقه زنی ترکیب شده است.
L- jetronic سیستم مدیریت سوخت است که فقط می تواند با اطلاع ازشرایط هوای ورودی میزان سوخت ارسالی به موتور را تنظیم کند در حالی که سیستم مدیریت موتور (Motronic) همان گونه که از اسمش بر می آید تمام موتور را مدیریت می کند یعنی علاوه بر سیستم سوخت رسانی ، سیستم جرقه زنی را هم کنترل می کند.
سیستم سوخت رسانی و سیستم جرقه زنی دو سیستم اساسی یک موتورهستند که اگر بتوانیم این دو سیستم را با یک واحد کنترل مشترک مدیریت کنیم می توان ادعا کنیم که تمام موتور را مدیریت کرده ایم.
کنترل همزمان سیستم سوخت رسانی وسیستم جرقه زنی مشکل است ولی این مزیت را دارد که می توان با اعمال برنامه های متنوع بر موتور قابلیت ها و مزایای جدید و متفاوتی از موتور را دریافت کرد.
در سال 1982 مدلی دیگر از سیستم تزریق سوخت K- jetronic در طرح های متنوع شامل یک مدار کنترل حلقه بسته الکترونیکی و سنسور اکسیژن لاندا با نام KE- jetronic به بازار عرضه شد.
این سیستم مانند سیستم K- jetronic بر مبنای یک سیستم تزریق سوخت هیدرولیکی - مکانیکی است و در واقع سیستم K- jetronic به منظور افزایش انعطاف پذیری و توانایی انجام وظایف بیشتر توسط یک واحد کنترل الکترونیکی پشتیبانی می شود.
در این زمان بود که روند تبدیل سیستم های سوخت رسانی از کاربراتوری به سیستم سوخت رسانی انژکتوری سرعت گرفت و شرکت های خودرو سازی یکی پس از دیگری موتورهای تولیدی خود را به این سیستم ها مجهز می کردند و از آن به عنوان بهترین تبلیغ برای محصولاتشان استفاده می کردند و خودروهای خود را نسبت به رقبای کاربراتوری خود قوی تر ، سریع تر و با آلودگی کمتر معرفی می کردند.
در اواسط دهه 80 میلادی بسیاری از خودروهایی که خط تولید را ترک می کردند مجهز به یکی ازسیستم هایی که در بالا معرفی شد بودند ولی قیمت بالای این سیستم ها باعث شده بود که درصد قابل توجهی از خودروهای تولیدی کماکان کاربراتوری به مانند و همچنین تکنولوژی بالا و پیچیدگی زیاد این سیستم ها برای دارندگان این خودروها در کشورهای کمتر توسعه یافته مشکل ساز شده بود از این رو بود که در سال 1983 مدل مونو- جترونیک (Mono-jetronic) به مدل های بالا اضافه شد.
این واحد تزریق سوخت تک نقطه ای کار آمد با قیمت پایین و سادگی بسیار امکان تجهیز خودروهای کوچک به سیستم سوخت رسانی انژکتوری را فراهم آورد. این سیستم در واقع نسخه ساده شده یک سیستم مدیریت سوخت انژکتوری و یا یک کاربراتور پیشرفته است که سوخت را اتمیزه تر و با دقت بالاتر به هوا تزریق می کرد.
از این سیستم به دلیل سادگی و ارزانی به خصوص برای خودروهای کوچک و در کشورهای جهان سوم ، بسیار استقبال شد. در سال 1992 تعداد 5.6 میلیون واحد سیستم مدیریت موتور تولید شد که از این تعداد حدود 2.5 میلیون واحد سیستم های مونوجترونیک و مونوموترونیک و حدود 2 میلیون واحد سیستم های موترونیک بود.
در سال 1997 حدود 40 میلیون خودرو در جهان تولید شد که بیش از 37 میلیون دستگاه از آن ها مجهز به یکی از انواع سیستم انژکتوری ساخت شرکت بوش بود.
شرکت بوش (BOSCH) عمده ترین تولید کننده سیستم های انژکتوری برای خودروها است. این شرکت آلمانی همواره در این زمینه از نظر تکنولوژی ، کیفیت و نوآوری پیشتاز بوده و همواره بهترین سیستم های جانبی موتورهای درون سوز احتراق تراکمی و احتراق جرقه ای را تولید می کند و تاکنون بیشترین بار پیشرفت سیستم های سوخت رسانی انژکتوری ، تزریق سوخت و مدیریت موتور و مدیریت سوخت را برعهده داشته است.
دومین شرکت فعال در این زمینه شرکت زیمنس آلمان می باشد. زیمنس پس از بوش فعال ترین شرکت است که با صرف هزینه و انرژی بسیار پیشروی خوبی در زمینه تکنولوژی های نو دارد.
از دیگر شرکت های ارائه کننده این سیستم ها شرکت مگنتی مارلی و جانسون می باشد. یکی از مهم ترین مسائلی که همیشه مورد توجه بوده کاهش مصرف سوخت و کم کردن آلایندگی موتورها و استفاده بهینه از منابع بوده و به همین خاطر طراحان خودروها چه در طراحی موتور و چه در طراحی بدنه همیشه این مسئله را در نظر دارند.
رسیدن به این مطلوب بدون استفاده از سیستم های تزریق سوخت الکترونیکی تقریباً غیر ممکن است.
هم اکنون سیستم های انژکتوری تقریبا در تمام موتورهای درون سوز از کوچک ترین موتورهای بنزینی موتور سیکلت های cc 125 با 10 اسب بخار نیرو تا بزرگ ترین و قوی ترین موتورهای دیزل کشتی های اقیانوس پیما با حجم موتور 24 متر مکعب و قدرت 100 هزار اسب بخار (که می توانند 400000 تن بار را در دریا جا به جا کنند) و از موتورهایی که حداکثر دور مجاز آن ها 2000 دور در دقیقه است تا موتور اتومبیل های فرمول یک با دور موتور بالای 20 هزار دور در دقیقه نصب شده و در سخت ترین شرایط بهترین بازده و کمترین آلودگی را برای موتور فراهم می کنند.
سیستم های سوخت رسانی به کار گرفته شده در اتومبیل ها در طی سالیان در از تغییرات زیادی کرده است. سوبارو 1990 آخرین اتومبیلی در ایالات متحده بود که از کاربوراتور استفاده می کرد.
امروزه تمام اتومبیل هایی که در ایالات متحده به فروش می رسند از سیستم انژکتوری استفاده می کنند. اما در اروپا از حدود دهه 1980 میلادی سیستم انژکتوری مورد استفاده قرار می گرفته است.
در ایران هم حدوداً از سال 1380 بود که تولید خودروهای انژکتوری آغاز شد و با تولید وانت نیسان با موتور انژکتوری ، نسل موتورهای کاربراتوری برای همیشه در ایران منقرض شد. جالب است بدانید که در بسیاری از کشورهای پیشرفته استفاده از انژکتور در همان سال های اول ساخت آن اجباری شد.
✍️ جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید سوپاپ انژکتور ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارشگیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ، با ما تماس بگیرید .
📚 دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ تولید سوپاپ انژکتور
👈 توجه : کلیه ی طرح های تیپ یا آماده ، صرفا کاربرد مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و جهت اخذ مجوز و یا تسهیلات و وام بانکی مناسب نمیباشند . جهت تهیه طرح توجیهی با کاربرد اجرایی و بانکی با ما تماس بگیرید.
برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.
برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.